Samsung massproducerar DDR4-minne i 2 667 MHz

Permalänk
Melding Plague

Samsung massproducerar DDR4-minne i 2 667 MHz

Om drygt ett år väntas DDR4 ta sina första steg in på marknaden. Samsung inleder med massproduktion av "världens mest avancerade" DDR4-minne för servrar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Till er som varit med lite längre, hur lång tid brukar det ta innan en ny DDR-standard blir tillgänglig och värd priset för persondatorer efter att den börjar produceras till servrar? Skulle vara najs att får en liten uppskattning av tiden.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Skrivet av Shockwave:

Till er som varit med lite längre, hur lång tid brukar det ta innan en ny DDR-standard blir tillgänglig och värd priset för persondatorer efter att den börjar produceras till servrar? Skulle vara najs att får en liten uppskattning av tiden.

några år

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Skrivet av Shockwave:

Till er som varit med lite längre, hur lång tid brukar det ta innan en ny DDR-standard blir tillgänglig och värd priset för persondatorer efter att den börjar produceras till servrar? Skulle vara najs att får en liten uppskattning av tiden.

Jag kommer knappt ihåg men jag vet att DDR2 fanns färdigt 3 år innan en del av mina kompisar kunde köpa det.
Så jag antar att det tar till 2015 innan vi har dem för standard icke server, fast det står inte om de är FB-DIMM eller ej.

Sitter på 16GB just nu och det är tillräckligt fram till 2017 om spel kommer fortsätta i samma bana.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Haswell extreme på ny socket och x99 styrkrets med DDR4.... ge mig

Permalänk
Medlem

32 GB-moduler... drägel... gief, noew!

Sitter för närvarande och väntar troget och hoppfullt på att det ska dyka upp 16 GB ddr3 udimm, men om så aldrig sker så kan jag vänta troget på motsvarande ddr4 istället.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

DDR4 känns i dagsläget som en ren serversak än något som skulle gagna de flesta vanliga användare. Inte ens vid processortunga applikationer gör minneshastigheten så stor skillnad, inte nog för att byta ut halva systemet i alla fall.

Mer som en sak som kommer följa med de "naturliga" uppgraderingarna efter hand.

Permalänk
Medlem

Mängden minne för oss med vanliga datorer blir mindre och mindre viktigt. Har du 16 GB idag så räcker det lååååååångt, i många år. Hastigheten är en annan sak dock.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Mängden minne för oss med vanliga datorer blir mindre och mindre viktigt. Har du 16 GB idag så räcker det lååååååångt, i många år. Hastigheten är en annan sak dock.

likaså är CAS latency vilket kommer säkert bli otrolig hög som vanligt vid skiftet.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shockwave:

Till er som varit med lite längre, hur lång tid brukar det ta innan en ny DDR-standard blir tillgänglig och värd priset för persondatorer efter att den börjar produceras till servrar? Skulle vara najs att får en liten uppskattning av tiden.

Intel Skylake som kommer 2015 kommer använda DDR4, eventuellt kommer även AMD "Carizo" (nästa generation efter Kaveri) använda det. Så som det ser ut nu lär 2015 bli året när DDR4 blir mainstream

Skrivet av thomas_skane:

DDR4 känns i dagsläget som en ren serversak än något som skulle gagna de flesta vanliga användare. Inte ens vid processortunga applikationer gör minneshastigheten så stor skillnad, inte nog för att byta ut halva systemet i alla fall.

Mer som en sak som kommer följa med de "naturliga" uppgraderingarna efter hand.

För APU:er gör det en rejäl skillnad redan idag. Framtida APU:er kommer naturligtvis behöva ännu mer minnesbandbredd.

Permalänk
Avstängd

Vågar man hoppas att det kommer till standardsystem våren/sommaren 2015?

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Skrivet av Commander:

likaså är CAS latency vilket kommer säkert bli otrolig hög som vanligt vid skiftet.

"Bland annat har DDR4 en rad optimeringar för att kunna minimera latenstiderna trots ökade klockfrekvenser"

Kanske inte ändå^^

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem

Tyckte att jag gjorde ett bra klippa när jag köpte 16 gig ram 1600 MHz i vintras för 600 kronor och tänkte att de kommer jag inte behöva byta ut på ett antal byggen fram över men nu verkar det alltså som att jag kommer få köpa ny vid nästa bygge:( (kommer bli om minst tre år)

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christoffer1989:

"Bland annat har DDR4 en rad optimeringar för att kunna minimera latenstiderna trots ökade klockfrekvenser"

Kanske inte ändå^^

Det vore ju faktiskt inte helt fel, känns ju som att det bara gått utför hittills när det gäller latenstiderna!
Dock har jag ingen aning om man skulle känna någon skillnad, eller?

Visa signatur

MSI Z270I :: Intel Core i5 7600K :: Corsair Vengeance LP 16GB :: Samsung 960 EVO (m.2) :: MSI GeForce 1070 OC
Inet fraktfritt

Permalänk
Avstängd

Tråkigt att det tar så lång tid innan det kommer till persondatorer.

Vi behöver framtiden idag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Tråkigt att det tar så lång tid innan det kommer till persondatorer.

Vi behöver framtiden idag!

För normal användning finns det ingen större hastighetsvinst med snabbare RAM.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg övergången från ddr2 till 3 och hur dyra stickorna va i början. Kommer också ihåg att samma frekvens fanns ett tag. Låt oss säga ett exempel (ddr2/1066 gentemot ddr3/1066) tar bara ett exempel.

Kommer det skilja sig något i ren prestanda på en ddr3 och ddr4 som ligger på samma frekvens?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Till er som varit med lite längre, hur lång tid brukar det ta innan en ny DDR-standard blir tillgänglig och värd priset för persondatorer efter att den börjar produceras till servrar? Skulle vara najs att får en liten uppskattning av tiden.

Kommer ihåg att ddr3 va rätt nytt när intels q6600 va poppis. Prisvärd quad på sin tid. Vilket år den kom vette fanken men det va säkert 6 år sen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av light44:

Kommer ihåg övergången från ddr2 till 3 och hur dyra stickorna va i början. Kommer också ihåg att samma frekvens fanns ett tag. Låt oss säga ett exempel (ddr2/1066 gentemot ddr3/1066) tar bara ett exempel.

Kommer det skilja sig något i ren prestanda på en ddr3 och ddr4 som ligger på samma frekvens?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej prestandan är snarlik mellan ddr3 och ddr4 förutom att ddr4 kan nå högre frekvenser och till lägre strömförbrukning

Visa signatur

Chassi: Antec Sonata III | CPU: Intel Core i5 750 @ 4.2 GHz | GPU: AMD XFX 5870 @ 1GHz | RAM: 8 GB Corsair 1600 CL8 VENGEANCE | Processorkylare: Noctua NH-U12P | Moderkort: Gigabyte GA-P55A-UD3R | HDD: Samsung 500 GB SATA 7200 RPM + Intel X25-m SSD 80GB + OCZ TRION SSD 240 GB | OS: Windows 7 Professional 64 bit

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Azpire:

Det vore ju faktiskt inte helt fel, känns ju som att det bara gått utför hittills när det gäller latenstiderna!
Dock har jag ingen aning om man skulle känna någon skillnad, eller?

Rätta mig om jag har fel, men latenserna mäts väl i antal klockcykler? Så om man t. ex. fördubblar klockfrekvensen och även latenstiden fördubblas, så är latensen i praktiken lika lång i tid.

Permalänk
Medlem

detta med quad channel för amd APU

Omg..

Permalänk
Skrivet av anon158432:

Rätta mig om jag har fel, men latenserna mäts väl i antal klockcykler? Så om man t. ex. fördubblar klockfrekvensen och även latenstiden fördubblas, så är latensen i praktiken lika lång i tid.

Du tänker rätt men skriver lite fel
Latenstiden är antalet klockcykler multiplicerat med tiden per klockcykel.
Så det är helt rätt som du tänker att en fördubbling av latens samt klockfrekvens ger samma latenstid.
Du snubblade bara på var orden hamnade...

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem

men hur är det i dagens system är det inte i så mkt behov av höre minnes bandbredd? eller menar snabbare minnen? jag har då fått för mig totala prestanda vinsten i tex spel i många fall inte väger upp den ökade kostnaden att köpa såna 2400mhz super minnen

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem
Skrivet av brajonk:

men hur är det i dagens system är det inte i så mkt behov av höre minnes bandbredd? eller menar snabbare minnen? jag har då fått för mig totala prestanda vinsten i tex spel i många fall inte väger upp den ökade kostnaden att köpa såna 2400mhz super minnen

Tro det eller ej men en dator kan ha fler användningsområden än just spel!

Visa signatur

Core 2 Duo still going strong!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

DDR4 känns i dagsläget som en ren serversak än något som skulle gagna de flesta vanliga användare. Inte ens vid processortunga applikationer gör minneshastigheten så stor skillnad, inte nog för att byta ut halva systemet i alla fall.

Mer som en sak som kommer följa med de "naturliga" uppgraderingarna efter hand.

ne men de kommer ju möjligöra snabbare minnen och det innebär ju att amd processorer med inbyggt GNC arkitektur kommer förmodligen bli så pass brukningsbara att många inte kommer behöva ett grafikort i datorn överhuvudtaget.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CFSsss:

Haswell extreme på ny socket och x99 styrkrets med DDR4.... ge mig

Haswell bringade lika mycket nytt som Ivybridge, inte mycket med andra ord, dessutom är det två år kvar tills ersättaren till Ivy-E kommer. Väntar hellre till 2016 isåfall och får tillgång till PCI-E 4.0 ihop med kort ur Volta-serien.

Permalänk
Medlem

i princip så kommer alla processorer med integrerad gpu dra nytta av dessa minnen även intel. De utan kan jag inte svara på men förmodligen så gör dom de också.

Permalänk
Medlem

Processorer har blivit anpassade för bärbara enheter och nu är det alltså även ramminnenas tur.
Bärbara enheter och byggen som ska vara strömsnåla har alltså mest nytta av ddr4?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madimen:

Tro det eller ej men en dator kan ha fler användningsområden än just spel!

Jo men det är till spel som det just är intressant att snacka om (enligt mig och jag vet många andra).
Så tycker din kommentar var riktigt dryg, och onödig framförallt. För man måste väl ändå kunna diskutera alla dess nya fördelar utan att bli kritiserad?
Och spel är en av dem.

Det jag tycker är en intressant fråga är om DDR4 kan ge bättre hjälp när Vram på grafikkort blir överbelastat och den då tar utrymme av RAM för att kompensera upp? Så vitt jag förstått så gör väl DDR3-minnena inget vidare jobb med det. Tänkte om DDR4 kan göra mycket skillnad?

Visa signatur

Vortex Poker 3 (ISO) MX Clears säljes. Bud på PM!