Microsoft tar över Lumia och Asha – men inte varumärket Nokia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan Lundmark:

Kan du förklara för mig som vuxen vad en MS-tomte är? Är det någon typ av religion?

Känner mig gammal redan som 28-åring.

Personer som bara kan MS-produkter och böjer sig framåt och hostar när Ballmer kommer på besök
Har de även ett fint diplom på väggen är det allvarligt värre, gå till vårdcentral

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Hoppas byggkvalité håller samma standard under MS flagga

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

Det var en framtidsutsikt där jag knappast tror att WP kommer bli något (eller är du klävoajant?) Det jag har att backa upp det med - tja det har ju inte hänt något alls på dessa år.

Det har hänt rätt mycket på dessa år. Microsoft har skaffat sig en klar tredjeplats bland mobila operativ och fortsätter att växa. WP är redan något, så man behöver inte vara klärvoajant för att kunna göra den analysen.

Skrivet av Friterad:

Ja exakt, försvinner MS så försvinner deras monopol på OS när det gäller datorer.

Det går att diskutera huruvida Microsoft har ett monopol eller inte och huruvida detta eventuella monopol utnyttjas eller inte. Sedan så är PC ett rätt snävt begrepp nuförtiden i takt med att mobila lösningar börjar konkurrera.

Microsoft har konkurrenter på desktop-sidan och det är inte mycket i mjukvaruväg som är essentiellt och exklusivt för Microsoft [längre]. Den kund som inte är nöjd med Windows har alterantiv, du verkar blanda ihop monopol med marknadsledare.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Kommer sluta köpa telefoner. Dumheter detta, MS är ju inte känt för att hålla vad de lovat. Såg vi ju senast med all DRM skit på X1.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minimupp:

Det känns som Stephen Elop har förberett Nokia för slakt och uppköp ända sedan han slutade på Microsoft och började på Nokia >.<

Vad får dig att tro det?

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem

jaha okej skönt, men ni kan glömma och få mig att välja den mobilen, för jag har redan min favorit i hand Samsung Galaxy S4 ja ni hörde rätt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Kommer sluta köpa telefoner. Dumheter detta, MS är ju inte känt för att hålla vad de lovat. Såg vi ju senast med all DRM skit på X1.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja. det är bara att lägga ner, så kan du stå där (helst i en vattenpöl va) som en liten trotsig barnunge med händerna i fickan och skrika -MS bara lovar och lovar.
Med tårarna som sprutar i två fina bågar. Jag kan se det framför mig.

Och för att gå lite ontopic då.

Så tror jag (jag tror det, för det är väl bäst att skriva det så man slipper en massa konstiga citat sen)

Att, WP8/Nokia kommer att fullkomligt explodera inom det närmsta.

Precis som IOS/Apple gjorde för flera år sedan. Och helt plötsligt så går alla kids/mammor/pappor/morfar/mormor/farfar/farmor/den otekniska/ med en WP8. Och skriker, den bara fungerar.

Detta är en affär som kan gå rent åt helvete, eller så går kurvan spikrak.

För säga/tycka vad man vill om Nokias WP mobiler, men dom levererar satans bra. Och det nya konceptet är för en teknikintresserad väldigt imponerande.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

Personer som bara kan MS-produkter och böjer sig framåt och hostar när Ballmer kommer på besök
Har de även ett fint diplom på väggen är det allvarligt värre, gå till vårdcentral

Var finns dessa människor? Jag känner inga; det måste vara bland tonåringarna eller de mindre begåvade för i mina kretsar köper man det som är bra oavsett märke.

Permalänk
Medlem

microsoft gummistövlar! eller la nokia ner tillverkningen?

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Ja. det är bara att lägga ner, så kan du stå där (helst i en vattenpöl va) som en liten trotsig barnunge med händerna i fickan och skrika -MS bara lovar och lovar.
Med tårarna som sprutar i två fina bågar. Jag kan se det framför mig.

Och för att gå lite ontopic då.

Så tror jag (jag tror det, för det är väl bäst att skriva det så man slipper en massa konstiga citat sen)

Att, WP8/Nokia kommer att fullkomligt explodera inom det närmsta.

Precis som IOS/Apple gjorde för flera år sedan. Och helt plötsligt så går alla kids/mammor/pappor/morfar/mormor/farfar/farmor/den otekniska/ med en WP8. Och skriker, den bara fungerar.

Detta är en affär som kan gå rent åt helvete, eller så går kurvan spikrak.

För säga/tycka vad man vill om Nokias WP mobiler, men dom levererar satans bra. Och det nya konceptet är för en teknikintresserad väldigt imponerande.

för mig som principell människa är det självklart att MS INTE är trovärdiga efter allt kring X1. Men jag håller med om att Lumia bara kan gå två vägar nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om Nokia kan skaffa sig en licens för Firefox OS och lansera det i början av nästa år så skulle jag köpa Nokia på direkten. Finnarna vet vad dem gör. Vem mins inte dem gamla hederliga Nokia telefonerna som var rena kungarna inom telefonimarknaden.

Får väl hoppas på att finnarna får lite inflytande och inte ger all ägarskap till dumma amerikaner som helt plötsligt får för sig att hitta på saker som bara förstör.

Rent designmässigt tycker jag Nokia håller hög kvalitet däremot hade jag velat se lite mer öppenhet som att låta användaren välja sin egen webbläsare som Mozilla Firefox. Då hade jag lätt slängt ut min Samsung som jag är väldigt less på. Gillar verkligen inte Android nu mera när Google har för mycket inflytande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Om Nokia kan skaffa sig en licens för Firefox OS och lansera det i början av nästa år så skulle jag köpa Nokia på direkten. Finnarna vet vad dem gör. Vem mins inte dem gamla hederliga Nokia telefonerna som var rena kungarna inom telefonimarknaden.

Fram tills det man inte längre hängde med och de gamla hederliga telefonerna blev ett sänke som drog ner företaget i botten, visst.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Grymt tråkigt, nu blev ju dessa telefoner ännu mer ointressanta än dom var förut.

Fast blev fundersam, betyder detta att det inte kommer komma några nya Nokia telefoner alls tex som inte kör WP8 samt heter nått annat än Lumia eller Asha, eller?

En MS telefon skulle jag aldrig i livet skaffa, men kanske en nokia...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Fram tills det man inte längre hängde med och de gamla hederliga telefonerna blev ett sänke som drog ner företaget i botten, visst.

Jag vet att man inte hängde med när Google introducerade sitt Android. Det jag menar är att Nokia kan göra bra saker bara Nokia använder sitt kunnande på rätt sätt. Jag ser bara en negativ sak med WP och det är att det kunde varit lite mer öppet annars har jag inget emot OS:et. Hade man som användare kunnat välja webbläsare med WP så hade jag tagit det istället för Android. Nu när jag väl vet hur Android är. Därför längtar jag till Firefox OS lanseras i norden. Som sagt vi får se vad som händer. Jag tror inte Nokia är över på ett bra tag. Man brukar säga att en katt har nio liv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

för mig som principell människa är det självklart att MS INTE är trovärdiga efter allt kring X1. Men jag håller med om att Lumia bara kan gå två vägar nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo det är så sant, om man är som du beskriver, en principell människa.

Men principer som sådant, i hårdvarumiljö & företagsmiljö skadar mer än gör nytta.

Själv är jag realistisk ända ut i fingerspetsarna.

Och att "MS INTE är trovärdiga efter allt kring X1" kan man inte gå efter, ett bakslag (eller vänta nu, dom har haft flera bakslag) kan man inte straffa dom för, många gånger så vänder det.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Jo det är så sant, om man är som du beskriver, en principell människa.

Men principer som sådant, i hårdvarumiljö & företagsmiljö skadar mer än gör nytta.

Själv är jag realistisk ända ut i fingerspetsarna.

Och att "MS INTE är trovärdiga efter allt kring X1" kan man inte gå efter, ett bakslag (eller vänta nu, dom har haft flera bakslag) kan man inte straffa dom för, många gånger så vänder det.

du har så rätt igen. Tror ja ska va tyst resten av dan, tar på hjärnan att ha feber

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kanske var för det bästa då det inte verkar ha gått överdrivet bra för Nokias mobildivision senaste åren vad jag vet. Vi får hoppas på att de nu utvecklar och tillverkar bra och prismässigt konkurrenskraftiga smartphones.

Det kanske även skulle vara värt att försöka ta en del av den stadigt växande tablet-marknaden, för där finns väl inte Nokia representerade öht för närvarande?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

du har så rätt igen. Tror ja ska va tyst resten av dan, tar på hjärnan att ha feber

Skickades från m.sweclockers.com

Rätt o rätt? Det vet jag inte.

Men en åsikt har jag. Och det har du med, Så skriv det du känner.

Och krya på dig (har själv varit kraftigt sjuk i några dagar, så jag vet hur du mår)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Det har hänt rätt mycket på dessa år. Microsoft har skaffat sig en klar tredjeplats bland mobila operativ och fortsätter att växa. WP är redan något, så man behöver inte vara klärvoajant för att kunna göra den analysen.

Det går att diskutera huruvida Microsoft har ett monopol eller inte och huruvida detta eventuella monopol utnyttjas eller inte. Sedan så är PC ett rätt snävt begrepp nuförtiden i takt med att mobila lösningar börjar konkurrera.

Microsoft har konkurrenter på desktop-sidan och det är inte mycket i mjukvaruväg som är essentiellt och exklusivt för Microsoft [längre]. Den kund som inte är nöjd med Windows har alterantiv, du verkar blanda ihop monopol med marknadsledare.

Det är precis vad dom har med närmare 90% av marknaden.
Och jo det utnyttjas, jag hoppas du inte tycker att en Windows licens för ca 1000kr är billigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Ja. det är bara att lägga ner, så kan du stå där (helst i en vattenpöl va) som en liten trotsig barnunge med händerna i fickan och skrika -MS bara lovar och lovar.
Med tårarna som sprutar i två fina bågar. Jag kan se det framför mig.

Och för att gå lite ontopic då.

Så tror jag (jag tror det, för det är väl bäst att skriva det så man slipper en massa konstiga citat sen)

Att, WP8/Nokia kommer att fullkomligt explodera inom det närmsta.

Precis som IOS/Apple gjorde för flera år sedan. Och helt plötsligt så går alla kids/mammor/pappor/morfar/mormor/farfar/farmor/den otekniska/ med en WP8. Och skriker, den bara fungerar.

Detta är en affär som kan gå rent åt helvete, eller så går kurvan spikrak.

För säga/tycka vad man vill om Nokias WP mobiler, men dom levererar satans bra. Och det nya konceptet är för en teknikintresserad väldigt imponerande.

Ingen omöjlighet, det som krävs är att MS satsar järnet på appar och inte bara kvantitet utan kvalitet med,
för båda dessa saknas ju helt. Utan detta kan dom inte lyckas, dom är ju redan sena ute i matchen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Det är precis vad dom har med närmare 90% av marknaden.
Och jo det utnyttjas, jag hoppas du inte tycker att en Windows licens för ca 1000kr är billigt

1000kr för en Windows licens. Oj herregud

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Har inte haft 1 enda krash med min 920 och min medarbetare ^^
Kanske bara tur då

Hörru tvelander - brukar du krascha telefoner med medarbetare ofta?

OT - Synd på Nokia som fortfarande bygger riktigt stabil hårdvara och min gissning, efter att ha haft bägge telefonOS på jobbet är att wp8 kommer att slå ut BlackBerry som företagspreferens. Så om Nokia klarat att hålla ut något år till så hade de nog kunnat klättra till en bra position igen iom företagsköpen.

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Ingen omöjlighet, det som krävs är att MS satsar järnet på appar och inte bara kvantitet utan kvalitet med,
för båda dessa saknas ju helt. Utan detta kan dom inte lyckas, dom är ju redan sena ute i matchen

Att appar skulle vara problemet är ett mantra "förståsigpåare" och "armchair CEOs" kör med. Men det stämmer inte då det finns tillräckligt med sådana att dom flesta skulle klara sig.
Stora problemet med WP är att det fortfarande saknas grundläggande funktionalitet. Och sånt tar tid att utveckla.

Permalänk
Skrivet av Rackafella:

Då var skandinavien helt ute ur mobil-branchen då.
Japanerna köpte upp och lade ner Ericssons mobildel och amerikanerna lägger nu ner Nokias.

Synd med tanke på hur stora och inflytningsrika norden har varit i mobilutvecklingen.
Inte ens några europer kvar i leken alls?

Jolla finns kvar.

Skrivet av buddaz:

Om Nokia kan skaffa sig en licens för Firefox OS och lansera det i början av nästa år så skulle jag köpa Nokia på direkten. Finnarna vet vad dem gör. Vem mins inte dem gamla hederliga Nokia telefonerna som var rena kungarna inom telefonimarknaden.

Får väl hoppas på att finnarna får lite inflytande och inte ger all ägarskap till dumma amerikaner som helt plötsligt får för sig att hitta på saker som bara förstör.

Rent designmässigt tycker jag Nokia håller hög kvalitet däremot hade jag velat se lite mer öppenhet som att låta användaren välja sin egen webbläsare som Mozilla Firefox. Då hade jag lätt slängt ut min Samsung som jag är väldigt less på. Gillar verkligen inte Android nu mera när Google har för mycket inflytande.

Det vore ännu bättre om Nokia köpte Jolla för att fortsätta med meego.

Visa signatur

HP 550-256no| A10-8750 | R7 360
Nokia 6.1 2018 | 128GB Samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Var finns dessa människor? Jag känner inga; det måste vara bland tonåringarna eller de mindre begåvade för i mina kretsar köper man det som är bra oavsett märke.

Oj om du bara visste hur många de är (titta på närmsta IT-avdelning så finns det åtskilliga). När alla andra frågar sig "Med vilken teknik löser vi detta" tänker de istället "Med vilken Microsoft-produkt löser vi detta". Är det inte Windows, AD, Exchange, MS Office så står de med öppen mun, som tomma fågelholkar och förstår ingenting. Det finns hur många klick-klick-tekniker som helst som bara kan Windows.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

Oj om du bara visste hur många de är (titta på närmsta IT-avdelning så finns det åtskilliga). När alla andra frågar sig "Med vilken teknik löser vi detta" tänker de istället "Med vilken Microsoft-produkt löser vi detta". Är det inte Windows, AD, Exchange, MS Office så står de med öppen mun, som tomma fågelholkar och förstår ingenting. Det finns hur många klick-klick-tekniker som helst som bara kan Windows.

Likadant med Android och alla andra som har stor marknadsandelar har en fördel i massan. Microsoft är bäst när det gäller Office och dylikt även Windows är min åsikt. Det var inte allt för länge sedan jag öppnade ögonen för Office, speciellt Office 2013 paketet som jag gillar extremt mycket att arbeta i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Detta känns inte bra alltså. Hade varit bättre om Nokia fått vara Nokia.

Är inte direkt förvånad över att MS till slut köpte nokia, men håller med dig. Bara att hoppas telefonerna fortfarande är "Nokia" telefoner bara att det står Microsoft istället

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Ja exakt, försvinner MS så försvinner deras monopol på OS när det gäller datorer.

Monopol skapas av bra produkter och eftersläpande konkurrens, precis som Android håller på med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Monopol skapas av bra produkter och eftersläpande konkurrens, precis som Android håller på med.

Nej det gör det inte alltid. Windows blev verkligen inte störst för att det var bäst.
Tror du verkligen det har du inte mycket innanför skalet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Var finns dessa människor? Jag känner inga; det måste vara bland tonåringarna eller de mindre begåvade för i mina kretsar köper man det som är bra oavsett märke.

Du kanske inte ser skogen för alla träd? Det är samma folk som har sålt in .NET - projekt över hela riket enligt messias Microsoft. De som sett skogen har hållt sig långt därifrån och senast jag hörde finns det nu ett slutdatum på 2018.