Data vs Dator, varför Data är oacceptabelt här?

Permalänk
Medlem

Data vs Dator, varför Data är oacceptabelt här?

Tjena, hittade ingen tråd om detta men vet att (i princip) alla vet skillnaden på data och dator här.
(Data = information och Dator = maskin som bearbetar data)

Skrivet av Wikipedia:

"en kortform av benämningen "datamaskin" som var vanlig på 1960-talet. På 1970-talet ersattes dock denna benämning av ordet dator. I folkmun har emellertid det ursprungliga begreppet överlevt, och är idag fortfarande vanligt förekommande. Benämningen "data" finner man dessutom i marknadsföring för datorspel, datorer och komponenter till sådana, samt även i pressen. Därtill har den svenska branschorganisationen för producenter och distributörer av dator- och TV-spel valt att kalla sig för Dataspelsbranschen."

(Jag vet att "Wikipedia inte är en pålitligt källa" men iaf)

Generellt sett så verkar det i alla fall som att majoriteten av Sverige ser "en Dator" som "en Data", vilket i sig inte är fel om man ser det som en förkortning på Datamaskin.

Min fråga är i alla fall varför alla på Sweclockers är så emot att folk skriver Data istället för Dator här, trots att alla förstår vad någon menar med det och istället påpekar att "det är fel"? Det brukar trots allt vara i trådar i "Köpråd om bärbara datorer" och liknande då det är rätt tydligt att man menar en dator.

Jag tror att själv så brukar jag inte tänka så mycket på om jag säger Data istället för Dator när jag pratar med någon eller skriver med någon jag känner då jag vet att personen jag pratar med kommer att förstå vad jag menar, d.v.s om jag inte håller på att jobba med en databas då det kan hjälpa att skilja på de två klart och tydligt.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Datamaskin är ordet ja, inte data. Data lagras på hårddisken. En datamaskin är "en dator" (Maskin som beandlar data)
Varför vi envisas är för att det det skall läras rätt, det är skillnad på data och dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Datamaskin är ordet ja, inte data. Data lagras på hårddisken. En datamaskin är "en dator" (Maskin som beandlar data)
Varför vi envisas är för att det det skall läras rätt, det är skillnad på data och dator.

Jo, men jag nämnde i mitt tidigare inlägg; förr i tiden förkortades 'Datamaskin' till 'Data' och i många ordböcker så verkar det som att "Data" också avser Dator, t.ex. SAOL som (om jag inte har fel) är en ordbok för det "officiella Svenska språket", vilket är anledningen till att jag tycker att det är lite "oschysst" att hacka på folk som skriver Data istället för Dator då det är accepterat av SAOL.

Skulle förstå om man envisas med att skilja på de två, då det är oklart vad personen som använder "Data" menar t.ex. om han säger: "Jag kan inte hämta datan med min data" eller något liknande som inte är lätt att tyda. Vet också att det är skillnad på de två men försöker se om det går att övertyga några Sweclockers att det inte är hela världen om man använder 'data' istället för 'dator' då det oftast går att tyda vad personen som skrev 'data' menar.

Men aja, verkar inte som att någon bryr sig om detta/håller med mig, så det går bra att ta bort tråden/låsa den.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Entusiast

Data kommer från latin och betyder, som flera redan har påpekat, information ungefär. Varför i hela vida världen ska vi införa en dubbel betydelse på ett ord när det inte behövs? Dessutom leder det till massa trams som "datan" och "datat", vilket är ord som inte finns. Data är bestämd form, plural. Att då skriva datan eller datat blir en tautologi. En data fungerar ju inte heller eftersom data är plural. Det finns en singular-form från latinet, datum, men det används i princip aldrig.

Så det trasslar ju bara till språket att blanda ihop dator och data då vi måste införa massa specialregler och krångel helt i onödan.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Om uttrycket data (isf dator) används på aftonbladet, expressen eller flashback så struntar jag i det, jag har nog tillräckligt svårt att förstå vad de menar ändå. Men här på Swec ska man nog skilja på data och dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Av samma anledning som man skiljer på järn och stål när man talar med en materialvetare så skiljer vi här på data och dator. Man kan antingen göra det lätt och säga att data är vad information består av och att dator är en databehandlare eller så kan vi börja tala om hur data är en del av en dator och att mängden data i en dator samt hur pass data behandlas avgör huruvida det är en dator eller ej och att vi i sådana fall kan kalla en dator för data utan att skämmas mer än 90% inför dem som aldrig funderat över vad en dator är för något.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Förenklat:
Data = information
Dator = Maskinen som behandlar informationen

Namnen må vara liknande, men betydelsen av dem skiljer sig åt väldigt mycket. Det blir därför mycket viktigare att på en plats som Swec, där denna skillnad faktiskt uppfattas använda rätt term för det man menar.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alakai:

Av samma anledning som man skiljer på järn och stål när man talar med en materialvetare så skiljer vi här på data och dator.

Fast det argumentet faller väl lite på att det är svårt att tänka sig en situation när man inte kan avgöra vad som menas (och att ha ord som kan betyda många olika saker brukar ju inte ställa till några större problem)? Orsaken är kanske snarare att folk gillar att märka ord (särskilt när man lätt kan lära sig skilja på data/dator) samtidigt som "data" kanske låter lite mossigt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Elgot:

Fast det argumentet faller väl lite på att det är svårt att tänka sig en situation när man inte kan avgöra vad som menas (och att ha ord som kan betyda många olika saker brukar ju inte ställa till några större problem)? Orsaken är kanske snarare att folk gillar att märka ord (särskilt när man lätt kan lära sig skilja på data/dator) samtidigt som "data" kanske låter lite mossigt.

fast det där med att alla förstår ju vad som menas är fruktansvärt arrogant det är ju samma dåliga argument som används för att rättfärdiga alla former av dålig grammatik extra populärt verkar det vara när det kommer till särskrivningar och användandet av skiljetecken som du kanske märker har jag valt att inte använda några skiljetecken i det här inlägget och ej heller börjat meningar med stor bokstav visst går det att förstå men det är allmänt irriterande att läsa i fallet data och dator så brukar ju folk dessutom hitta på helt nya ord som inte finns tidigare data är som sagt bestämd form plural men ändå slänger folk ur sig ord som datan vilket inte finns nu kanske någon kommer slänga ur sig den klassiska klichén om att språk utvecklas och det stämmer ordet dator är relativt nytt eftersom det behövdes ett ord för den nya maskinen engelskans computer fanns redan och var från början ett yrke större universitet anställde ofta unga kvinnor som utförde mekanisk räkning åt akademikerna längre uträkningar kan ta timmar eller dagar så då var det mer tidseffektivt att ha en hel yrkesgrupp som skötte det så varför ska vi gå tillbaks till en kortform av ordet datamaskin när vi redan har ett fullt fungerande ord som dessutom har exakt noll möjligheter till tvetydighet kan folk för en gångs skull inte bara lära sig språket istället för att hitta på ursäkter att göra fel

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zotamedu:

fast det där med att alla förstår ju vad som menas är fruktansvärt arrogant det är ju samma dåliga argument som används för att rättfärdiga alla former av dålig grammatik...

Jag försöker alltså varken förespråka dålig grammatik eller förändring av språket (det var bättre förr!), men "data/data"-frågan får väldigt stort utrymme om man jämför med annat som faktiskt kan leda till missförstånd eller besvär (som avsaknad av skiljetecken till exempel). Jag motsätter mig inte att alla slutar säga "data" när de menar "dator", men vi kräver ju sällan att varje företeelse endast får ha ett namn i andra sammanhang (ens om det leder till krockar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

fast det där med att alla förstår ju vad som menas är fruktansvärt arrogant det är ju samma dåliga argument som används för att rättfärdiga alla former av dålig grammatik extra populärt verkar det vara när det kommer till särskrivningar och användandet av skiljetecken som du kanske märker har jag valt att inte använda några skiljetecken i det här inlägget och ej heller börjat meningar med stor bokstav visst går det att förstå men det är allmänt irriterande att läsa i fallet data och dator så brukar ju folk dessutom hitta på helt nya ord som inte finns tidigare data är som sagt bestämd form plural men ändå slänger folk ur sig ord som datan vilket inte finns nu kanske någon kommer slänga ur sig den klassiska klichén om att språk utvecklas och det stämmer ordet dator är relativt nytt eftersom det behövdes ett ord för den nya maskinen engelskans computer fanns redan och var från början ett yrke större universitet anställde ofta unga kvinnor som utförde mekanisk räkning åt akademikerna längre uträkningar kan ta timmar eller dagar så då var det mer tidseffektivt att ha en hel yrkesgrupp som skötte det så varför ska vi gå tillbaks till en kortform av ordet datamaskin när vi redan har ett fullt fungerande ord som dessutom har exakt noll möjligheter till tvetydighet kan folk för en gångs skull inte bara lära sig språket istället för att hitta på ursäkter att göra fel

Håller med dig och de andra i tråden som förespråkar att skilja på de två orden nu. Det är en rätt dålig ursäkt att säga att man kan veta vad någon menar, och som du sa; om man jämför det med att rättfärdiga alla former av dålig grammatik på samma sätt. Det hade varit helt hemskt om folk skrev som ditt inlägg hela tiden, vilket gör det rätt logiskt att man alltid påpekar skillnaden mellan "data" och "dator", då det hade blivit jobbigt att vistas här i längden i så fall.

(Min grammatik kan nog vara rätt kass dock, då jag inte har pluggat svenska på ett tag och inte längre använder mig av det svenska språket särskilt mycket.)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Elgot:

Jag försöker alltså varken förespråka dålig grammatik eller förändring av språket (det var bättre förr!), men "data/data"-frågan får väldigt stort utrymme om man jämför med annat som faktiskt kan leda till missförstånd eller besvär (som avsaknad av skiljetecken till exempel). Jag motsätter mig inte att alla slutar säga "data" när de menar "dator", men vi kräver ju sällan att varje företeelse endast får ha ett namn i andra sammanhang (ens om det leder till krockar).

Fast nu har vi ju redan två separata ord för två separata saker. Kan de inte få vara separata? Varför ska vi införa mer krångel än nödvändigt? Jag skulle gissa på att problemet är att ordet dator ligger så nära ordet data i talspråk. Tittar vi på andra språk så är det stor skillnad. Man blandar inte ihop computer med data i engelskan.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast nu har vi ju redan två separata ord för två separata saker. Kan de inte få vara separata? Varför ska vi införa mer krångel än nödvändigt?

Fast det är ju samma läge som alltid när ord överlappar i betydelse? Varför gnäller så få när folk säger "mobil" istället för "mobiltelefon"? Att frågan diskuteras över huvud taget beror ju på "data" är ett hyfsat vanligt alternativ till "dator", men att hitta någon generell regel för att motverka bruket känns svårt. Visst skulle man kunna tänka sig en punktinsats, men jag vet inte varför det skulle vara så angeläget. Andra språkfel borde prioriteras.

Skrivet av Zotamedu:

Tittar vi på andra språk så är det stor skillnad. Man blandar inte ihop computer med data i engelskan.

Det hör väl dock inte hit (och de blandar säkert ihop ord som vi sklijer på)?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Elgot:

Fast det är ju samma läge som alltid när ord överlappar i betydelse? Varför gnäller så få när folk säger "mobil" istället för "mobiltelefon"? Att frågan diskuteras över huvud taget beror ju på "data" är ett hyfsat vanligt alternativ till "dator", men att hitta någon generell regel för att motverka bruket känns svårt. Visst skulle man kunna tänka sig en punktinsats, men jag vet inte varför det skulle vara så angeläget. Andra språkfel borde prioriteras.

Det hör väl dock inte hit (och de blandar säkert ihop ord som vi sklijer på)?

Det är en förkortning av mobiltelefon, ett vanligt fenomen inom språk, långa ord kortas av. Data är inte en förkortad version av dator. Det är samma antal stavelser i båda så man tjänar inget på att ändra det i komplexitet eller längd. Det handlar mest om att folk inte kan skillnaden och sen blir sura när man påpekar att de har fel. Folk i allmänhet blir ju fruktansvärt defensiva och inte sällan aggressiva om de får höra att de har fel.

Det är väl högst relevant och ja de blandar ihop ord som låter liknande. Några exempel är ju skillnaden mellan effect och affect. Två helt olika saker men låter liknande och många har problem med att skilja de båda. Ska man därför bara ge upp och skriva allt som effect?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

För att det blir fel , och rätt ska vara rätt.

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zotamedu:

Det är en förkortning av mobiltelefon, ett vanligt fenomen inom språk, långa ord kortas av. Data är inte en förkortad version av dator.

Fast om man letar efter ursprung är väl den vanliga förklaringen att det är en förkortning av "datamaskin", som ju är en vedertagen synonym till "dator".

Skrivet av Zotamedu:

Det är samma antal stavelser i båda så man tjänar inget på att ändra det i komplexitet eller längd.

Dock handlar det ju nu inte om att eventuellt införa ett nytt ord och försöka väga för- och nackdelar mot varandra. Den rådande situationen är ju att "data" faktiskt (ibland) används som "dator" och att vissa för att "förenkla språket" vill förbjuda en möjlighet. Skulle man inte i så fall kunna gå lika hårt åt andra synonymer som man inte "tjänar på"?

Skrivet av Zotamedu:

Det är väl högst relevant och ja de blandar ihop ord som låter liknande. Några exempel är ju skillnaden mellan effect och affect. Två helt olika saker men låter liknande och många har problem med att skilja de båda. Ska man därför bara ge upp och skriva allt som effect?

Fast motsvarande åtgärd skulle väl vara att förbjuda ett av orden och ersätta det med en synonym? Dock tycker jag fortfarande inte att det är relevant då vi väl ändå inte tänker gå så långt som att rensa ut alla homonymer? Så stora besvär orsakar de inte (i alla fall inte det här) (även om antalet felstavningar kanske ökar).

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Elgot:

Fast om man letar efter ursprung är väl den vanliga förklaringen att det är en förkortning av "datamaskin", som ju är en vedertagen synonym till "dator".

Dock handlar det ju nu inte om att eventuellt införa ett nytt ord och försöka väga för- och nackdelar mot varandra. Den rådande situationen är ju att "data" faktiskt (ibland) används som "dator" och att vissa för att "förenkla språket" vill förbjuda en möjlighet. Skulle man inte i så fall kunna gå lika hårt åt andra synonymer som man inte "tjänar på"?

Fast motsvarande åtgärd skulle väl vara att förbjuda ett av orden och ersätta det med en synonym? Dock tycker jag fortfarande inte att det är relevant då vi väl ändå inte tänker gå så långt som att rensa ut alla homonymer? Så stora besvär orsakar de inte (i alla fall inte det här) (även om antalet felstavningar kanske ökar).

Fast det är ingen idag som använder data som förkortning på datamaskin. Det är en efterkonstruktion från dem som känner sig lite sårande och kränkta när man påpekar att de använde data istället för dator. Att kalla en dator för data har ju ökat i popularitet rätt nyligen så den teorin faller ju rätt platt då. Det är mer troligt att folk blandar ihop det då orden låter liknande.

Den rådande situationen är att data ibland felaktigt används istället för dator. Precis som att ord ibland felaktigt sär skrivs eller att vissa ibland felaktigt konsekvent skriver dem för att de tror att det är en lite äldre korrekt stavning som får dem att verka smarta. Fast det är ju inte direkt en synonym och grunden är att folk råkar blanda ihop ord eller hur? På samma sätt är dem inte direkt utbytbart dem de eller dom även om dom anses direkt utbytbart med de båda andra.

Det handlar inte om att rensa ut homonymer, det handlar om att folk ska ta sig två sekunder att lära sig skillnaden på två olika ord. Det borde inte vara så komplicerat egentligen. Det är ju inte som skillnaden mellan de och dem som kräver lite grammatik och eftertanke om man inte naturligt känner vilket som är rätt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast det är ingen idag som använder data som förkortning på datamaskin. Det är en efterkonstruktion från dem som känner sig lite sårande och kränkta när man påpekar att de använde data istället för dator. Att kalla en dator för data har ju ökat i popularitet rätt nyligen så den teorin faller ju rätt platt då. Det är mer troligt att folk blandar ihop det då orden låter liknande.

Huruvida etymologin stämmer uttalar jag mig inte om, men det är väl fullt rimligt att så är fallet? Vidare kan man väl tänka sig att förkortningen lever kvar även om det längre ordet blir ovanligare? Att folk oavsiktligt blandar ihop ord tror jag inte heller så mycket på; då är det väl troligare att man mycket väl kan skilja på "data" och "dator" som företeelser men inte har problem med att "data" kan ha båda betydelserna? Har du för övrigt någon källa på att bruket ökar?
Edit:
I forumet verkar trenden vara nedåtgående:

Antal trådtitlar som innehåller "data" (oavsett betydelse) År trådar 2011* 244 2012 224 2013* 205

*Förutsatt att frekvensen är konstant under året

Edit2:
För övrigt verkar väl den officiella versionen (enligt wikipedia och nationalencyklopedin i alla fall) vara att "datamaskin", "data", "siffermaskin" och "elektronhjärna" härskade från 1950-talet fram till 1980-talet, då det av professor Börje Langefors lanserade ordet "dator" började bli populärt. Jag gillar visserligen idén med auktoriteter som fastställer hur medborgarna skall uttrycka sig, men det känns väl inte riktigt som hur språk vanligtvis utvecklas? Har folk som i 20-30 år sagt "data" plötsligt fel om de inte viker sig för påbudet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Huruvida etymologin stämmer uttalar jag mig inte om, men det är väl fullt rimligt att så är fallet? Vidare kan man väl tänka sig att förkortningen lever kvar även om det längre ordet blir ovanligare? Att folk oavsiktligt blandar ihop ord tror jag inte heller så mycket på; då är det väl troligare att man mycket väl kan skilja på "data" och "dator" som företeelser men inte har problem med att "data" kan ha båda betydelserna? Har du för övrigt någon källa på att bruket ökar?
Edit:
I forumet verkar trenden vara nedåtgående:

Antal trådtitlar som innehåller "data" (oavsett betydelse) År trådar 2011* 244 2012 224 2013* 205

*Förutsatt att frekvensen är konstant under året

Edit2:
För övrigt verkar väl den officiella versionen (enligt wikipedia och nationalencyklopedin i alla fall) vara att "datamaskin", "data", "siffermaskin" och "elektronhjärna" härskade från 1950-talet fram till 1980-talet, då det av professor Börje Langefors lanserade ordet "dator" började bli populärt. Jag gillar visserligen idén med auktoriteter som fastställer hur medborgarna skall uttrycka sig, men det känns väl inte riktigt som hur språk vanligtvis utvecklas? Har folk som i 20-30 år sagt "data" plötsligt fel om de inte viker sig för påbudet?

Jag tycker att vi ska köra med elektronhjärna istället! Det är mycket coolare än data/dator

För övrigt så är jag förespråkare av ett fritt språk som utvecklas med de som talar det. Vilket är ett argument både mot och för användandet av data för att beskriva dator.
Det var en förkortning men är det inte längre dvs språket har utvecklats och data ska inte användas för dator längre
MEN en stor andel av de som talar svenska använder data istället för dator vilket borde göra att det är acceptabelt att data inte bara betyder data utan även dator.

Men det viktigaste med ett språk är trotts allt att man kan förmedla sitt budskap på ett sätt som inte förvirrar eller skapar missförstånd och då är användandet av data för dator case-by-case. I många fall (de flesta vågar jag påstå) så förstår alla att man menar dator när man säger data men absolut inte i alla fall. Ordet dator är däremot väldigt svårt att missförstå.

Jag kan dock se en mening med att försöka få allt fler att använda dator istället för data, OM man vill utveckla språket mot att data endast ska betyda just data och inte dator.

2 cents

Permalänk

Frågan är om data är passande i mitt namn eller inte :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jchiem:

Min fråga är i alla fall varför alla på Sweclockers är så emot att folk skriver Data istället för Dator här, trots att alla förstår vad någon menar med det och istället påpekar att "det är fel"? Det brukar trots allt vara i trådar i "Köpråd om bärbara datorer" och liknande då det är rätt tydligt att man menar en dator.

För att det är fel? Det är av samma anledning som jag inte skriver "en äppel" istället för "ett äpple". Det ser fult ut och är fel.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pepsin:

För att det är fel? Det är av samma anledning som jag inte skriver "en äppel" istället för "ett äpple". Det ser fult ut och är fel.

Du har en poäng men dåligt exempel. Självklart heter det äppel!

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

Anledningen till att flertalet här på Sweclockers gnäller över orden "data" och "dator" beror väl på att människor som förvärvat små kunskaper över normen ofta vill förhäva sig. Sedan finns det väl en viss historielöshet som gör att många inte känner till kortformen "data", men det har ju redan diskuterats ovan.

Permalänk
Medlem

Givetvis är det alltid viktigt att det skivna ordet är så korrekt som möjligt. Jag ska ge mig på att förklara varför det är viktigt för mig personligen:
Jag anser mig själv vara en extremt snabbläsande person, när jag läser t.ex. en tidningssida så är jag klar med hela sidan innan de flesta avslutat sin första artikel. Men om man ska läsa slarvigt skriven text så hakar man hela tiden upp sig, och det tar väldigt lång tid att verkligen förstå vad som menas.
Så jag tycker det är nonchalant av personer som skriver slarvigt att utsätta andra för detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Användandet av 'data' synonymt med 'dator' ställer jag mig tveksam till att den kommer från en kombination av avkortning utav 'datamaskin'. Ordet 'data' har funnits betydligt längre och använts av befolkningen i större utsträckning (fram tills datorer började bli vanliga i hemmen och på arbetsplatser vill säga) än 'dator', och troligen skedde liknande förväxlingar på tidigt stadie motsvarande den klassiska förväxlingen mellan "dator" och "hårddisk" och sedan har felet fortlevt, inte minst på grund av likheten i uttal vid vardagligt (läs: "slarvigt") tal och tanken att 'data' skulle kunna vara en adekvat avkortning av 'datamaskin'.

En alternativ hypotes vore i och för sig att en feministisk konspiration försöker sudda ut det realeordet 'dator' och ersätta det med femininumordet 'data', men jag ställer mig själv synnerligen tveksam till den möjligheten.

Skrivet av Crippa90:

Du har en poäng men dåligt exempel. Självklart heter det äppel!

Det heter 'äpple'. 'Äppel-' är den form som används vid sammansatta ord och står inte för sig själv i skriftspråket svenska, och eventuellt bruk av det i talspråk är bara dumheter då det medför en massa dumma böjningar av det, såsom 'äppelet' och 'äppel(e?)na.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Elgot:

Huruvida etymologin stämmer uttalar jag mig inte om, men det är väl fullt rimligt att så är fallet? Vidare kan man väl tänka sig att förkortningen lever kvar även om det längre ordet blir ovanligare? Att folk oavsiktligt blandar ihop ord tror jag inte heller så mycket på; då är det väl troligare att man mycket väl kan skilja på "data" och "dator" som företeelser men inte har problem med att "data" kan ha båda betydelserna? Har du för övrigt någon källa på att bruket ökar?
Edit:
I forumet verkar trenden vara nedåtgående:

Antal trådtitlar som innehåller "data" (oavsett betydelse) År trådar 2011* 244 2012 224 2013* 205

*Förutsatt att frekvensen är konstant under året

Edit2:
För övrigt verkar väl den officiella versionen (enligt wikipedia och nationalencyklopedin i alla fall) vara att "datamaskin", "data", "siffermaskin" och "elektronhjärna" härskade från 1950-talet fram till 1980-talet, då det av professor Börje Langefors lanserade ordet "dator" började bli populärt. Jag gillar visserligen idén med auktoriteter som fastställer hur medborgarna skall uttrycka sig, men det känns väl inte riktigt som hur språk vanligtvis utvecklas? Har folk som i 20-30 år sagt "data" plötsligt fel om de inte viker sig för påbudet?

Baserat på reaktionerna från de man rättare så vet de inte skillnaden. Det är först efter lite googling och en tur till Wikipedia de får för sig att data är ok eftersom det är en gammal förkortning av datamaskin, ett ord som sedan länge försvunnit. Vad jag kan se så har användningen av ordet data istället för dator ökat de senaste åren.

Det är väl inte alls ovanligt att en person eller ett företag kommer på ett nytt ord för en ny företeelse som sedan fastnar? Eller ska vi genast sluta säga datormus bara för att det var en man vid namn Bill English som bestämde att det var så den skulle heta?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zotamedu:

Baserat på reaktionerna från de man rättare så vet de inte skillnaden.

Det är ju dock skillnad på att inte veta skillnad på "dator" och "data" (i icke-dator-betydelsen) och att acceptera att både "data" och "dator" kan kallas "data". Jag är ganska övertygad om man skulle kunna hitta ord som även till exempel du inte på rak arm kan svara på varför du använder eller redogöra för varifrån de egentligen kommer.

Skrivet av Zotamedu:

Det är väl inte alls ovanligt att en person eller ett företag kommer på ett nytt ord för en ny företeelse som sedan fastnar? Eller ska vi genast sluta säga datormus bara för att det var en man vid namn Bill English som bestämde att det var så den skulle heta?

Fast det är ju ungefär sådana fånigheter jag försöker påpeka. Om professor Langefors idag skulle rekommendera att man istället för "datormus" säger något annat, skulle du då anse att "datormus" är lika fel som "data"? Många skulle nog inte bry sig så mycket om uppmaningen utan fortsätta ungefär som förut.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Elgot:

Det är ju dock skillnad på att inte veta skillnad på "dator" och "data" (i icke-dator-betydelsen) och att acceptera att både "data" och "dator" kan kallas "data". Jag är ganska övertygad om man skulle kunna hitta ord som även till exempel du inte på rak arm kan svara på varför du använder eller redogöra för varifrån de egentligen kommer.

Fast det är ju ungefär sådana fånigheter jag försöker påpeka. Om professor Langefors idag skulle rekommendera att man istället för "datormus" säger något annat, skulle du då anse att "datormus" är lika fel som "data"? Många skulle nog inte bry sig så mycket om uppmaningen utan fortsätta ungefär som förut.

Fast vad är ursprunget så viktigt? Poängen är ju att det finns ett tydligt rätt och ett tydligt fel. Sedan försöker folk gräva i massa gammal historia för att försöka förklara varför de skriver fel istället för att bara lära sig att göra rätt. Det är ett generellt fenomen. Folk vägrar acceptera att de gör fel och hittar istället på långa och krångliga bortförklaringar. Den vanligaste är ju en du redan varit inne på, den klassiska "du förstår ju ändå vad jag menar".

Fast det var ju först på 80-talet då datorn faktiskt blev vanligt förekommande och det behövdes inte ett specifikt ord på samma vis. Se till exempel den långa raden med alternativa ord på bilen fram tills vi kom fram till automobil, som plockats lite löst från latin, som sedan förkortades till bil.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast vad är ursprunget så viktigt? Poängen är ju att det finns ett tydligt rätt och ett tydligt fel.

Nja, vad är det som gör något fel? Folk har tydligen sagt "data" jättelänge och många gör det fortfarande. Alla förstår, men vissa hittar på krångliga bortförklaringar för att "data" är förskräckligt. Ett liknande fall är "vart" (som i "Och Gud sade: 'Varde ljus'; och det vart ljus.") och "blev", som upprör vissa. Är det lättare?
Visst skulle man kunna argumentera för att allt skulle bli lättare om alla talade lika och utan synonymer/homonymer och liknande krångel, men är det dit vi vill?

Edit:
Och med att "alla förstår" försvarar jag alltså inte slarv (som jag inte tror att det är frågan om i detta fall) utan att få har problem med att hålla isär eventuella olika betydelser av "data".

Edit2:

Skrivet av Zotamedu:

Se till exempel den långa raden med alternativa ord på bilen fram tills vi kom fram till automobil, som plockats lite löst från latin, som sedan förkortades till bil.

Utan att ens komma på särskilt många sådana alternativa ord hävdar jag dessutom att de inte är fel™ även om "bil" numera dominerar. När skulle de i så fall ha blivit det? När "bil" introducerades, när det blev vanligast eller redan från början?