Hur skaffar man sig boende utan köplatser eller pengahögar?

Permalänk
Medlem

Hur skaffar man sig boende utan köplatser eller pengahögar?

Hej!

Jag tog studenten i våras och jobbar nu för fullt i hopp om att lämna föräldravillan och skaffa eget. Hur går man egentligen till väga för att skaffa lägenhet? Jag har en fast inkomst som skulle täcka bland annat hyra och levnadskostnader. Det jag däremot undrar är hur jag faktiskt kommer till den delen; att ha något att betala för.

De alternativ jag ser i dagsläget är att hyra i andrahand, vänta en väldans massa år på att bostadsköer ska ge något, eller hosta upp en miljon och köpa lägenhet. Jag förstår att ingenting i denna värld är gratis, och det är inte heller det jag förväntar mig. Jag undrar bara om det finns något annat alternativ än att bo hemma och lägga pengar på hög tills man kan köpa.

Vad ska jag och alla de andra ungdomar som söker sig utåt göra? Dela hemskt gärna med er av åsikter och erfarenheter!

mvh Dawid

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem

Nu är ju detta lite sent påtänkt, men personligen blev jag placerad i bostadskö redan när jag var 10, så när det väl var dags att flytta hemifrån var det bara att välja och vraka eftersom jag var väldigt långt fram i kön.
Men annars är det väl bara att ställa sig i kö i någon av de kommuner med kortare kötider, vet att i t.ex Järfälla så känner jag flera som fått förstahandskontrakt inom ett år från det att de ställt sig i kö.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Bor du Stockholm är det väl egentligen bara att göra som alla andra, dvs låna sig upp över öronen och skaffa sig en bostadsrätt.
Några insamlade högar av pengar är det knappt någon som har innan de köper tyvärr.

Dock skulle jag rekommendera att ha en god marginal när du lånar så att inte räntehöjningar påverkar alltför mycket och så att du även klarar dig om du skulle bli arbetslös och få leva på A-kassa.
Det kan innebära att du får skaffa dig något hyfsat litet en bra bit utanför stan.

Att hyra något i första hand är i princip uteslutet i Stockholm. Det krävs många år av köande ens för att få någon liten skitlägenhet i något gettoområde långt från stan.
Andrahandsmarknaden känner jag inte till mycket om, men kan tänka mig att det blir jobbigt i längden med folk som utnyttjar bostadssökande och många kortvariga kontrakt.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Bor du Stockholm är det väl egentligen bara att göra som alla andra, dvs låna sig upp över öronen och skaffa sig en bostadsrätt.
Några insamlade högar av pengar är det knappt någon som har innan de köper tyvärr.

Dock skulle jag rekommendera att ha en god marginal när du lånar så att inte räntehöjningar påverkar alltför mycket och så att du även klarar dig om du skulle bli arbetslös och få leva på A-kassa.
Det kan innebära att du får skaffa dig något hyfsat litet en bra bit utanför stan.

Att hyra något i första hand är i princip uteslutet i Stockholm. Det krävs många år av köande ens för att få någon liten skitlägenhet i något gettoområde långt från stan.
Andrahandsmarknaden känner jag inte till mycket om, men kan tänka mig att det blir jobbigt i längden med folk som utnyttjar bostadssökande och många kortvariga kontrakt.

Det är ungefär den uppfattningen jag har skaffat mig. Är det verkligen så fint och utvecklat vårat system är alltså?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Entusiast

Man flyttar långt bort från storstäderna. Det är det enda sättet att få lägenhet utan att ha varken kötid eller stora högar med pengar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet till att pendla till jobb, om det så ens tar dig en timme? Flytta in där, en timmes pendlande är ingenting.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Har du möjlighet till att pendla till jobb, om det så ens tar dig en timme? Flytta in där, en timmes pendlande är ingenting.

Jobbar centralt och bor för tillfället i Vallentuna. Jag har redan nu svårt att hitta boende trots avstånd från stan, så nästa ställe att leta på vore 1 timme söderut då :l

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem

I Stockholm är det som det är. Huvudalternativen är åratal i kö eller belåna sig så mycket man kan och köpa en bostadsrätt. Det finns dock några andra varianter:

- Hyra i andrahand: kortsiktigt och jobbigt att ständigt behöva flytta runt, men det kan ändå vara bättre än att bo kvar hemma. Kolla Blocket eller mer dedikerade sajter. Ett tips är att vara snabb; kolla flera gånger om dagen och ring direkt när det dyker upp något intressant.
- Ställa sig i kö hos privata hyresvärdar - det kan vara kortare kö där än hos de kommunala hyresvärdarna. Kolla t ex http://www.bostadenstockholm.se/hyresvard.html.
- Kolla på lägenheter på Bostadssnabben. https://bokabostad.stockholm.se/Bostadssnabben.aspx

Hade jag varit i din sits hade jag nog kört en trestegsraket:

1) Börja spara till en bostadsrätt
2) Ställa sig i kö till hyresrätter
3) Hyra i andrahand under tiden.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerka^:

I Stockholm är det som det är. Huvudalternativen är åratal i kö eller belåna sig så mycket man kan och köpa en bostadsrätt. Det finns dock några andra varianter:

- Hyra i andrahand: kortsiktigt och jobbigt att ständigt behöva flytta runt, men det kan ändå vara bättre än att bo kvar hemma. Kolla Blocket eller mer dedikerade sajter. Ett tips är att vara snabb; kolla flera gånger om dagen och ring direkt när det dyker upp något intressant.
- Ställa sig i kö hos privata hyresvärdar - det kan vara kortare kö där än hos de kommunala hyresvärdarna. Kolla t ex http://www.bostadenstockholm.se/hyresvard.html.
- Kolla på lägenheter på Bostadssnabben. https://bokabostad.stockholm.se/Bostadssnabben.aspx

Hade jag varit i din sits hade jag nog kört en trestegsraket:

1) Börja spara till en bostadsrätt
2) Ställa sig i kö till hyresrätter
3) Hyra i andrahand under tiden.

Mycket bra information, tack för den!

Att hyra och spara samtidigt kommer ta oändligt lång tid, då spara samtidigt som jag bor kvar beräknas ta ett drygt år. Det är något jag får ta helt enkelt, bättre än hemma blir det sällan.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem

Bostadspolitiken i Stockholm är helt förfärlig.
Vill man se en förändring så bör man kolla in vad dom olika partierna gör för att förbättra situationen.

Vad du kan göra personligen i dagsläget har andra redan svarat på minst lika bra som jag kan.

Permalänk
Medlem

Finns en del små privata värdar utan något kösystem där det är först till kvarn samt att man kan visa på ett fast jobb och bra inkomst. Annars är det inneboende / andra hand som gäller

Det är inte bara avståndet från stadskärnan som avgör. Kan svara svårt även 45min från centrum om det ligger nära pendeltågsstationen. Då kan det vara lättare i t.ex. Fittja eller Husby eller nåt sånt, som ändå inte ligger så väldans långt från stan. Frågan är dock om man vill bo där..

Annars är det landsbygden i norra Uppland eller syd-västra Södermanland som gäller... men då ska man ju ha ett jobb där också om det ska vara någon mening..

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Då kan det vara lättare i t.ex. Fittja eller Husby eller nåt sånt, som ändå inte ligger så väldans långt från stan. Frågan är dock om man vill bo där...

Alltså, så länge man inte rör sig i "problematiska kretsar" så är det enda man egentligen märker av att det luktar brinnande bil eller marijuana då och då.
Det är iaf min erfarenhet.