Samsung vägrar betala kopieringsavgift på datorer och surfplattor

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Att en sådan tolkning har gjorts visar enligt mig bara att rättsväsendet måste styras av ekonomiska intressen eller vara korrupt på något annat sätt.

Eller så innebär det att du inte är domare och behöver fundera på hur formuleringar bör tolkas så att de får samma effekt oavsett vilken lag de står i? Tittar man på hur formuleringar använts tidigare och vilken innebörd de haft då så slipper man godtyckliga tolkningar och får man ett mer rättssäkert samhälle. Sedan att man tycker att tolkningen är konstig är en helt annan sak, men innebär inte automatiskt att det är ekonomiska intressen eller korruption som ligger bakom. Även UMA-företagen var med om valet av domare, de hade knappast gått med på att ha domare som var uppenbart partiska.

Skrivet av backfeed:

Absolut, 2 personer räcker. Allt annat är överflödig och ineffektiv byråkrati.

För att överflödig och ineffektiv byråkrati är deras vardag, de vet inte bättre? Om de själva betalar så är de helt enkelt idioter, men de får kasta bort så mycket pengar de vill, om de tycker att det är kul. Om det är avgifterna som betalar så skiter de i vilket.

Enligt min mening saknar Copyswede existensberättigande, och därav förtjänar de absolut inte mer än minimilöner. Varför inte jobba ideellt? Det är ju en så fantastiskt nobel uppgift de har; det borde väl räcka.

Lagändring, tack. Copyswedes nedläggande, tack.

Nu är privatkopieringsavgiften bara en del av de copyswede håller på med, en inte alltför långsökt gissning är att en antal av de som jobbar där är jurister med specialkompetens på just copyrightfrågor. Jurister med specialkompetens brukar ha rätt ok lön.

Och varför skulle de jobba gratis? Gör du det? Och vem har sagt att det är en fantastiskt nobel uppgift de har? Har du någon som helst aning om vad de som jobbar på copyswede faktiskt gör, eller skiter du i det när du kommer med dina kategoriska påståenden eftersom du uppenbarligen inte gillar copyswede?

Ska du argumentera mot copyswede så ger det nog mer effekt om du faktisk kommer med vettiga och genomtänkta synpunkter. Att bara gnälla lite allmänt på ett internetforum skapar knappast någon förändring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Och varför skulle de jobba gratis? Gör du det? Och vem har sagt att det är en fantastiskt nobel uppgift de har?

Förtydligande: det var menat som ironi.

Skrivet av Frispel:

... eller skiter du i det när du kommer med dina kategoriska påståenden eftersom du uppenbarligen inte gillar copyswede?

Korrekt upfattat. Subjektiva påståenden.

De arbetar i en lagmässig gråzon. Mörkgrå. Lagvidrigt organiserat röveri enligt mig, men det får (en förhoppningsvis objektiv) domstol avgöra.

Skrivet av Frispel:

Att bara gnälla lite allmänt på ett internetforum skapar knappast någon förändring.

Det är bättre än att vara tyst och glida omkring i den grå massan av folk som aldrig går längre än att knyta näven i byxfickan, anser jag.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Frispel:

Eller så innebär det att du inte är domare och behöver fundera på hur formuleringar bör tolkas så att de får samma effekt oavsett vilken lag de står i? Tittar man på hur formuleringar använts tidigare och vilken innebörd de haft då så slipper man godtyckliga tolkningar och får man ett mer rättssäkert samhälle. Sedan att man tycker att tolkningen är konstig är en helt annan sak, men innebär inte automatiskt att det är ekonomiska intressen eller korruption som ligger bakom. Även UMA-företagen var med om valet av domare, de hade knappast gått med på att ha domare som var uppenbart partiska.

Jag anser att den aktuella lagparagrafen är så tydligt skriven att man inte behöver vara utbildad jurist för att läsa den.

I skiljedomen du länkade till står det återigen:

Skrivet av domstolen:

Upphovsmännen har dock inte rätt till ersättning, om de tillverkade eller införda anordningarna ska användas till annat än framställning av exemplar av verk för provat bruk.

Det är sant – domstolen kan helt enkelt ha dömt fel. Det har hänt många gånger. Till exempel visade sig Thomas Quick (troligtvis) inte vara skyldig till mord, trots att han blivit dömd för åtta fall av det.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tozzi:

Musik i mp3? Man köper oftast CD-skivor för kvalitén på ljudet, alltså lossless. Mp3 förstör ju kvalitén i ljudet på låtar, att sälja CD-skivor med Mp3 som format skulle alltså inte vara acceptabelt alls, och det finns ju ingen idé att sälja dem som FLAC på skiva, skulle bara uppstå mer problem att spela upp de på renodlade CD-spelare.

CD är ju inte lossless dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Musik i mp3? Man köper oftast CD-skivor för kvalitén på ljudet, alltså lossless. Mp3 förstör ju kvalitén i ljudet på låtar, att sälja CD-skivor med Mp3 som format skulle alltså inte vara acceptabelt alls, och det finns ju ingen idé att sälja dem som FLAC på skiva, skulle bara uppstå mer problem att spela upp de på renodlade CD-spelare.

Du behöver använda din fantasi lite mer, men visst, eftersom du frågar så är här svaren...
1. Alla sidor jag köper musik ifrån kan man köpa både mp3 och lossless, ibland ingår t.o.m. alla varianterna samtidigt i priset så du kan ladda ner diverse olika format samtidigt för samma pris. Men oftast kostar lossless lite extra - business as usual. Hur som helst är cd-kvalitet ingen imponerande kvalitet ändå, skulle klassa lossless 16bit 44.1kHz som medium++. Till det kan tilläggas att det är väldigt mycket bra musik som ändå aldrig kommer ut på skiva, men 99.99% av allt som kommer på skiva finns att köpa online. (Personligen älskar jag att leta guldkorn bland mindre kända eller osignade artister vilket internet är perfekt för.)
2. Jag funderade, faktiskt, på att skriva att man skulle kunna skicka med flera format på en CD. Dvs. den kan innehålla både mp3, m4a, aac, flac, aif eller vilka format man nu anser lämpligt samtidigt. De komprimerade formaten stjäl inte nämnvärt mycket av en skivas utrymme (och behöver man lägga till en cd för att få plats med alla önskade format så kostar det knappt något alls). Men jag tycker att du borde kommit på detta själv och ville hålla mitt inlägg mer fokuserat utan sådana detaljutvikningar.
3. Vad gäller hårdvaran förespråkar jag helt enkelt utveckling och att man tittar framåt. Se en möjlighet till förbättring: efterfrågan -> ny marknad. Finns ingen teknisk anledning idag till varför en cd-läsare inte skulle kunna spela upp exempelvis flac. Ur ett tillverkningsperspektiv skulle det inte kosta många kronor. Det är bara lite svårt att förnya marknaden ibland... Copyswedes förehavanden kan med lite (antagligen mycket) tur vara en tändande gnista som tänder en efterfrågan efter denna modernisering, så att säga skapar utrymme på marknaden för en ny produktlösning. Med lite tur kanske man t.o.m. kan ta ett steg upp från 16bit 44.1kHz när man ändå håller på att göra en ny produkt...

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Förtydligande: det var menat som ironi.

Korrekt upfattat. Subjektiva påståenden.

De arbetar i en lagmässig gråzon. Mörkgrå. Lagvidrigt organiserat röveri enligt mig, men det får (en förhoppningsvis objektiv) domstol avgöra.

Det är bättre än att vara tyst och glida omkring i den grå massan av folk som aldrig går längre än att knyta näven i byxfickan, anser jag.

Nu ska man bara acceptera att ett eventuellt domslut i copyswedes fördel inte innebär att domstolen automatiskt är jävig/korrumperad vilket många här verkar ha svårt att acceptera

Sedan tycker jag personligen att det bästa vore om man faktiskt försöker göra något mer än att bara gnälla på ett forum, är så många som säger saker i stil med "dags att flytta utomlands" eller "nu röstar jag på piratpartiet!". Klart övervägande majoriteten kommer efter en vecka eller så bara att lunka på som vanligt istället för att aktivt försökt göra något alls.

Skrivet av HurMycket:

Jag anser att den aktuella lagparagrafen är så tydligt skriven att man inte behöver vara utbildad jurist för att läsa den.

I skiljedomen du länkade till står det återigen:

Det är sant – domstolen kan helt enkelt ha dömt fel. Det har hänt många gånger. Till exempel visade sig Thomas Quick (troligtvis) inte vara skyldig till mord, trots att han blivit dömd för åtta fall av det.

Jag hoppas att du ändå förstår hur domarna resonerade, det är mer rättssäkert om samma uttryck innebär samma sak oavsett vilken lag de står i.

Lite klurigt det där med att döma fel, domstolen ska döma på de bevis som framläggs i målet och inget annat...och till skillnad från Thomas Quick så finns det vad jag vet inga morderkännanden att ta hänsyn till i detta fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Nu ska man bara acceptera att ett eventuellt domslut i copyswedes fördel inte innebär att domstolen automatiskt är jävig/korrumperad vilket många här verkar ha svårt att acceptera

Hur man än vrider och vänder på det så skulle en dom till Copyswedes fördel vara suspekt, då det är tämligen uppenbart att "särskilt ägnad till" rent logiskt omöjligen kan tolkas som "kan användas till", om det inte ligger hårt drivande lobbyism och monetära intressen bakom.

Om "särskilt ägnad till" i praktiken innebär att det blir väldigt svårt att driva in avgifter, så måste Copyswede ändå acceptera det.

Om lagtexten ändras till "kan användas till" så är det en annan sak. Då är det bara att acceptera och se glad ut.

Det ska bli mycket intressant att se hur det går.

Skrivet av Frispel:

Sedan tycker jag personligen att det bästa vore om man faktiskt försöker göra något mer än att bara gnälla på ett forum, är så många som säger saker i stil med "dags att flytta utomlands" eller "nu röstar jag på piratpartiet!". Klart övervägande majoriteten kommer efter en vecka eller så bara att lunka på som vanligt istället för att aktivt försökt göra något alls.

Jepp, det bästa är att aktivt göra något åt det. I praktiken blir det tyvärr sällan så, då allmänheten sällan är samlad i en organiserad gemensam grupp, till skarp skillnad från organiserad betald lobbyism. Om det ska hända något så krävs det eldsjälar med stora kontaktnät som kan offra sin fritid. Jag hör inte till den kategorin, och jag vet ingen annan som gör det heller.

Alternativet är att lägga sin röst på ett parti som aktivt driver frågan i den riktning man önskar, men det blir alltid komplicerat eftersom man då även ger sitt samtycke till allt annat partiet står för.

Det är inte särskilt enkelt att kämpa mot lobbyism, med andra ord.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Hur man än vrider och vänder på det så skulle en dom till Copyswedes fördel vara suspekt, då det är tämligen uppenbart att "särskilt ägnad till" rent logiskt omöjligen kan tolkas som "kan användas till", om det inte ligger hårt drivande lobbyism och monetära intressen bakom.

Om "särskilt ägnad till" i praktiken innebär att det blir väldigt svårt att driva in avgifter, så måste Copyswede ändå acceptera det.

Om lagtexten ändras till "kan användas till" så är det en annan sak. Då är det bara att acceptera och se glad ut.

Det ska bli mycket intressant att se hur det går.

Jepp, det bästa är att aktivt göra något åt det. I praktiken blir det tyvärr sällan så, då allmänheten sällan är samlad i en organiserad gemensam grupp, till skarp skillnad från organiserad betald lobbyism. Om det ska hända något så krävs det eldsjälar med stora kontaktnät som kan offra sin fritid. Jag hör inte till den kategorin, och jag vet ingen annan som gör det heller.

Alternativet är att lägga sin röst på ett parti som aktivt driver frågan i den riktning man önskar, men det blir alltid komplicerat eftersom man då även ger sitt samtycke till allt annat partiet står för.

Det är inte särskilt enkelt att kämpa mot lobbyism, med andra ord.

Som jag sade tidigare så har domarna i skiljedomsförfarandet mellan UMA-företagen och copyswede tittat på just frasen "särskilt ägnad till" och jämfört vad den innebär i andra lagar. Rent tekniskt så blir det som sagt mer rättssäkert då man slipper att samma fras tolkas olika i olika lagar.

Om man inte orkar läsa allt (vilket kan vara intressant rent allmänt) så kan man hoppa till andra halvan på sidan 24:

http://www.copyswede.se/wp-content/uploads/2013/06/skiljedom-...

Faktiskt mycket intressant om man är intresserad av att få en något djupare förståelse för hur rättsväsendet kan resonera kring denna typ av situationer. Plötsligt förstår man hur man kan få "särskilt ägnad till" att gälla saker vars huvudsyfte inte är privatkopiering. Sedan kan man naturligtvis tycka att det är helt uppåt väggarna, men man har åtminstone läst (och förhoppningsvis förstått) hur och varför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Som jag sade tidigare så har domarna i skiljedomsförfarandet mellan UMA-företagen och copyswede tittat på just frasen "särskilt ägnad till" och jämfört vad den innebär i andra lagar. Rent tekniskt så blir det som sagt mer rättssäkert då man slipper att samma fras tolkas olika i olika lagar.

Om man inte orkar läsa allt (vilket kan vara intressant rent allmänt) så kan man hoppa till andra halvan på sidan 24:

http://www.copyswede.se/wp-content/uploads/2013/06/skiljedom-...

Faktiskt mycket intressant om man är intresserad av att få en något djupare förståelse för hur rättsväsendet kan resonera kring denna typ av situationer. Plötsligt förstår man hur man kan få "särskilt ägnad till" att gälla saker vars huvudsyfte inte är privatkopiering. Sedan kan man naturligtvis tycka att det är helt uppåt väggarna, men man har åtminstone läst (och förhoppningsvis förstått) hur och varför.

Mycket långsökt tolkning tycker jag. Sprängämnen och knivar kan användas för brott, så därför anser man dem särskilt ägnade för användning vid brott...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

CD är ju inte lossless dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av dpom86:

Du behöver använda din fantasi lite mer, men visst, eftersom du frågar så är här svaren...
1. Alla sidor jag köper musik ifrån kan man köpa både mp3 och lossless, ibland ingår t.o.m. alla varianterna samtidigt i priset så du kan ladda ner diverse olika format samtidigt för samma pris. Men oftast kostar lossless lite extra - business as usual. Hur som helst är cd-kvalitet ingen imponerande kvalitet ändå, skulle klassa lossless 16bit 44.1kHz som medium++. Till det kan tilläggas att det är väldigt mycket bra musik som ändå aldrig kommer ut på skiva, men 99.99% av allt som kommer på skiva finns att köpa online. (Personligen älskar jag att leta guldkorn bland mindre kända eller osignade artister vilket internet är perfekt för.)
2. Jag funderade, faktiskt, på att skriva att man skulle kunna skicka med flera format på en CD. Dvs. den kan innehålla både mp3, m4a, aac, flac, aif eller vilka format man nu anser lämpligt samtidigt. De komprimerade formaten stjäl inte nämnvärt mycket av en skivas utrymme (och behöver man lägga till en cd för att få plats med alla önskade format så kostar det knappt något alls). Men jag tycker att du borde kommit på detta själv och ville hålla mitt inlägg mer fokuserat utan sådana detaljutvikningar.
3. Vad gäller hårdvaran förespråkar jag helt enkelt utveckling och att man tittar framåt. Se en möjlighet till förbättring: efterfrågan -> ny marknad. Finns ingen teknisk anledning idag till varför en cd-läsare inte skulle kunna spela upp exempelvis flac. Ur ett tillverkningsperspektiv skulle det inte kosta många kronor. Det är bara lite svårt att förnya marknaden ibland... Copyswedes förehavanden kan med lite (antagligen mycket) tur vara en tändande gnista som tänder en efterfrågan efter denna modernisering, så att säga skapar utrymme på marknaden för en ny produktlösning. Med lite tur kanske man t.o.m. kan ta ett steg upp från 16bit 44.1kHz när man ändå håller på att göra en ny produkt...

Visste faktiskt inte att CD inte var lossless, märkligt om inte annat.

Jag argumenterade med det du skrev, att jag kunde använt min fantasi, javisst, men hur skulle jag veta att min fantasi är densamma som din?

Där jag ser mest problem är ju att man knappast går o byter en cd-spelare så fort något nytt tekniskt kommer ut, ett problem där är t.ex. i bilar, då bilar är något som oftast håller många många år. Att ta bort CD mot annat format skulle nog döda CD marknaden än att gynna den, keep it simple som sagt. På en dator är det lite lättare, hårdvaran behöver inte bytas ut, bara en mjukvaruuppdatering. Det är möjligt att något liknande skulle kunna erbjuda på externa CD-spelare, men jag tror nog majoriteten inte vill hålla på och krångla med det.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Mycket långsökt tolkning tycker jag. Sprängämnen och knivar kan användas för brott, så därför anser man dem särskilt ägnade för användning vid brott...

Poängen är att formuleringen "särskilt ägnad" i andra lagar innebär att saker kan anses vara "särskilt ägnade" även om dess huvudsyfte är något annat. Eftersom formuleringarna i lagarna bör tolkas på samma sätt så innebär det att när man då pratar om tex mobiltelefoner så räcker det med att de kan och i hyffsat stor utsträckning används till privatkopiering, även om huvudsyftet som sagt är något annat. Sedan är det naturligtvis diskuteras huruvida mobiltelefoner ofta används till privatkopiering, men det är antagligen något som kommer att tas upp i en framtida rättegång (om det nu blir någon...).

Men visst blev du lite klokare av att läst domslutet?

Permalänk

Kör över dom Samsung! Vissa dom att vi Tar inte sånt här BULLSHIT!!

Visa signatur

MacKnight - Order XIII, The Last Order. Pirate For Life!
Windows 10 - Pro Edition 64-bit, AMD Ryzen 5 6C 3,6Ghz AM4v3, Powercolor Radeon RX VEGA 56 8GB Red Dragon, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16, 19 TB HDD, WD Green SSD 240GB M.2, Gigabyte X570 UD, Phanteks Enthoo Pro 2 D-RGB Tempered Glass, Fractal Design Integra M 750W 80+ Guld

Permalänk
Medlem

Om man betalar avgiften för att dom "antar" att man har olagliga filer på hårddisken, då bör det ju vara lagligt att ha det för min del då jag betalat för det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kosken1:

Om man betalar avgiften för att dom "antar" att man har olagliga filer på hårddisken, då bör det ju vara lagligt att ha det för min del då jag betalat för det?

Det är inte piratkopiering det gäller utan privatkopiering, skilda saker. Exempelvis att du gått och köpt en skiva som du sedan kopierar till datorn för eget bruk - inte dela på torrentsidor eller liknande.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

På tiden och förlorar Samsung i rätten så hoppas jag dom lämnar Sverige så ska vi få se att politikerna kommer få eld i rumpan att ändra på saker och ting antingen det eller så kommer alla Samsung kunder att jaga dom med högafflar och facklor! för folket vill ha sina nya Samsung maskiner!

Permalänk
Medlem

Microsoft/Nokia kunde ju också gå in i matchen och få lite goodwill.
Kan ju alltid hoppas att fler jättar vaknar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Som jag sade tidigare så har domarna i skiljedomsförfarandet mellan UMA-företagen och copyswede tittat på just frasen "särskilt ägnad till" och jämfört vad den innebär i andra lagar. Rent tekniskt så blir det som sagt mer rättssäkert då man slipper att samma fras tolkas olika i olika lagar.

Om man inte orkar läsa allt (vilket kan vara intressant rent allmänt) så kan man hoppa till andra halvan på sidan 24:

http://www.copyswede.se/wp-content/uploads/2013/06/skiljedom-...

Faktiskt mycket intressant om man är intresserad av att få en något djupare förståelse för hur rättsväsendet kan resonera kring denna typ av situationer. Plötsligt förstår man hur man kan få "särskilt ägnad till" att gälla saker vars huvudsyfte inte är privatkopiering. Sedan kan man naturligtvis tycka att det är helt uppåt väggarna, men man har åtminstone läst (och förhoppningsvis förstått) hur och varför.

Fast just det här verkar inte haft så stor betydelse för domen. Skiljenämnden skriver bara att de andra lagarna "i någon mån kan tjäna som ledning". Dvs man anser inte att "särskilt ägnat till" ska tolkas på exakt samma sätt i olika lagar, bara att andra lagar kan tjäna som viss vägledning.

Att sprängämnen anses som "särskilt ägnade till" brottslig verksamhet är kanske naturligt, eftersom det räcker att en liten mängd sprängämnen hamnar i en brottslings händer för att det ska bli riktigt farligt. Samtidigt har man under decennier tillåtit försäljning av destilleringsutrustning, som verkligen är särskilt ägnad åt brottslig verksamhet (hembränning).

Skrivet av Frispel:

Intressant, det blir en definitionsfråga vad man menar med representerar i detta fallet, personligen tolkar jag det begreppet som vems intressen man bevakar, copyswede bevakar inte IFPIs intressen. Däremot så får IFPI uppenbarligen en del av pengarna som dras in av privatkopieringsavgifter...

Tja, om de samlar in pengar för IFPI:s räkning, så bevakar de definitionsmässigt IFPI:s intressen. Det innebär iofs inte automatiskt att de lobbar åt IFPI.

Permalänk

go go go samsung!!

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk

CopySwede. pfff vilka parasiter!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Som jag sade tidigare så har domarna i skiljedomsförfarandet mellan UMA-företagen och copyswede tittat på just frasen "särskilt ägnad till" och jämfört vad den innebär i andra lagar. Rent tekniskt så blir det som sagt mer rättssäkert då man slipper att samma fras tolkas olika i olika lagar.

Om man inte orkar läsa allt (vilket kan vara intressant rent allmänt) så kan man hoppa till andra halvan på sidan 24:

http://www.copyswede.se/wp-content/uploads/2013/06/skiljedom-...

Faktiskt mycket intressant om man är intresserad av att få en något djupare förståelse för hur rättsväsendet kan resonera kring denna typ av situationer. Plötsligt förstår man hur man kan få "särskilt ägnad till" att gälla saker vars huvudsyfte inte är privatkopiering. Sedan kan man naturligtvis tycka att det är helt uppåt väggarna, men man har åtminstone läst (och förhoppningsvis förstått) hur och varför.

Har nu läst om "särskilt ägnad" i den länkade pdf:en (och även i 2000/01:85, där Karlfan Bodström har medverkat), och jag är med på hur de tänker (dvs "vad som helst kan vara särskilt ägnat till vad som helst; det enda som behövs är att vi lagvrängare godtyckligt bestämmer oss för det").

Logiken kvarstår, orubblig: en hårddisk/ssd är inte "särskilt ägnad" för privatkopiering. Den "kan användas" till det. Det är logiskt omöjligt att likställa dessa. Det varken kan eller skall ges en "relativt vid tolkning" (som det svamlas om på sidan 28, andra stycket), det är min fasta ståndpunkt.

Följande finner jag för övrigt vara högst intressant, på sida 2, nedersta delen av andra stycket:

"Upphovsmännen har enligt 26 k § andra stycket dock inte rätt till ersättning, om de tillverkade eller införda anordningarna ska användas till annat än framställning av exemplar av verk för privat bruk, föras ut ur landet eller användas till framställning av exemplar av verk till personer med funktionshinder."

Samtliga av mina lagringsenheter används till annat än framställning av exemplar av verk för privat bruk. Alltså har de inte rätt till ersättning i mitt fall. Hur lyckas lagvrängarna ordbajsa sig runt detta? Rent logiskt är det omöjligt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Vi kan ju alla börja att betala ett kollektiv skadestånd för rattfylleri, bilen är ju "särskilt ägnad" för att användas till just det. Jävla råttor är dom.

Visa signatur

Laptop Workstation PC Specialist || Intel 10875H - 250mv & Liquid Metal || Nvidia RTX 2070 883mv @ 1935MHz & Liquid Metal ||64GB Ram || Samsung 970 EVO 2TB + 512GB OEM || 1TB & 512GB External SSD + 2.5TB NAS
Lyssna gärna på mitt band The Mulak Mind
Citera gärna om du vill ha svar!