Permalänk

IPtv i HTPC

Nu ska vi testa folks kunskaper, sitter med canal digital IPTV via bredbandsbolaget, har en tompson box på det...
men har haft tankar länge på att bygga en htpc, men skulle förlora lite av helheten om det bara blir en simpel mediaspelare av den då min PS3a fungerar som den ska för det, vill ha möjlighet att kunna spela in och se på tv via den också, så den blir en centralhub för allt, men problemet är att jag har IPTV, har inte sett någon lösning för att få in det i en HTPC, finns inte riktigt några tv kort som hanterar det direkt.

någon som vet en bra lösning på detta problem eller är det bara att gilla läget??

maskinvaran i HTPCn är inte bestämd, utan det kommer om man kan hitta lösning till allt annat.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

Det mesta verkar gå att fixa i XBMC.
Efter lite trixande såklart:
http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=54722

Permalänk

Tror det kan bli svårt.
Problemet är väl att svensk IPTV generellt sett är krypterad. I xbmc-tråden ovan hade de ju hittat okrypterade strömmar och då är det ju enklare.

Här är en tråd för Telias IPTV på minhembio, möjligt att det finns en liknande för BBB (problematiken är dock densamma): http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=91011&st=0

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Kan man inte bara leda in HDMI från digitalboxen till ett videokort som kan spela in på datorn?

Permalänk
Medlem

Tror det blir rätt svårt att göra med IPTV:n. Leda in från boxen till datorn känns bakvänt och omständigt.

Problemet blir med krypteringen, om man har t.ex boxer via kabel/antenn så är det jävligt mycket lättare men med IPTV så blir det tufft.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem

Än en gång, är inte strömmen i HDMI kabeln redan dekrypterad? Alltså köp ett video kort med HMDI in och titta/spela in.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Nu väcker jag en gammal tråd men.. jag hjälpte en kompis med precis detta för över ett år sedan. Det går utmärkt med Canal Digitals IPTV men inte med Telias. Skillnaden är att Canal Digital använder ett programkort medan Telia kör med nån integrerad lösning i boxen för avkodning. Ett programkort kan du läsa med en smartcard reader..
Vi använde tvheadend+oscam som backend och openelec som frontend. Jag kör sedan många år samma lösning för mitt kabel-tv.
//Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Nu väcker jag en gammal tråd men.. jag hjälpte en kompis med precis detta för över ett år sedan. Det går utmärkt med Canal Digitals IPTV men inte med Telias. Skillnaden är att Canal Digital använder ett programkort medan Telia kör med nån integrerad lösning i boxen för avkodning. Ett programkort kan du läsa med en smartcard reader..
Vi använde tvheadend+oscam som backend och openelec som frontend. Jag kör sedan många år samma lösning för mitt kabel-tv.
//Knight

Fungerar HD kanalerna också?

Visa signatur

AMD FX-8350 @ 3,5 GHz, Gigabyte GA-990FXA-UD3, 2X Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB (16GB total), Asus GTX 970 Turbo, Corsair CX600M, 2x HDD 7200 RPM 1TB Raid 1, Fractal Design Core 3000, 2x Intel SSD 40GB Raid 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cribbe:

Fungerar HD kanalerna också?

För IPTV eller kabel? Jag tror inte vi testade HD kanaler med IPTV faktiskt. Via kabel funkar SVT1 HD, SVT2 HD och TV4 HD iaf. Jag har precis beställt viasat sport HD så jag ska testa viasat sport HD och viasat fotboll HD i helgen eller nästa vecka (kabel-tv). Det borde funka då ingen cam används och Canal Digital inte använder pairing för kabel och IPTV.

//Knight

EDIT: Min polare rapporterar att han inte kör via HTPC just nu så han vet inte hur det är idag, men HD kanalerna funkade förr (IPTV).

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Jag har nu SVT1 HD, SVT2 HD, TV4 HD, Viasat Sport HD, Viasat Fotboll HD, Viasat Hockey HD och Viasat Motor HD via Canal Digital Kabel i Openelec
Jag antar att det kommer funka lika bra med Canal Digital IPTV

Jag har ju kört Live TV via HTPC sedan 2007 (Mediaportal, XBMCBuntu och nu Openelec), men jag har bara haft de fria HD kanalerna tidigare.

//Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Jag har nu SVT1 HD, SVT2 HD, TV4 HD, Viasat Sport HD, Viasat Fotboll HD, Viasat Hockey HD och Viasat Motor HD via Canal Digital Kabel i Openelec
Jag antar att det kommer funka lika bra med Canal Digital IPTV

Jag har ju kört Live TV via HTPC sedan 2007 (Mediaportal, XBMCBuntu och nu Openelec), men jag har bara haft de fria HD kanalerna tidigare.

//Knight

Jag har Canal Digital kabel (och deras usla box med HD) och skulle verkligen vilja köra via min HTPC istället. Går det att fixa en lösning till Win8? För länge sedan körde jag MediaCenter med Boxer och det var en riktigt bra lösning men tyvärr ingen HD.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Jag har Canal Digital kabel (och deras usla box med HD) och skulle verkligen vilja köra via min HTPC istället. Går det att fixa en lösning till Win8? För länge sedan körde jag MediaCenter med Boxer och det var en riktigt bra lösning men tyvärr ingen HD.

När jag körde windows på HTPCn använde jag mig av MediaPortal och ett floopyDTV-C med conax CAM. Har du ett TV-kort för Kabel med kortplats? Annars går det att lösa med en card reader och oscam+Xming i windows. Du kan använda Mediaportals TV-server som backend till XBMC om du föredrar XBMC som frontend.

//Knight

EDIT: Jag har tyvärr rätt dålig koll på hur man gör i Windows. I Linux har jag oscam+card reader på min Ubuntu server. Tvheadend som backend och XBMC (Openelec) som frontend på min HTPC. Jag har ett USB TV-kort från Sundtek i HTPCn.

EDIT2: Den HD boxen som Canal Digital tar 399 kr för är verkligen helt j***a horribel! Jag använde den i 2 dagar..

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

När jag körde windows på HTPCn använde jag mig av MediaPortal och ett floopyDTV-C med conax CAM. Har du ett TV-kort för Kabel med kortplats? Annars går det att lösa med en card reader och oscam+Xming i windows. Du kan använda Mediaportals TV-server som backend till XBMC om du föredrar XBMC som frontend.

//Knight

EDIT: Jag har tyvärr rätt dålig koll på hur man gör i Windows. I Linux har jag oscam+card reader på min Ubuntu server. Tvheadend som backend och XBMC (Openelec) som frontend på min HTPC. Jag har ett USB TV-kort från Sundtek i HTPCn.

EDIT2: Den HD boxen som Canal Digital tar 399 kr för är verkligen helt j***a horribel! Jag använde den i 2 dagar..

Tack för svaret, får forska vidare lite.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Tack för svaret, får forska vidare lite.

Denna använder jag för programkortet:
http://www.satpro.se/default.asp?id=96001&art_nr=B399&cat_nr=...

Och detta TV-kortet:
http://sundtek.com/shop/Digital-TV-Sticks-oxid/Sundtek-MediaT...

TV-kortet kan jag starkt rekommendera! Jag skrev bara in min root mux i TVheadend (306mhz, 64QAM, 6950kbaud) och den hittar själv alla 25 muxar och alla kanaler på sekunder!

//Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Nu väcker jag en gammal tråd men.. jag hjälpte en kompis med precis detta för över ett år sedan. Det går utmärkt med Canal Digitals IPTV men inte med Telias. Skillnaden är att Canal Digital använder ett programkort medan Telia kör med nån integrerad lösning i boxen för avkodning. Ett programkort kan du läsa med en smartcard reader..
Vi använde tvheadend+oscam som backend och openelec som frontend. Jag kör sedan många år samma lösning för mitt kabel-tv.
//Knight

Hur fick du till det med IPTV? Har du någon lista över ip-adresser till alla kanaler eller dyligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lojden:

Hur fick du till det med IPTV? Har du någon lista över ip-adresser till alla kanaler eller dyligt?

Vi kopplade in en switch mellan väggen och IPTV-boxen och även en laptop med wireshark till switchen. Starta en sniffning i wireshark och zappa mellan dina kanaler på boxen så ser du ip och port i wireshark för de olika kanalerna.

//Knight

EDIT: För att snabbt testa om det funkar kan du använda VLC på laptopen och skriva in ip/port så ska du se live-tv i VLC (de fria kanalerna).

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Knightmare, Du har inte kvar denna lista möjligtvis? Skulle klart uppskatta om du ville dela med dig!

Mvh
Anton