Permalänk
Medlem

Väldigt varm 3570k!

Hejsan.

Har ägt den i ca ett halvår nu. Har inte kollat temperaturen innan nu då jag började streama och upptäckte att processorn användes mycket. Tänkte det var bäst att kolla så inte något händer med den, och upptäcker att den låg på 90-100 grader i Realtemp och CoreTemp... Känns ju inte direkt bra alls att den ligger så jävla varmt. Vetefan vad det kan vara för problem heller.. Fläkten ligger emot som den ska och det är stockkylare, vad kan ni rekommendera man ska göra? Blir att köra lite högtryck imorgon på den, men misstänker inte det hjälper då den är hyffsat ren. Ska man behöva ta isär skiten och skicka in tror ni eller vad kan man göra?

Testade lite snabbt med prime95 i Realltemp och där uppggick tempen till 97 grader efter ca 1 minut så stängde av då jag inte har lust med att skiten ska braka ihop...

Få fort damm/Kolla så fläkten sitter fast klokt (återigen stock), vad mer kan man göra? Tips!?

Edit* I Idle just nu ligger den på runt 39-47 grader

Permalänk
Sötast

Stockkylaren är inget vidare och fungerar endast att använda i ett välventilerat chassi.

Skulle rekommendera att byta till en eftermarknadskylare, till och med en kylare för en hundralapp kan göra stor skillnad, sen en fläkt fram och en bak i chassit gör också stor nytta.

Permalänk
Medlem

Är den överklockad?
Har du dåligt ventilerat chassi?
Sitter kylaren på som den ska?
Har du rätt inställningar i bios?

Har du allt rätt så är det nog det klassiska , för mkt lim på ihs från fabrik.
Lämna tillbaka om du kan eller gör som massa andra har gjort Delidda skiten, obs garantin åker men du får en bra temperatur efter om du lyckas.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Jodå, har använt denna till min föregående processor och den höll bra temperatur. Dock denna är det något skumt med. Tänker inte köpa någon kylare. Isånnafall får jag skicka höra med komplett om att skicka tillbaka den eller något. Det ska funka och jag ska inte behöva lägga ut pengar på det om det är Intels egna fel. Har inte sett någon annan ha sådan temperatur med stockkylare så något är ju fel..

Nej den är inte överklockad, använder ju dock http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=746688 så det är ju den "inbyggda" överklocknignen som sker automatiskt.

Första gången monterade kylaren så satt den inte på riktigt och fick hög temperatur, men efteråt som öppnade jag den igen och satt den på plats. Skulle vart om den släppt efterhand men det är ju inte troligt. Några speciella inställningar i BIOS är inte gjorda.

Permalänk
Medlem

Om du monterat om kylaren så får du sätta dit ny kylpasta om du inte gjort det. O max 1 riskorn pasta o sen montera kylaren utan att röra den för mkt

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Vad menar du med inbyggd överklockning som sker "automatiskt"? Processorn har ju turboläge men moderkortet har knappast något sådant, du kanske menar förinställd överklockning som du slår på i UEFI?

Permalänk
Medlem

JDM, ja Turboläget. Det är väll samma som man slår på i UEFI? Har iallafall inte gjort någon speciell på denna.

Ny kylpasta satt jag inte dit när jag ominstallerade processorn, är det något man bör göra? Hade max gått 10-15 min med processorn sen start innan jag märkte att den hade hög temp och att fläkten inte satt korrekt mot processorn. (Använde pastan som redan var applicerad vid start, alltså har inte köpt någon pasta till)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FortuN:

JDM, ja Turboläget. Det är väll samma som man slår på i UEFI? Har iallafall inte gjort någon speciell på denna.

Ny kylpasta satt jag inte dit när jag ominstallerade processorn, är det något man bör göra? Hade max gått 10-15 min med processorn sen start innan jag märkte att den hade hög temp och att fläkten inte satt korrekt mot processorn. (Använde pastan som redan var applicerad vid start, alltså har inte köpt någon pasta till)

Ifall du har lyft bort processorn så ska du byta pasta

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av FortuN:

JDM, ja Turboläget. Det är väll samma som man slår på i UEFI? Har iallafall inte gjort någon speciell på denna.

Ny kylpasta satt jag inte dit när jag ominstallerade processorn, är det något man bör göra? Hade max gått 10-15 min med processorn sen start innan jag märkte att den hade hög temp och att fläkten inte satt korrekt mot processorn. (Använde pastan som redan var applicerad vid start, alltså har inte köpt någon pasta till)

Du ska använda ny pasta helst, men det förklarar nödvändigtvis inte de höga tempsen du har ändå. Jag hade testat montera om allt med ny kylpasta för att utesluta just det.

Permalänk
Medlem

Ny pasta helt klart , o rengör din cpu o kylare riktigt från den gamla pastan först. O välj en bra pasta tex noctua , eller artic silver

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Får göra det, testade med tryckluft idag sänkte temperaturen några grader men ändå kommer det upp till 90C Max under Prime. Ni tycker man ska dra på nytt pasta lager alltså?

Något speciellt sett man ska göra det på? Är inte så kunnig inom montering av datorer så har inte gjort det förut. Man ska alltså ta bort det gamla lagret med pasta som var förhandsapplicerad? Något speciellt sätt man gör det på och hur mycket ny pasta tar man? Är det riskorn som någon sa?

Permalänk
Skrivet av FortuN:

Får göra det, testade med tryckluft idag sänkte temperaturen några grader men ändå kommer det upp till 90C Max under Prime. Ni tycker man ska dra på nytt pasta lager alltså?

Något speciellt sett man ska göra det på? Är inte så kunnig inom montering av datorer så har inte gjort det förut. Man ska alltså ta bort det gamla lagret med pasta som var förhandsapplicerad? Något speciellt sätt man gör det på och hur mycket ny pasta tar man? Är det riskorn som någon sa?

Ta bort den gamla pastan med t.ex. t-röd(eller valfri hög alkohol halt, ej fettig.), så gnuggar du bort det med toa papper eller kaffe filter.
Sedan lägger du ett riskorn i mitten och monterar fast kylaren, lyft eh kylaren när du väl tryckt nerden då det blir luftbubblor som försämrar tempraturen.

edit: Du ska ta bort pastan på kylaren ochså såklart.

Permalänk
Medlem

Så både på processorn och på kylaren ska gamla pastan bort med T-röd eller så?

Läste en rolig grej precis, ska det vara så att Logon som sitter på fläkten ska vara neråt, så den blir läsbar? Just nu sitter den så man får vrida på huvudet för att läsa på fläkten vad det står. Läste i någon annan tråd att någon hade monterat så också och hade problem med värmen, kan det verkligen stämma?

Permalänk
Skrivet av FortuN:

Så både på processorn och på kylaren ska gamla pastan bort med T-röd eller så?

Läste en rolig grej precis, ska det vara så att Logon som sitter på fläkten ska vara neråt, så den blir läsbar? Just nu sitter den så man får vrida på huvudet för att läsa på fläkten vad det står. Läste i någon annan tråd att någon hade monterat så också och hade problem med värmen, kan det verkligen stämma?

Jag vet inte, har aldrig monterat en intel fläkt. ^^
Men testa att montera om och åt rätt håll? xD

Permalänk
Medlem

Här har du en bra guide hur man ska och inte ska applicera pastan.
http://www.youtube.com/watch?v=-hNgFNH7zhQ

Visa signatur

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI. AMD Ryzen 3700X. Corsair Vengeance LP 16GB. AMD RX 5700XT. Samsung 970 EVO Plus SSD. Corsair RM750X 750W v2. Noctua NH-U12A

Permalänk
Medlem

om du vill lira nu så kan du använda dig av en klick mint tandkräm, funkar ypperligt i 12 timmar sen bör det bytas igen! Du bör dock inte köra med det länge då hela dator kmr lukta mint...

Annars rekommenderar jag artic silver pastan

Mvh
Sebastian

Skickat från min Galaxy Note 2

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FortuN:

Jodå, har använt denna till min föregående processor och den höll bra temperatur.

Har du tagit en stockkylare från en annan CPU du haft tidigare?
I så fall vad hade du för CPU då, och vad har du för CPU nu?

Tänkte mest på att det som funkar på en viss CPU kan vara för klen på en annan..

Men om det är vanliga medföljande stockkylaren, så montera om det med lite ny kylpasta så bör det bli svalare.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

CLU är den bästa pastan jag har testat

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb