Tips för er som vill skaffa portabla hörlurar

Permalänk
Medlem

Tips för er som vill skaffa portabla hörlurar

Jag har den senaste veckan varit på jakt efter ett par nya hörlurar till min mp3-spelare eftersom mina Sennheiser MX500 börjar bli dåliga (basen börjar skorra ibland). Efter en ganska omständig sökning efter butiker i Sverige som har bra lurar (nej sonys portabla serie hör inte hemma i denna kategori) hittade jag slutligen en butik här i Göteborg som säljer Koss serie. Innan alla Portapro-ägare får för sig saker så talar jag inte om era lurar, för dom har alltför dålig diskant och brötig bas Det jag vill rekommendera är KSC35, små lurar man klämmer fast runt öronen utan en båge som går runt huvudet. Det är ett par lurar som är väldigt omtalade bland hörlursdiggare och faktiskt slutat att tillverkas sen ett år tillbaks och istället ersatts av KSC50 som tyvärr är lite sämre både ljud- och komfortmässigt (jag testade dom också i butiken). Tyvärr kostar dom 495:- vilket är ganska dyrt jämfört med vad dom kostade i USA (runt 200:-). Men det man får är ett klart och öppet ljud med bra representation av alla frekvenser. Helt enkelt ett bra par lurar trots det ganska höga priset. Den enda nackdelen är att dom isolerar ljud ganska dåligt både utåt och inåt, vilket jag personligen inte har så mycket emot eftersom alltför isolerande lurar kan bli något av en fara när man går omkring i stan bland all trafik. Däremot är dom nog inte att rekommendera om du ska sitta inne i ett bibliotek eftersom folk nära dig kan höra en hel del av musiken du spelar. Så om ni är intresserade så skynda er till www.ljudman.se och provlyssna snarast om ni bor runt Göteborg, för snart finns dessa inte att få tag på längre. Komfortabla portabla lurar med bra ljud är inget som växer på träd har jag märkt, men Koss KSC35 kan jag verkligen rekommendera.

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk

Du säger att du hade ett par MX500, vet du kanske var man kan få tag på dem via nätet?

Annars kanske jag helt enkelt borda ta och ringa runt till affärerna i stockholm som sennheiser listar på sin sida, bara det att jag inte orkat göra det än.
Har ett par MX300 och de är ju riktigt bra tycker jag även om det är en budgetlur i grund och botten, kom med mp3-spelaren.
Det som jag tycker verkar negativt med MX500 är just färgen (har inte lyssnat på dem) men den kanske är rätt fin egentligen...

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Jag skaffade mina MX500 hos en Expert-butik som sålde Sennheiser genom att be dom beställa in ett par för samma pris som på Sennheisers hemsida. Men jag har hört att MX500 finns att köpa hos Elgiganten, ring och hör med dom först så slipper du all frakt mm. Jag tycker också om mina MX500 men med tanke på pris/ljudkvalité så är faktiskt KSC35 bättre. Ljudet är mer öppet och basen är mer distinkt. Men annars är MX500 riktigt prisvärda dom också. Apropå färgen så är dom mörkblåa med lite glitter som dock är så svagt att det knappt syns, vilket är bättre än silver som många hörlurar använder och ser ut som örhängen på långt håll.

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Medlem

seenheiser hd590 är bästa lurarna finns vid audio store brevid mycom.

Visa signatur

: AMD Ryzen 2600X : 32GB Corsair : Nvidia RTX 2070 :

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LecToR
seenheiser hd590 är bästa lurarna finns vid audio store brevid mycom.

Men dom är väl knappast särskilt portabla.

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LecToR
seenheiser hd590 är bästa lurarna finns vid audio store brevid mycom.

Knappast. HD590 är långt ifrån samma kvalité som HD580 eller HD600. "Bästa" lurarna måste väl vara något i stil med Orpheus.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Sen så blir HD580 & 600 portabla om man bygger / köper en litet slutsteg som drivs med extra bateri...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist

Knappast. HD590 är långt ifrån samma kvalité som HD580 eller HD600. "Bästa" lurarna måste väl vara något i stil med Orpheus.

Vad jag vet så är hd590 dyrare och bättre än hd580, sen så vet jag intet om hd600.

Edit: vad är portabla?

Visa signatur

: AMD Ryzen 2600X : 32GB Corsair : Nvidia RTX 2070 :

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LecToR

Vad jag vet så är hd590 dyrare och bättre än hd580, sen så vet jag intet om hd600.

Edit: vad är portabla?

Då vet du fel

HD580 är samma lur som HD600 fast med plast detaljer istället för composit. Det är en mycket bra lur som är välbalansard.

HD590 är en ny konstruktion som IMO är sämmre, både för att dom har ett sämre element i och för att dom har placerad den skumt också. Känns inte som ljudet kommer rakt, utan snarare uppifrån.

Dock är det fullt möjligt att HD590 låter bättre på en sämmre anlägning eftersom HD580 & HD600 är ruskigt trögdrivna och behöver en dedikerad hörlursslutsteg (förslagsvis Musical Fidelity X-can V2)

Rekomenderade priser:
HD590: 1 995 kr

HD580: 2 495 kr
HD600: 2 995 kr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gaaaaaa
Sen så blir HD580 & 600 portabla om man bygger / köper en litet slutsteg som drivs med extra bateri...

Jag tycker inte att stora hörlurar som inte går att vika ihop är nåt man gärna bär med sig, iaf om man inte vill ha bara hörlurarna i sin väska. Sen så ser man ju inte riktigt klok ut när man går med så stora lurar på stan, men det finns säkert dom som tycker det ser coolt ut också... fastän det är helt fel

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Medlem

Finns inga genvägar till det perfekta ljudet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gaaaaaa
Finns inga genvägar till det perfekta ljudet

Det är sant, men tyvärr finns det alltför många genvägar till att se heltokig ut Men om man känner för att träna nackmusklerna så är ju ett par HD600 ett ganska bra val.

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gaaaaaa

Då vet du fel

HD580 är samma lur som HD600 fast med plast detaljer istället för composit. Det är en mycket bra lur som är välbalansard.

HD590 är en ny konstruktion som IMO är sämmre, både för att dom har ett sämre element i och för att dom har placerad den skumt också. Känns inte som ljudet kommer rakt, utan snarare uppifrån.

Dock är det fullt möjligt att HD590 låter bättre på en sämmre anlägning eftersom HD580 & HD600 är ruskigt trögdrivna och behöver en dedikerad hörlursslutsteg (förslagsvis Musical Fidelity X-can V2)

Rekomenderade priser:
HD590: 1 995 kr

HD580: 2 495 kr
HD600: 2 995 kr

Ok tack då vet jag, jag använder bara dom till datorn allafall.

Visa signatur

: AMD Ryzen 2600X : 32GB Corsair : Nvidia RTX 2070 :

Permalänk
Medlem

TM: Jag undrar om du även provlyssnade Koss The Plug och i så fall, vad du kände inför dem? Själv tycker jag de är de bästa snäckorna jag prövat.
När jag stod inför inköpet så testade jag dem mot ett par MX500. Visst, MX500 lät ju bra med ett öppet och klart ljud, men de saknade helt den där djupare basen och den bas som fanns verkade inte ens försöka leta sig ner på de lägre frekvenserna.
Det kan i och för sig bero på örongångens storlek, men Koss The Plug har verkligen ett riktigt djupt basregister och med en ljudkälla som har "EQ" låter de riktigt bra.
Ett tillbehör som nästan är ett måste till The Plug är Pro Eartip, pluggar i latex istället för skumgummi. Garanterat mer hygieniska än de som följer med

Visa signatur

//Alex
"Non-cooperation with evil is as much a duty as cooperation with good"

Permalänk
Medlem

Jag såg inte till att dom hade nåt provex. av the plug, så jag testade aldrig dom. Men jag har inte läst eller hört särskilt mycket positivt om dom heller så jag frågade aldrig om jag kunde få provlyssna dom också. Av vad jag läst om dom så verkar dom låta klart mer lik portapros med mer men mindre fast bas och mindre av de högre frekvenserna. Som du kanske vet så är jag inte alls mycket för portapros

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk

Ni som har provat MX500 och the plug. Är dom sköna att ha på sig? Ja hade tänkt på någon lite mp3-spelare snart (förmodligen en I-river eller creative Mu-Vo). Många billiga öronsnäckor är ju så jävla osköna att ha på sig efter ett tag. Hur mycket kostar MX500 snäckorna hos expert?

Permalänk
Avstängd

ja har ett par mx500 och kan väl inte riktigt fatta vad "the big deal" är... dom är ju ok och jag antar dom är bättre än vanliga "i-örat-"hörsnäckor... men läser man på nätet så tror man det ska bli nån superrevolution och så har jag inte upplevt det... köpte mina på uffe mattson i sthlm (sveavägen) var rea.. minns inte vad dom kostade, var runt 200 har ja för mig och detta var 1 år sen så det e tveksamt om dom är kvar...
en bra grej är att dom har en liten volymkontroll på sladden...

när det gäller sennheiser så har dom väl lite överdrivet rykte i sverige... dom har ju gjort både bra och dåliga modeller (som dom flesta tillverkare) åtminstone när man läser tester osv så finns det ju flera alternativ...
grado t ex ska ju göra bra lurar, och beyerdynamic har flera topptestade modeller, men det är ju som sagt inga direkt super-portabla lurar... klart det är bättre ljud i större lurar men då tappar man ju portabiliteten... porta pro hade jag kollat upp om jag inte hade mina mx500 men dom duger gott till min mp3spelare och är ju faktist supersmidiga trots allt...

Permalänk
Avstängd

tycker inte mx500 är överdrivet sköna faktist... det där lilla skummet som sitter runt när man får dom försvann rätt snabbt och det finns risk att dom skaver lite i öronen om man har i dom länge... har nog aldrig provat ett par snäckmodeller som sitter jättebra, tyvärr...

Permalänk
Avstängd

va tror ni om Beyerdynamic DT231? alltså allmänt (till stereo, tv, dator osv)
har för mig dom fått riktigt bra betyg och ligger nu på 395:- (ordinarie 695:-) känns som rätt mkt lur för pengarna ?

Permalänk
Avstängd

Beyerdynamic DT231 ligger på headphone.com på $89 !! inte ofta man hittar grejer i sverige i butik som kostar halva priset jämfört med usa och nätpriser...

Permalänk
Medlem

Finns det några portabla hörlurar som ej är typ de som oftast följer med t ex Mp3, MD spelare ?
Kan inte ha några sådana i öronen för en längre stund, utan att det börjar kännas i mtt högra öra.
Har enbart mina koss ur30, och jag gillar dess ljud. Men det ser inte så bra ut när man går med stan med dessa "hamburgare"

Visa signatur

People are spending dollars on water tapped in fancy bottles. And don't you agree? The gesture is not so much an act of stupidity. It 's just a sign of our destructive mentality. - Raised Fist [Slipping into coma]

Permalänk
Medlem

Etymotic Research gör nog de ultimata portabla lurarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fogel70
Etymotic Research gör nog de ultimata portabla lurarna.

Väldigt dyra dock, sen tycker jag personligen det är lite läskigt att gå omkring i stan bland all trafik med så väl isolerande lurar.

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av links
Beyerdynamic DT231 ligger på headphone.com på $89 !! inte ofta man hittar grejer i sverige i butik som kostar halva priset jämfört med usa och nätpriser...

Jag har också sett det nyligen, men eftersom butiken ligger i Stockholm så har jag ingen möjlighet att provlyssna dessa. Men enligt vad jag läst så ska dom låta bra, dock ska dom isolera ljud utifrån ganska dåligt för att vara slutna lurar.

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Medlem

KOSS PORTA PRO eller SPORTA PRO

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av links
va tror ni om Beyerdynamic DT231? alltså allmänt (till stereo, tv, dator osv)
har för mig dom fått riktigt bra betyg och ligger nu på 395:- (ordinarie 695:-) känns som rätt mkt lur för pengarna ?

www.ljudmakarn.se säljer dom också till samma pris. Dessutom har dom storebror DT-531 för halva priset (995:-). Bor du i Stockholmstraken kan du gå dit och provlyssna. Ljudmakarn levererar fraktfritt vid förskottsbetalningen eller vid postförskott vid ordrar över 1500:-.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Abnorm
KOSS PORTA PRO eller SPORTA PRO

Heh brötig bas och knappt hörbar diskant? Nej tack

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Medlem

jag skulle villja tipsa om grados lurar som verkar vara lite bortglömmda i diskussionen. Ett par grado SR60 eller SR80 passar aldeles utmärkt till den bär bara MD spelaren.

Visa signatur

det blir inte roligare än såhär

Permalänk
Medlem

Precis krr_lee!
Jag har själv Grado SR60 och är väldigt nöjd. Skönare lurar hittar man inte. Ljudet anser jag vara mycket bra, bortsett från basen som är lite klen. Iof är jag ingen HiFi-freak, men mina öron valde iaf Grado då jag var runt och provlyssnade.