Permalänk
Medlem

Luftkylning för i7 4770k

Tjena!
Jag passade på att uppgradera lite delar efter en smärre katastrof. (Nätagget smällde. Pretty sparkles.) Sitter nu med en i7 4770k och ett moderkort från Asus, Z87-Pro, allt monterat i det fantastiska Define R4 chassit från Fractal Design.
Har hört att Haswell-processorerna blir rätt så varma, och mycket riktigt så verkar det bli lite varmare än min andra dators i7 3770k (med stock-kylaren) och jag tänkte därför att det var en bra idé att byta ut Intels kylare mot något lite effektivare.
Min begränsade erfarenhet (noll och ingen alls) med vattenkylning leder mig att låta vattenkylning vara ett tag till och letar därför efter en luftkylare som helst är både effektiv och tyst, samtidigt som den inte kostar allt för mycket. Fattig student som jag är har jag ingen vidare lust att betala mer för en kylare än jag betalade för det nya nätaggregatet (Corsair CX500M), så optimalt vill jag ha en kylare som kostar runt 300-400kr.
Har inga direkta planer på att överklocka något (förutom mitt gamla Radeon HD 5850 grafikkort då det börjar bli lite slött), och skulle jag få för mig att göra det kommer jag köpa någon lite mer bekostad kylningslösning, möjligen vattenkylning.

Självklart har jag kollat omkring lite själv, men kylning är inte precis det jag kan bäst.
Alternativ som jag hittat hittills är:

  • SilverStone Argon AR02 (eller den lite dyrare AR03)

  • Be Quiet Shadow Rock 2

  • Cooler Master Hyper 212 Evo

Sen även de lite dyrare alternativen:

  • Phanteks PH-TC14PE

  • Thermalright Silver Arrow SB-E

De lite dyrare och större varianterna är jag dock inte helt säker på kommer passa, då jag har mina någorlunda gamla 2x4GB Corsair XMS3 Vengeance 1600MHz minnen med sina höga kylflänsar. Har hört att kylflänsarna är lätt borttagbara och att de inte gör någon egentlig nytta heller, så det går väl kanske att lösa. För övrigt har jag förstått det så att kylare anpassade för socket 1155/1156 även passar för 1150, rätta mig gärna om jag har fel.

Skulle uppskatta lite åsikter på de kylare jag hittat och förslag på andra fläktar som är tystare, effektivare, billigare eller helt enkelt bättre.
Som det ser ut nu lutar det åt en Argon AR02, då jag varken hört något bra eller dåligt om den, specifikationerna verkar likvärdiga med de andra och den är bland de billigaste i min prisklass.

Tack på förhand!
/Oosran

Permalänk
Medlem

I den billigare prisklassen tycker jag Arctic Freezer i30 är oslagbar. Om den går över dina minnen vet jag dock inte.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

I den billigare prisklassen tycker jag Arctic Freezer i30 är oslagbar. Om den går över dina minnen vet jag dock inte.

Tack för svaret! Kan du säga ungefär hur högljudd Arctic Freezer i30 är? Kikade lite men hittar ingenstans där det står någon ungefärlig ljudnivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oosran:

Tack för svaret! Kan du säga ungefär hur högljudd Arctic Freezer i30 är? Kikade lite men hittar ingenstans där det står någon ungefärlig ljudnivå.

Knäpptyst i idle i alla fall. När jag satte i den i en kompis dator så kunde jag inte höra den med örat ~10 cm ifrån den.

Tystast i sweclockers test också; http://www.sweclockers.com/recension/14710-processorkylare-vi...

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Knäpptyst i idle i alla fall. När jag satte i den i en kompis dator så kunde jag inte höra den med örat ~10 cm ifrån den.

Tystast i sweclockers test också; http://www.sweclockers.com/recension/14710-processorkylare-vi...

Det låter ju alldeles utmärkt!
Sweclockers test var väl dock med Arctic Freezer 13 Pro och inte med i30, men de kanske har ungefär samma ljudnivå.
Eventuellt blir det då en Arctic Freezer i30, men kommer nog vänta några dagar innan jag köper den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oosran:

Det låter ju alldeles utmärkt!
Sweclockers test var väl dock med Arctic Freezer 13 Pro och inte med i30, men de kanske har ungefär samma ljudnivå.
Eventuellt blir det då en Arctic Freezer i30, men kommer nog vänta några dagar innan jag köper den.

Skillnaden mellan 13 Pro och i30 är vad jag vet fästena (i30 är bara intel) och en fläkt som sitter direkt på kylplattan för att hålla cirkulation över RAM och VRM. Vilket gör att 13 pro i princip borde låta mer, vet dock inte.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H