Ångrar bilköp hos firma

Permalänk
Medlem

Ångrar bilköp hos firma

Hej det är så att jag ångrar mitt bilköp, det är en 406 v6 kombi -04. Köpte den hos en bilfirma för 29900. Detta var i fredags men jag ångrar affären, efter kontakt med firman så vill dom inte detta.

Har jag rätt till att ångra detta köp som allt annat i 7-14 dagar? För privat personer gäller inte ångerrätten men hittar inget om att handla beg från firma.

Permalänk
Medlem

Har du särskilda skäl att ångra affären ?

Tänker att om det finns fel på bilen borde du ha rätten på din sida t ex ..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Borde ju inte vara några poblem alls. Kvittar om du köper en bil eller vad du än köper.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Silcan:

Har jag rätt till att ångra detta köp som allt annat i 7-14 dagar? För privat personer gäller inte ångerrätten men hittar inget om att handla beg från firma.

Vadå som allt annat? Enda gången du har rätt att ångra ett köp är om det faller under distansköplagen (telefonförsäljning, hemförsäljning, över Internet, etc).
I övrigt hänger det på säljaren att erbjuda s k öppet köp, men det råder ingen skyldighet att göra det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwal:

Borde ju inte vara några poblem alls. Kvittar om du köper en bil eller vad du än köper.

Jo...förutsatt att köpet faller under distans- och hemförsäljningslagen. Vet du om trådskaparen köpt sin bil på distans?
Det är nog inte så väldigt vanligt att köpa begagnade bilar på det sättet.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns inte nån lag som tvingar försäljaren att ta tillbaka bilen bara för att du ångrar dig, det är upp till ert avtal, du kan ju kolla köpeavtalet och hittar du inget där så kanske du kan få lämna tillbaka bilen om du tex erbjuder dig att betala 10% av köpeskillingen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Hej det är så att jag ångrar mitt bilköp, det är en 406 v6 kombi -04. Köpte den hos en bilfirma för 29900. Detta var i fredags men jag ångrar affären, efter kontakt med firman så vill dom inte detta.

Har jag rätt till att ångra detta köp som allt annat i 7-14 dagar? För privat personer gäller inte ångerrätten men hittar inget om att handla beg från firma.

Om det handlar om ett distansavtal mellan dig (privatperson) och näringsidkare/företag så har du 14 dagars ångerrätt. Om produkten är ny eller begagnad spelar ingen roll, det väsentliga är att det handlar om en privatpersons köp från ett företag.

Om det inte handlar om ett distansköp har du ingen rätt att ångra köpet, utan får då förlita dig säljarens eventuella goodwill. Du kan ju isf höra om de kan tänka sig att köpa tillbaka bilen för några tusenlappar mindre än vad du betalade.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Ok. Jag köpte den mellan fyra ögon. Tycker den känns ovanligt sliten i hjulupphängningen som jag inte kände när jag provkörde den på fin plan mark. Också så har jag känt att automatlådan inte riktigt växlar som den ska (hittade inget sådan när jag provkörde bilen), dn vibrerar vid ett visst växelbyte (3-4?) och lågt varvtal samt lite uppförsbacke. Hackar i hela bilen. Bilfirman lämnar inga garantier på bilen och detta avtal har jag skrivit på. Vad gäller igentligen?

Känner mig dum som köpte den.

Permalänk
Rekordmedlem

Du har ju ganska långtgående undersökningsplikt som köpare, har du fått nån varudeklaration eller annat som är direkt felaktig ?
MRF anslutna beghandlare har garantier o dyl, http://mrf.se/SIDOR/KOPA-BIL/garantier.aspx men annars är det nog svårt eftersom du köper en produkt som förväntas vara sliten och du själv ska undersöka den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Bilfirmor kör ofta fulingar och säljer "för kunds räkning", eftersom bilen skrivs från kund till kund så lämnar de inga garantier etc.

Skräckexemplet är en bil jag provkörde med bekant som faktiskt var nära att rasa ihop (hade vi kört över 50 hade den nog tappat bakhjulen) samt saknade bromsar, ville ändå känna bilfirman på pulsen och kolla priset men de sa "nä det för kunds räkning så sagt pris gäller", detta med en bil som hade så allvarliga fel att den var klar för skroten!

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det nog så att man får lära sig att kontrollera en massa saker innan bilköpet, så som hur automatlådan växlar osv. Däremot så har ju du som köpare 3 månaders garanti på eventuella fel som uppstår.

Jag tycker du ska ta bilen till bilprovningen, antingen för en vanlig kontrollbesiktning (väl värda hundralappar) eller för en lite grundligare kontroll. Om de då hittar fel som ger nedslag på kontrollbesiktningen så ska du få de felen reparerade på säljarens obligatoriska 3 månaders garanti (Gäller även vid köp mellan privatpersoner). Ju fler fel de hittar på besiktningen desto bättre förhandlingsläge får du gentemot bilfirman.
I värsta fall så har du slösat bort ett par hundralappar, men om du får en skicklig besiktare så kan du få bra och objektiva råd om bilens skick.

Edit:
Apropå den obligatoriska 3 månaders garantin: Den gäller alltså även om man köpte bilen av en kompis.
Däremot så vet jag att vissa fula bilförsäljare som vill komma runt den genom att hävda att alla deras bilar säljs som renoveringsobjekt, men där har man nog egentligen lagen på sin sida. Renoveringsobjekt bör ju vara kraftigt prissänkta och det bör ju framgå exakt varför bilen bara är ett renoveringsobjekt och inte säljs som ett fungerande fordon. Att bilsäljaren inte är riktigt säker på bilens skick eller inte vill garantera att bilen håller i 3 ynka månader är inte en bra orsak.
Tråkigt nog så lär man nog behöva ha advokathjälp för att komma åt såna bilskojare.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Rekordmedlem

Det är bara MRF anslutna handlare som behöver ge 3 månaders garanti på beg om bilen är max 6 år

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns däremot ett problem i det här fallet eftersom bilen är 9 år och kostar under 30 000kr då behöver den bara vara "trafikduglig" om inte annat överenskommits för det är bara trafiksäkerhetsdeklaration som behöver lämnas på en bil som kostar under 30 000kr (29900kr tänk vilket sammanträffande ) och säljaren behöver i princip bara låta bli att ljuga om skicket eftersom man kan förvänta sig att bilen är sliten när den är 9år, hade den däremot kostat 30 000 så hade firman behövt upplysa om skicket i en varudeklaration av bilen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns däremot ett problem i det här fallet eftersom bilen är 9 år och kostar under 30 000kr då behöver den bara vara "trafikduglig" om inte annat överenskommits för det är bara trafiksäkerhetsdeklaration som behöver lämnas på en bil som kostar under 30 000kr (29900kr tänk vilket sammanträffande ) och säljaren behöver i princip bara låta bli att ljuga om skicket eftersom man kan förvänta sig att bilen är sliten när den är 9år, hade den däremot kostat 30 000 så hade firman behövt upplysa om skicket i en varudeklaration av bilen.

Jag är inte ett skvatt påläst om reglerna, men var finns den gränsen angiven?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Rekordmedlem

Varudeklarationen ska finnas lätt tillgänglig och väl synlig på utställda bilar. För bilar som kostar under 30 000 kronor räcker det med information om bilens säkerhet
http://www.konsumentverket.se/Vara-omraden/Bilar-och-fordon/K...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Varudeklarationen ska finnas lätt tillgänglig och väl synlig på utställda bilar. För bilar som kostar under 30 000 kronor räcker det med information om bilens säkerhet
http://www.konsumentverket.se/Vara-omraden/Bilar-och-fordon/K...

Ja, då förstår vi anledningen till 29900.

Är det inga direkt trafikfarliga fel tror jag det kommer bli besvärligt. Sliten automatlåda som fungerar är inget direkt fel. Inte heller sliten hjulupphängning är anmärkningsvärt på en gammal bil. Trådskaparen får nog först och främst leta fram saker som inte fungerar och som är av betydelse främst för trafiksäkerheten. Är det stora glapp i styrleder t ex, handlar det om trafiksäkerhet.

Jag byter bil väldigt sällan, därför är jag så dåligt uppdaterad på regelverket. Nuvarande köpte jag för drygt 10 år sedan, men med rätt skötsel håller bra bilar länge.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Ok tack för hjälpen. Jag får bita i det sura äpplet och hoppas att inte lådan rasar för det ska tydligen kosta runt 25 tusen för en utbyteslåda :). 10tusen på skroten för en 15tusen milare som kanske rasar nästa dagen därpå. Ska in till en verkstad i närheten och lämna in den kanske inte är så allvarligt.

Jag köpte den med en inbytes bil jag fick 8 för imellan(volvo 940), sa till dom att dom kunne köpa tillbaka 406 för 21900 och behålla Volvon men det var dom inte intresserade av, dom sa att jag kunne lämna in 406:an och köpa en dyrare bil av dom. Kul, va blåst man känner sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Ok tack för hjälpen. Jag får bita i det sura äpplet och hoppas att inte lådan rasar för det ska tydligen kosta runt 25 tusen för en utbyteslåda :). 10tusen på skroten för en 15tusen milare som kanske rasar nästa dagen därpå. Ska in till en verkstad i närheten och lämna in den kanske inte är så allvarligt.

Jag köpte den med en inbytes bil jag fick 8 för imellan(volvo 940), sa till dom att dom kunne köpa tillbaka 406 för 21900 och behålla Volvon men det var dom inte intresserade av, dom sa att jag kunne lämna in 406:an och köpa en dyrare bil av dom. Kul, va blåst man känner sig.

Tips är väl att kolla är oljan i lådan...
1. Finns det tillräckligt
2. Ser den "okej" ut.

Visa signatur

Äger en sån där PC sak men en KNAPP på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Ja, då förstår vi anledningen till 29900.

Är det inga direkt trafikfarliga fel tror jag det kommer bli besvärligt. Sliten automatlåda som fungerar är inget direkt fel. Inte heller sliten hjulupphängning är anmärkningsvärt på en gammal bil. Trådskaparen får nog först och främst leta fram saker som inte fungerar och som är av betydelse främst för trafiksäkerheten. Är det stora glapp i styrleder t ex, handlar det om trafiksäkerhet.

Jag byter bil väldigt sällan, därför är jag så dåligt uppdaterad på regelverket. Nuvarande köpte jag för drygt 10 år sedan, men med rätt skötsel håller bra bilar länge.

Japp, därför den är strax under 30 lök. Jag har en Kia sportage -08 med 3400mil som man kan falla tillbaka på när peugeon rasar då, skulle köpt ny dator istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshien:

Tips är väl att kolla är oljan i lådan...
1. Finns det tillräckligt
2. Ser den "okej" ut.

Slutet system, finns ingen sticka eller nåt till automatlådan. Ska till verkstan imorgon och be dom se över bilen. Jag skulle kunna tappa ur lite och se ifall den är bränd eller har mycket lamell damm i sig. Tack för tips!

Permalänk
Medlem

Även om bilfirman rent tekniskt sett inte gjort något fel är ju lite name and shame på sin plats...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnys:

Även om bilfirman rent tekniskt sett inte gjort något fel är ju lite name and shame på sin plats...

http://www.mariebergbil.se/

Permalänk
Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Går man till en bilhandlare är frågan inte om man blir lurad eller inte, utan hur mycket man blir lurad

Jag har alltid köpt mina begagnade bilar med 3 månaders garanti. Bara att försöka hitta så många fel man kan under tiden.

Permalänk
Medlem

Köpte den utan garanti för att den kostade under 30 tusen.

Skrivet av Toye666:

Går man till en bilhandlare är frågan inte om man blir lurad eller inte, utan hur mycket man blir lurad

Jag har alltid köpt mina begagnade bilar med 3 månaders garanti. Bara att försöka hitta så många fel man kan under tiden.

Ja, det är väll så med hästhandlare.. (bilhandlare)

Permalänk
Rekordmedlem

Christer Glenning som hästskojjare, 10 min in
http://www.oppetarkiv.se/video/1239446/trafikmagasinet

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ah, bra länk med saklig information.

"I befintligt skick", eller "renoveringsobjekt" duger alltså egentligen inte alls som ursäkter för att säljaren ska slippa ansvar, men det låter väl bra och avskräcker väl en del.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem

Är det dom som bara hade bilar utomhus för ett antal år sen? På åkern, på höger sida innan k-rauta? Dom är ju föv välkända skojare...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Är det dom som bara hade bilar utomhus för ett antal år sen? På åkern, på höger sida innan k-rauta? Dom är ju föv välkända skojare...

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inte. dom hade sin lokal och sina bilar i Aspholmen. Dom hade flyttat, men vet inte när. Känner inte till Örebro så där jätte bra.