Windows 9 ryktas komma 2014, Windows 10 "Cloud OS"

Permalänk
Inaktiv

Windows 9 ryktas komma 2014, Windows 10 "Cloud OS"

http://www.digitaltrends.com/computing/windows-9-rumored-for-...

Om det blir på det sättet, att Windows 10 kommer vara "Cloud OS", så hoppas jag verkligen att speltillverkarna snabbar på Linuxutvecklingen.

Permalänk
Medlem

Haha, Windows 9? Damn! Känns som att det var igår vi hade XP.

Permalänk
Medlem

well. om de gör windows 9 bra så blir nog många glada. men w8 med classic shell (startmeny) så funkar w8 kalas bra.

blir intressant.

Permalänk
Medlem

"Cloud OS"? Det vore Microsofts största misstag.

Permalänk

Men nu försvinner ju Ballmer, så någon kanske hinner rädda dem/oss innan allting VERKLIGEN skiter sig.

Visa signatur

- i7 3770K & P8Z77-V Pro - MSI GTX 680 - Vengeance 16GB 1600Mhz -

- The horror... the horror... -

Permalänk
Medlem

Så Windows 8 fast med aero? Alltså vad dom borde gjort från början?:D

Vore ju trevligt både om det stämmer och jag hade gärna sett en fet rabatt för oss som kanske något förhastat köpte Windows 8....

CloudOS, har en känsla av att det faktiskt är något man kom på när man hade möte med Nokia om hur man kunde sänka ett företag snabbast.

The heat is on, först till konkan, m$ vs Nokia!

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Inaktiv

Cloud OS?!.... Ska jag skratta eller gråta?!..
Om det stämmer så skär jag hellre av mitt vackraste organ än installerar detta så kallade "operativsystem" på min stackars dator.

Tack för inbjudan till linux förresten.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av iWindows:

"Cloud OS"? Det vore Microsofts största misstag.

Varför?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Blir inte datorn oanvändbar ifall du saknar internetuppkoppling? Men det skulle inte förvåna mig med tanke på xbox one och dess krav på internet som nu drogs tillbaka.

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:
Skrivet av milo_:

Blir inte datorn oanvändbar ifall du saknar internetuppkoppling?

Blir inte NSA ännu mer medveten om vad du gör?!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Entusiast
Skrivet av milo_:

Blir inte datorn oanvändbar ifall du saknar internetuppkoppling? Men det skulle inte förvåna mig med tanke på xbox one och dess krav på internet som nu drogs tillbaka.

Skrivet av Slaktardej:

Blir inte NSA ännu mer medveten om vad du gör?!

Känns ju som Microsoft borde ha en lösning på det men det där med övervakning är ju dock definitivt en stor nackdel med det ...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Lite väl livliga rykten även för Microsoft. Aero tillbaka i win9, nja. Tror inte MS vill motarbeta hårdvaru sidan. Om alla beräkningar sker på serversidan så behöver man ju aldrig byta dator. Tror inte gemena man skulle vara redo att inom redan 3-5 år lägga allt på någon annan servrar. Jag älskar ny teknik men Clood computing, no way.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Slaktardej:

Blir inte NSA ännu mer medveten om vad du gör?!

Det, och vem vill bli beroende av "molnets" uptime? Iaf inga seriösa företag.

Permalänk
Medlem

Om Aero kommer tillbaka blir det äntligen intressant att uppgradera.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Blir inte NSA ännu mer medveten om vad du gör?!

Hah, så sant. Fy fan för en sådan värld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Haha, Windows 9? Damn! Känns som att det var igår vi hade XP.

Ja det var väl bara 11-12 år sen nu?

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Om Aero kommer tillbaka blir det äntligen intressant att uppgradera.

Skulle nog kalla det för snedgradering om man kommer från Windows 8:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Det, och vem vill bli beroende av "molnets" uptime? Iaf inga seriösa företag.

Office 365 har haft 99,965% uptime det senaste året.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

Ja det var väl bara 11-12 år sen nu?

Var ju bara fyra år sedan folk började byta från det då 7 kom.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av foxzox7:

Haha, Windows 9? Damn! Känns som att det var igår vi hade XP.

XP har varit utdaterat länge, 4-5 år iaf. Och egentligen längre än det, men det är bara det att det inte fanns nåt annat att välja på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Det, och vem vill bli beroende av "molnets" uptime? Iaf inga seriösa företag.

Det drar med sig nackdelar, visst. Men samtidigt är det här väl framtiden som vi kanske måste vänja oss vid när det gäller all teknik.

Permalänk
Medlem

"Cloud-OS" som man kan köra på vilken trött maskin som helst? Ja, MS kommer verkligen bli poppis hos sina största kunder, OEM-tillverkarna som förinstallerar Windows på sina maskiner, genom att mer eller mindre eliminera behovet av nyare hårdvara.

Visst, kanske får äta upp mina ord tids nog, but I call bullshit. MS vågar inte ge datortillverkarna långfingret på det sättet.

Ett tillägg; möjligen kan de komma undan med ett moln-OS som nischprodukt för tunna klienter, etc, (jfr. med XP Embedded) men inte en chans i helvetet att det blir en mainlineprodukt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Eller vänta lite, om vi har ett Cloud OS och molnlagring behöver man inte längre några hårddiskar, vilket i sin tur betyder att Copyswede inte får ett skit. Hey, det rimmar ju!

Permalänk
Medlem

Det är ju lagligt att röka på i Redmond så det är jul givet att det blir ett OS i molnet förr eller senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

XP har varit utdaterat länge, 4-5 år iaf. Och egentligen längre än det, men det är bara det att det inte fanns nåt annat att välja på.

Kör hellre Vista än XP om jag ska vara ärlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Så Windows 8 fast med aero? Alltså vad dom borde gjort från början?:D

Vore ju trevligt både om det stämmer och jag hade gärna sett en fet rabatt för oss som kanske något förhastat köpte Windows 8....

CloudOS, har en känsla av att det faktiskt är något man kom på när man hade möte med Nokia om hur man kunde sänka ett företag snabbast.

The heat is on, först till konkan, m$ vs Nokia!

Aero har NADA att göra med Metro interfacet sen fanns det en anledning till varför man tog bort aero det ställde till mer problem än vad det skapade effektivitet.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av iWindows:

"Cloud OS"? Det vore Microsofts största misstag.

Skrivet av MrNeikter:

Cloud OS?!.... Ska jag skratta eller gråta?!..
Om det stämmer så skär jag hellre av mitt vackraste organ än installerar detta så kallade "operativsystem" på min stackars dator.

Tack för inbjudan till linux förresten.

Skrivet av milo_:

Blir inte datorn oanvändbar ifall du saknar internetuppkoppling? Men det skulle inte förvåna mig med tanke på xbox one och dess krav på internet som nu drogs tillbaka.

Känns som en rätt naturlig utveckling. Nu är det ju bara rykten, men allt mer går mot molnet, och problem med internetuppkoppling minskar i samma takt. Och det lär knappast vara avsett för företag i första hand heller. Själv är jag positiv till nytänk och utveckling!
Tänk vad skönt att inte behöva köpa fet hårdvara till varenda rigg. Vad mycket pengar världen skulle spara om all beräkning sker i molnet, som annars skulle lagts på att alla ska ha egen hårdvara.

Permalänk
Skrivet av milo_:

Eller vänta lite, om vi har ett Cloud OS och molnlagring behöver man inte längre några hårddiskar, vilket i sin tur betyder att Copyswede inte får ett skit. Hey, det rimmar ju!

Ledsen för att förstöra din glädje, men copyswede vill avgiftsbelägga molnet också.

Permalänk
Medlem

Bara inte "modern UI" existerar i Windows 9 får Microsoft gärna mina pengar.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Det är på tok för tidigt att spekulera vad som kommer i 9:an och 10:an för den delen. Men man får sannerligen hoppas, med facit i hand efter Win 8, att idén med att blanda ihop olika plattformar i ett OS får en rejäl förändring. Det kan kanske göras på bra sätt, Windows 8 gjorde det uppenbarligen inte på ett bra sätt.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro