HDMI Forum färdigställer HDMI 2.0 för 4K-upplösning i 60 Hz

Permalänk
Melding Plague

HDMI Forum färdigställer HDMI 2.0 för 4K-upplösning i 60 Hz

Organisationen bakom HDMI-standarden tillkännager version 2.0, särskilt avsedd för nästa generation skärmar och tv-apparater med 4K-upplösning.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Sweet!

Visa signatur

Signatures are stupid.

Permalänk
Medlem

Någon mer kunnig som kan förklara varför matematiken inte går ihop?

10,2 till 18 Gbps är en ökning i bandbredd på 76% vilket matematiskt borde betyda att 24hz kan ökas till 42hz endast.

Eller tar ljudet idag så stor del av bandbredden att även om antalet ljudkanaler expanderas så finns det rum över för att skicka tillräckligt mycket extra bild-data?

Permalänk
Medlem

Mhm. Spännande om vi kan få se content i mer än 24 fps med... De kan ju börja med 1080p-60-content

Permalänk
Medlem

120Hz då?!

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Nu vet jag hur snabbt min nästa dator kommer bli "utdaterad" med DDR4 och HDMI 2 runt hörnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

120Hz då?!

Två kablar i eyefinity..

Edit: och några hundra tusen för skärmen..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Så jag kommer slippa byta ut min 12m supra där hemma?

Skönt i så fall för jag knöla fast den mellan vägg och limmad list utan en tanke på att jag kanske skulle komma behöva byta ut den någon gång i framtiden *facepalm*

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av VCUBEVB:

Nu vet jag hur snabbt min nästa dator kommer bli "utdaterad" med DDR4 och HDMI 2 runt hörnet.

Får inte glömma stacked DRAM på grafikkortet heller.

Permalänk
Medlem

Jahapp, då blir det att köpa två 4k-upplöst skärm med HDMI 2.0 med en IPS-panel (eller finns det bara med tn/tft?) som skärmar på sidan. Huvud gaming-skärmen blir en 120hz 1ms med IPS-panel när de kommer ut ^^
Hm, kan det blir problem med upplösningar då mån-tro?

Permalänk
Skrivet av Ixos:

Någon mer kunnig som kan förklara varför matematiken inte går ihop?

10,2 till 18 Gbps är en ökning i bandbredd på 76% vilket matematiskt borde betyda att 24hz kan ökas till 42hz endast.

Eller tar ljudet idag så stor del av bandbredden att även om antalet ljudkanaler expanderas så finns det rum över för att skicka tillräckligt mycket extra bild-data?

18 Gbps = 1,8 * 10^10 bit per sekund = 2,25*10^9 byte per sekund . En pixel kräver normalt sett 3 byte, röd grön blå i 256 lägen.
4 096 x 2 160 pixlar med 60 uppdateringar per sekund kräver då 4 096*2 160*60*3 =ca 1,6*10^9 byte per sekund. Då finns ca 0,65*10^9 byte/sekund över för ljud, OH osv.

24 hz kräver då enbart för bilden ca 0,6*10^9 byte per sekund eller 5,1 Gbps. Så om inte jag tänkt helt fel borde en gammal 1.4 anslutning kunna klara närmare 48 hz om man inte ska sända massor med ljud. Nu är det förstås lite overhead och annat, men 30hz borde inte vara något problem.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

De tog otroligt lång tid på sig kan man tycka.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Hur kommer 3D att fungera på TVn då? Har inte det så kan inte detaljerna men räcker 60 Hz för 3D på en TV?

Permalänk
Entusiast

Och 120Hz antar jag kommer?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Det är ju främst en standard för TV-apparater och den lilla, lilla minoritet av den redan lilla gruppen gamers som tycker att 120 Hz är viktigt bryr man sig nog inte så mycket om.

Permalänk

så kommer man kunna köra en update på sitt grafikkort till 2.0. och när kommer detta till DVI

Visa signatur

CPU: Intel Core i9 11900K | GPU: EVGA RTX3080 FTW3 | Mobo: ASUS Maximus XIII HERO | RAM: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL18 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB Samsung 860 EVO 500GB | PSU: Corsair RM850X 850W v2 | Chassi: Phanteks Enthoo Evolv X Anthracite Grey

Permalänk
Medlem

Y U No 4K@120Hz?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7900 XTX + 7800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Det är ju främst en standard för TV-apparater och den lilla, lilla minoritet av den redan lilla gruppen gamers som tycker att 120 Hz är viktigt bryr man sig nog inte så mycket om.

Nu kör jag inte 120 Hz, men borde man inte använda dvi eller displayport som "gamer"? HDMI hanterar ju ljud och annat som en datorskärm inte klarar så bra. Är det inte slöseri med HDMI, eller är det det enda som klarar Hzen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trixtr:

Nu kör jag inte 120 Hz, men borde man inte använda dvi eller displayport som "gamer"? HDMI hanterar ju ljud och annat som en datorskärm inte klarar så bra. Är det inte slöseri med HDMI, eller är det det enda som klarar Hzen?

Ingen av dem hanterar såvitt jag vet 4K @ 120hz.

Displayport är ungefär som HDMI 2.0 i bitrate och DVI verkar inte klara mer än strax över 30hz (=120hz för 1080p).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trixtr:

Hur kommer 3D att fungera på TVn då? Har inte det så kan inte detaljerna men räcker 60 Hz för 3D på en TV?

Den klarar 120Hz 3D 4K (60Hz per öga alltså). Det borde räcka, lär vara bra mkt bättre än 24 åtminstone.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trixtr:

Nu kör jag inte 120 Hz, men borde man inte använda dvi eller displayport som "gamer"? HDMI hanterar ju ljud och annat som en datorskärm inte klarar så bra. Är det inte slöseri med HDMI, eller är det det enda som klarar Hzen?

Display port 1.2 (speckades 2009) matchar mer eller mindre HDMI 2.0s bandbredd med 21.6Gbit/s (17.28 Gbit/s overhead borträknat) (källa så displayport ska också klara det. Ser inte att nya HDMi utmärker sig på något sätt mot DP 1.2 faktiskt iom att det också har ljudstöd.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

60hz pust!

Permalänk
Avstängd

Nice!
Trevligt att den är bakåtkompatibel också.

Synd att man inte kunde köra 4K i 120 Hz dock.

Permalänk
Inaktiv

32 ljudkanaler?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasa1:

Y U No 4K@120Hz?

Skickades från m.sweclockers.com

Vad spenderar du helst din veckopeng på?

En 120hz 4k skärm eller en Aston Martin Vanquish?

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Vad spenderar du helst din veckopeng på?

En 120hz 4k skärm eller en Aston Martin Vanquish?

http://www.autoweek.com/galleryimage/CW/20120910/CARNEWS/9100...

Skärmarna kommer ju gå ner i pris så det hade varit bra om anslutningen var framtidssäker.

Visa signatur

(2500k, HD7970)OC, Asrock Extreme 4, Fractal Arc, Corsair Force 3.

Permalänk
Medlem

Vad är det som gör HDMI mer populärt än DisplayPort när Displayport är både royalty-fritt samt levererar högre bandbredd/prestanda? Även DisplayPort är ju kapabel till att skicka ljud och bild samtidigt.

Är det enbart för att samtliga bolag som ligger bakom HDMI är större än VESA som har hand om DisplayPort? Såvitt jag vet/har kunnat läsa mig till, så är HDMI's enda fördel att den kan leverera även ethernet via samma kabel.

Lite komiskt hur HDMI stödjer 1920x1080@60 och nu även 4096x2160@60, men inte varken 2560x1600@60 eller 2560x1440@60.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Vad spenderar du helst din veckopeng på?

En 120hz 4k skärm eller en Aston Martin Vanquish?

http://www.autoweek.com/galleryimage/CW/20120910/CARNEWS/9100...

Ingetdera. Riktiga bilar ska det vara.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem

4K i 120 Mhz kommer antagligen om 2 år. Först måste teknologin bli mogen.

När det gäller bilar så är denna bil överlägsen alla andra:

Men rent estetiskt så är en gammal Ferrari från 50-talet antagligen det vackraste du kan få, men problemet är att en sådan bil är kriminellt osäker att köra.
Tesla Model S å andra sidan är den säkraste bilen någonsin testad.
Bland mycket, mycket annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rourke:

Skärmarna kommer ju gå ner i pris så det hade varit bra om anslutningen var framtidssäker.

Blir väl som med den här generationen av HDMI då den hoppar från 1.2 till 1.4 riktigt snabbt.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken