Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Skrivet av Jocose Jake:

Skaffa Schiit Modi + Magni? Presterar mer eller mindre i klass med O2+ODAC och strömuttag på baksidan.
Även snyggare imo.

Har kollat lite på Schiit prylar och det verkar helt klart intressant. Har även en polare som beställt Dt990 + Asgard 2 + Modi så ska ta en titt på det först.

Visa signatur

PC: Define R3 | Asus Rampage II GENE | i7 920 | EVGA 660ti | 6GB RAM | 3TB HDD | Corsair 750W |
Ljud: Cambridge Audio DacMagic Plus - Beyerdynamic Dt990

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocose Jake:

Skaffa Schiit Modi + Magni? Presterar mer eller mindre i klass med O2+ODAC och strömuttag på baksidan.
Även snyggare imo.

Håller med

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Nzt:

Denon kunde gärna få gå ner till samma pris som Fidelio X1 tycker jag. Men riktigt bra lurar båda två.

Denon AH-D600 kostar 2000kr från England. Men det kanske du hade koll på redan.

http://www.amazon.co.uk/dp/B008MUXTSU

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Nu är tydligen Creative Aurvana 2 på gång!
http://uk.creative.com/new/headphones

Tråd på headfi här:
http://www.head-fi.org/t/680126/new-creative-heaphones

Aurvana Gold och Platinum är bluetoothlurar med noise cancelling, medan Live 2 är den "normala" trådade luren. (nu med smartphonekabel)

Lite speciellt utseende på dem, men det kan man nog vänja sig vid

Ingen aning om det fortfarande är foster/fostex som tillverkar dessa. Det är möjligt att de är relaterade med Denons lurar även denna gång, men ingen som vet än...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni, Essence STX eller O2+ODAC?
Har ett par ATH-M50's just nu men kommer uppgradera snart

Permalänk
Medlem

Skulle vilja testa den nya NAD hörluren. Är sugen på något nytt fast det får vänta ytterligare ett tag tills jag har råd. Blivit smittad av bra hörlursljud

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Nu är tydligen Creative Aurvana 2 på gång!
http://uk.creative.com/new/headphones

Riktigt spännande Hoppas de är ännu bättre än originalet och inte kostar för mycket.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Någon som har bra koll på hur mycket ljud Philips Fidelio X1 läcker? Intresserad av att köpa ett par för att lyssna på musik på jobbet via min dator. När jag sitter och programmerar så har jag en designer så pass nära att jag kan klappa han på axeln. Vill kunna lyssna på hög musik utan att störa någon, helst vill jag inte att någon annan skall höra alls.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av izepax:

Någon som har bra koll på hur mycket ljud Philips Fidelio X1 läcker? Intresserad av att köpa ett par för att lyssna på musik på jobbet via min dator. När jag sitter och programmerar så har jag en designer så pass nära att jag kan klappa han på axeln. Vill kunna lyssna på hög musik utan att störa någon, helst vill jag inte att någon annan skall höra alls.

Hmm jag har inte lyssnat på just X1, men jag har svårt att tänka mig att någon öppen lur riktigt klarar det du efterfrågar, om det är någorlunda tyst miljö på jobbet och du inte vill att de knappt alls ska kunna uppfatta musiken när du drar på...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izepax:

Någon som har bra koll på hur mycket ljud Philips Fidelio X1 läcker? Intresserad av att köpa ett par för att lyssna på musik på jobbet via min dator. När jag sitter och programmerar så har jag en designer så pass nära att jag kan klappa han på axeln. Vill kunna lyssna på hög musik utan att störa någon, helst vill jag inte att någon annan skall höra alls.

Jag har X1 och kan konstatera att den läcker en hel del, mer än HD650 och DT880/DT990

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Estatus:

Jag har X1 och kan konstatera att den läcker en hel del, mer än HD650 och DT880/DT990

Är X1 lurarna bekväma att ha på sig under längre pass? Letar efter ett par ny lurar som är öppna, inte för tunga och inte sitter för tajt då jag har ett ganska stort huvud. Med okej ljud för runt 2k.

Visa signatur

i7 3770K | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 690 | Gigabyte GA-Z77X-UD3H | 16GB 1600MHz | ASUS Xonar Essence STX |SSD 120GB Intel 520 | 1TB WD | Fractal Design Define XL | Corsair AX 850W 80+ GOLD | Dell U3011 IPS | Eizo S2402W | Dell U2412M | Windows 7 Home Premium 64-bit | Telia Fiber 100/10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storman:

Är X1 lurarna bekväma att ha på sig under längre pass? Letar efter ett par ny lurar som är öppna, inte för tunga och inte sitter för tajt då jag har ett ganska stort huvud. Med okej ljud för runt 2k.

Jag tycker X1 har mycket bra passform, iaf för mitt huvud. Vissa klagar på att huvudbandet inte sitter så lägligt på större huvuden - men många har fixat det genom att böja/justera det. Jag själv har absolut inga problem med huvudbandet.

Öronkuddarna är betydligt skönare än HD600/HD650, och även skönare än LCD-2 (om jag ska jämföra med hörlurar med öppen design och som har liknande ljudsignatur). Dock så är Beyerdynamic DT-serien dom absolut skönaste hörlurarna jag haft. Men precis som mina DT990 så kan jag ha X1 på mig i 10h+ utan att märka av något obehag. DT990 är nog lite tajtare än X1, men kuddarna är annorlunda på båda. För 2k har X1 fenomenalt bra ljud.

Detta är dock subjektivt och beror på individens huvudstorlek.

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Cuge:

Vad tycker ni, Essence STX eller O2+ODAC?
Har ett par ATH-M50's just nu men kommer uppgradera snart

En extern lösning är alltid mer flexibel, men det går ju inte att jämföra dem rakt av eftersom de ger olika funktioner, ett ljudkort har ljudingång vilket inte en dac har, sedan får du fundera på om du har behov av det eller inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av izepax:

Någon som har bra koll på hur mycket ljud Philips Fidelio X1 läcker? Intresserad av att köpa ett par för att lyssna på musik på jobbet via min dator. När jag sitter och programmerar så har jag en designer så pass nära att jag kan klappa han på axeln. Vill kunna lyssna på hög musik utan att störa någon, helst vill jag inte att någon annan skall höra alls.

Köp slutna lurar. Öppna eller halvöppna är nog bara att glömma. Mina x1 läcker mucho.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nzt:

Återkommer igen angående lurarna jag har testat. Nu står det mellan Akg 550, Fidelio X1 och Sennheiser momentum.

Det är fan sjukt och hur bra ljud det är i Momentum lurarna. Funderar starkt på att behålla dem. Vet inte vad som har hänt förutom att jag har ljudkort med hörlursförstärkare men ljudet blir bara bättre och bättre. Kan det vara så att lurarna är inspelade nu? Blir det så stor skillnad verkligen? Dem har även blivit skönare och ha på sig. Kan det vara så att kuddarna anpassar sig efter öronen efter ett tag?

Uppskattar alla svar.

Du har alltså valt Momentum eftersom du lagt ut en annons på alla de andra ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du har alltså valt Momentum eftersom du lagt ut en annons på alla de andra ?

Är faktist inte helt säker på om jag ska ha momentum heller. Jag skulle väldigt gärna har haft kvar Fidelio X1 men den läcker otroligt mycket ljud. Hörs klart och tydligt i ett annat rum.
Eftersom det finns andra här hemma att ta hänsyn till här hemma så kan jag inte ha dem.

Jag vet fan inte vad jag ska göra. Tips?

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Rekordmedlem

Man behöver inte alltid spela så starkt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man behöver inte alltid spela så starkt ?

Dålig argument måste jag säga. Man vill ju kunna spela hur man vill när man vill? Ska inte behöva ha lågt bara för att inte störa andra.
Därför jag skaffar ett par bra hörlurar istället för högtalare.

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Rekordmedlem

Nja vill man inte höras utåt behövs slutna lurar och det finns väldigt få slutna lurar som är riktigt bra ljudmässigt, det mesta bra är öppet eller semiöppet åtminstone i överkomliga prisklasser.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nja vill man inte höras utåt behövs slutna lurar och det finns väldigt få slutna lurar som är riktigt bra ljudmässigt, det mesta bra är öppet eller semiöppet åtminstone i överkomliga prisklasser.

Okej. Då vet jag.

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nja vill man inte höras utåt behövs slutna lurar och det finns väldigt få slutna lurar som är riktigt bra ljudmässigt, det mesta bra är öppet eller semiöppet åtminstone i överkomliga prisklasser.

Mjao, men det beror ju lite på hur kinkig man är och vad gränsen går för "riktigt bra".
Det finns ju ganska många studiolurar och andra slutna lurar som funkar hyfsat, lite beroende på vad man har för krav...

Typ Shure 440/840, Beyer DT770, Sennheiser Momentum, Creative Aurvana Live, German Maestro 8.35D, AKG K550, kanske även AKG K267, Logitech UE6000 och vissa Ultrasonelurar mfl är ju helt OK slutna lurar lite beroende på vad man har för smak.. (finns säkert flera exempel som jag glömmer)
Alla isolerar väl inte perfekt, men förhoppningsvis bra nog för att funka i samma rum...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Rekordmedlem

Anledningen till att studiolurar alltid är slutna är inte för att det låter bättre, det är så simpelt som att det blir rundgång från medhörningen annars, öppna lurar går bara att använda när man inte spelar in tex vid mixning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nzt:

Dålig argument måste jag säga. Man vill ju kunna spela hur man vill när man vill? Ska inte behöva ha lågt bara för att inte störa andra.
Därför jag skaffar ett par bra hörlurar istället för högtalare.

Ett litet tips är att du kan bli lättare döv via ett par hörlurar så man skall vara försiktig med att spela allt för högt. Om du inte vill störa omgivningen så är det bara slutna som gäller. Har suttit på tågstationer där kids har haft hörlurar och spelat max med sin sketna musik. Ingen höjdare. Det här är inget personligt mot just dig utan bara en liten tanke.

Själv skulle jag vilja spara ihop till ett par nya hörlurar fast det får bli till ett senare inköp. Tills dess sitter jag med mina Momentum med DM+ som jag diggar. Jag vill gärna testa något nytt senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Anledningen till att studiolurar alltid är slutna är inte för att det låter bättre, det är så simpelt som att det blir rundgång från medhörningen annars, öppna lurar går bara att använda när man inte spelar in tex vid mixning.

Jag försökte aldrig argumentera för att slutna är bättre
Min poäng med att nämna studiolurar (om jag nu hade någon) var mest att om vissa lurar duger till att användas till studio, så duger de nog för oss hemanvändare också.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Roger W:

Jag försökte aldrig argumentera för att slutna är bättre
Min poäng med att nämna studiolurar (om jag nu hade någon) var mest att om vissa lurar duger till att användas till studio, så duger de nog för oss hemanvändare också.

Jo de kanske duger, men bara för att något är professionellt (studio) behöver det inte alltid vara optimalt om det används på annat sätt än det var tänkt från början, det finns faktiskt tillfällen då "verktyg" inte passar för amatörer som använder dem fel och det gäller inte bara hörlurar, vissa typer av verktyg kan kräva att man lär sig använda dem innan de fungerar bra men när man väl lärt sig dem vill man inte ha de mer "lättanvända amatörprylarna" för de går inte att åstadkomma samma sak med på ett smidigt sätt, man kan helt enkelt prestera bättre när man väl behärskar verktyget men det kan krävas träning och utbildning innan man kan använda det rätt.
Slutna lurar när man är nära en mikrofon och öppna när man lyssnar vid mixern i ett annat rum eller efteråt när man inte spelar in så blir det bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Ett litet tips är att du kan bli lättare döv via ett par hörlurar så man skall vara försiktig med att spela allt för högt. Om du inte vill störa omgivningen så är det bara slutna som gäller. Har suttit på tågstationer där kids har haft hörlurar och spelat max med sin sketna musik. Ingen höjdare. Det här är inget personligt mot just dig utan bara en liten tanke.

Själv skulle jag vilja spara ihop till ett par nya hörlurar fast det får bli till ett senare inköp. Tills dess sitter jag med mina Momentum med DM+ som jag diggar. Jag vill gärna testa något nytt senare.

Aa jag vet. Fidelio X1 läcker väldigt mycket oavsett. Sitter inte och maxar hörlurarna.

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nzt:

Aa jag vet. Fidelio X1 läcker väldigt mycket oavsett. Sitter inte och maxar hörlurarna.

Du får väl skaffa lämpliga tillbehör till lurarna i så fall

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du får väl skaffa lämpliga tillbehör till lurarna i så fall
http://2.bp.blogspot.com/__dHEoHeNyGc/SttHftcaurI/AAAAAAAAAL4...

Haha. Kanske någonting och fundera på : )

Måste faktiskt säga att det här är en trevlig tråd. Bra och kunna få lite tips och råd.

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Ett litet tips är att du kan bli lättare döv via ett par hörlurar så man skall vara försiktig med att spela allt för högt. Om du inte vill störa omgivningen så är det bara slutna som gäller. Har suttit på tågstationer där kids har haft hörlurar och spelat max med sin sketna musik. Ingen höjdare. Det här är inget personligt mot just dig utan bara en liten tanke.

Själv skulle jag vilja spara ihop till ett par nya hörlurar fast det får bli till ett senare inköp. Tills dess sitter jag med mina Momentum med DM+ som jag diggar. Jag vill gärna testa något nytt senare.

Jag är ganska säker på att du inte lättare blir döv med hörlurar

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Jag är ganska säker på att du inte lättare blir döv med hörlurar

Jag är ganska säker på att det faktiskt är så

http://svenska.yle.fi/artikel/2013/07/24/musik-horlurar-hotar...

"Att lyssna på musik via hörlurar är mer ansträngade för örat än att lyssna på musik via högtalare, säger Pekka Lapinleimu, som är verksamhetsledare vid Hörselförbundet."

Elementen sitter ju närmare öronen, och det är nog svårare att uppfatta när ljudnivån går över "skadligt högt".

Dock har jag ingen bättre källa.

Här finns mer information om ljud och hörselskador: http://www.ammot.se/skador.php

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50