Siba skickade fel färg på en musmatta

Permalänk
Medlem

Siba skickade fel färg på en musmatta

Fick idag hem min Ensis 320 som jag beställde från Siba för en vecka sedan. Jag beställde en svart men fick en s.k. "luna" färgad.

Ska jag skicka tillbaka den och begära en svart eller ska jag ha kvar den? Har en Naos 5000 mus och jag undrar om sensorn (Avago 9500) läser sämre på den jag fick, än den svarta.

Har ingenting emot att färgen är "luna" på musmattan, men den stora frågan är om sensorn läser lika bra på den som den svarta.

/azz0n^

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Medlem

Aldrig hört talas om mus sensor som är beroende utav färg.. Kan ha fel men de låter högst onsannolikt, det är väl materialet vilket jag antar är desamma oberoende utav färg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rupenbritz:

Aldrig hört talas om mus sensor som är beroende utav färg.. Kan ha fel men de låter högst onsannolikt, det är väl materialet vilket jag antar är desamma oberoende utav färg.

Vad jag vet så läser olika sensor bättre/sämre beroende på vad färgen är.

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Medlem
Skrivet av azz0n^:

Vad jag vet så läser olika sensor bättre/sämre beroende på vad färgen är.

Och vem har gett dig den informationen? Låter till att börja med jätte konstigt samt finns inget ens i närheten av disskussion kring det när man googlar? ^^

EDIT: Tänk så fel jag kan ha

Taget från wiki..
"..use with multicolored mouse pads may result in unreliable performance; however, laser mice do not suffer these problems and will track on such surfaces."

Dock har ju din mus laser sensor så för dig spelar det ingen roll.

Taget från mionix hemsida:

"5040 dpi gaming laser sensor"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rupenbritz:

Och vem har gett dig den informationen? Låter till att börja med jätte konstigt samt finns inget ens i närheten av disskussion kring det när man googlar? ^^

EDIT: Tänk så fel jag kan ha

Taget från wiki..
"..use with multicolored mouse pads may result in unreliable performance; however, laser mice do not suffer these problems and will track on such surfaces."

Dock har ju din mus laser sensor så för dig spelar det ingen roll.

Taget från mionix hemsida:

"5040 dpi gaming laser sensor"

Får väl förhoppningsvis köra på den jag fick.

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Medlem

Ett tips är ju att påpeka felet, men istället kan du ju be om att de drar av 50kr på priset då de slipper klydda med frakt fram och tillbaka, samt en öppnad produkt i retur.

Permalänk

Mattan behöver inte fungera sämre för att du ska kunna skicka tillbaka den. Vill du byta så gör det. Dessutom har du ju ångerrätt om de nekar bytet, så bara att ångra köpet och göra om det då. Detta gäller obruten förpackning, vet inte vad de säger om du öppnat en förpackning du visste hade fel färg...

Med det sagt måste du inte byta ut den. Ser den ok ut och fungerar bra kan du ju lika gärna behålla den

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Ska du ha färg "X" och du får färg "Y" så är detta ett fel i köprättslig mening då avtalet skiljer sig från prestationen (leveransen).

Finns rättsfall som stödjer detta angående bil med fel färg. Är färgen av betydelse för köparen så är det ett fel.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av azz0n^:

Fick idag hem min Ensis 320 som jag beställde från Siba för en vecka sedan. Jag beställde en svart men fick en s.k. "luna" färgad.

Ska jag skicka tillbaka den och begära en svart eller ska jag ha kvar den? Har en Naos 5000 mus och jag undrar om sensorn (Avago 9500) läser sämre på den jag fick, än den svarta.

Har ingenting emot att färgen är "luna" på musmattan, men den stora frågan är om sensorn läser lika bra på den som den svarta.

/azz0n^

Det är ett uppenbart fel enligt konsumentköplagen så du har rätt att få en ny musmatta. Ring eller maila Siba och säg att de skickade fel så ska du se att de skickar en ny till dig. Antagligen kommer de även skicka med en returpacksedel så du kan skicka tillbaks den med fel färg.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rupenbritz:

Aldrig hört talas om mus sensor som är beroende utav färg.. Kan ha fel men de låter högst onsannolikt, det är väl materialet vilket jag antar är desamma oberoende utav färg.

Det gör faktiskt skillnad, jag har recenserat många möss och musmattor genom åren och har märkt av det. Dock är det som du skrev senare främst på optiska möss. Det har med att göra att ljuset reflekteras olika på olika färger/ytor.

Bryr du dig inte om färgen säg till att de skickat fel färg och be om ett litet prisavdrag eller presentkort/tillgodokvitto.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Enligt Mionix själva har den svarta ett SQAT-värde på 10, och den silvriga 8 eller 9 (hemsidan säger både och). Men vad det innebär i verkligheten vetitusan.

Visa signatur

|| Ryzen 5800X || Asus RTX 3080 TUF OC || MSI B550 Gaming Carbon WiFi || 4x8 GB HyperX Fury RGB 3600MHz CL17 || Samsung 970 EVO 1TB & WD Blue SN550 1TB & Samsung 870 QVO 4TB & Samsung 840 Pro 512GB & Crucial MX300 525GB & WD Black 3TB || Corsair RM750x || ARCTIC Liquid Freezer II 360 RGB || FD Define S || Samsung Odyssey G7 27" x 2 ||

Permalänk
Medlem

Ska kontakta Siba och säga att jag fick fel, ska också fråga om de kan kompensera mig på något sätt.

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Medlem

Jag tänker säga såhär, köpte mig en ensis musmatta jag med tidigare i år och det var fan den sämst musmattan jag haft, ytlagret på mattan är så kasst, det repas så enkelt och efter att ha spelat med det i en veckas tid så kunde inte musen läsa av underlaget ordentligt längre, netonnet försökte hävda att jag hade repat den själv med stenar (O.o) men när jag sedan visade upp lite recenssioner om musmattan så ser man att flera har detta problemet och när dom senare fick för sig att kontakta Mionix så visste Mionix om problemet och jag fick mitt köp hävt. Hade jag varit dig hade jag skickat tillbaka mattan och skaffat mig en annan, sitter med en steelseries 9HD och jag är ruskigt nöjd med denna.

Om du ändå vill behålla musmattan så skall jag väll påpeka en sak som jag märkte först efter några dagars användning, det sitter två plastfilmer på musmattan, en som är enkel att ta bort och en som är bra mycket svårare så det kan vara det som spökar med din sensor, hur som hade jag vart dig hade jag bytt musmattan snabbare än fan :).

https://www.google.se/search?safe=off&q=mionix+ensis+320+scra...

Resultat av en snabb googling ang scratching på musmattan :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

Jag tänker säga såhär, köpte mig en ensis musmatta jag med tidigare i år och det var fan den sämst musmattan jag haft, ytlagret på mattan är så kasst, det repas så enkelt och efter att ha spelat med det i en veckas tid så kunde inte musen läsa av underlaget ordentligt längre, netonnet försökte hävda att jag hade repat den själv med stenar (O.o) men när jag sedan visade upp lite recenssioner om musmattan så ser man att flera har detta problemet och när dom senare fick för sig att kontakta Mionix så visste Mionix om problemet och jag fick mitt köp hävt. Hade jag varit dig hade jag skickat tillbaka mattan och skaffat mig en annan, sitter med en steelseries 9HD och jag är ruskigt nöjd med denna.

Om du ändå vill behålla musmattan så skall jag väll påpeka en sak som jag märkte först efter några dagars användning, det sitter två plastfilmer på musmattan, en som är enkel att ta bort och en som är bra mycket svårare så det kan vara det som spökar med din sensor, hur som hade jag vart dig hade jag bytt musmattan snabbare än fan :).

https://www.google.se/search?safe=off&q=mionix+ensis+320+scra...

Resultat av en snabb googling ang scratching på musmattan :).

Jag vet att det är två plastfilmer på musmattan men på min var det bara en. Har fan försökt kanske i en timme med att få bort något, men jag ser eller känner ingenting.

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Medlem
Skrivet av azz0n^:

Jag vet att det är två plastfilmer på musmattan men på min var det bara en. Har fan försökt kanske i en timme med att få bort något, men jag ser eller känner ingenting.

Som sagt, begär att får använda din ångerrätt då för denna musmattan är så satans dålig att man kan bli mörkrädd :).

Permalänk
Skrivet av Rupenbritz:

Och vem har gett dig den informationen? Låter till att börja med jätte konstigt samt finns inget ens i närheten av disskussion kring det när man googlar? ^^

EDIT: Tänk så fel jag kan ha

Taget från wiki..
"..use with multicolored mouse pads may result in unreliable performance; however, laser mice do not suffer these problems and will track on such surfaces."

Dock har ju din mus laser sensor så för dig spelar det ingen roll.

Taget från mionix hemsida:

"5040 dpi gaming laser sensor"

Jag vet att min vita icemat musmatta i glas inte gillas av alla möss.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Jag vet att min vita icemat musmatta i glas inte gillas av alla möss.

Tror du missförstod vad hela topicen går ut på. Vi snackar om färg, inte underlag. Klart att glas kan försvåra det för vissa lasrar.

Permalänk
Skrivet av Rupenbritz:

Tror du missförstod vad hela topicen går ut på. Vi snackar om färg, inte underlag. Klart att glas kan försvåra det för vissa lasrar.

Jo, men de som inte funka på den vita fungerade perfekt på svart, blå och rosa....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av azz0n^:

Vad jag vet så läser olika sensor bättre/sämre beroende på vad färgen är.

du svara ju på din egen fråga, voi voi

Permalänk
Medlem

Du ställer en fråga om din mus läser av en musmatta lika bra som en annan musmatta men titeln på tråden är att Siba skickade fel färg på musmattan.

Du inser att frågeställningen och rubriken är totalt irrelevanta just på grund av vad det är du frågar?
Du kunde lika bra ha frågat samma fråga utan att köpt en musmatta ens.

Påpekar bara konstiga rubriker

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Jo, men de som inte funka på den vita fungerade perfekt på svart, blå och rosa....

Med glas överlag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rupenbritz:

Och vem har gett dig den informationen? Låter till att börja med jätte konstigt samt finns inget ens i närheten av disskussion kring det när man googlar? ^^

EDIT: Tänk så fel jag kan ha

Taget från wiki..
"..use with multicolored mouse pads may result in unreliable performance; however, laser mice do not suffer these problems and will track on such surfaces."

Dock har ju din mus laser sensor så för dig spelar det ingen roll.

Min Steelseries xai laser fungerade dåligt på vitt, annars är det mest glas och blanka material som förstör för möss. Jag skulle numara inte köpa en musmatta med ljusa färger i allmänhet då dessa är de som tidigare förstört för mig. Men sen så kör jag med väldigt känsliga möss så många skulle nog inte ens märka av det.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

Mattan behöver inte fungera sämre för att du ska kunna skicka tillbaka den. Vill du byta så gör det. Dessutom har du ju ångerrätt om de nekar bytet, så bara att ångra köpet och göra om det då. Detta gäller obruten förpackning, vet inte vad de säger om du öppnat en förpackning du visste hade fel färg...

Med det sagt måste du inte byta ut den. Ser den ok ut och fungerar bra kan du ju lika gärna behålla den

Vid distansköp gäller 14 dagars ångerrätt oavsett om förpackningen är bruten eller ej. Man har rätt att testa varan, men inte använda den mer än vad som krävs för att testa den, innan man bestämmer sig för om man vill behålla den eller ej. Man skall även se till att eventuell åverkan på förpackningen inte är större än nödvändigt (måste man förstöra förpackningen för att komma åt varan är detta alltså helt ok).

Anledningen till att man utnyttjar ångerrätten är oväsentlig (och behöver inte uppges) så det spelar absolut ingen roll om produkten är öppnad trots att TS visste att färgen var fel.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Vid distansköp gäller 14 dagars ångerrätt oavsett om förpackningen är bruten eller ej. Man har rätt att testa varan, men inte använda den mer än vad som krävs för att testa den, innan man bestämmer sig för om man vill behålla den eller ej. Man skall även se till att eventuell åverkan på förpackningen inte är större än nödvändigt (måste man förstöra förpackningen för att komma åt varan är detta alltså helt ok).

Anledningen till att man utnyttjar ångerrätten är oväsentlig (och behöver inte uppges) så det spelar absolut ingen roll om produkten är öppnad trots att TS visste att färgen var fel.

Vad har ångerrätten med detta att göra? Siba har skickat en felaktig produkt. Vi pratar ett helt annat förfarande än ångerköp.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Skrivet av PeCe:

Vid distansköp gäller 14 dagars ångerrätt oavsett om förpackningen är bruten eller ej. Man har rätt att testa varan, men inte använda den mer än vad som krävs för att testa den, innan man bestämmer sig för om man vill behålla den eller ej. Man skall även se till att eventuell åverkan på förpackningen inte är större än nödvändigt (måste man förstöra förpackningen för att komma åt varan är detta alltså helt ok).

Anledningen till att man utnyttjar ångerrätten är oväsentlig (och behöver inte uppges) så det spelar absolut ingen roll om produkten är öppnad trots att TS visste att färgen var fel.

Du har helt rätt, jag hade inte koll på att man fick öppna förpackningen.

Skrivet av MoNkeY-05:

Vad har ångerrätten med detta att göra? Siba har skickat en felaktig produkt. Vi pratar ett helt annat förfarande än ångerköp.

Jag tog upp ångerrätten som ett alternativ om Siba inte gick med på reklamationen

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

Jag tog upp ångerrätten som ett alternativ om Siba inte gick med på reklamationen

Skulle bli ytterst förvånad om inte SIBA skötte detta på det enda vettiga sättet, nämligen att erkänna misstaget och antingen skicka ut en ny matta, alternativt skicka över en rikskupong för inhandlande av närbelägen kebabpizza med fetaost. (läs, komp, men en liten sådan..)

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Du ställer en fråga om din mus läser av en musmatta lika bra som en annan musmatta men titeln på tråden är att Siba skickade fel färg på musmattan.

Du inser att frågeställningen och rubriken är totalt irrelevanta just på grund av vad det är du frågar?
Du kunde lika bra ha frågat samma fråga utan att köpt en musmatta ens.

Påpekar bara konstiga rubriker

Fast det gör han ju inte, han passar också på att fråga om det är någon skillnad på färg ELLER om han ska skicka tillbaka den.
Vilket hans rubrik handlar om, eller tycker du inte det?

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk

Om du anmäler felet kommer du kommer få besök av denne man: http://www.youtube.com/watch?v=MzfZMfoiQ-s

Avgör själv om det är värt det...

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Om du anmäler felet kommer du kommer få besök av denne man: http://www.youtube.com/watch?v=MzfZMfoiQ-s

Avgör själv om det är värt det...

Hade ju lätt vart värt det, om inte för att kunna ge han en redig känga för värdelös reklam :p.