Permalänk

Windows 3.11 problem

Hej!
Sitter med en gammal dator i jobbet och behöver föra över en viktig databas fil från Win 3.11 men problemet är att filen är för stor (2.44mb) den är redan zipad genom databas programmet(SEAS).

Finns det något program eller nåt som gör att jag kan dela upp filen på två disketter och sedan föra över den till min andra dator?

Sista utvägen har letat och letat på nätet och it supporten på jobbet vågar inte ens rör datorn.. :/

Permalänk
Medlem

I prozip skall du kunna välja att dela upp filen så att den passar på diskett

http://wiki.oldos.org/Downloads/Windows3x

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Skrivet av Pimmp:

I winzip skall du kunna välja att dela upp filen så att den passar på diskett

Zipfilen gör jag i msdos genom pkzip aldrig aldrig fått några alternativ på att dela upp filen för att passa på disketten. Måste få över filen på diskett för att kunna maila den vidare och uppdatera stordatorn.

Alternativt hitta en annan lösning för att få filen till min andra dator. Problemet är dock att datorn är såpass viktig att ingen vågar stänga av den för att den riskerar att dö...

Permalänk
Medlem

Jag använde Arj på den tiden i DOS för att splitta filer över flera disketter.

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Skrivet av Pimmp:

I prozip skall du kunna välja att dela upp filen så att den passar på diskett

http://wiki.oldos.org/Downloads/Windows3x

Läste lite snabbt där ska testa, tack!

Permalänk
Medlem

Kul med Windows 3.11 haha

detta kanske kan vara något?

http://www.fourmilab.ch/splits/

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Hm, vill minnas att jag nog också använde ARJ i liknande sammanhang på 3.11-tiden. Minns inte om det var winzip eller winrar som fungerade inne i windows för samma ändamål också - att splitta en nerpackad fil på flera disketter då.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Åtminstone i betalversionen för pkzip fanns en växel för "Spawn over disks".
Nackdelen var att om en disk gick sönder så var allt komprimerat väck.
Enl "http://en.wikipedia.org/wiki/PKZIP" så kom den funktionen i version 2.0 .

ARJ och LHA var ju annars mer populära på den tiden för att paketera i diskstorlek.

Edit:
Skriv pkzip /? för att få upp växlar som finns att använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Hm, vill minnas att jag nog också använde ARJ i liknande sammanhang på 3.11-tiden. Minns inte om det var winzip eller winrar som fungerade inne i windows för samma ändamål också - att splitta en nerpackad fil på flera disketter då.

JAg är nästan säker på att jag körde Winzip för att dela upp filer över flera disktter. Bara leta upp en gammal version

Detta borde funka oxå:
http://www.oldapps.com/winrar.php?old_winrar=10

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Får ju nostalgitankar nu... Går det att få fatt i 3.11 någonstans?

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Vad jag minns så fanns det, åtminstone inte vad jag hittade då, på "den tiden" inga Windows-program som klarade detta. Finns säkert tillgängligt nu (och kanske även då...), men för min del gällde hur som helst ARJ i DOS.

Visa signatur

Rigg: AMD Ryzen 9 7900X3D, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming, Kingston 64GB DDR5 (6000 MHz), MSI Ventus 3X RTX 5090 OC, Corsair RM1200x Shift
Tillbehör: LG C2 48" OLED, Razer Kraken V4X, Razer Ornata V2, Razer Basilisk V3

Permalänk
Medlem

Winzip ska det fungera med!
Annars har jag också använt ARJ, men winzip var smidigt som jag kommer ihåg det!
Om den är ansluten till ett nätverk, kan du ju faktiskt öppna en ftp-server på en annan dator och föra över via dos, eller något ftp-program som jag vet fanns!

Permalänk
Medlem

+1 för arj i dosfönster. Det funkar toppen och utnyttjar dessutom hela diskettutrymmet per automatik. Jag vill minnas att det var mycket smidigare än att försöka zippa och splitta i rätt storlekar. Bara man använder rätt växlar i kommandot.
Kommer även ihåg ett program som hette winsplit, men det var senare, under win95/98-eran.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Oscar1891:

Läste lite snabbt där ska testa, tack!

Nästan längst ner på sidan ser du exempel på hur du gör span disk: -&
http://www.unt.edu/rss/docs/zip.htm

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem

Arj a -v1440 skriver man om man använder arj packnings programmet. Otroligt att jag kommer ihåg det. Blir nostalgisk.

Berätta gärna mer om datorn som kör windows 3.11 fortfarande. Vad den används till mm.

Visa signatur

Mycke snö, men ingen ficklampa.

Permalänk

På något mysko sätt blev filen från 2.4mb till 199kb i prozip och fick plats på disketten.

Tack allihopa nu kan jag vara lugn tills nästa uppdatering

Permalänk
Medlem

haha tills nästa uppdatering grattis till att de fortfarande kör 3.11

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Oneone:

haha tills nästa uppdatering grattis till att de fortfarande kör 3.11

Första gången jag haft problem men gissar på att det inte blir den sista, kul att det finns folk som fortfarande kommer ihåg och kan hjälpa mig som måste jobba i det

Permalänk
Medlem

Du är inte ensam om att jobba i 3.11 Oscar1891

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3