Så mycket får du betala till Copyswede

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skirner:

Begriper verkligen inte hur dom kan få ta ut avgiften. För det första så går det inte ens att privatkopiera media på grund av alla kopieringsskydd, likförbannat så ska man betala för det. Dessutom står det på flertalet filmer att det är förbjudet att kopiera "gäller även för privat bruk"!!
Och en ganska intressant grej angående Miljöpartiets uttalande att det även borde läggas avgift på bredband. Isåfall från dag ett så har dom ju legitimerat PIRAT kopiering. För vem i hela världen använder sig av bredband för att priVatkopiera media?

Exakt. Ur laglig synvinkel så kan man inte privatkopiera. Det visar ju bara ännu mer hur pas ur fas dennalag från 80-talet är med dagens tekniska samhälle.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

På CDON så kostar den ju 1335:- ink frakt. Och sen har vi på swec 5% rabatt.

Handlar ju inte om att köpa den billigare, utan att bojkotta Copyswedes dumma utgifter, och att sänka försäljningsstatistiken i sverige

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem

Som tur är så köper man inte hårddiskar så ofta, men att dom verkligen ska skatta allt...

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Hoho, ja du, när hörde du senast talas om någon som privatkopierade någonting? Kassettavgiften (det som nu kallas privatkopiering) hade kanske sin plats på 80 talet, men nu existerar inte privatkopiering. Så varför ta 400 spänn i avgift för en surfplatta, eller mer i avgift på en SSD än återförsäljaren tjänar? Fattar du inte att det handlar om att de tar ut en avgift för att kompensera PIRATkopiering, då tycker jag uppriktigt sagt synd om dig.

Och du, du talar inte om för mig vad jag skriver på ett forum på internet, det ska du ha väldigt klart för dig.

Menar du att du aldrig privatkopierat något? För det gör jag och väldigt många bekantarelativt frekvent.

Och 400 spänn för en surfplatta? Det verkar som att du inte ens bemödat dig om att läsa artikeln, eller menar du att de flesta surfplattor idag har minnen på 320GB för i mina ögon så är32-64GB en mer normal siffra.

Och du verkar fortfarande inte förstå poängen med mitt inlägg. Det handlar inte om vad du tror att avgiften är till för att kompensera eller vad den kompenserar för i verkligheten. Det handlar om vad avgiften motiveras av. Hur skall du annars kunna ha en suck i världen att bemöta argument från dem om du byter ämne och agerar anarkist?

Vill man argumentera mot avgiften så gör man inte det genom att säga "Woohoo, fritt fram för piratkopiering eftersom jag betalar pengar för privatkopiering". Lika lite som man säger "Woohoo, fritt fram för mig att klottra på väggar eftersom jag betalar för saneringen genom skatten".

Nej, det vettiga sättet att bemöta dem är att påpeka det sjukt orimliga i att de tar för givet att alla typer av minnen som säljs är till för att privatkopiera saker. Detta när det av alla som har använt en dator någon gång klart framgår att så inte är fallet.

Och sen kan man jämföra avgifterna, CD-skivor är i mina ögon väldigt mycket vanligare att använda för privatkopiering än SSD-diskar och avgiften borde isåfall vara högre för en CD-R jämfört med en SSD kompenserat för storleken då.

Avgiften för en CD-R ligger på 0,60 SEK, Avgiften för en SSD ligger på 80 SEK(Räknar på maxbelopp då denna nås i de flesta fall). Detta betyder alltså att man för varje SSD kompenserar för samma mängd privatkopiering som 133 CD-R. Hela det antagandet är helt orimligt i mina, och troligen de flesta andras, ögon.

Räknar man lågt och tänker sig att var femte CD-R som säljs används för just privatkopiering betyder alltså det att utgångspunkten är att varje SSD används till privatkopiering av 26 CD-skivor. Helt orimligt.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Jaha nu ska vi betala en till skatt på prylarna usch alltså, räcker det inte med moms?

Permalänk

Men alltså, jag tycker isåfall att jag borde få betalt av Copyswede eftersom andra har möjlighet att ladda ner min musik från Youtube och lägga det på sin hårddisk. Är det inte så det fungerar....

Visa signatur

Här ska det ju stå något!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Menar du att du aldrig privatkopierat något? För det gör jag och väldigt många bekantarelativt frekvent.

Och 400 spänn för en surfplatta? Det verkar som att du inte ens bemödat dig om att läsa artikeln, eller menar du att de flesta surfplattor idag har minnen på 320GB för i mina ögon så är32-64GB en mer normal siffra.

Och du verkar fortfarande inte förstå poängen med mitt inlägg. Det handlar inte om vad du tror att avgiften är till för att kompensera eller vad den kompenserar för i verkligheten. Det handlar om vad avgiften motiveras av. Hur skall du annars kunna ha en suck i världen att bemöta argument från dem om du byter ämne och agerar anarkist?

Vill man argumentera mot avgiften så gör man inte det genom att säga "Woohoo, fritt fram för piratkopiering eftersom jag betalar pengar för privatkopiering". Lika lite som man säger "Woohoo, fritt fram för mig att klottra på väggar eftersom jag betalar för saneringen genom skatten".

Nej, det vettiga sättet att bemöta dem är att påpeka det sjukt orimliga i att de tar för givet att alla typer av minnen som säljs är till för att privatkopiera saker. Detta när det av alla som har använt en dator någon gång klart framgår att så inte är fallet.

Och sen kan man jämföra avgifterna, CD-skivor är i mina ögon väldigt mycket vanligare att använda för privatkopiering än SSD-diskar och avgiften borde isåfall vara högre för en CD-R jämfört med en SSD kompenserat för storleken då.

Avgiften för en CD-R ligger på 0,60 SEK, Avgiften för en SSD ligger på 80 SEK(Räknar på maxbelopp då denna nås i de flesta fall). Detta betyder alltså att man för varje SSD kompenserar för samma mängd privatkopiering som 133 CD-R. Hela det antagandet är helt orimligt i mina, och troligen de flesta andras, ögon.

Räknar man lågt och tänker sig att var femte CD-R som säljs används för just privatkopiering betyder alltså det att utgångspunkten är att varje SSD används till privatkopiering av 26 CD-skivor. Helt orimligt.

Jag privatkopierar inte, om inte skicka en länk på youtube räknas då!

Visa signatur

"I may be wrong, but I'm not uncertain."
Robert Heinlein, Glory Road

Permalänk

Själv undrar jag varför inte gammelmedia alls tar upp detta?
Finns det några jouurnalistiska orsaker till det eller tror man inte
att folk vill veta vad en fascistinspirerad, privat lobbyorganisation
sysslar med för indrivning??
Tänker försöka fråga det i Aftonbladets chefred-chatt om 20 minuter
och uppmanar fler att fråga media!

Visa signatur

pictorhayes

Permalänk
Medlem

Känns som att detta ger fel effect, jag tänker ju ALDRIG dra ner på mitt piratkopierande om jag nu t.o.m. betalar för det!

Permalänk
Medlem

Vill verkligen veta vart pengarna tar vägen... En fråga samt svar till/från Anna Troberg vid Reddit:

"Hej Anna! Hur tänker PP driva frågan om kassettbandsavgiften som nu (helt sjukt) har införts på hårdiskar och usb-minnen?"

"Vi kommer att fortsätta att tjata om den orimliga privatkopieringsersättningen så ofta vi kommer åt. Det är en helt galen och dålig "lösning". Jag har för övrigt själv fått pengar av Copyswede, men de donerade jag till Piratpartiet: http://www.annatroberg.se/2013/06/14/tack-till-copyswede-som-...

Jag berättade det för Copyswedes VD i Almedalen och då sa han att de kan sluta skicka pengar till mig, men att de kommer att fortsätta kräva in pengar i mitt namn. Var de pengarna då tar vägen förtäljer inte historien. Som sagt, helt galet..."

Enligt mig låter detta olagligt... Hur kan man fortsätta kräva pengar i någons namn som inte verkar vilja det? :/

Edit: Stavningen :<

Permalänk

Ska vi behöva betala skatt för högtalare som spelar upp musiken snart eller ?

Visa signatur

The Flippin Ninja

Permalänk

Och givetvis så togs inte min fråga upp av Aftonslasken...
Tror att journalisterna kanske tycker Copyswede är bra iom att den stora majoriteten
journalister är kulturvänster

Visa signatur

pictorhayes

Permalänk
Medlem
Skrivet av victory995:

Ska vi behöva betala skatt för högtalare som spelar upp musiken snart eller
?

What do you say to the turkey on thanksgiving?

Permalänk
Skrivet av Micke O:

Dom har redan planer på att gå loss på molnlagring också så uppmuntra dom inte ännu mera...

Det låter ju rimligt, vi alla lagrar så jätte mycket nu och strömad media är som bekant helt ute.

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk

Kan tillägga att detta är praxis inom hela EU efter ett sk direktiv.
Att vi har just CS i Sverige är en bieffekt av detta om jag har förstått det hela rätt, alla EU-länderna tar in avgiften på olika sätt.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Privatkopieringsers%C3%A4ttning
"Privatkopiering är vanligt i hela världen och möjliggörs genom att den tekniska utvecklingen från 1950-talet gjort det enkelt för vem som helst att med allt bättre kvalitet kopiera musik, film och tv. Samtidigt medför en allt mer omfattande privatkopiering ett inkomstbortfall[källa behövs] för de artister, skådespelare, musiker osv. som kopieras. Därför har man inom EU bestämt att de medlemsländer som vill tillåta privatkopiering gör detta genom ett undantag i upphovsrättslagen, som normalt ger upphovsmännen ensamrätt att bestämma över hur deras verk ska spridas. Som villkor anger man att de medlemsländer som tillåter privatkopiering också måste tillhandahålla ett kompensationssystem, så att upphovsmännen kompenseras för det inkomstbortfall privatkopieringen medför.[3] [4]
EU-domstolen har i några uppmärksammade fall klargjort hur infosoc-direktivet, som implementerades i svensk lagstiftning 2005 och bland annat innehöll nya regler för kompensation vid privatkopiering, ska tolkas. I den så kallade Padawan-domen i oktober 2010 slår EU-domstolen fast att det i sig är tillräckligt att det är möjligt att använda lagringsmedia för att göra kopior för privat bruk för att tillämpningen av privatkopieringsersättningen på sådana media ska vara motiverad.[5] I den så kallade Opus-domen i juni 2011 slår EU-domstolen fast att privatkopieringsersättning även kan tas ut av näringsidkare som vänder sig till en privatimportmarknad.[6]"

För er som vill se hur det ser ut i andra länder så visar den engelska artikeln på wiki mer fylld med siffror.
http://en.wikipedia.org/wiki/Private_copying_levy

Permalänk
Medlem

Är inte privatkopireing när jag backar upp något som jag redan äger, det är en scam det är vad det är och dom kommer fortsätta att bara hitta på fler och fler nya sett att ta betalt av folket på. Att erbjuda och sälja en tjänst där du erbjuder mig nåt jag vill ha är helt ute, idag satsar man på tvång och ren stöld och folk har inget val än att betala.

Lobbyister tolkar, lol Därav en del av problemet!

Permalänk
Skrivet av tidsoptimist:

För er som vill se hur det ser ut i andra länder så visar den engelska artikeln på wiki mer fylld med siffror.
http://en.wikipedia.org/wiki/Private_copying_levy

Ok, så Luxemburg är den enda europeiska staten utan "kopieringsavgifter".

Någon som köpt hårdvara eller media därifrån?
Vad är era erfarenheter av detta? Priser?

Permalänk

(Någon kanske redan har skrivit detta men strunt samma...)

Lite extra surt blir det ju när man vill ha redundans och kanske dessutom någon form av "uthus"-lagring.

Permalänk
Medlem

Dra åt skogen Copyswede

Hej Alla.

Från och med får man köpa sina prylar utomlands eftersom Copyswede är så himla dumma. Lägg ner Copyswede de behövs inte och borde få en spark i häcken. Därför hur dumt är det att lägga avgifter på allt som har med minne att göra. Snart får väl betala avgift på RAM-minnet i datorer också. Jag brukar för det mesta köpa USB-minne utomlands pga skit Copyswede för allt för att förstöra elektronik i Sverige. Snart får vi även betala avgift för vad vi lägger på minnet i hjärna också pga skit Copyswede. Jag kommer från med nu köpa USB-minne när jag är utomlands eftersom de kan inte ta avgift då från en. Dra åt peppan Copyswede ni förstör allt i Sverige.

M V H
wike1970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poddarn:

Dags att börja beställa allt utomlands?

Min första tanke när jag läste det

Permalänk
Medlem

Hoppas någon kan fixa fram nån liknande prisjämförelsesajt som prisjakt fast som man bara kan beställa utomlands utan dessa idiotiska avgifter

Permalänk
Medlem

Gäller detta om man köper från komplett? det är väll en norsk sida om jag inte mins fel.

Visa signatur

DATORN Chassi: NZXT PHANTOM 410 CPU kylare: corsair H80i med noctua nf f12or CPU: intel core i7 3770K Moderkort: ASUS p8Z77-V SSD: corsair force GT 120GB RAM: corsair vengeance dual c 1866mhz 16gb(2x8) GPU: ASUS 9800 GTX+ Dark knight PSU: corsair tx 750w HDD: western digital green 1TB KRINGUTRUSTNING Headset:Logitech g35 Tangentbord:Corsair k70 mx blue Mus:Roccat kone pure(blå) Ratt:Logitech g27

Permalänk
Medlem
Skrivet av pictorhayes:

Och givetvis så togs inte min fråga upp av Aftonslasken...
Tror att journalisterna kanske tycker Copyswede är bra iom att den stora majoriteten
journalister är kulturvänster

Framförallt om man vänder sig till en vänstervriden tidning(wink-wink)... och av alla tidningar så väljer du Aftonbladet som är Hänt Extra i kvällstidningform. Ne, gör om, gör rätt och gå till en mer seriös tidning, en tidning som inte prioriterar kändisar som kör rattfulla osv, välj tex SvD eller lokaltidningar. Dessa är mkt mer seriösa!

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem

Alltså lösningen är enkel i mina ögon:
Avskaffa privatkopieringslagen.
Någon som vill ha den kvar? Någon? När använde ni den sist? Hur många ggr om året (om >1)?

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Skrivet av Fetskaft:

Så om jag köper 2st 2tb-diskar och kör raid 1 så kan jag bara spara 2tb privatkopierat material men måste betala för båda diskarna!? Finns så många hål i deras resonemang.

Lägg därefter till versionshantering och backup av den versionshanterade datan. Vilket innebär att några 100MB data att lagras istället tar några GB i hårddiskutrymme.

Det enda rätta är att sluta stöda svenska artister, skådespelare och liknande. Felet med branschen är att de får för mycket pengar och jag ska göra mitt yttersta till att se till så att mina pengar inte hamnar där. För hade branschen inte haft så mycket pengar så hade de hellre inte haft så mycket makt.
Det mesta kan man dessutom idag helt lagligt se och lyssna på gratis, så det finns inget behov att köpa något. (gratis = reklamfinansierat)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jo men när de importeras hit kanske de kommer in med frakttåg istället för flygplan.
Jag tror att logistiken är bättre då när man fraktar stora mängder varor än när man fraktar en vara.

Tror du man slänger in en SSD i ett flygplan och skickar upp? Flyget går oavsett om min SSD är på eller inte.

Samma gäller garanterat för återförsäljarnas inköp.

Har sett att det länkats till tyska sidor angående köp ifrån utlandet för att slippa avgiften, lustigt nog, eftersom de också har en privatkopieringsavgift. Här är listan: http://en.wikipedia.org/wiki/Private_copying_levy

Skrivet av HugSeal:

Menar du att du aldrig privatkopierat något? För det gör jag och väldigt många bekantarelativt frekvent.

Vill man argumentera mot avgiften så gör man inte det genom att säga "Woohoo, fritt fram för piratkopiering eftersom jag betalar pengar för privatkopiering". Lika lite som man säger "Woohoo, fritt fram för mig att klottra på väggar eftersom jag betalar för saneringen genom skatten".

Där har du dock fel. Som jag har förstått så är PRIVATkopiering en kopia av en köpt CD-skiva (eller annan media) som du sedan kopierar för privat bruk. Dvs att du köper en skiva, lägger in den i datorn (1 avgift), synkar över till telefonen (2 avgifter), lägger in den i Xboxet (3 avgifter) osv osv. Jag har inte privatkopierat på typ 10 år och jag har svårt att tro att det har hänt så många gånger i min umgängeskrets. Köper jag musik idag gör jag det via iTunes och där är det ju fritt fram att synka till hur många enheter man vill (eller?). Köper jag en skiva idag så "kopierar" jag den inte någon annanstans.

Skrivet av CasualGamer:

När jag säger köper i Schweiz så menar jag verkligen det. De flesta Schweiziska företag skickar bara inom Schweiz och Lichtenstein, så man måste köpa på plats, vilket inte är något hinder för mig eftersom jag åker dit hela tiden (med shoppinglistor från kompisar!). Skulle de leverera till Sverige tror jag de skulle åka på svensk moms och denna underbara kassettbandsavgift... Vad man kan göra ibland är att beställa via e-bay från en butik utomlands och då klarar den oftast tullen utan problem. Jag har beställt ett par riktigt billiga saker från butiker i tex Hong Kong på så sätt. Ni kan kolla med tex franska butiker, de brukar ofta vara villigare att skicka utomlands, men där är momsen på 19.7% istället för 7.6% i Schweiz, men fortfarande billigare än Sverige.

Men vad ni än gör, slösa inte bort pengarna på att köpa i Sverige, ta hellre en romantisk helg med partnern i Alperna, och fyll väskan med hårddiskar innan ni åker hem.

De har ju också avgiften, vilket gör att du stödjer dess existens.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det finns några återförsäljare som inte kommer att betala denna avgift?

Permalänk
Medlem

"IKEA ska börja ta mer betalt för det har visat att man kan ställa bootlegs och andra typer av tjuvgods i deras bokhyllor. All förvaring som kan inhysa saker som har tjuvats ska beläggas med diverse straffavgifter, som i främsta hand går till organisationerna för de rånades välfärd."

Permalänk
Medlem

Sjukt, sjukare, sjukast! Detta är stöld och inget annat. Det finns med dessa åtgärder ingen trovärdighet i deras arbete mot piratkopiering då denna avgift/stöld slår undan all moralisk argumentation för att man ej ska fildela. Avgiften borde helt tas bort såklart.

Visa signatur

Sabertooth Z77|2600K@4300MHz|XTZ 7970 GHz i CFX|Kingston HyperX Predator 8 Gb|Corsair AX 850 W Modular|Corsair SSD och lite andra HDD

Permalänk
Medlem

Vad bra då. Då måste det var okej för alla att ladda ner utan bekymmer. Dem har ju ändå "räknat" med det.

Ska sluta gå på bio, köpa DVD,BLUERAY, sluta köpa musik. Idioti

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB