Permalänk
Medlem

Windows 8. Problem med RAM minnen

Hejsan! jag är inte säker på om jag skapar tråden på rätt ställe så ni får ursäkta mig

(mina ram minnen)
Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=618010#info

Använder sabertooth p67 moderkort och Intel - Core i7 2600K 3,4GHz Quad core processor.

Jag har precis instalerat windows 8 i min burk.
och när jag bootar datorn så får jag BSOD när WIN8 laddas.

Har löst problemet temporärt då jag bara får BSOD när båda Ram minnena är isatta.
Kan boota på Båda minnena induviduellt då jag tästat sätta i en. boota titta så de funkar. och tästat igen med den andra. har även kört en MEMTEST på dem utan problem

Hur kan jag lösa detta problem? då jag ofta behöver mer än 4 gig ram (som 1 av dem ger)

// Oscar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ojje1994:

Hejsan! jag är inte säker på om jag skapar tråden på rätt ställe så ni får ursäkta mig

(mina ram minnen)
Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=618010#info

Använder sabertooth p67 moderkort och Intel - Core i7 2600K 3,4GHz Quad core processor.

Jag har precis instalerat windows 8 i min burk.
och när jag bootar datorn så får jag BSOD när WIN8 laddas.

Har löst problemet temporärt då jag bara får BSOD när båda Ram minnena är isatta.
Kan boota på Båda minnena induviduellt då jag tästat sätta i en. boota titta så de funkar. och tästat igen med den andra. har även kört en MEMTEST på dem utan problem

Hur kan jag lösa detta problem? då jag ofta behöver mer än 4 gig ram (som 1 av dem ger)

// Oscar

Testat sätta dem i de två andra platserna typ 2 - 4 istället för 1 - 3?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Testat sätta dem i de två andra platserna typ 2 - 4 istället för 1 - 3?

Yes det har jag. När jag satte dem i 2-4 ist för 1-3 så kom jag faktiskt lite längre i startup men fick BSOD innan man kunde göra något

Permalänk

Vad visar minnena för frekvens i UEFI.
Är CPU:n överklockad, det kan på verka minnesfrekvensen.
Kolla också att minnena står på 1,5 volt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MathNinja:

Vad visar minnena för frekvens i UEFI.
Är CPU:n överklockad, det kan på verka minnesfrekvensen.
Kolla också att minnena står på 1,5 volt.

CPU:n är ej överklockad. Minnerna står även på 1,513 volt och har frekvensen 1333MHZ

Permalänk
Hedersmedlem

Har du testat att reseta/nollställa bios/cmos/UEFI? Var det Memtest86+ du körde? Tyvärr har just Corsair Vengeance ett dåligt rykte att vara lite sämre så om möjligt byt till andra typ Kingston.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Ojje1994:

CPU:n är ej överklockad. Minnerna står även på 1,513 volt och har frekvensen 1333MHZ

Försök att se till att de körs i rätt hastighet med rätt timings, t.ex. genom att aktivera XMP.
Om du får timings som minnena inte klarar så kan du få problem, men MEMTEST borde fånga sådana problem.
Du har inte gjort någon annan inställning som orsakar problemen? Bytt läge på hårddiskar till IDE eller något sådant.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Har du testat att reseta/nollställa bios/cmos/UEFI? Var det Memtest86+ du körde? Tyvärr har just Corsair Vengeance ett dåligt rykte att vara lite sämre så om möjligt byt till andra typ Kingston.

Yes har kört CMOS jumper och de var Memtest86+. har då inte tillgång till att byta till ett annat minne just nu. i framtiden om det ej löser sig så kmr jag testa kan även testa med att köpa en 8gb ram minne om det är så att moderkortet krånglar och skapar problem. kör en till Memtest86+ ikv för att se om resultatet ändras.

Skrivet av Mattsingen:

Försök att se till att de körs i rätt hastighet med rätt timings, t.ex. genom att aktivera XMP.
Om du får timings som minnena inte klarar så kan du få problem, men MEMTEST borde fånga sådana problem.
Du har inte gjort någon annan inställning som orsakar problemen? Bytt läge på hårddiskar till IDE eller något sådant.

Gick och titta i XMP och det var inget som var utöver vad det skulle vara. och inställningarna ser ut att vara korrecta

Permalänk
Medlem

Hur länge har du kört memtest på dem? Jag hade en del problemminnen som inte visade något förrän 7 loopade fulla tester in.
Annars kanske det rör sig om något skumt kompabilitetsproblem, finns minnena upptagna på moderkortets kompabilitetslista? (se tillverkarens hemsida)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ojje1994:

CPU:n är ej överklockad. Minnerna står även på 1,513 volt och har frekvensen 1333MHZ

Konstigt ska inte normalt vara 1.5 eller 1.513 osv vid den frekvensen, har du använt manuella inställningar?

Normala är 1.35v vid 1333Mhz och 1.5 vid 1600Mhz

Om du inte testat med att aktivera XMP i Bios, så gör det.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Hur länge har du kört memtest på dem? Jag hade en del problemminnen som inte visade något förrän 7 loopade fulla tester in.
Annars kanske det rör sig om något skumt kompabilitetsproblem, finns minnena upptagna på moderkortets kompabilitetslista? (se tillverkarens hemsida)

Kan inte riktigt komma ihåg hur länge jag körde memtest. körde det över en natt. kommer att göra ett till memtest inatt och hoppas att man får nå resultat. tror inte att det är några problem med kompabiliteten då det har funkat tidigare. min tjej har även samma ramminnen och moderkort som mig men får inte några problem alls.

Skrivet av ggustavsson:

Konstigt ska inte normalt vara 1.5 eller 1.513 osv vid den frekvensen, har du använt manuella inställningar?

Normala är 1.35v vid 1333Mhz och 1.5 vid 1600Mhz

Om du inte testat med att aktivera XMP i Bios, så gör det.

Allt var under Auto och jag har aktiverat XMP men inga framsteg. kan man dra upp Mhz till 1600 på ett lätt sett lr ska jag dra ner den till 1.35V (då det står på hemsidan jag köpte ramet ifrån 1.5 1600Mhz. då jag bara får 1333Mhz vid 1.5)

Permalänk
Skrivet av Ojje1994:

Allt var under Auto och jag har aktiverat XMP men inga framsteg. kan man dra upp Mhz till 1600 på ett lätt sett lr ska jag dra ner den till 1.35V (då det står på hemsidan jag köpte ramet ifrån 1.5 1600Mhz. då jag bara får 1333Mhz vid 1.5)

När du slår igång XMP bör du få ett antal val med profiler. Av dessa borde minst en säga något som t.ex. 1600 9-9-9-24 1,5V.
Fungerar det inte med en sådan inställning och allt annat på auto så bör du kanske fundera på om minnena kanske är trasiga, men då borde memtest visa det.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattsingen:

När du slår igång XMP bör du få ett antal val med profiler. Av dessa borde minst en säga något som t.ex. 1600 9-9-9-24 1,5V.
Fungerar det inte med en sådan inställning och allt annat på auto så bör du kanske fundera på om minnena kanske är trasiga, men då borde memtest visa det.

Yes. tittade igen och den hade blivit till 1600 utan att jag gjorde något. men som sagt. resultat från memtest kommer jag posta imorgon