Microsoft tar över Lumia och Asha – men inte varumärket Nokia

Permalänk
Datavetare

Att Microsoft köpte Nokia var tydligen en långt mindre överraskning än att det skedde just nu, man hade väntat sig att köpet skulle ske senare.

En teori om varför det blev av just är att viktiga avtal mellan Nokia och Microsoft ska tydligen förhandlas om i närtid och man tror att Nokia planerade att dra sig ur WindowsPhone och i stället satsa på Android. Detta då Nokia helt enkelt börjar få slut på pengar och var tvungna att hitta på något radikalt.

Vet inte hur mycket sanning det ligger där, men var helnöjd med min Nokia N9 och skulle utan tvekan köpa en "high-end" Android Lumia.

Nu är ju knappast reaktionerna på börsen rationella alla gången, men undrar varför Microsoft dök lite mer än 6% idag. En högst personlig teori är att alla inser att detta betyder att alla andra tillverkare definitivt kommer lämna WP-plattformen nu och då blir det extremt osannolikt att plattformen någonsin kommer bli något annat än en nischspelare i skuggan av Android.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Det är precis vad dom har med närmare 90% av marknaden.
Och jo det utnyttjas, jag hoppas du inte tycker att en Windows licens för ca 1000kr är billigt

Och Android har i stort sett 80% av smartphone marknaden, vilket betyder att man också där ligger farligt nära gränsen för ett monopol.
Visst man löser finansieringen på ett annat sätt än genom licensavgifter men med tanke på att google's primära affärsområde är reklam så kan man nog med visst fog hävda att vi även får betala för Android, men genom kartläggning av vårat beteende och riktad reklam istället för direkt i form av en licensavgift.
Vad som sen är värre är upp till var och en.

Det största problemet med Android är fragmenteringen samt den totala avsaknaden av styrning från google's sida, jag råkade tex nyligen ut för en bug vid synkning av mail och kalender som gjorde att jag på mycket kort tid brände mer än 2GB av min quota för att inte tala om att telefonen blev stekhet och batteriet tog slut på ett par timmar. Felet har tydligen kommit med 4.0.3 uppdateringen vilket jag förövrigt är fast på eftersom Sony inte bryr sig om att uppdatera telefonen längre än så.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Och Android har i stort sett 80% av smartphone marknaden, vilket betyder att man också där ligger farligt nära gränsen för ett monopol.
Visst man löser finansieringen på ett annat sätt än genom licensavgifter men med tanke på att google's primära affärsområde är reklam så kan man nog med visst fog hävda att vi även får betala för Android, men genom kartläggning av vårat beteende och riktad reklam istället för direkt i form av en licensavgift.
Vad som sen är värre är upp till var och en.

Det största problemet med Android är fragmenteringen samt den totala avsaknaden av styrning från google's sida, jag råkade tex nyligen ut för en bug vid synkning av mail och kalender som gjorde att jag på mycket kort tid brände mer än 2GB av min quota för att inte tala om att telefonen blev stekhet och batteriet tog slut på ett par timmar. Felet har tydligen kommit med 4.0.3 uppdateringen vilket jag förövrigt är fast på eftersom Sony inte bryr sig om att uppdatera telefonen längre än så.

Vet inte riktigt varför du tar upp Android. Dom är påväg mot monopol, dock inget som skadar oss på samma sätt.
Ser det inte positivt men om vi tar MS så har dom haft monopol på desktop OS i åratal och har i åratal haft sjuka
priser på sitt operativsystem. Jag betalar ca 800-1000kr för ett OS som jag inte kan utnyttja fullt ut,
jag är ju begränsad till hur mycket RAM jag kan ha i dom sämre versionerna (nu finns det ju bara 2 stycken med Win8).
Samt att en del funktioner saknas, för dessa få saker ska man behöva betala dubbelt så mycket för.
Fast nu med Win8 så är det knappt någon skillnad på pris mellan Pro och normala Windows 8, antagligen för att
det floppade ganska rejält.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arie:

Att appar skulle vara problemet är ett mantra "förståsigpåare" och "armchair CEOs" kör med. Men det stämmer inte då det finns tillräckligt med sådana att dom flesta skulle klara sig.
Stora problemet med WP är att det fortfarande saknas grundläggande funktionalitet. Och sånt tar tid att utveckla.

Jaså det säger du? Jag skulle aldrig använda en WP lur, lillbrorsan har ju en.
Visst är hårdvaran fin men många av dom appar jag har till min HTC One finns inte.
Sedan så dom som faktiskt finns där har bra mycket sämre kvalité än Android/iOS versionerna har.
Funktionalitet kan det behövas mer av kanske, dock det jag brydde mig om mest när det
gäller den biten var att jag inte hade mycket till val när det gällde utseende.
Kunde endast byta färger, tråkiga färger dessutom

Skrivet av skog1s:

1000kr för en Windows licens. Oj herregud

Fattar hur du tänker, och tänker man som du gör kan jag lika gärna säga att det är
värt att betala 20kr för en 33cl Cola, visst, inte mycket pengar det handlar om men
det betyder inte att det är värt.

Permalänk
Medlem

Hoppas de börjar betala för Here-kartorna nu. Effektivt att förstöra värdet på bolaget för att sen köpa upp det. Frågan är om de kan sälja mer än Kanadensiska Blackberry när det ska gå under Microsoft. Blackberry 10 har i dagsläget mycket större arv från Nokia än Microsofts telefoner kommer ha, eftersom de kör Qt/QML. Synd att utvecklingen redan försvunnit från Finland, men nästa lease-period kan de iaf kasta ut Microsoft från alla gamla Nokiaanläggningar de fortfarande befinner sig i. Finland har redan börjat fylla dem med andra företag. Annars så i dagsläget så betalade Nokia för samarbetet snarare än tvärt om, trotts att de fick 250 miljoner USD per kvartal för det hela. Det hade lönat sig bättre att sälja till dem från början, men det hade aldrig blivit godkänt.

Citat:

In addition, Microsoft will become a strategic licensee of the HERE platform, and will separately pay Nokia for a four-year license.

Patenten verkar de inte få. Bra det, undrar också vad de ska göra med Series 40 och Gecko-webbläsare som driver Asha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Nej det gör det inte alltid. Windows blev verkligen inte störst för att det var bäst.
Tror du verkligen det har du inte mycket innanför skalet

Dubbelmoral så det liknar inget. Du kan säga samma ska om Android då, men det gör du självklart inte för att du bevisligen hatar MS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Det är precis vad dom har med närmare 90% av marknaden.
Och jo det utnyttjas, jag hoppas du inte tycker att en Windows licens för ca 1000kr är billigt

90% av desktop/notebooks, ja. Titta på andra datorer, typ, mobiler eller surfplattor.

Jo, jag tycker att en Windows-licens för 1000kr är billigt.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk

jag tror att största anledningen till att dom köpte var att konkurrera med apple

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

90% av desktop/notebooks, ja. Titta på andra datorer, typ, mobiler eller surfplattor.

Jo, jag tycker att en Windows-licens för 1000kr är billigt.

MS kom in ganska sent i matchen på mobilmarknaden samt att dom inte lever upp till "standarden".
Visst finns det orsaker till det men konsumenter tänker inte köpa produkter för att dom tycker synd
om ett företag. Förutom möjligen fans då.

Skrivet av leafbranch:

Dubbelmoral så det liknar inget. Du kan säga samma ska om Android då, men det gör du självklart inte för att du bevisligen hatar MS.

Ja det har sagts tidigare om mig men ni som tror det hittar på skit bara.
På vilket sätt är det dubbelmoral? Säger jag att det är bra att Google förmodligen
kommer få monopol på mobilmarknaden? Nej, som sagt hittar ni på, snälla sluta med sånt trams.

Edit: För att klargöra lite, jag gillar Android som OS, betyder inte att jag avgudar Google.
Alltså handlar det om en produkt/mjukvara jag gillar, när det gäller MS så gillar jag dem inte
pga allt dom gjort senaste åren, men då är det mer företaget i sig (dock är inte deras grejer
dom bästa i mitt tycke heller iofs). Möjligt att jag skriver mer negativt om MS än något
annat företag, men det beror väl på det dom gjort. Felsteg överallt och även om inte allt
påverkar just mig har jag ändå en åsikt om det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

MS kom in ganska sent i matchen på mobilmarknaden samt att dom inte lever upp till "standarden".
Visst finns det orsaker till det men konsumenter tänker inte köpa produkter för att dom tycker synd
om ett företag. Förutom möjligen fans då.

Det var ju inte ens nästan min poäng, men okej.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Det var ju inte ens nästan min poäng, men okej.

Nej jag menade att det är skillnad på Windows på desktop och mobilmarknaden.
MS dominerar totalt på desktop, men ligger dåligt till på mobiler/plattor.

Ledsen om jag är lite otydlig blivit lite förvirrad just nu :s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Nej jag menade att det är skillnad på Windows på desktop och mobilmarknaden.
MS dominerar totalt på desktop, men ligger dåligt till på mobiler/plattor.

Ledsen om jag är lite otydlig blivit lite förvirrad just nu :s

Problemet är att vi ser tablets kanabalisera försäljningen av desktops och notebooks, det betyder att det inte är två separata marknader. Du väljer att titta på desktops/notebooks - områden där Microsoft är starka - och ropa "monopol!" och väljer helt att frånse tablets/smartphones.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Finländarna har ryggrad nog att värna om sina varumärken. Det kan man då inte säga om ex försvarskoncernen Saab AB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Problemet är att vi ser tablets kanabalisera försäljningen av desktops och notebooks, det betyder att det inte är två separata marknader. Du väljer att titta på desktops/notebooks - områden där Microsoft är starka - och ropa "monopol!" och väljer helt att frånse tablets/smartphones.

Inte riktigt, jag pratar om OS och då är desktop inte samma OS som på en mobil t.ex.
Även om dom kanske vill göra det (MS) i framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Att Microsoft köpte Nokia var tydligen en långt mindre överraskning än att det skedde just nu, man hade väntat sig att köpet skulle ske senare.

En teori om varför det blev av just är att viktiga avtal mellan Nokia och Microsoft ska tydligen förhandlas om i närtid och man tror att Nokia planerade att dra sig ur WindowsPhone och i stället satsa på Android. Detta då Nokia helt enkelt börjar få slut på pengar och var tvungna att hitta på något radikalt.

Vet inte hur mycket sanning det ligger där, men var helnöjd med min Nokia N9 och skulle utan tvekan köpa en "high-end" Android Lumia.

Nu är ju knappast reaktionerna på börsen rationella alla gången, men undrar varför Microsoft dök lite mer än 6% idag. En högst personlig teori är att alla inser att detta betyder att alla andra tillverkare definitivt kommer lämna WP-plattformen nu och då blir det extremt osannolikt att plattformen någonsin kommer bli något annat än en nischspelare i skuggan av Android.

Det är ju ändå ganska klart att de tvingades bort från Maemo/MeeGo, senare Meltemi och framförallt tvingades bort från Qt/QML/QtQuick och det nyutvecklade mobil-api och ramverket QtMobility som hann bli feature-complete (t ex bitar som NFC hamna på plats) lagom tills de annonsera samarbetet. En plattform du kunde använda på Symbian innan N9 kom ut och hade två plattformar den utvecklades för som utgjorde deras mjukvaruplattform. Vilket betydde att utvecklingen ändå var ganska lovande och inte beroende av Symbian eller MeeGo var för sig. Nu får man vända sig till BB10 för Qt/QML eller Qt 4.7-baserade Sailfish i slutet av året från Jolla som samma troll som nämns nedan inte förstod var en egen produkt de tog fram och "tillverkade" själva och blanda ihop formgivningsbolaget med kontrakttillverkare/telefonutvecklare.

Tycker det är ganska klart att de inte gick mot GNU/Linux-baserade system med någon ordentlig SDK och trevligt ramverk igen, det finns inget som talat för det även om troll gärna velat påstå att de kan göra så igen, alla som jobbade med det finns ju hos andra firmor och konsultbolag nu. Så tycker det varit ganska bra att det enda de lyckats med var att avskeda hälften av företaget, raderat ut tillverkningen i Europa, viss tillverkning i Nordamerika och sålt ett rabatterat och krympt bolag till sin huvudman sedan 2011.

Fabriken som kunde producera och sätta ihop N9 ägs idag av ett läkemedelsföretag.

Har egentligen inte tittat så mycket på Windows Phone då det var uteslutet pga features, SDK och stöd länge mer än att jag följt utvecklingen. Morsan har en Lumia 520 och den verkar ok, det är en väldigt bra telefon för det priset och den fungerar bra, men det är inget prestandamonster och plattformen är relativt enkel. Så länge hon hade haft wordfeud hade det lika gärna kunna varit Symbian. Dock lite överraskad att deras Facebook-app inte finns på Svenska och för att det är Microsoft som utvecklat den så finns inte heller Facebook Messenger. Det resulterar faktiskt att morsan kör sitt facebook i Webbläsaren. Here/Nokia-Maps/Navteq verkar vara som förväntat, men det (Maps åtminstone) finns för andra plattformar i dagsläget, ett Nokiatroll här på Sweclockers förstod ju inte ens att Drive är gratis på flera större marknader och inget exklusivt till Lumia. Kul att de separerar så de får betala för det för de gör inte det i dagsläget. Det jag kan säga är att det mesta på Windows Phone Store är skräp däremot, massor inofficiella program som stjäl namn och logotyper från de riktiga leverantörerna som man absolut inte vågar installera. T ex något jag personligen skulle störa mig på är att Dropbox inte finns. Det finns visserligen ingen egen app från Dropbox för Blackberry 10/Playbook heller, men det finns iaf officiell app från Research In Motion. Den fungerar och jag anser inte heller att BB10:es version av Documents To Go är sämre än mobil-varianten av Office.

Downsizing på ett bolag som fortfarande gick med vinst och fortfarande hade försäljningssuccéer innan Nordamerikanen kom och som gått längre ifrån att ha stora flaggskeppsmobiler än de var 2010 – som är bra för varumärket – ter sig faktiskt lite konstigt. Iaf med Europeiska ögon så det är ganska självklart att det inte blir några Européer som driver företaget eller sitter i styrelsen numera. Det första de gjorde var ju att sälja ut och lägga ner utvecklingen av det enda smartphone-oset utvecklat i Europa vilket lämnade USA och Kanada som upphovsmän för systemen och närmare Microsofts mål om färre plattformar. Trotts det 2.5 år senare så säljer Microsofts plattform fortfarande mindre än Symbian gjorde per kvartal. Inte för att jag någonsin trott på deras mål om att bli en av de tre stora, det behöver de inte bli utan det räcker med några procent för att hålla sig kvar på marknaden. Jag förväntar mig att de sparkar minst 15000 till och kör så gott som allt hos Flextronics och Foxconn, med möjligen packning i Kina. Nokia har faktiskt sänkt ASP sedan de börja med WP. De har däremot inte fått någon plattform som riktigt är för gemene man, eller företagen.

Möjligen att de pga att andra försvann inte skulle gått jämt ut på WP om Nokia krävde (mer) pengar för att samarbeta, och att då ett köp blev givet för att försäkra att de kunde fortsätta tillverka telefoner. Pengarna hade de behövt spendera i vilket fall som helst. Att de skulle lösa det med Android tror jag inte på, skulle det bli kris på pengar och de inte skulle kunna sälja mobildivisionen eller NSN så hade det ju blivit konkurs som den billigaste vägen, det finns faktiskt inte så mycket kvar i Nokias mobildivison att bry sig om.

Att de skulle vända sig och börja återanställa folk som kan mobilutveckling, OS och plattform tror jag inte riktigt. De hade ju redan skalat bort för mycket. Det kan däremot vara billigare att köpa dem än att Nokia börja kräva ersättning för och på deras misslyckade satsning och samarbete. Nokia har nyligen börjat betala Microsoft för samarbetet, licenser osv alltså att det överstiger summan de fick av Microsoft, något de antagligen inte var så nöjda med när försäljningen ändå var så dålig. Ett alternativ hade varit att någon köpte Nokia (NSN) och att Nokia devices & services – mobildivisonen – blev ett eget bolag på egna ben med nya pengar från försäljningen av Nokia Siemens Networks, men de har inte hittat någon köpare! Dessutom har det under Elop blivit så att nätverksdelen började försörja mobildivisionen medan mobildivisionen subventionerade och täckte upp förluster hos nätverksverksamheten innan. Situationen har blivit den omvända. Nätverksdelen blev den starka delen i bolaget, Navteq/Here vill de inte släppa utan nu vill de ha pengar för att Microsoft och andra använder det, pengar för GIS/kart-data de ger till Bing Maps osv. Då är det ändå ganska självklart att de gör sig av med mobildivisionen som Microsoftsamarbetet ändå förstört, när VDn redan sparkat huvuddelen av de Nokias mobildivison hade anställda i Finland, tillverkningen lagts ner i Finland och de börjat utveckla mobiler i Kina istället för att satsa på utveckling och lab i Finland. Det hela får nog ses som ett specialfall.

Det här blir ju ungefär som vårat Nortel för oss i Europa, fast det hände ett bolag som gick med vinst inte ett som likviderades under konkurs dålig ledning har det gemensamt kanske. Synd att Accenture inte gjort något med Symbian, det är i dagsläget ett kompakt och modernt microkernel realtids-OS, de borde lansera produkter och ut med det som EPL (F/OSS) igen. Det passar mycket mer än mobiler.

Amerikanska nerskärningar är ändå ganska kul. De har ju t ex inga egna bolag som gör telefoni och nätverk (basstationer osv) längre utan där är det Europa och Kina sedan Nortel lades ner och deras gamla produkter uppgick i t ex Ericsson, Motorolas sista tillgångar såldes till NSN eller lades ner, Lucent såldes till Alcatel. Bolagen med mycket kontanter klarar sig dock. Sen skriker dom på att de inte kan köpa kinesiskt för att driva nätverken. Medan kineserna är stora kunder till halvledarföretagen som är så framgångsrika i Kalifornien, och Texas.

Synd att Europeisk kompetens inom mobiltelefoner fick gå dock. Fast det var ett faktum oavsett hur Nokia försökte lösa sin situation. Det var ju inget de kunde backa ifrån. Ericsson, Intel och Huawei har vi kvar i Sverige iaf istället för de gamla samarbetena som jobbade med bland annat Nokia. Så lite inom terminaler finns kvar och Sony Mobile finns ju kvar med en del resurser samt att nya konsultbolag och resurser bildas. ST är fortfarande starka även om de tog tillbaka produkterna, och de utvecklarna satt inte här. Synd att plattformar de utvecklar hinner försvinna innan produkter kommer ut dock.

Aja inget enkelt resonemang, men det har hänt en del på den här fronten i Europa senaste åren. Microsoft behöver ha en fot i spelet, de behöver ha sin mjukvara där, särskilt när de slängt ut CE. De behöver inte vara någon anmärkningsvärd spelare däremot. Det här löser också problemet att Nokia i praktiken inte kunde lansera tablets när de kasta ut MeeGo, eller för den delen valde en plattform som inte utvecklades i det spåret. Hade de valt en väg där de säger att vi är ett mjukvaru och hårdvarubolag som kommer släppa de bästa enheterna oavsett mjukvara/plattform hade det kanske kunnat sett annorlunda ut och då hade de kunnat släppa t ex Androidplattor med ett kompatibilitetslager för Qt/QML, nu valde de en enskild plattform och RT använder inte samma XAML för appar ens och var aldrig någon riktig plattform som hade ett direkt arv med anpassat UI som hos konkurrenterna. Hårdvara och mjukvara för Windows 8-plattor i mindre storlek har inte heller funnits på plats. De har helt enkelt inte kunnat bredda sig som andra bolag. Nu kan de helt enkelt bara sälja Microsoft Lumia XX-telefoner och Microsoft Surface-plattor. Slutar de inte med artificiella begränsningar kommer det fortfarande vara problem med några vettiga programvaror till dem däremot. Men Microsoft själva behöver ju inte följa regelverket i "Store" eller är förbjudna från att använda Win32. Något som blir större problem för fristående aktörer att köra dessa plattformar.

Nu väntar jag bara på hur det kommer se ut för Blackberry nu när de släpper BBM för andra plattformar. Använder inte själv det, men saknar nog att det inte är något universellt system som kan användas direkt på webben och på vanliga klientdatorer också. Andra samarbetssystem är lite bredare. Fast det finns iofs sådana som är ännu smalare. Blir det inte bredare är nog Lotus Sametime, Microsofts Lync, Cisco Jabber/WebEx med flera intressantare. Privatpersoner kommer köra typ Facebook dock. Övergången från Live Messenger till Skype verkar inte gått så bra. Men nu har ingen orkat läsa inlägget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Nej jag menade att det är skillnad på Windows på desktop och mobilmarknaden.
MS dominerar totalt på desktop, men ligger dåligt till på mobiler/plattor.

Ledsen om jag är lite otydlig blivit lite förvirrad just nu :s

Min åsikt är att det tom är värre med ett potentiellt monopol på den mobila marknaden eftersom det till skillnad från desktop marknaden där rör sig om enheter som vi alltid har med oss och använder 24/7. Det är också det segment där vi är frikostigast att dela med oss information om oss själva, vi söker, vi kör mailen, vi surfar, vi sparar filer och vi tom visar hur vi rör oss via gps och allt detta är data källor som google använder för att kunna skicka personligt utformad reklam in i din personliga sfär.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Törs man köpa en Lumia i dagsläget nu då eller kan man vänta sig att nuvarande modeller kommer låtas dö ut till fördel för framtida Lumia-telefoner märkta med Microsoft?

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Min åsikt är att det tom är värre med ett potentiellt monopol på den mobila marknaden eftersom det till skillnad från desktop marknaden där rör sig om enheter som vi alltid har med oss och använder 24/7. Det är också det segment där vi är frikostigast att dela med oss information om oss själva, vi söker, vi kör mailen, vi surfar, vi sparar filer och vi tom visar hur vi rör oss via gps och allt detta är data källor som google använder för att kunna skicka personligt utformad reklam in i din personliga sfär.

Jaha så det är okej med monopol på ett ställe men inte ett annat?
Låter inte logiskt på något sätt, du surfar och mailar osv på en dator med.
Att reklamen är gjord så att den blir mer personlig för dom vet vad du sökt på osv
har inte på något sätt att göra med monopol alls. Sedan kan man väl tycka vad man vill om det.
Men Google har det inte så för att dom håller på att luta sig åt monopol hållet,
utan det har dom haft länge tidigare.

Som sagt finns ingen logik i att det skulle vara okej med monopol på något medan
det inte är det på ett annat bara för att du råkar ha mobilen i fickan dygnet runt.

Permalänk
Medlem

Finland ligger inte i Skandinavien. Skandinavien försvann ur leken med Ericsson.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Jaha så det är okej med monopol på ett ställe men inte ett annat?
Låter inte logiskt på något sätt, du surfar och mailar osv på en dator med.
Att reklamen är gjord så att den blir mer personlig för dom vet vad du sökt på osv
har inte på något sätt att göra med monopol alls. Sedan kan man väl tycka vad man vill om det.
Men Google har det inte så för att dom håller på att luta sig åt monopol hållet,
utan det har dom haft länge tidigare.

Som sagt finns ingen logik i att det skulle vara okej med monopol på något medan
det inte är det på ett annat bara för att du råkar ha mobilen i fickan dygnet runt.

Nej monopol är givetvis aldrig bra, är det tex okey med ett monopol på en ständigt ökande mobila marknad men inte okey på den försäljningsmässigt fritt fallande desktop marknaden?

Det såldes under andra kvartalet 225326 tusen mobila enheter, av dessa stod Android för 79% av försäljningen (av de android enheter som levererades stod Samsung för 32%).
Samma tid förra året hade Android en marknadsandel på 64.2% ser du möjligtvis en tendens på vart vi är på väg?
Källa: http://techcrunch.com/2013/08/14/gartner-q2-smartphone/

Sättet vi använder systemen skiljer sig också åt, på en desktop dator kommer du använda de program du är bekväm med medans på en mobil enhet är chansen som jag ser det större att du använder de applikationer som enheten levererades med.
Dvs i de flesta fall Android browers för surfning, sökningar går via google, gmail för dina mail, drive för lagring av filer i molnet och maps för navigation mm. Du måste tom ha ett gmail konto för att ens kunna komma åt app butiken, bara där låser man fast i stort sett alla användare.

Det går inte heller att installera ett alternativt operativsystem på din padda eller mobil vilket man faktiskt är fri att göra på en pc utan du är låst till det operativsystem som enheten levererades med.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Nej monopol är givetvis aldrig bra, är det tex okey med ett monopol på en ständigt ökande mobila marknad men inte okey på den försäljningsmässigt fritt fallande desktop marknaden?

Det såldes under andra kvartalet 225326 tusen mobila enheter, av dessa stod Android för 79% av försäljningen (av de android enheter som levererades stod Samsung för 32%).
Samma tid förra året hade Android en marknadsandel på 64.2% ser du möjligtvis en tendens på vart vi är på väg?
Källa: http://techcrunch.com/2013/08/14/gartner-q2-smartphone/

Sättet vi använder systemen skiljer sig också åt, på en desktop dator kommer du använda de program du är bekväm med medans på en mobil enhet är chansen som jag ser det större att du använder de applikationer som enheten levererades med.
Dvs i de flesta fall Android browers för surfning, sökningar går via google, gmail för dina mail, drive för lagring av filer i molnet och maps för navigation mm. Du måste tom ha ett gmail konto för att ens kunna komma åt app butiken, bara där låser man fast i stort sett alla användare.

Det går inte heller att installera ett alternativt operativsystem på din padda eller mobil vilket man faktiskt är fri att göra på en pc utan du är låst till det operativsystem som enheten levererades med.

Så du skiter alltså i datorer för det växer inte som mobilmarknaden gör?
MS har haft monopol på datorer sen stenåldern men det är ju ok eller?
Du oroar dig över att Android är störst (överlägset) vilket inte är fel i sig men du
verkar inte tycka det spelar någon roll när det gäller datorer som haft en och samma
företag som styrt utvecklingen på desktop OS i väldig massa år som gjort att
det inte alls finns mycket program till som andra operativen i jämförelse.
Jag är en gamer men jag har inget val, jag kan inte välja en Linux dist eller Mac
utan jag måste använda Windows för att spela alla dom spelen jag vill spela.
På mobiler finns det ingenting som gör att du är bunden till just ett OS för att kunna
använda något (om det nu inte handlar om en funktion men då är det av annan orsak).

Permalänk
Avstängd

källa: the verge....... skämtar sweclockers eller?

Visa signatur

En varm och go Haswell @ 4.3 GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Så du skiter alltså i datorer för det växer inte som mobilmarknaden gör?
MS har haft monopol på datorer sen stenåldern men det är ju ok eller?
Du oroar dig över att Android är störst (överlägset) vilket inte är fel i sig men du
verkar inte tycka det spelar någon roll när det gäller datorer som haft en och samma
företag som styrt utvecklingen på desktop OS i väldig massa år som gjort att
det inte alls finns mycket program till som andra operativen i jämförelse.
Jag är en gamer men jag har inget val, jag kan inte välja en Linux dist eller Mac
utan jag måste använda Windows för att spela alla dom spelen jag vill spela.
På mobiler finns det ingenting som gör att du är bunden till just ett OS för att kunna
använda något (om det nu inte handlar om en funktion men då är det av annan orsak).

Vet inte om du anstränger dig för att missuppfatta mig, för det första har jag aldrig sagt att ett monopol är bra på desktop sidan däremot är jag orolig för att vi är på väg in i monopol situation även på den mobila sidan och det måste väl även du oroa dig för även om du personligen råkar gilla Android?

Och det jag menar med att du inte kan byta operativsystem på en mobil enhet är att kör du exempelvis Android har du inget alternativ än att köra Android på enheten eftersom det inte går att byta operativ till skillnad från desktop sidan där det står dig fritt att intstallera windows, linux eller under vissa förutsättningar tom OS X.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Vet inte om du anstränger dig för att missuppfatta mig, för det första har jag aldrig sagt att ett monopol är bra på desktop sidan däremot är jag orolig för att vi är på väg in i monopol situation även på den mobila sidan och det måste väl även du oroa dig för även om du personligen råkar gilla Android?

Och det jag menar med att du inte kan byta operativsystem på en mobil enhet är att kör du exempelvis Android har du inget alternativ än att köra Android på enheten eftersom det inte går att byta operativ till skillnad från desktop sidan där det står dig fritt att intstallera windows, linux eller under vissa förutsättningar tom OS X.

Nej självklart tycker jag det är dåligt men grejen är att just denna tråden handlar om just Microsoft...

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Och Android har i stort sett 80% av smartphone marknaden, vilket betyder att man också där ligger farligt nära gränsen för ett monopol.
Visst man löser finansieringen på ett annat sätt än genom licensavgifter men med tanke på att google's primära affärsområde är reklam så kan man nog med visst fog hävda att vi även får betala för Android, men genom kartläggning av vårat beteende och riktad reklam istället för direkt i form av en licensavgift.
Vad som sen är värre är upp till var och en.

Det största problemet med Android är fragmenteringen samt den totala avsaknaden av styrning från google's sida, jag råkade tex nyligen ut för en bug vid synkning av mail och kalender som gjorde att jag på mycket kort tid brände mer än 2GB av min quota för att inte tala om att telefonen blev stekhet och batteriet tog slut på ett par timmar. Felet har tydligen kommit med 4.0.3 uppdateringen vilket jag förövrigt är fast på eftersom Sony inte bryr sig om att uppdatera telefonen längre än så.

Problemet med fragmentering är på väg att lösas... Intressant läsning: http://arstechnica.com/gadgets/2013/09/balky-carriers-and-slo...