Helt ny Macbook Air 13" (med 8gb ram 1,7ghz), fläkt låter väldigt mycket

Permalänk

Helt ny Macbook Air 13" (med 8gb ram 1,7ghz), fläkt låter väldigt mycket

Hej,

Inköpte igår en speciallbeställd Macbook air med 8gb ram och 1,7Ghz processor.

Allt var frid och fröjd, inga problem alls, älskade datorn.

Sen när jag började köra facetime ett tag så började fläkten låta, väldigt högt.

Jag läste lite om att 1,7Ghz processorn kan behöva ha mer kylning.

Är detta normalt att fläkten börjar låta när man multitaskar? Jag har ingen aning om hur mycket facetime drar.

Vad tror ni? Normalt?

När jag stängde ner lite program, och enbart körde facetime så slutade fläkten att låta efter ett tag.

Tack

Permalänk
Medlem

Vad är det för program du lämnar öppna?
i7an drar mer ström, så det är inte omöjligt att det kan hända. På min Air så brukar jag lämna de flesta program öppna, och jag har inte märkt av någonting. Men då har jag i5an i min också. I Mavericks så kommer program som inte syns för tillfället att pausas, och då minskar processoranvändningen. Det borde hjälpa en del.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Skrivet av ToJa92:

Vad är det för program du lämnar öppna?
i7an drar mer ström, så det är inte omöjligt att det kan hända. På min Air så brukar jag lämna de flesta program öppna, och jag har inte märkt av någonting. Men då har jag i5an i min också. I Mavericks så kommer program som inte syns för tillfället att pausas, och då minskar processoranvändningen. Det borde hjälpa en del.

Tror egentligen bara det var några safari fönster.

Tråkigt dock att man ska få lida utav att man har en "för bra" processor.

Har dock bara hänt en gång som sagt, så jag vet inte om det är något fel, eller om det är normalt, de som hade varit intressant att veta.

Permalänk
Medlem

Flash och/eller Silverlight i webbläsare + video (facetime) har en tendens att dra igång fläktarna i MacOS av nån anledning.

Visa signatur

Mvh
David

Permalänk
Skrivet av davidgp:

Flash och/eller Silverlight i webbläsare + video (facetime) har en tendens att dra igång fläktarna i MacOS av nån anledning.

Alright, låter inte som något fabriksfel då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skinnsoffa:

Hej,

Inköpte igår en speciallbeställd Macbook air med 8gb ram och 1,7Ghz processor.

Allt var frid och fröjd, inga problem alls, älskade datorn.

Sen när jag började köra facetime ett tag så började fläkten låta, väldigt högt.

Jag läste lite om att 1,7Ghz processorn kan behöva ha mer kylning.

Är detta normalt att fläkten börjar låta när man multitaskar? Jag har ingen aning om hur mycket facetime drar.

Vad tror ni? Normalt?

När jag stängde ner lite program, och enbart körde facetime så slutade fläkten att låta efter ett tag.

Tack

Hur har du placerat datorn?
Om man tex har den på ett täcke eller en filt så brukar fläkten dra igång rätt fort oavsett vad man gör.
Står den på ett bord så kan det vara nått mjukvarustrul. Har du testat att lägga på alla uppdateringar? Testat en PRAM reset?

EDIT: Nevermind, missade sista raden. Då är det förmodligen något flash-skräp eller liknande. Flash är tyvärr betydligt mer resurskrävande i OSX än i Windows.