Kerbal Space Program, Visa era skapelser!

Permalänk
Medlem

Landade på Duna häromdagen. Två kerbals och en rover. Får nog skicka ett räddningsuppdrag för att hämta dem dock, tvivlar på att den landaren har tillräckligt med bränsle för att ta sig tillbaka till Kerbin...

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Rikta dockningsporten på mottagande station/skepp (det du inte styr) mot nord/syd. Detta för du enklast genom att välja "control from here" på porten och lägga den vid horisonten på navball:en på antingen N(0°) eller 180°(s). På så sätt förblir porten på samma position i förhållande till det andra skeppets navball och kommer inte flytta sig en massa.

när jag väl är nära så är det inga problem att sakta styra in sig mot porten, det som tog tid var att komma nära. Jag starta från marken när skeppet var nästan över mig men det sluta alltid med att jag kom långt framför eller långt bakom så jag fick krångla med min orbit. denna gång fick jag öka orbiten till en större bana och mixtra med manövers tills jag kom när nog att sakta burna mot skepet, det är svårt att förklara hoppas någon fattar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunait:

Landade på Duna häromdagen. Två kerbals och en rover. Får nog skicka ett räddningsuppdrag för att hämta dem dock, tvivlar på att den landaren har tillräckligt med bränsle för att ta sig tillbaka till Kerbin...
http://i.imgur.com/zJLnGD8.png

Snygg landare.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxWarp:

Snygg landare.

Hehe, tack! Den försvann dock från Dunas yta när jag uppdaterade till 0.21, så nu får jag åka dit igen.

Gjorde ett fungerande SSTO-plan istället, kan ta sig (nätt och jämnt) till omloppsbana på 80 km höjd och sen glida ner igen efter att ha motorbromsat sig tillbaka in i atmosfären. Inga moddar/addons använda. "Fuskade" dock lite genom att tillåta part clipping, därav de två högarna av luftintag på varje sida och aerospikesen inuti jetmotorerna.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunait:

Hehe, tack! Den försvann dock från Dunas yta när jag uppdaterade till 0.21, så nu får jag åka dit igen.

Designen var bra i alla fall. Gjorde en egen variant i ett försöka att bygga en DSTD (Dual Stage To Duna), ett rätt meningslöst koncept kanske. Tanken var i alla fall att bygga en landare som kunde ta sig från omloppsbana runt kerbin till Duna, landa och lämna en rover, starta igen och ta sig tillbaka samt landa oskadd på kerbin. Trots att launchern inte klarade att ta landaren hela vägen upp till LKO och att jag inte orkade vänta på ett optimalt tillfälle att bränna mot Duna så klarade jag det med tillräckligt med soppa för att landa mjukt på Kerbin. Vet inte om du har försökt än men jag tror att din landare klarar jobbet utan problem.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Avstängd

har de fixat friktion på planeterna än så man faktiskt kan åka runt med sina rovers? De åker ju skridskor för det mesta.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxWarp:

Designen var bra i alla fall. Gjorde en egen variant i ett försöka att bygga en DSTD (Dual Stage To Duna), ett rätt meningslöst koncept kanske. Tanken var i alla fall att bygga en landare som kunde ta sig från omloppsbana runt kerbin till Duna, landa och lämna en rover, starta igen och ta sig tillbaka samt landa oskadd på kerbin. Trots att launchern inte klarade att ta landaren hela vägen upp till LKO och att jag inte orkade vänta på ett optimalt tillfälle att bränna mot Duna så klarade jag det med tillräckligt med soppa för att landa mjukt på Kerbin. Vet inte om du har försökt än men jag tror att din landare klarar jobbet utan problem.

http://i.imgur.com/rnperwe.jpg

Det ser bra ut! (Snygg rover också, fäste du den under landaren?) Bättre än mitt andra försök. Jag åkte tillbaka till Duna med en likadan landare, men lyckades bli av med ett av landningsbenen någonstans på vägen. Och som du säkert har märkt lossnar NERVA-motorerna så fort man petar på dem. Fick försöka ett antal gånger innan jag lyckades landa med alla fyra motorerna intakta.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

har de fixat friktion på planeterna än så man faktiskt kan åka runt med sina rovers? De åker ju skridskor för det mesta.

Har inte det mer att göra med att gravitationen är lägre på t.ex. Duna? Du får ju inte lika mycket grepp för en given massa om kraften som trycker den mot marken är lägre.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lunait:

Har inte det mer att göra med att gravitationen är lägre på t.ex. Duna? Du får ju inte lika mycket grepp för en given massa om kraften som trycker den mot marken är lägre.

Du kan ju åka runt med en rover på månen IRL, och även Curiosity på mars, tvivlar på att de åker skridskor
I spelet så går det inte för man åker skridskor. Tar 3 år att styra då man har en svängradie likt ett tåg.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem

Har precis börjat spela detta, Finns det några moddar ni rekommenderar? Samt dom bästa beginner tutorialsen?

Visa signatur

robinsjodin.se

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av SweCarn:

Har precis börjat spela detta, Finns det några moddar ni rekommenderar? Samt dom bästa beginner tutorialsen?

Vad du än gör så lär dig spela ordentligt och flyga UTAN autopilot moddar t ex Mach Jeb.

Rekommenderar egentligen inga moddar till att börja med.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweCarn:

Har precis börjat spela detta, Finns det några moddar ni rekommenderar? Samt dom bästa beginner tutorialsen?

Wernher von Kerman samt Scott Manley brukar nämnas friskt när det talas om introduktioner till spelet. Bifogar två länkar

Wernher: http://www.youtube.com/playlist?list=PLO-JFyNTqjIljuPwaHkGZpM...
Scott: http://youtu.be/tgPr4q5tj-Q

Skrivet av DavidtheDoom:

Vad du än gör så lär dig spela ordentligt och flyga UTAN autopilot moddar t ex Mach Jeb.

Rekommenderar egentligen inga moddar till att börja med.

Det är inget fel med att använda MechJeb för att lära sig flyga. Det går alldeles utmärkt att studera hur flygdatorn utför en viss manöver för att sedan imitera detta.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Ojeu:

Det är inget fel med att använda MechJeb för att lära sig flyga. Det går alldeles utmärkt att studera hur flygdatorn utför en viss manöver för att sedan imitera detta.

Hävdar inte heller att det är Fel just.

Det handlar mer om att förstå hur det fungerar än att imitera.
Fler SweCare kommer hålla med mig om denna punkten.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Fler SweCare kommer hålla med mig om denna punkten.

Japp.

Fast i mitt fall handlar det mest om att jag tycker det är roligare att testa mig fram än att ha en massa add-ons som gör allt åt mig. Har dock börjat använda Kerbal Engineer under byggandet för att ha lite koll på thrust/weight ratio. Inte så kul att lägga flera timmar på att ta sig till Tylo bara för att upptäcka att landaren inte orkar lyfta igen.

Använder däremot ingenting som underlättar själva flygandet.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av MaxWarp:

Japp.

Fast i mitt fall handlar det mest om att jag tycker det är roligare att testa mig fram än att ha en massa add-ons som gör allt åt mig. Har dock börjat använda Kerbal Engineer under byggandet för att ha lite koll på thrust/weight ratio. Inte så kul att lägga flera timmar på att ta sig till Tylo bara för att upptäcka att landaren inte orkar lyfta igen.

Använder däremot ingenting som underlättar själva flygandet.

Absolut de tycker jag är smidigt. Lika så Subassemblier. Men parts brukar röra till det som fan i början xD

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Absolut de tycker jag är smidigt. Lika så Subassemblier. Men parts brukar röra till det som fan i början xD

Ja, Subassembly är ett mycket användbart tillägg, dock med ett rätt uselt interface. Jag hoppas Squad anammar idén och lägger till det som en standardfunktion i spelet.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxWarp:

Ja, Subassembly är ett mycket användbart tillägg, dock med ett rätt uselt interface. Jag hoppas Squad anammar idén och lägger till det som en standardfunktion i spelet.

Subassembly kommer i nästa update.

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk
Medlem

Lite bilder på min nyare rymdstation gjord förra veckan
http://imgur.com/a/NIo1O

samt en film från mitt misslyckade försök att köra bil på minmus. Tänkte inte på hur låg gravitationen var så det blev smidigare att flyga istället. Själva körandet börjar vid 1:32:30
http://www.justin.tv/go_usama/b/441774544

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem

Någon som byggt mycket som kan hjälpa mig med ett problem, jag vill använda "konverterarna" 1till2 fast 2till1 men den fäster bara i 1 av de två den ska utgå ifrån, går det att lösa?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Ferrat:

Någon som byggt mycket som kan hjälpa mig med ett problem, jag vill använda "konverterarna" 1till2 fast 2till1 men den fäster bara i 1 av de två den ska utgå ifrån, går det att lösa?

Det fungerar men se till att de "två" ska placeras med symmetri samt du får vrida och vända lite med symmetri avstäng på adaptern som ska minska antalet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det fungerar men se till att de "två" ska placeras med symmetri samt du får vrida och vända lite med symmetri avstäng på adaptern som ska minska antalet.

Okej låter som det jag brukar göra men får försöka mer då

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av lollol7:

Lite bilder på min nyare rymdstation gjord förra veckan

Satan vad snygg!

Permalänk
Medlem

Någon som har tips på bra mods?

Kör just nu med
Remote Tech - Älskar den
B9 Aerospace Pack - För det mesta bra, vissa delar är lite små buggiga i vissa lägen.
Robotic Arms Pack - inte testat så mycket än
Kerbal Engineer Redux - väldigt smidig
Deep Space Mission - Gillar den.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Förutom Engineer så använder jag Docking Port Alignment Indicator samt Subassembly, vilken tydligen kommer att bli överflödig efter nästa uppdatering.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

BorrRiggen ska också ut i rymden

Permalänk

Fett najs!
Kör du med några mods? Känner inte igen vissa av delarna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Fett najs!
Kör du med några mods? Känner inte igen vissa av delarna!

LLL och Kethane är på dessa bilder

Permalänk
Hjälpsam

Uppe vid min refuling-station med en (förhoppningsvis) longrange-returning hauler+lander sak.

Endast mechjeb installerat men använder den inte här, siktar på att landa Dres och komma tillbaks med Sigmund

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Laddar upp lite nya bilder på min munbas Var väldigt pain in the ass att landa ljus-stolparna. Allt är gjort helt utan mods

http://imgur.com/a/kHET9#3
Inkluderar även ett wallpaper som jag gjorde när grafiken buggade efter att jag ändrade till windowed mode.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem

För dom som ännu inte uppmärksammat det. Releasedate för .22 någon gång idag! (Eller imorgon med tidszoner och sånt där bös).
http://forum.kerbalspaceprogram.com/content/229-KSP-Weekly-Oc...

Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.