Behöver en finsnickare och idésnickare:)

Permalänk
Desk Master

Behöver en finsnickare och idésnickare:)

Hej alla sweclockare!

del 1:
Jag letar efter nån som är extremt kunnig med träarbete. Jag är i gång med att konstruera ett datorbord. Det kommer att komma buildlog o.s.v.
Jag behöver rådfråga nån som har kunskap om hur trä lever, hårdhet och hur ett bord verkligen skall konstueras.

Folk som gör liknande arbeten brukar bygga i aluminium eller billiga faner, haken här är att bordet skall byggas för att vara "för evigt". Full ljudisolering, idälträ hela vägen, vattenkylning helt intärt med kopparrör (delvis akryl) men inga äckliga plastslangar. Intärna linjära aktorer och ett snusskylskåp. Bland annat:)

Jag har tyvärr allt för begränsat kunskap om trä och finsnickeri så nu letar jag efter nån som är riktigt kunnig. Jag vet inte hur sweclockers policy om betalt arbete går så kommenterar det inte här. Kommentera i tråden så hittar jag er. Jag vet att beskrivningen är lite oklar men har ritningar och allting "partwise" mycket väl planerat så vill ni bolla idéer med mig så får man jättegjärna kontakta mig på wilhelm.von.backman@gmail.com

del2:

En liten fråga bara till er alla! Om ni byggde en workstation /speldrömstation vad skulle ni klämma in i den förutom datorn? Jag tänkte på ett kylskåp för prillan men har ni några andra/bättre idéer? Allt är välkommet inget är för extremt:) Bordet kommer bli 1700x900x235 mm.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bara lite förslag är ju skrivare inbyggt så att pappret kommer ut från sidan av bordet kanske...
En lite större kyl som rymmer lite godis, energydryck, pepsi, snus... Kanske till och med en liten frys?
Built in micro?
En docka i bordet för surfplatta/mobil? (universal)
Högtalare på sidorna av bordet/uppe som kan fällas upp/ut...(?)
En låda längst bak där man kan ha en konsol, alltså typ ett "lock" i bordet och under kan man ha en konsol kopplad till en av skärmarna om man vill lira lite retro...
Ofc inbyggt skärmställ för 3st skärmar, antingen en "träbit" framför som gömmer metallstången eller en "träbit" som går upp och ut med inbyggd kabeldragning och tilt/pivot funktioner.
Usb hubb där man kopplar in tangentbord, mus, headsett, usbminne...

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Khezan:

Hej alla sweclockare!

del2:

En liten fråga bara till er alla! Om ni byggde en workstation /speldrömstation vad skulle ni klämma in i den förutom datorn? Jag tänkte på ett kylskåp för prillan men har ni några andra/bättre idéer? Allt är välkommet inget är för extremt:) Bordet kommer bli 1700x900x235 mm.

Öltapp.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Knappar på sidan av bordet för olika saker, tex on/off, cd drive , clear cmos (vet inte ens om det går, men finns ju mobos med en knapp )
+ allt som "Extremaz" sa

frys och micro vore ju perfekt med lite billys panpizzor?!

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Hårda träslag är bok och ek framförallt. Furu och gran är vanligast som konstruktionsvirke och så mjukt ofta att du kan göra märken med naglarna, eller med en blyertspenna.

Men som jag uppfattar det, vill du ha mycket dolt och inbyggt, vilket innebär att du ska bygga det som "en låda", dvs ben och skiva kommer behöva vara 4/6 delar om du har tänkt dra rör invändigt m.m.

Boken är lite osmidig att arbeta med då den inte har någon förkärlek alls för töjning, den går hellre rakt av och knäcks.
Oavsett låter det väldigt tungt och stort med tanke på hur stort skrivbordet kommer att bli om allt ska få plats.
Snygga kanter gör du med en överhandsfräs, sen skulle jag rekommendera att förborra alla hålen för att inte riskera att träet spricker, och försänka skruvhålen så skruvarna kommer ner.
Det är nog det snyggaste.

Undvik kvisthål i kritiska delar, då de försvagar virket något otroligt.
Låt rör ha ett par mm spel, då de kommer att röra sig vid expansion och kontraktion med värme och kyla.
Ska du skruva ihop rören eller löda ihop dem?

Det är många bitar att tänka på.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem

Själv precis börjat ta mitt finsnickeri till en lite seriösare nivå, saknas mycket än men trä är ett fantastiskt material !
Lycka till

ps. var i sverige håller du hus, eller hade du tänkt få bordet byggt på valfritt ställe och skickat till dig ?

Visa signatur
Permalänk
Desk Master

Kommer ju massa med bra idéer. 21-1 och dockningsstation för ipod och telefon är nog i planerna. en liten knapphörna för on /off temperature gages för båda loopsen, fan controllers osv kommer nog:)

Visa signatur
Permalänk
Desk Master
Skrivet av Tangentbord:

Själv precis börjat ta mitt finsnickeri till en lite seriösare nivå, saknas mycket än men trä är ett fantastiskt material !
Lycka till

ps. var i sverige håller du hus, eller hade du tänkt få bordet byggt på valfritt ställe och skickat till dig ?

Behöver lite goda råd med konstruktionen. Bygger nog det själv. Jag bor faktiskt i finland men vi har inte en lika fin hemsida som sweclockers på andra sidan pölen så därför vände jag mig hit:)

Visa signatur
Permalänk

Jag gillar studiodesk skrivbordet.

Så man kan dölja modem, router, grendosa mm praktiskt och snyggt. Jag har ett ikea micke skrivbord, där min laptop mm ligger i den stora lådan och jag enbart har skärm, mus & tangentbord synligt....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk

Tjo, kan ge lite tips, går andra året på hantverk-finsnickeri

Håller själv på att göra ett bord nu i massivek och det finns några saker att tänka på för att bordet skall hålla sin form, när du gör bord med limfog så ska du tänka på att limma stavarna så att fibrerna i kanten bildar ett "v", kolla bilden jag bifogat. Detta för att det ska röra sig åt båda hållen och på så sätt bli +-0 ifall du förstår... Sen är det ganska viktigt att fibrerna sett från sidan står lodrätt när du limmat ihop dom och inte ligger ner då de rör sig minst när de står upp.

Sedan ska trät ha samma fuktighetsnivå, kan inte i huvudet vilken procent men tror den är runt 12%.

Ang. hårda och mjuka trä brukar man säga att furu är mjukt, ek och bok medelhårt och de hårda (valnöt, ebenholtz) använder vi knappt då de sliter på verktygen för mycket... Ek brukar bli bäst, bara man har vassa verktyg så de kan bli brännmärken om man t.ex fräser tvärträt.

Här är "bilden" med bord sett från sidan, fibrerna ska bilda ett "v" för så lite rörelse som möjligt.

//// | \\\\ | //// | \\\\

Ifall du förstår!, Bara lite freestyle tips,