Jag vill göra en extern startknapp till min dator!

Permalänk

Jag vill göra en extern startknapp till min dator!

Hur gör jag ?
Nu när datorn ska in i skåpet orkar man först inte öppna skåpsdörren, sedan dörren i chassit för att sedan klicka på startknappen. Detta var naturligtvis ett skämt (eller inte). Grejjen är hur jag ska göra det. Jag vet hur man kopplar om från datorn men resten kan jag ej. Vilken strömbytare ska jag köpa? Hur ska jag koppla sladdarna från moderkortet till strömbrytaren?

Tacksam för snabba svar!

Permalänk

Det är ju bara att du tar startkablarna från ditt nuvarande chassi och förlänger till ditt skrivbord. Sen spelar det ingen roll vilken brytare du har. Ta en du tycker är snygg bara! Det finns mycket snyggt på ebay

Visa signatur

#Framtiden

Permalänk
Medlem

Du låter allt för osäker för att ens börja mixtra med det. En bra början är annars att läsa moderkortsmanualen och se vilka två pinnar som är för "Power_on". Sen måste du lyckas dra en kabel inifrån chassit som går ut. Vad för knapp du har sen kvittar, så länge den klarar att "kortsluta" ledningen när knappen trycks in.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Skrivet av TedRohlin:

Det är ju bara att du tar startkablarna från ditt nuvarande chassi och förlänger till ditt skrivbord. Sen spelar det ingen roll vilken brytare du har. Ta en du tycker är snygg bara! Det finns mycket snyggt på ebay

Tack för svar. Men hur kopplar jag från moderkortet till strömbrytaren?

Permalänk
Skrivet av Tozzi:

Du låter allt för osäker för att ens börja mixtra med det. En bra början är annars att läsa moderkortsmanualen och se vilka två pinnar som är för "Power_on". Sen måste du lyckas dra en kabel inifrån chassit som går ut. Vad för knapp du har sen kvittar, så länge den klarar att "kortsluta" ledningen när knappen trycks in.

Tacktack för svar! Grejjen i moderkortet förstår jag alldeles utmärkt. Är bara jätteosäker med strömbrytaren. Har du tips på brytare som fungerar ? Är det något speciellt jag ska kolla efter ? Är det sedan plus/minuspol in i strömbrytaren ?

Permalänk
Medlem

Ta en helt vanlig knapp som bryter när den inte är intryckt, dvs inte som en knapp till lampor som har två lägen (på/av). Sedan är det bara att dra två sladdar från knappen till moderkortet.

Visa signatur

Yamaha CR-2020 med Pioneer HPM-70 samt Stax ''new'' SR-3 tillsammans med Stax SRD-5sb.
Tandberg Huldra 10 med Pioneer HPM-40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av toffmaestro:

Tacktack för svar! Grejjen i moderkortet förstår jag alldeles utmärkt. Är bara jätteosäker med strömbrytaren. Har du tips på brytare som fungerar ? Är det något speciellt jag ska kolla efter ? Är det sedan plus/minuspol in i strömbrytaren ?

Vilken strömbrytare som helst funkar, som "kortsluter" kablarna när man trycker in, och släpper när man släpper knappen. Ska den va stor/liten? Hur ska du ha knappen, göra något skal för den? +/- spelar ingen roll i detta fall, så det inte är en elektrisk komponent, utan en vanlig brytare.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Stäng inte av datorn, sätt den i Sleep. Då kan du väcka den genom valfri knapp på tangentbordet eller till och med musen

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem

Köp en brytare (tex från biltema). Skarva på dom befintliga kablarna som går till strömbrytaren på datorn.

Dra kablarna hur du vill och sen kan du vara nöjd!

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av toffmaestro:

Tacktack för svar! Grejjen i moderkortet förstår jag alldeles utmärkt. Är bara jätteosäker med strömbrytaren. Har du tips på brytare som fungerar ? Är det något speciellt jag ska kolla efter ? Är det sedan plus/minuspol in i strömbrytaren ?

Du kan använda en dörrklocka om du vill, sladdarna från power sw spelar ingen roll hur de kopplas bara kretsen blir sluten.
Finns de som startar datorn med skruvmejsel där. Om jag var du skulle jag välja en cool fjäderbelastad brytare.

Visa signatur

CPU: i7 3960X @ 4.6GHz MB: MSI BIG BANG XPOWER II RAM: G-SKILL 32GB SSD: SAMSUNG 840 EVO 250GB GPU: MSI GTX 580 3 WAY SLI PSU: ENERMAX PLATIMAX 1500W CHASSI: LITTLE DEVIL PC V8 SKÄRM: 3x BENQ 24" VATTENKYLNING: PHOBYA 3x480 + 1x120 RAD

Permalänk
Medlem
Skrivet av toffmaestro:

Hur gör jag ?
Nu när datorn ska in i skåpet orkar man först inte öppna skåpsdörren, sedan dörren i chassit för att sedan klicka på startknappen. Detta var naturligtvis ett skämt (eller inte). Grejjen är hur jag ska göra det. Jag vet hur man kopplar om från datorn men resten kan jag ej. Vilken strömbytare ska jag köpa? Hur ska jag koppla sladdarna från moderkortet till strömbrytaren?

Tacksam för snabba svar!

Du kan starta datorn via Magic packets (du skickar en "hallå, vakna" till din avstängda dator i skåpet via en annan dator i samma nätverk. Googla "Wake on lan" så finns det väldigt fina guider där.

Annars så undrar jag varför du vill ha den i skåpet om den inte ska vara på 24/7.

Men annars så kan du ju också bara slänga dit en "återfjädrande strömbrytare". Dem fungerar så att du klickar på den en gång så skickas en snabb puls istället för en ihållande signal som tex lampknappar.

Mycket bättre med en återfjädrande till en dator än en lamp-knapp tex. Om du håller in strömknappen till datorn så skickas en hårdvarusignal som stänger av datorn, oavsett vad som händer.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk

Jag startar min med mobilen

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sputte:

Stäng inte av datorn, sätt den i Sleep. Då kan du väcka den genom valfri knapp på tangentbordet eller till och med musen

Jo men windows hanterar inte Sleep speciellt bra och det tar ganska mycket HDD space.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Ni som skriver att det inte spelar roll vilken brytare det är, är tyvärr helt ute och cyklar.
Ts skall skaffa en NO brytare, dvs en som sluter vid tryck.

Visa signatur

"They took my stain!"
Anonyma Jonas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saxn:

Ni som skriver att det inte spelar roll vilken brytare det är, är tyvärr helt ute och cyklar.
Ts skall skaffa en NO brytare, dvs en som sluter vid tryck.

Det spelar ju egentligen ingen roll vad han köper för brytare. Han skulle ju kunna ta en vanlig brytare, t.ex en vanlig lampknapp och sedan slå på och av snabbt. Men visst fan är det mycket smidigare med en återfjädrande brytare

Permalänk
Medlem

Tips: Vissa bios har stöd att starta datorn med tangentbordet. Kolla om ditt moderkort har funktionen.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

Du borde nog läsa på lite först. Att du vet att man kopplar om det från datorn säger ingenting om dina kunskaper förutom att du inte är helt pantad. Om du inte hade vetat att du måste koppla strömbrytarn till datorn så är det nog lite mellanstadies lektioner om el som gäller.

Visa signatur

i5 4670k @ 4ghz - MSI Z87 G45 - 8GB Corsair Vengance CL9 1600Mhz - XFX 80+ Bronze 750W - MSI GTX 780 @1218Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saxn:

Ni som skriver att det inte spelar roll vilken brytare det är, är tyvärr helt ute och cyklar.
Ts skall skaffa en NO brytare, dvs en som sluter vid tryck.

Vilket var det jag skrev om du läste hela mitt inlägg. En som fjädrar tillbaka och inte "kortsluter" efter man släppt.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Rekordmedlem

Klassisk modell

Hardcore modell för de som kör naket

Modern skrivbordsmodell som ej går att förväxla med normala pc typer, dessutom bara en knapp, det gör att man undviker risken för förvirring.

Modern typ som både är svår att förväxla och dessutom get möjlighet till resetfunktion genom sin mångfald av användbara knappar.

Kanske den viktigaste delen (resten borde du hitta en egen version på)
Kabelstump för att ansluta mot moderkortet om du inte har nån skrot du kan ta det från:
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/kablar-a...

Sedan kan du använda vanlig lampsladd för att koppla ihop det eller så hittar du på nått helt eget.
Nästan vad som helst fungerar bara det går att intermittent koppla ihop de två stiften i pinheadern.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Vilket var det jag skrev om du läste hela mitt inlägg. En som fjädrar tillbaka och inte "kortsluter" efter man släppt.

Läste hela dit inlägg, men det är flera som skrivit att det inte spelar roll. Men med en NC så skulle det inte vara någon ide.

Skrivet av Luddz:

Det spelar ju egentligen ingen roll vad han köper för brytare. Han skulle ju kunna ta en vanlig brytare, t.ex en vanlig lampknapp och sedan slå på och av snabbt. Men visst fan är det mycket smidigare med en återfjädrande brytare

Beskriv gärna hur det skulle fungera med en NC brytare. Hur skulle han stänga av datorn?

Visa signatur

"They took my stain!"
Anonyma Jonas

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Saxn:

Beskriv gärna hur det skulle fungera med en NC brytare. Hur skulle han stänga av datorn?

Du ger bara en signal till en kontrollkrets på moderkortet, den reagerar på pulser och en kort puls brukar innebära energisparlägen eller mjukvarumässig avstängning beroende på hur man ställt in det och en pulslängd över 3 sekunder brukar betyda att man bryter strömmen tvärt utan hänsyn till mjukvarorna.
Det är alltså egentligen pinne 16 i kontakten till atx nätdelen som man styr på ett kontrollerat sätt via en kontrollerkrets på moderkortet för att man ska undvika hårda avstängningar som tex kan göra att filer inte hinner stängas och annat som främst riskerar att skapa datakorruption på lagringsenheter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Jo men windows hanterar inte Sleep speciellt bra och det tar ganska mycket HDD space.

Hanterar det sleep inte bra? Hur menar du då? Jag har använt den funktionen i flera år nu, och det har aldrig krånglat

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem

som en del försöker förklara så ska du ha en brytare som är NO (normally open, normalt öppen (kretsen är alltså öppen så länge som knappen är intryckt, när du trycker till på knappen så sluts kretsen)) och återfjädrande (så att den bara sluter kretsen när du trycker på knappen och sen går tillbaka till sitt ursprungsläge (NO))

Det går ju förvisso att använda en brytare som är NC (normally closed), men då måste du hålla inne den när du vill att datorn ska vara avstängd samt under hela tiden du använder datorn (då den sluter kretsen så fort du släpper knappen). För att starta datorn så släpper du helt enkelt knappen och trycker samt håller knappen intryckt hela tiden du använder datorn. Släpper du knappen i 3 sekunder under tiden du använder datorn så kommer datorn troligen att starta om (beroende på hur du har ställt in i BIOS/UEFI.

Annars så kanske det funkar att borra hål i skåpet och använda en lång pinne för att trycka på knappen

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

Denna knappen http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/elektromekanik/s... och kanske denna skarvkabel då http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/kablar-a... sedan längre kablar mellan så ska det funka, kopplas på moderkortet som den vanliga knappen på chassit bara att du istället drar ut sladden bak på datorn och sätter på valfri plats, skrivbordet.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧