Någon mer än jag som läser seriös Sci-Fi?

Permalänk
Medlem

Någon mer än jag som läser seriös Sci-Fi?

Har i många herrans år läst mängder med Sci-Fi och blir alltid betraktad som lite konstig av vänner och kolleger. De inte intresserade tycks alltid förknippa Sci-Fi med töntiga TV-serier eller Star Wars. Inget ont om Star Trek eller Star Wars (gillar båda skarpt) men i bokform kan Sci-Fi vara så otroligt mycket mer.

Nu pratar jag om suveräna moderna författare som Alastair Reynolds, Charles Stross, China Mieville, David Brin, Neal Asher, Nick Harkaway, Peter F Hamilton, Orson Scott Card, Richard Morgan, Neal Stephenson, Hannu Rajaniemi och min absoluta favorit Ian M Banks.

Trenden verkar vara att folk läser fantasy (vilket jag också gjorde när jag var ung) men riktigt bra Sci-Fi är helt överlägsen i mina ögon. Fantasy har en tung tendens att alltid bli en variant på Tolkien, hjältar råkar ut för överraskning och måste företa en lång resa under hemska förhållanden för att till slut rädda världen. Samma jäkla story i varje bok.

Science Fiction däremot kan vara helt lysande bara begränsad av författarens genialitet. Ta Ian M Banks (tyvärr död i cancer tidigare i år, en förlust för mänskligheten) som exempel hans böcker om The Culture där ex. "Use Of Weapons" fick mig att få gåshud de sista sidorna och jag var tvungen att läsa om dem flera gånger. Eller "The Player Of Games" som på ett brutalt sätt gör upp med totalitära regimer.

Eller ta Neal Stephenson som utan tvekan är ett geni, utöver Sci-Fi som "The Diamond Age", "Snow Crash" och "Anathem" även skrivit helt fantastiska saker som "Cryptonomicon" och den makalösa "The Baroque Cycle". För alla datornördar så borde hans "Reamde" vara obligatorisk läsning. Se en föreläsning av Neal hos Google här: http://www.youtube.com/watch?v=lnq-2BJwatE

China Mieville är helt klart också ett geni. När jag läste "Perdido Street Station" för första gången trodde jag inte mina ögon. En helt bisarr (verkligen!) historia som verkar helt logisk när man läser.

Även de klassiska författarna är läsvärda (typ Arthur C Clarke och Isaac Asimov) men de nya är betydligt vassare och mer in your face.

Jag är fullt medveten att många aldrig läser böcker alls men ni missar verkligen en stor upplevelse. Jag älskar Sci-Fi även i filmform men det kan aldrig mäta sig med en bra genomtänkt roman på 700 sidor.

Vore kul att höra om några SweClockers också läser böcker och speciellt om ni gillar Science Fiction.

PS! Jag förutsätter att ni läser på engelska, tror inte många av dessa böcker är översatta till svenska. Själv köper jag allt från Amazon, böcker från UK och E-böcker från USA.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Jag läser väldigt sällan skönlitteratur, men gör jag det så verkar jag ha ungefär smak som dig.
Läser bara science-fiction och gillar inte heller fantasy.
Gillar science-fiction böcker som överraskar en och får en att tänka till om hur universum fungerar.
Känner inte till någon av böckerna du räknar upp, men har läst en del av Alastair Reynolds, Isaac Asimov, Stephen Baxter och Arhtur C Clarke med flera.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Jag läser väldigt sällan skönlitteratur, men gör jag det så verkar jag ha ungefär smak som dig.
Läser bara science-fiction och gillar inte heller fantasy.
Gillar science-fiction böcker som överraskar en och får en att tänka till om hur universum fungerar.
Känner inte till någon av böckerna du räknar upp, men har läst en del av Alastair Reynolds, Isaac Asimov, Stephen Baxter och Arhtur C Clarke med flera.

Som matematiker borde du läsa Hannu Rajaniemi. Han är också matematiker och skriver väldigt bra men väldigt bisarra romaner.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk

Har läst verk av ungefär häften av de författare du nämner. Är ständigt på jakt efter nya böcker att grotta ner sig i. Jag tackar för tipsen och lämnar efter mig lite tips själv.
Rekomenderar två romaner som jag har tyckt varit litte bättre än alla övriga sci fi romaner jag lyssnat på.
Old mans war, skriven av författaren John Scalzi och
Hyperion av Dan Simmons

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av zwelegacy:

Har läst verk av ungefär häften av de författare du nämner. Är ständigt på jakt efter nya böcker att grotta ner sig i. Jag tackar för tipsen och lämnar efter mig lite tips själv.
Rekomenderar två romaner som jag har tyckt varit litte bättre än alla övriga sci fi romaner jag lyssnat på.
Old mans war, skriven av författaren John Scalzi och
Hyperion av Dan Simmons

Dan Simmons Hyperion är helt klart fruktansvärt bra! Även uppföljarna är bra, gillade även Ilium och Olympos även om de inte fick så bra kritik. John Scalzi är också bra även om han inte är någon av mina största favoriter.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Sci-fi böcker brukar sällan toppa listan över mina absoluta favoritböcker, men det finns definitivt väldigt mycket bra! Just nu läser jag Leviathan Wakes av James S. A. Corey, mycket bra hittills och då har jag inte läst mer än 100 sidor.

Permalänk
Entusiast

Jag har Dune och en hög Asimov (Foundation, Robots och en hög blandade novellsamlingar) i hyllan. Jag gissar att ingen klassas Douglas Adams som seriös fantasy. Eller tidig Pratchett heller för den delen. Efter att ha läst The Round Earth som är skriven av Pratchett och Baxter så blev jag sugen på att kolla lite fler böcker av Stephen Baxter. Fast ska läsa klart lite Lovecraft och sen blir det nog Wheel of Time eftersom jag har väntat i snart 15 år på att den ska bli klar. Blir väl lite mer Pratchett mellan också i takt med att böckerna dyker upp som pocket.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Var rätt länge sedan jag läste sci-fi faktiskt men lämnar en kommentar här så jag hittar tillbaka till tråden vid senare tillfälle.

Läste mycket sci-fi när jag var yngre och favoriten då var Arthur C. Clarke och då speciellt Rama-serien som jag tyckte var fantastisk. Även klassiska verk som Stiftelsen och i princip allt som fanns på biblioteket i byn jag växte upp i. Mestadels svensköversatta verk som var ganska lättlästa. Senaste "tunga" sci-fi jag läste var nog Peter F. Hamiltons Nights dawn triologi.

Kollade just upp den sistnämnda på nätet och insåg nu att han skrivit massa andra böcker, det bådar inte gott att göra sådana upptäckte 2 dagar innan nästa termin startar vill jag lova...

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredlovebot:

Sci-fi böcker brukar sällan toppa listan över mina absoluta favoritböcker, men det finns definitivt väldigt mycket bra! Just nu läser jag Leviathan Wakes av James S. A. Corey, mycket bra hittills och då har jag inte läst mer än 100 sidor.

He, he, läste för några dagar sedan ut tredje delen i den serien, Abaddons Gate. Rolig och smart Spaceopera i alla delarna. Gillar du de böckerna men vill sätta tändarna i något brutalare, mörkare (men inte utan humor) så ska du läsa Iain M Banks första Science Fictionbok Consider Phlebas. Speceopera på steroider från mästaren själv.

Skrivet av Zotamedu:

Jag har Dune och en hög Asimov (Foundation, Robots och en hög blandade novellsamlingar) i hyllan. Jag gissar att ingen klassas Douglas Adams som seriös fantasy. Eller tidig Pratchett heller för den delen. Efter att ha läst The Round Earth som är skriven av Pratchett och Baxter så blev jag sugen på att kolla lite fler böcker av Stephen Baxter. Fast ska läsa klart lite Lovecraft och sen blir det nog Wheel of Time eftersom jag har väntat i snart 15 år på att den ska bli klar. Blir väl lite mer Pratchett mellan också i takt med att böckerna dyker upp som pocket.

Pratchet har jag faktisk inte läst något av alls, har dock ett svagt minne av att jag spelade något äventyrsspel på PC på nittiotalet som hette Discworld... Baxter däremot har jag läst en hel del och mina favoriter är nog Xeelee-serien. Rätt tung Sci-Fi men mycket bra. Nere i källaren har jag nog ett bra gäng Wheel of Time pocketar. Hade ingen aning om att den serien fortfarande lever, det var nog tio år sedan jag packade undan de böckerna.

Skrivet av Willhelm:

Var rätt länge sedan jag läste sci-fi faktiskt men lämnar en kommentar här så jag hittar tillbaka till tråden vid senare tillfälle.

Läste mycket sci-fi när jag var yngre och favoriten då var Arthur C. Clarke och då speciellt Rama-serien som jag tyckte var fantastisk. Även klassiska verk som Stiftelsen och i princip allt som fanns på biblioteket i byn jag växte upp i. Mestadels svensköversatta verk som var ganska lättlästa. Senaste "tunga" sci-fi jag läste var nog Peter F. Hamiltons Nights dawn triologi.

Kollade just upp den sistnämnda på nätet och insåg nu att han skrivit massa andra böcker, det bådar inte gott att göra sådana upptäckte 2 dagar innan nästa termin startar vill jag lova...

Peter F Hamilton har skrivit en hel del och jag har läst det mesta. Inte en enda dålig roman där. Hans första tre böcker (Greg Mandel Trilogy) är dock mer av detektivhistorier och inte lika bra som de andra. Kan varmt rekommendera hans senaste Great North Road som är otroligt proffsigt skriven. Dessutom verkar den vara helt fristående till skillnad från de flesta av hans andra böcker. Sedan när du plöjt allt av Peter F Hamilton så tar du steget över till Neal Asher och Alastair Reynolds.

Håller med om att Rama-serien är fantastisk. Många år sedan jag läste den men den sitter i bakhuvudet.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Bascule666:

He, he, läste för några dagar sedan ut tredje delen i den serien, Abaddons Gate. Rolig och smart Spaceopera i alla delarna. Gillar du de böckerna men vill sätta tändarna i något brutalare, mörkare (men inte utan humor) så ska du läsa Iain M Banks första Science Fictionbok Consider Phlebas. Speceopera på steroider från mästaren själv.

Pratchet har jag faktisk inte läst något av alls, har dock ett svagt minne av att jag spelade något äventyrsspel på PC på nittiotalet som hette Discworld... Baxter däremot har jag läst en hel del och mina favoriter är nog Xeelee-serien. Rätt tung Sci-Fi men mycket bra. Nere i källaren har jag nog ett bra gäng Wheel of Time pocketar. Hade ingen aning om att den serien fortfarande lever, det var nog tio år sedan jag packade undan de böckerna.

Peter F Hamilton har skrivit en hel del och jag har läst det mesta. Inte en enda dålig roman där. Hans första tre böcker (Greg Mandel Trilogy) är dock mer av detektivhistorier och inte lika bra som de andra. Kan varmt rekommendera hans senaste Great North Road som är otroligt proffsigt skriven. Dessutom verkar den vara helt fristående till skillnad från de flesta av hans andra böcker. Sedan när du plöjt allt av Peter F Hamilton så tar du steget över till Neal Asher och Alastair Reynolds.

Håller med om att Rama-serien är fantastisk. Många år sedan jag läste den men den sitter i bakhuvudet.

Pratchett är helt klart läsvärd om man gillar fantasy. Mycket humor och en hel del satir. Jag har hela högen Discworld stående i hyllan. Innan han började med den skrev han två Sci-fi-böcker som inte är särskilt kända vilket antagligen beror på att de inte är bra. En heter Strata och den andra heter The Dark Side of the Sun. De är mest intressanta om man gillar Discworld för det var där han först tog upp idén med en platt värld. En hel del ord dyker också upp där som han återanvänt i Discworld senare.

Wheel of Time har levt vidare och det var först i år den blev färdig. Författaren gick tyvärr och dog för ett par år sedan men hade förberett för att en annan författare skulle ta över. Sista boken råkade tillslut bli tre böcker som blev försenade ett antal gånger men nu är den äntligen klar. Jag läste serien för massa år sedan men tröttnade på att komma ikapp författaren hela tiden så bestämde mig för att inte röra böckerna fören den var komplett. Nu känner jag inte att halva serien på svenska som står i hyllan är så intressant längre utan tänkte köpa den på engelska istället.

Tack för tipset angående Baxter, ska kolla upp det sen när det är dags. Får se om de hunnit släppa hela Wheel of Time som pocket än, annars blir det nog Xeelee först.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Kul tråd. Hoppas på att några nya tips kommer fram här.

Jag har påbörjat Alastair Reynolds: Revelation Space men jag är bara typ 1/3 in i den. Läser gärna flera olika böcker samtidigt om de är så pass långa.

Jag konsumerar en hel del böcker av olika slag och inom scifi har de senaste åren läst Cryptonomicon av Stephenson och läst om alla robot-böckerna av Asimov men senast är det både Homeland och Pirate Cinema av Doctorow som blivit klara.

Kommer nog aldrig byta ut Foundation som min favorit om inom scifi men det kan också vara en del nostalgi i den åsikten. Jag föredrar helt klart lite bättre literära verk, eller kanske ska vända på det. Jag finner det rätt drygt att läsa scifi när språket och karaktärerna är som en 80tals B-actionfilm. Jag tänker då på alla Gibsons böcker men även tex Snow Crash är skriven på detta vis. Det kanske hör till cyberpunk-kulturen som sådan och jag uppskattar verkligen tips på cyberpunk som är lite mer välskrivna och har karaktärer som har lite fler dimensioner.

Jag har också gett mig in på en ny författare för mig senaste åren. Läste genom Daemon och Freedom av Suarez. Gillade det politiska "konceptet" i de böckerna men kändes alldeles för mycket Tom Clancy. Alltså extremt "amerikanskt" och manschauvinistisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Kul tråd. Hoppas på att några nya tips kommer fram här.

Jag har påbörjat Alastair Reynolds: Revelation Space men jag är bara typ 1/3 in i den. Läser gärna flera olika böcker samtidigt om de är så pass långa.

Jag konsumerar en hel del böcker av olika slag och inom scifi har de senaste åren läst Cryptonomicon av Stephenson och läst om alla robot-böckerna av Asimov men senast är det både Homeland och Pirate Cinema av Doctorow som blivit klara.

Kommer nog aldrig byta ut Foundation som min favorit om inom scifi men det kan också vara en del nostalgi i den åsikten. Jag föredrar helt klart lite bättre literära verk, eller kanske ska vända på det. Jag finner det rätt drygt att läsa scifi när språket och karaktärerna är som en 80tals B-actionfilm. Jag tänker då på alla Gibsons böcker men även tex Snow Crash är skriven på detta vis. Det kanske hör till cyberpunk-kulturen som sådan och jag uppskattar verkligen tips på cyberpunk som är lite mer välskrivna och har karaktärer som har lite fler dimensioner.

Jag har också gett mig in på en ny författare för mig senaste åren. Läste genom Daemon och Freedom av Suarez. Gillade det politiska "konceptet" i de böckerna men kändes alldeles för mycket Tom Clancy. Alltså extremt "amerikanskt" och manschauvinistisk.

Neil Stephensons The Baroque Cycle är en väldigt suverän (icke Sci-Fi) romansvit i tre delar som jag personligen tycker väldigt mycket om. Alltid ett nöje när en av huvudpersonerna är Isaac Newton. Neils bästa Science Ficition enligt mig är annars Anathem som är så där skönt diffus och mystiskt innan slutet närmar sig.

Jag är helt med dig när du anmärker på det överdrivet amerikanska och eventuella flaggviftande i vissa Science Fictionförfattares verk. Har svårt för Robert A. Heinleins böcker även om jag tyckte filmparodin av Star Ship Troopers av Paul Verhoeven var riktigt bra. Detta överdrivet högervridna/militäriska är inte helt ovanligt bland amerikanska författare. Själv föredrar jag med flera undantag att läsa brittiska förtattare så slipper man den ibland störande högervridningen och om man väljer klokt så slipper man även den mest extrema vänstervridningen. Har mer eller mindre av misstag köpt några billiga (gratis i USA) "Militära Sci-Fi"-böcker från Amazon och de har varit ganska genomusla, inte bara för författarens inkompetens utan även för hur de är så extremt inriktade på att hylla den amerikanska flaggan, vilket blir oerhört tröttsamt väldigt snabbt.

Gibson har jag aldrig riktigt förstått. Har läst ett par, tre av hans romaner men för mig är det fortfarande ett stort frågetecken varför han är en så stor stjärna.

Gillar du Doctorow så misstänker jag att du skulle gilla Ben Aaronovitch som är en brittisk författare som skriver "Spökhistorier" med en stor portion humor.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Följes

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Nu när Ender's game kommer på bio snart så passade jag på att läsa boken och uppföljaren speaker of the dead.
Två bra böcker, väldigt olika men helt klart värt att läsa.

Ender's game är skriven väldigt enkelt och rakt och utspelar sig mestadels i huvudet på huvudpersonen Ender. Medan uppföljaren är en bok med en lite mer "normal" stil och även lite djupare rent filosofiskt.

Jag står och velar lite nu om jag ska läsa nästa uppföljare eller hoppa vidare till något helt annat. Blev lite besviken på att speaker of the dead inte var en ren fortsättning på samma stil som ender's game även om boken var bra i sig själv.

Kul dock att han bakat in lite skandinaviska i speaker of the dead: http://ansible.wikia.com/wiki/Hierarchy_of_Foreignness

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Jag står och velar lite nu om jag ska läsa nästa uppföljare eller hoppa vidare till något helt annat. Blev lite besviken på att speaker of the dead inte var en ren fortsättning på samma stil som ender's game även om boken var bra i sig själv.

Xenocide, som kommer efter Speaker for the Dead, är betydligt mer av en ren fortsättning på Speaker for the Dead än vad Speaker for the Dead var mot Ender's Game. Inte helt samma stil, men fortsätter ganska så rakt av, och ungefär samma stil. Så om du tyckte Speaker for the Dead var bra (om man bortser från att man lätt blir lite förvånad över att boken är så totalt annorlunda den första boken) så är chanserna goda att du även kommer gilla Xenocide.
Jag valde att läsa vidare, men ångrar inte att jag läste den. Den är ungefär lika bra som Speaker for the Dead, med samma lugna och filosofiska tema.
Vid tillfälle ska jag även ta och läsa Children of the Mind, som kommer efter Xenocide, med det känns som att den kommer att vara ganska annorlunda mot de tidigare två. Slutet av Xenocide var ganska så märkligt och överaskande för mig, så det känns delvis som att slutet av Xenocide kommer vara slutet av handlingen i serien Speaker for the Dead och Xenocide, och även innehåller precis början på den helt andra handlingen i Children of the Mind.

Vill du läsa mer i samma stil som Ender's Game så kan du läsa Ender's Shadow. Det är egentligen samma handling som Ender's Game, men med annan huvudperson och berättas från ett annat perspektiv. Där vissa delar tyvärr bara repeteras utan förändring, medan andra tas igen, men med annan innebörd, men även en hel del nytt som fördjupar handlingen och breddar bakgrunderna för karaktärerna i böckerna. (Hoppas att jag lyckats med att inte spoila något nu)
(Nu vet jag inte om jag tror filmen riktigt kommer att leva upp till boken, så jag vet inte hur relevant det är. Men Ender's Shadow kan eventuellt även vara intressant att läsa innan man ser filmen då herr Orson Scott Card talat om att när han skrev sitt förslag till manuset till filmen så hade han svårt att få med alla tankar och inre dialoger och liknande på ett naturligt sätt, och löste det genom att låta filmen bli lite av en blandning mellan Ender's Game och Ender's Shadow, och kunna visa saker från båda huvudpersonernas ögon och liknande. Och att han då även behövda ta med en del händelser som bara hände i Ender's Shadow och inte i Ender's Game.
Detta var dock innan den nuvarande filmen kom in i bilden, så jag vet inte om det är relevant längre. Han har tydligen fått jobba ganska länge med att få den filmad som han vill, där Ender är ett barn, och att det inte bara blir en billig tonnårs-action/drama/romans av det hela. Och eventuell har han kanske fått tumma lite på kraven nu när det väl blev av.)

Permalänk
Medlem

Lite mer förslag på suverän Sci-Fi

Tänkte bara uppliva tråden med ett par förslag på helt suverän Sci-Fi från mästaren (nu när Ian M Banks tyvärr avlidit i cancer) Alastair Reynolds. Alastair har skrivit ett gäng bra romaner som alla är värda att läsa: http://www.amazon.com/s/ref=nb_sb_noss?url=search-alias%3Daps.... Inte en enda dålig roman där, allt är mycket bra!

Men de jag tänkte rekommendera är det två senaste han skrivit i serien Poseidons Children som startade med Blue Remembered Earth 2012 (http://www.amazon.com/gp/product/B006X8GFBQ/ref=oh_d__o00_det...) och nyligen följdes upp med del nummer två On the Steel Breeze (http://www.amazon.com/gp/product/B00C74SHMU/ref=oh_d__o00_det...) för någon månad sedan.

Riktigt bra brittisk Sci-Fi med ett språk som är riktigt, riktigt bra. Dessutom har Alastair en förmåga att bygga världar som man sällan ser.

Missa inte dessa böcker!

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Hedersmedlem

Bra tråd, du verkar läsa ungefär samma författare som jag.

Iain Banks var länge huvudfavoriten, efter att jag plöjt igenom Stiftelsen. Fastnade aldrig riktigt för robot-serierna.

Någon ni alla tragiskt nog helt verkar ha missat är M John Harrison. Ett tips är att också läsa Lovecraft's The Colour of Outer Space. Ordningen spelar ingen roll, aha-upplevelsen kommer att infinna sig.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulvenstein:

Bra tråd, du verkar läsa ungefär samma författare som jag.

Iain Banks var länge huvudfavoriten, efter att jag plöjt igenom Stiftelsen. Fastnade aldrig riktigt för robot-serierna.

Någon ni alla tragiskt nog helt verkar ha missat är M John Harrison. Ett tips är att också läsa Lovecraft's The Colour of Outer Space. Ordningen spelar ingen roll, aha-upplevelsen kommer att infinna sig.

Visst hade i alla fall jag missat M John Harrison, köper nästan alla mina böcker på Amazon (kör Kindle Paperwhite) och såg att de hade en hel del av honom. Ska testas. Tack för tipset!

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Slut på olästa böcker hemma (ett par dagars förkylning har även positiva sidor).
Så någon som har några tips på ny läsning?

Föredrar SF utan allt för mycket rymd/robotar och fantasy utan drakar och för mycket magi (och framförallt, som nämnt ovan, utan oändliga promenader).

Nyss utläst som har varit bra (kanske inte så mycket SF men tyckte ändå att denna tråd passade rätt bra):

The Windup Girl samt Ship Breaker och The Drowned Cities av Paolo Bacigalupi.
Dystopisk framtid där bristen på fossila bränslen tvingat fram nya/gamla tekniker.

The Age of Ice av J. M. Sidorova.
Nån sorts magisk realism, berättad i förstapersonsperspektiv. En vandring (och tyvärr lite för mycket av just den biten) genom historiens Ryssland där huvudpersonens dysfunktionella kroppstemperatur och hans försök att förstå och leva med denna driver handlingen framåt.

Rivers of London serien av Ben Aaronovitch.
Urban Magic deckare med bra Londonmiljöer där den nyutexaminerade Peter Grant hamnar på en lite speciell avdelning hos Londonpolisen.

Milkweed triologin av Ian Tregillis.
Parallellhistorisk tidsresestory med avstamp i andra världskriget. Engelska magiker mot framavlade naziövermänniskor och en dos triangeldrama på det, kan ju omöjligt gå fel...

The City & the City av China Miéville.
The City & the City skiljer sig en hel del från de andra böckerna som jag läst av honom. Detta är en mordfallsdeckare som utspelar sig i en delad stad, mer realism med lite öststatkänsla och inte samma skruvade värld/varelser som det brukar vara.
Själva grundstoryn är egentligen inte så spännande utan det som är intressant är hur han har byggt upp dessa två städer som delar samma fysiska rum. Till skillnad från exempelvis i Neil Gaimans Neverwhere eller hans egna King Rat etc, där karaktärerna också kliver över till en mer okänd sida har han lyckats skapa detta utan att blanda övernaturliga eller magiska krafter.
Här handlar det snarare om människans inbyggda förmåga att "ose" sådan som hen lärt sig att undvika. Lite likt hur vi lärt oss att inte se uteliggaren som sitter i porten som vi går förbi eller hur den papperslöse, som just nu riskerar livet med att skotta snö på hustaket bredvid, inte existerar i vår värld.
Hur som helst, en av hans bästa.

Utöver dessa har jag precis läst om Neal Stephenson helt strålande The Baroque Cycle. Inte så ofta som jag läser om böcker men denna serie var värd det.

//j

Visa signatur

Senast redigerad av jezper, 3010-01-01 klockan 25:02

Permalänk
Medlem

Även jag älskar välskriven sci-fi, Alastair Reynolds och William Gibson är mina absoluta favoriter.

Reynolds för sitt kunnande, det känns verkligen som att teknologin i hans böcker bara är en tidsfråga och rymdfärder är läskiga och farliga i hans böcker, precis som jag vill ha det.

Gibson för att jag älskar Cyberpunk och där är han både upphovsman och kung, hans språk och sätt att beskriva miljöer på är oöverträffat enligt mig.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem

För den oinvigde i den mörka sci-fi världen, vad skulle ni rekommendera för bok? Varit sugen ett tag nu men har inte blivit av att jag hoppat in, den jag kollar mest på är REAMDE av Stephenson, bra val?

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem

Tipsar TS om Peter Nilsson's "Rymdväktaren" med sin uppföljare "Nyaga".
Helt hjärnexpanderande läsning iaf för mig när jag läste dom. http://sv.wikipedia.org/wiki/Rymdv%C3%A4ktaren

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

För den oinvigde i den mörka sci-fi världen, vad skulle ni rekommendera för bok? Varit sugen ett tag nu men har inte blivit av att jag hoppat in, den jag kollar mest på är REAMDE av Stephenson, bra val?

REAMDE är väldigt bra men den ligger på gränsen till att vara Sci-Fi, kanske mer typ technothriller. Men läs den ändå för det är en jäkligt skön resa (speciell om man gillar datorspel).

Har själv läst alla hans romaner och mina favoriter är nog The Diamond Age: or A Young Lady's Illustrated Primer (Sci-Fi), Cryptonomicon (thriller), The Baroque Cycle (tre romaner, historiskt äventyr), Anathem (Sci-Fi) och just REAMDE.

Annars så är en bra "nybörjar Sci-Fi" roman Peter F Hamiltons Great North Road som är en typ futuristisk (utspelas 2143) thriller som är suverän. Allt Peter F Hamilton skrivit efter The Reality Dysfunction håller toppklass.

http://www.amazon.co.uk/Peter-F.-Hamilton/e/B00287WTBG/ref=sr_tc_2_0?qid=1388931147&sr=8-2-ent

la till lite text
Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av jezper:

Slut på olästa böcker hemma (ett par dagars förkylning har även positiva sidor).
Så någon som har några tips på ny läsning?

Föredrar SF utan allt för mycket rymd/robotar och fantasy utan drakar och för mycket magi (och framförallt, som nämnt ovan, utan oändliga promenader).

Nyss utläst som har varit bra (kanske inte så mycket SF men tyckte ändå att denna tråd passade rätt bra):

The Windup Girl samt Ship Breaker och The Drowned Cities av Paolo Bacigalupi.
Dystopisk framtid där bristen på fossila bränslen tvingat fram nya/gamla tekniker.

The Age of Ice av J. M. Sidorova.
Nån sorts magisk realism, berättad i förstapersonsperspektiv. En vandring (och tyvärr lite för mycket av just den biten) genom historiens Ryssland där huvudpersonens dysfunktionella kroppstemperatur och hans försök att förstå och leva med denna driver handlingen framåt.

Rivers of London serien av Ben Aaronovitch.
Urban Magic deckare med bra Londonmiljöer där den nyutexaminerade Peter Grant hamnar på en lite speciell avdelning hos Londonpolisen.

Milkweed triologin av Ian Tregillis.
Parallellhistorisk tidsresestory med avstamp i andra världskriget. Engelska magiker mot framavlade naziövermänniskor och en dos triangeldrama på det, kan ju omöjligt gå fel...

The City & the City av China Miéville.
The City & the City skiljer sig en hel del från de andra böckerna som jag läst av honom. Detta är en mordfallsdeckare som utspelar sig i en delad stad, mer realism med lite öststatkänsla och inte samma skruvade värld/varelser som det brukar vara.
Själva grundstoryn är egentligen inte så spännande utan det som är intressant är hur han har byggt upp dessa två städer som delar samma fysiska rum. Till skillnad från exempelvis i Neil Gaimans Neverwhere eller hans egna King Rat etc, där karaktärerna också kliver över till en mer okänd sida har han lyckats skapa detta utan att blanda övernaturliga eller magiska krafter.
Här handlar det snarare om människans inbyggda förmåga att "ose" sådan som hen lärt sig att undvika. Lite likt hur vi lärt oss att inte se uteliggaren som sitter i porten som vi går förbi eller hur den papperslöse, som just nu riskerar livet med att skotta snö på hustaket bredvid, inte existerar i vår värld.
Hur som helst, en av hans bästa.

Utöver dessa har jag precis läst om Neal Stephenson helt strålande The Baroque Cycle. Inte så ofta som jag läser om böcker men denna serie var värd det.

//j

Gillade också The City & the City väldigt mycket, skön creepy stämning i den boken.

Då var det alltså så inte bara jag som kört igenom The Baroque Cycle två gånger

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Förra året läste jag Neuromancer av William Gibson och något föll på plats. Cyberpunk är kanske en märklig genre men eftersom jag är ett stort fan av film noir och spel som Deus Ex gjorde det att jag direkt fattade och uppskattade de lite klyschiga, parodiska karaktärerna. Språket är vad som gör boken, det är helt otroligt. Jag har även läst de övriga två böckerna i trilogin (som inte alls var lika bra) och novellsamlingen Burning Chrome.

Jag köpte 2312 av Kim Stanley Robinson som är bra hard sci-fi med lite space opera-inslag. Men det tilltalade mig inte lika mycket. Så efter ett litet uppehåll läser jag nu Snow Crash av Neal Stephenson som också har en del cyberpunk-inslag. Jag gillar den oerhört, såhär 100 sidor in.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoBBi:

Förra året läste jag Neuromancer av William Gibson och något föll på plats. Cyberpunk är kanske en märklig genre men eftersom jag är ett stort fan av film noir och spel som Deus Ex gjorde det att jag direkt fattade och uppskattade de lite klyschiga, parodiska karaktärerna. Språket är vad som gör boken, det är helt otroligt. Jag har även läst de övriga två böckerna i trilogin (som inte alls var lika bra) och novellsamlingen Burning Chrome.

Jag köpte 2312 av Kim Stanley Robinson som är bra hard sci-fi med lite space opera-inslag. Men det tilltalade mig inte lika mycket. Så efter ett litet uppehåll läser jag nu Snow Crash av Neal Stephenson som också har en del cyberpunk-inslag. Jag gillar den oerhört, såhär 100 sidor in.

Om du fortfarande är lika nöjd med Snow Crash när du läst färdigt så missa inte då Neal Stephensons The Diamond Age: or A Young Lady's Illustrated Primer. Lite samma cyberpunkstuk som Snow Crash. Efter The Diamond Age så ändrade Neal stil ganska mycket men blev inte sämre för det, snarare tvärtom.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Om du fortfarande är lika nöjd med Snow Crash när du läst färdigt så missa inte då Neal Stephensons The Diamond Age: or A Young Lady's Illustrated Primer. Lite samma cyberpunkstuk som Snow Crash. Efter The Diamond Age så ändrade Neal stil ganska mycket men blev inte sämre för det, snarare tvärtom.

Tack för tipset! Då ska jag (eventuellt) snöa in lite på Stephenson!

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

Hittade lite oläst i bokhyllan, så nyss utlästa är Wool och Shift av Hugh Howey.
Inte direkt Sci-Fi men riktigt bra.

Saknade tredje delen, Dust, så den är nu beställd och på väg tillsammans med: The Fractal Prince och The Quantum Thief av Hannu Rajaniemi samt Hyperion av Dan Simmons.
Medan jag väntar på dessa började jag precis läsa Jonathan Strange and Mr. Norrell av Susanna Clarke. Har bara läst ett par sidor än så länge så jag kan inte uttala mig om den men har hört att den skall vara bra.

//j

Visa signatur

Senast redigerad av jezper, 3010-01-01 klockan 25:02

Permalänk
Medlem
Skrivet av jezper:

Hittade lite oläst i bokhyllan, så nyss utlästa är Wool och Shift av Hugh Howey.
Inte direkt Sci-Fi men riktigt bra.

Saknade tredje delen, Dust, så den är nu beställd och på väg tillsammans med: The Fractal Prince och The Quantum Thief av Hannu Rajaniemi samt Hyperion av Dan Simmons.
Medan jag väntar på dessa började jag precis läsa Jonathan Strange and Mr. Norrell av Susanna Clarke. Har bara läst ett par sidor än så länge så jag kan inte uttala mig om den men har hört att den skall vara bra.

//j

Gratulerar! Hannu Rajaniemi är jäkligt bra även om han nog kan framstå som flummig för dem som inte är van vid att läsa Sci-Fi. Hugh Howeys Wool-serie är väldigt bra och jag skulle nog kalla det riktig Sci-Fi. Dan Simmons Hyperion är en klassiker, brutalt bra. Susanna Clarke har jag ingen koll på alls...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Ska nog ta mig til biblioteket och låna mig en och annan bok som tipsats om här i tråden!

Har mest läst Isaac Asimov och Arthur C. Clarke, eftersom det varit (någorlunda) lättillgängligt på svenska. Började för 4-5 år sen läsa på engelska, trodde det skulle vara mycket svårare men det var ju inga problem alls!

Förutom Asimovs Stiftelsen och robotromanerna kan jag varmt rekommendera Själva gudarna och Tidens död. Minns dock inte orginaltitlarna.

I Själva gudarna får man besöka ett parallellt universum med andra naturlagar än vårt, lite flummigt kan tyckas men Asimov genomför det väl. Kul när en bok får en att verkligen tänka "outside the box", när Asimov beskriver intelligent liv i en helt annan värld än vår.

Tidens död kan också verka lite flummig, då den handlar om tidsresor. Men än en gång har Asimov gjort ett bra jobb, helt klart läsvärd. Sen är det ju dock svårt att toppa stiftelse-trilogin.

Kul att Hammar tipsar om Peter Nilson, Rymdväktaren är en av mina absoluta favoriter och har just börjat läsa Nyaga. Kan varmt rekommendera Arken som väl visserligen inte är sci-fi, men en fantastisk historia som utspelar sig från tidens början till tidens slut.

Har också läst Metro 2033 och Metro 2034 av Dmitrij Gluchovskij även om de kanske inte är riktigt den typen av sci-fi jag vanligtvis drar mig till så slukade jag första boken över en natt, den andra under en flygresa och en fristående uppföljare av en annan författare (Resan till ljuset) också över en natt. Rejäl spänning och mystik, och allt utspelar sig i en hemsk och bisarr värld. Läsvärt!

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail