MSI lanserar Geforce GTX 780 Lightning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Guru3d har första dagen ett ex som tuffar på i 1333mhz.
http://www.guru3d.com/articles_pages/msi_geforce_gtx_780_lightning_review,28.html

Kingpins 1405mhz på luft i all ära men läser man i trådarna kämpar många att ta sig över 1300mhz med sina Classified. Skulle tro att EVGA fick leta ett tag innan dom hittade ett ex som klockade som kingpins kort gjorde. Hoppas ingen är så blåögd att tro på deras marknadsförings jippo att det inte är ett "cherrypicked"

Ge det några veckor innan du sågar Lightning. Angående det andra du skrev.. så ja vi kan ju vänta tills 2020 för dom kommer det ju vara ännu bättre kort än idag

Varför uttalar du dig om du inte har någon koll? Jag har följt Classified noga sedan dagen det lanserades, vi snackar alltså om runt 1000 inlägg från ägare av Classified på diverse forum, ALLA når över 1300 enkelt, flera av dom når 1400 i Benchmarks precis som KingPin, på vatten klarar dom 1450 utan problem, finns även Reviews på Classified där dom når 1360MHz, så det är redan 30MHz högre än Lightning, så där sprack ditt påstående.

KingPins 1400 var INTE så cherrypicked som du tror, han drog bara upp mjukvaruvolten så högt det går, drog upp fläkten till 100% och flertalet fläktar brevid för att hålla temperaturerna i shack, sen var det bara att få den stabil för en snabb benchmark, och nådde då 1400, samtidigt så får nybörjar överklockare upp korten i 1380.

Lightning finns nu på Komplett/InWarehouse för 6395kr, samtidigt finns Classified på QuizCore för 5895kr, 500kr billigare för precis samma prestanda, båda klockar utan problem tills kylaren tar stopp, sen får vi se när Lightning får sitt EK block, gissningsvis en månad innan man kan få tag på ett om man inte har lite tur.

Sen är jag verkligen inget fanboy, det är inget nytt att EVGA är dom bästa grafikkortstillverkarna, solklart bäst garanti och support, sen jag köper det som är bäst huvudsakligen, visar det sig att Lightning klockar så pass mycket högre på vatten att det är värt den sämre garantin och större summan, ja då köper jag MSI, så enkelt är det, men just nu så pekar ALLT på att EVGA är ett självklart val över MSI.

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

En liten detalj är ju dock att Classified är i princip slut överallt. Quizcore har det varit "tillfälligt slut" länge nu, och det är likadant i resten av värden om jag förstått rätt.

Den enda butiken som har 1 exemplar av Classified i lager är Webhallen i Stockholm för samma pris som MSI, 6390. Komplett har för 6290, men det är preliminär leverans sista september, och det datumet är ej bekräftat.

Så det är lätt att sätta ett pris på 5895+Frakt om man inte kan leverera något kort

Edit: Själv hade jag mitt sikte på ett Classified för att byta ut min gamla Trifire Rigg, men väntade in detta för att se om det vart värt premiumpriset. Innan 300% powerlimit bios är släppt är det svårt veta vad det går för. Frågan är om det börjar bli värt att gå på ett Titan nu när Webhallen droppat priset till 6899.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Throme:

En liten detalj är ju dock att Classified är i princip slut överallt. Quizcore har det varit "tillfälligt slut" länge nu, och det är likadant i resten av värden om jag förstått rätt.

Den enda butiken som har 1 exemplar av Classified i lager är Webhallen i Stockholm för samma pris som MSI, 6390. Komplett har för 6290, men det är preliminär leverans sista september, och det datumet är ej bekräftat.

Så det är lätt att sätta ett pris på 5895+Frakt om man inte kan leverera något kort

Ja? Det är inte så konstigt att det är slut när det säljer som smör, tog inte många dagar innan dom 20st Inet fick in tog slut, sen får vi knappt några exemplar alls i jämförelse med USA, där fick Newegg in 300st i omgångar t.ex, dom sålde slut illa kvickt, säljes även direkt på EVGA's hemsida, så fort dom får in nya leveranser går det att beställa, men finns även på lager i Tyskland just nu för 5968kr t.ex.

Vi lär knappast få många Lightning till Sverige heller, enligt Komplett "5 st på väg in 3.sep.2013. Datumet är preliminärt."

Kommer vara minst lika svårt att få tag på, det bästa är att beställa ett från QuizCore så får det ta den tid det tar att få kortet, bara att vänta, som du ändå måste göra på Lightning, så ingen ursäkt att det inte finns i lager just nu.

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Ja? Det är inte så konstigt att det är slut när det säljer som smör, tog inte många dagar innan dom 20st Inet fick in tog slut, sen får vi knappt några exemplar alls i jämförelse med USA, där fick Newegg in 300st i omgångar t.ex, dom sålde slut illa kvickt, säljes även direkt på EVGA's hemsida, så fort dom får in nya leveranser går det att beställa, men finns även på lager i Tyskland just nu för 5968kr t.ex.

Vi lär knappast få många Lightning till Sverige heller, enligt Komplett "5 st på väg in 3.sep.2013. Datumet är preliminärt."

Kommer vara minst lika svårt att få tag på, det bästa är att beställa ett från QuizCore så får det ta den tid det tar att få kortet, bara att vänta, som du ändå måste göra på Lightning, så ingen ursäkt att det inte finns i lager just nu.

Självklart är dom populära, och garantin är brutal. Men Classified kortet var inte billigare vid rel. än vad MSI är nu. Så jag håller inte med om att det bara går att räkna bort kortet direkt för att 1 butik kanske kan få in kortet för 5895, utan leveransdatum. Classified hade samma lanseringspris i Sverige som MSI har nu. Självklart borde dom satt ett lägre pris med en 300-400kr vid rel. Men då PCBn i grund och botten är bättre och korten likaså kommer sälja ut finns det ju inget incitament för MSI att göra så tyvärr...

Att leverera kortet med 109% powerlimit var ju bara massive fail av MSI, men då det i slutändan bara kommer skilja 5% i pris mellan korten, och de kommer vara lika svåra att få tag i båda 2 är det nog bättre ha lite is i magen och se vad ett nytt bios för MSI kortet kan göra.

Edit: Ser nu att Driftingforlife på OCN precis håller på att testa bios med 300% powerlimit, ska bli intressant att se reslutaten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Läste fel, soz Ska gå och ta lite kaffe så jag vaknar till lite

Orutinerat att missa morgonkaffet sådär

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrSvamp:

Orutinerat att missa morgonkaffet sådär

Indeed Gick inte upp vid samma tid som vanligt så rutinen rubbades lite igår...

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Throme:

Självklart är dom populära, och garantin är brutal. Men Classified kortet var inte billigare vid rel. än vad MSI är nu. Så jag håller inte med om att det bara går att räkna bort kortet direkt för att 1 butik kanske kan få in kortet för 5895, utan leveransdatum. Classified hade samma lanseringspris i Sverige som MSI har nu. Självklart borde dom satt ett lägre pris med en 300-400kr vid rel. Men då PCBn i grund och botten är bättre och korten likaså kommer sälja ut finns det ju inget incitament för MSI att göra så tyvärr...

Att leverera kortet med 109% powerlimit var ju bara massive fail av MSI, men då det i slutändan bara kommer skilja 5% i pris mellan korten, och de kommer vara lika svåra att få tag i båda 2 är det nog bättre ha lite is i magen och se vad ett nytt bios för MSI kortet kan göra.

Edit: Ser nu att Driftingforlife på OCN precis håller på att testa bios med 300% powerlimit, ska bli intressant att se reslutaten.

http://www.guru3d.com/files_details/msi_geforce_gtx_780_light...

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Den där skulle man ha, läckert som tusan!

Dock är jag på tight budget och hade jag över 5k att bränna på gpu idag så hade jag nog gått på Kompletts Sapphire 7970 erbjudande a 2695:- stycket incklusive 3 st av AMD´s never settle spel koder.. Just det det var ju just det jag gjorde fast då enbart 1, man får ju 2 st för samma peng fast jag har ingen koll på hur AMD´s drivare funkar i CF idag?

Säkerligen en finfint kort för den som har större budget än mig att röra sig med..

Permalänk
Medlem
Skrivet av kraxxxe:

Den 'renar' strömmen som kommer in till kärnan, vilket medför ett mindre rippel värde och högre stabilitet. Don't quote me on that one.

http://www.pcper.com/files/review/2013-08-27/slides08.jpg

http://www.pcper.com/reviews/Graphics-Cards/MSI-GeForce-GTX-7...
http://www.guru3d.com/articles_pages/msi_geforce_gtx_780_ligh...

Kollar man på PCPer's recension så är klocken inte så imponerande om man tar ett EVGA Classified i åtanke. Med det sagt så kom Guru3D ut och sa:

"We just learned that there will become a firmware update available soon that will allow a 300% power limiter. We'll keep you posted and also will host that Firmware here on Guru3D.com when available."

Det som har vart problemet med att överklocka 780 Lightning hittils är power limitern, men med 300% kan det nog rulla på jävligt bra.

http://www.overclock.net/t/1397633/vc-msi-teasing-geforce-gtx...

Senaste fem-sex sidorna där ger lite information från "driftingforlife" m.fl.
Edit: Från sida 162 börjar det bli intressant.

Ledsen om jag livar upp tråden igen men.
Jag undrar om den där rippel-avrättaren finns på AMD Radeon R9 290X Lightning också?

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!