Grafikkort till spelglad pensionär?

Permalänk
Medlem

Grafikkort till spelglad pensionär?

Hej,

min fars grafikkort har troligtvis gått sönder. Jag har inte felsökt ännu men kan lika gärna kolla med en gång.

Vilket grafikkort tycker ni är lämpligt till en nybliven pensionär som gillar att spela?

Nu har han ett Radeon 4800 är jag ganska säker på, det är mitt gamla men kommer fan inte ihåg exakt vilket det är.

Han gillar att spela Diablo 3 och Call of duty spelen. Det får gärna kosta under 2000 kr då han precis har gått och köpt sig ett Wii U för att kunna spela lite Zelda och Super Mario.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Hej,

min fars grafikkort har troligtvis gått sönder. Jag har inte felsökt ännu men kan lika gärna kolla med en gång.

Vilket grafikkort tycker ni är lämpligt till en nybliven pensionär som gillar att spela?

Nu har han ett Radeon 4800 är jag ganska säker på, det är mitt gamla men kommer fan inte ihåg exakt vilket det är.

Han gillar att spela Diablo 3 och Call of duty spelen. Det får gärna kosta under 2000 kr då han precis har gått och köpt sig ett Wii U för att kunna spela lite Zelda och Super Mario.

Kör på ett GTX 660TI, det hade nog fungerat bra. Ifall du känner att det är lite för dyrt så kan du ju köpa ett Enkelt GTX 660.

Visa signatur

Processor: Intel i7-4770k @stock, Grafikkort: Nvidia Geforce GTX 970, Moderkort: ASUS M5A97 R2.0, Bildskärm: ASUS VG248QE 144Hz Övrigt: CM Storm Quickfire TK Black, Steelseries QCK Heavy, Steelseries Rival och Steelseries Arctis 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Hej,

min fars grafikkort har troligtvis gått sönder. Jag har inte felsökt ännu men kan lika gärna kolla med en gång.

Vilket grafikkort tycker ni är lämpligt till en nybliven pensionär som gillar att spela?

Nu har han ett Radeon 4800 är jag ganska säker på, det är mitt gamla men kommer fan inte ihåg exakt vilket det är.

Han gillar att spela Diablo 3 och Call of duty spelen. Det får gärna kosta under 2000 kr då han precis har gått och köpt sig ett Wii U för att kunna spela lite Zelda och Super Mario.

Skrivet av Mentwos:

Kör på ett GTX 660TI, det hade nog fungerat bra. Ifall du känner att det är lite för dyrt så kan du ju köpa ett Enkelt GTX 660.

Japp 660 / 660 ti är bra förslag. Likaså typ 7870. Införskaffade precis själv ett 660 istället för ett 660ti då jag har ett gammalt nätagg (380w) med bara en pcix 6 pin kontakt. 660ti och uppåt så behövs två pcix 6 pins oftast. (har man mer krut så funkar ju 4pinmolex -> 6pin pcix så klart)

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem

Tack för alla förslag. Imorgon får jag åka dit och se om jag kan rädda det gamla annars blir det nog ett 660ti.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Hold your horeses!!!!
Vad har han för andra spcifikationer i datorn? är det likvärdiga komponenter som till ett gammal hd 4800-kort kommer ett gtx 660 ti definitivt att flaskhalsas

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Hold your horeses!!!!
Vad har han för andra spcifikationer i datorn? är det likvärdiga komponenter som till ett gammal hd 4800-kort kommer ett gtx 660 ti definitivt att flaskhalsas

Håll dina hästar.

Det betyder väl inte alls att det kommer vara så extremt som du verkar tro!
Helt beroende på spel så kanske grafikkortet kommer flaska mellan mer till mycket mer då de flesta spelen är relativt snälla mot cpuerna. En quad från 2007(intel C2Q 6600 exempelvis) kan än stå sig även idag.

Isåfall flaskar din cpu ditt grafikkort ganska rejält dessutom..

*edit*

Det viktigaste är att cpun har fler än 2 trådar om den är runt 5 år gammal.

Permalänk
Antielefant

Tråd städad. Tänk på §1.6

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Inaktiv

Sitter på 2 Stycken 7870 och drivrutiner fuckar när man köra crossfire.. Så säger bara håll dig bort från amd om du ska köra crossfire.. Fan