Permalänk
Medlem

Nya Macbook Pro

Jag har tänkt och köpa en macbook pro till studierna och undrar ifall priset på den kommer vara samma som priserna nu eller om de kommer ha högre pris vid lansering?

Lönar det sig för mig att vänta eller kan jag med en 13" macbook med retina förvänta mig samma prestanda grafikmässigt som med hasswells intel 5200 grafik?

Lönar det sig för mig att vänta eller är det bara batteri tiden som kommer att vara den stora skillnaden?

Visa signatur

XFX Radeon HD 6970 || MSI P67 GD-55 || Fractal Design Arc || i5 2500k || Corsair Vengance LP 8GB || Corsair GT 120GB || Samsung F4EG 2TB || Corsair H100 || Corsair AX850

Permalänk
Medlem

högre pris.

lönar sig alltid att vänta, men då får man vänta för alltid :D.

men vänta du en stund till, klart trevligare, men ca 2-3 tusen dyrare än pro'n som finns ute nu.

bätte batteri, liiiiite snabbare, bättre batteritid, lite lättare å mindre tror ja?

eller så köper du en riktig dator ) (JK)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwal:

högre pris.

lönar sig alltid att vänta, men då får man vänta för alltid :D.

men vänta du en stund till, klart trevligare, men ca 2-3 tusen dyrare än pro'n som finns ute nu.

bätte batteri, liiiiite snabbare, bättre batteritid, lite lättare å mindre tror ja?

eller så köper du en riktig dator ) (JK)

Eller så uttalar man sig inte när man inte vet vad man pratar om?

Ingen vet priset än. Och historiskt har Apple sänkt eller låtit uppgraderingar hamna på samma pris som modellen innan. Så länge det inte varit en design ändring eller liknande.

Sen kommer inte 13" bara vara liiiiiiite snabbare.
Som det ser ut får den Iris grafik som är i dom allra flesta sammanhang hela 2ggr så snabb som hd4000.
Så 13" är en enorm uppdatering grafikmässigt mot föregångaren.

Att köpa en 13" just nu är en dålig ide helt enkelt.
Vänta tills nya modellerna kommer. Oavsett om du skulle välja nuvarande modell ändå, så kommer den ändå ha tappat i pris när dom nya kommer.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Stämmer bra. Har aldrig varit med om att Apple höjt priset på nya modeller. De brukar kosta exakt lika mycket som den gamla modellen eller mindre. Under förutsättning att det inte är gigantiska förändringar dvs. Som när man bytade till retina. Då blev de dyrare.

Permalänk

Det har hänt att priserna gått upp en aning, men det har varit justeringar pga värdet på Dollarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Eller så uttalar man sig inte när man inte vet vad man pratar om?

Ingen vet priset än. Och historiskt har Apple sänkt eller låtit uppgraderingar hamna på samma pris som modellen innan. Så länge det inte varit en design ändring eller liknande.

Sen kommer inte 13" bara vara liiiiiiite snabbare.
Som det ser ut får den Iris grafik som är i dom allra flesta sammanhang hela 2ggr så snabb som hd4000.
Så 13" är en enorm uppdatering grafikmässigt mot föregångaren.

Att köpa en 13" just nu är en dålig ide helt enkelt.
Vänta tills nya modellerna kommer. Oavsett om du skulle välja nuvarande modell ändå, så kommer den ändå ha tappat i pris när dom nya kommer.

Är inte så insatt så kan förstå att det jag skrev var lite dumt. Men tänkte mer om någon hade koll på priset vid upgraderingar eftersom jag inte har en aning.

edit: såg nu att du inte skrev det till mig, tack till alla som svarade! Fick svar på min fråga.

Visa signatur

XFX Radeon HD 6970 || MSI P67 GD-55 || Fractal Design Arc || i5 2500k || Corsair Vengance LP 8GB || Corsair GT 120GB || Samsung F4EG 2TB || Corsair H100 || Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Eller så uttalar man sig inte när man inte vet vad man pratar om?

Ingen vet priset än. Och historiskt har Apple sänkt eller låtit uppgraderingar hamna på samma pris som modellen innan. Så länge det inte varit en design ändring eller liknande.

Sen kommer inte 13" bara vara liiiiiiite snabbare.
Som det ser ut får den Iris grafik som är i dom allra flesta sammanhang hela 2ggr så snabb som hd4000.
Så 13" är en enorm uppdatering grafikmässigt mot föregångaren.

Att köpa en 13" just nu är en dålig ide helt enkelt.
Vänta tills nya modellerna kommer. Oavsett om du skulle välja nuvarande modell ändå, så kommer den ändå ha tappat i pris när dom nya kommer.

eller så vet man för man jobbar i branchen och har redan fått prisuppgifterna samt reklam skyltar med det nya priset och vet vad den kommer kosta svart på vitt. men tydligen vet du mer än distributörerna själva...

grafkdelen ja, va mest insnöad på processor kraften å tänkte inte på gpun så där viker jag mig gärna :).

Permalänk
Medlem

Överväg en 13" MacBook Air annars, om du inte måste ha retinaskärm. Haswell-i5-modellen med 8GB är inte långt efter nuvarande MBP prestandamässigt, men billigare, lättare och bättre batteritid.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwal:

eller så vet man för man jobbar i branchen och har redan fått prisuppgifterna samt reklam skyltar med det nya priset och vet vad den kommer kosta svart på vitt. men tydligen vet du mer än distributörerna själva...

Inte en chans att du vet om det, isåfall skulle det läckt till varenda nyhetssida vid det här laget.

Som de andra sagt, priserna brukar inte bli högre och vad vi sett från nya MBA så borde det bli rejält med extra batteritid.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Batteritid kommer nästan att dubblas, dels pga Haswell men även Maveriks har en del smarta sparfunktioner inbyggt

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimmp:

Batteritid kommer nästan att dubblas, dels pga Haswell men även Maveriks har en del smarta sparfunktioner inbyggt

Fast Mavericks smarta funktioner får man nytta av på de gamla modellerna med

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker du får mer för pengarna när du köper en vanlig laptop från Asus,acer,Ailen m.m. Men klart det är upp till dig! Jag hade väntat på de andra. De kommer ha en pressko.... nästa vecka? Vänta och se vet ja!

Permalänk
Medlem

Nästa veckas presskonferens kommer nog tyvärr inte täcka Macbook Pro, utan kommer troligen innebära en lansering av nästa Iphone.

Inte för att jag sitter på svaren, med "historiskt" så innebär stor - telefonlansering att de väntar med operativsystem/datorlanseringar.

Så troligen kommer Macbook Pro i samband med OS X uppdateringen eller separat med tidigast oktober.

Den 10 kommer vi få se Iphone 5s/c, iOS 7 samt eventuellt ipad uppdatering.

Edit: Och när det gäller mer för pengarna, håller jag inte riktigt med - jämför med ASUS zenbook, eller motsvarande IBM så är skillnaden inte "milsvid"

Permalänk
Medlem
Skrivet av typat:

Nästa veckas presskonferens kommer nog tyvärr inte täcka Macbook Pro, utan kommer troligen innebära en lansering av nästa Iphone.

Inte för att jag sitter på svaren, med "historiskt" så innebär stor - telefonlansering att de väntar med operativsystem/datorlanseringar.

Så troligen kommer Macbook Pro i samband med OS X uppdateringen eller separat med tidigast oktober.

Den 10 kommer vi få se Iphone 5s/c, iOS 7 samt eventuellt ipad uppdatering.

Edit: Och när det gäller mer för pengarna, håller jag inte riktigt med - jämför med ASUS zenbook, eller motsvarande IBM så är skillnaden inte "milsvid"

Får väl helt enkelt vänta och se Anledningen till att jag vill ha mac är att jag har tröttnat på windows 7 och kommer absolut inte att använda mig utav widows 8. Sen har jag alltid velat testa os x.

Visa signatur

XFX Radeon HD 6970 || MSI P67 GD-55 || Fractal Design Arc || i5 2500k || Corsair Vengance LP 8GB || Corsair GT 120GB || Samsung F4EG 2TB || Corsair H100 || Corsair AX850

Permalänk
Medlem

MacBook Air, eller vänta nån månad när det kommer nya med haswell.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoPro:

Jag har tänkt och köpa en macbook pro till studierna och undrar ifall priset på den kommer vara samma som priserna nu eller om de kommer ha högre pris vid lansering?

Lönar det sig för mig att vänta eller kan jag med en 13" macbook med retina förvänta mig samma prestanda grafikmässigt som med hasswells intel 5200 grafik?

Lönar det sig för mig att vänta eller är det bara batteri tiden som kommer att vara den stora skillnaden?

Kan säga att jag och många andra sitter i samma sits. Personligen behöver jag en laptop till studier.

Grejen med Haswell versionen är att den börjar massproduceras vilken dag som helst, om den inte redan hunnit gjort det redan. Därför kan oktober låta väldigt trovärdigt.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Köper man som student en ny Mac via Apple Store senast den 6/9 (nu på fredag) så får man ett presentkort på 700 kr att köpa appar/film/musik för. Det är ett sällsynt bra läge att köpa en Air (som är en utmärkt studiedator) just nu!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ntos:

Kan säga att jag och många andra sitter i samma sits. Personligen behöver jag en laptop till studier.

Grejen med Haswell versionen är att den börjar massproduceras vilken dag som helst, om den inte redan hunnit gjort det redan. Därför kan oktober låta väldigt trovärdigt.

Problemet jag har är att jag för tillfället inte har en laptop och behöver en sjukt mkt Men får hoppas att farsan har ngt tills macbook pro med haswell släpps

Visa signatur

XFX Radeon HD 6970 || MSI P67 GD-55 || Fractal Design Arc || i5 2500k || Corsair Vengance LP 8GB || Corsair GT 120GB || Samsung F4EG 2TB || Corsair H100 || Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwal:

eller så vet man för man jobbar i branchen och har redan fått prisuppgifterna samt reklam skyltar med det nya priset och vet vad den kommer kosta svart på vitt. men tydligen vet du mer än distributörerna själva...

grafkdelen ja, va mest insnöad på processor kraften å tänkte inte på gpun så där viker jag mig gärna :).

HAHAHA.
ÅRETS BULL SHIT!

Inte en chans att du har någon koll alls på priserna.
Leverantörerna själva vet inte vad dom kommer kosta för en precis innan. Sådana pris sättningar du pratar om skulle komma i samband med vilka speccs som datorn kommer ha. Och det vet inte heller någon i branchen.
Du tror inte att det hade läckt ut redan om det hade varit så att det hade kommit reklam skyltar osv osv? Det hade stått på alla ryktes sidor direkt.

Du gör verkligen bara bort dig, för så länge du inte sitter högt upp i Apples kedja så har du ingen koll alls. Precis som alla andra.
När till och med "Best buy's" eller om det var "Wall mart's" vd gått ut och pratat om hur det är ett problem för dom att dom inte vet sådant här innan. Så är chansen = noll att du magiskt nog skulle veta om det.
Och det är ingen skillnad för Elgiganten eller Mediamarkt heller för den delen.
Med tanke på att produkterna inte finns i order systemet så går det inte få fram pris på sådant.
Gå tillbaka i tiden och se hur många ggr det har läckt innan vad för pris en ny Apple produkt kommer kosta innan den blivit presenterad.
Kan faktiskt inte hitta en enda gång dom senaste åren, som det kommit ut mer än spekulationer, på priser på nya Apple produkter, innan dom lanserats.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoPro:

Problemet jag har är att jag för tillfället inte har en laptop och behöver en sjukt mkt Men får hoppas att farsan har ngt tills macbook pro med haswell släpps

Samma här. Har dock ingen farsa att höra med.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ntos:

Samma här. Har dock ingen farsa att höra med.

Får nog helt enkelt beställa en macbook air verkar det som:)

Visa signatur

XFX Radeon HD 6970 || MSI P67 GD-55 || Fractal Design Arc || i5 2500k || Corsair Vengance LP 8GB || Corsair GT 120GB || Samsung F4EG 2TB || Corsair H100 || Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Alla som köpt nya Macbook Air prisar den för batteritiden. Jag har själv en 13" från 2011 och det är lätt den bästa laptop jag nånsin använt. Jag har dock inte den fenomenala batteritiden utan den ligger på typ fem timmar eller så med lätt användning. Cirka 95% batterikapacitet kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Eller så gör man sig till åtlöje för att läsförståelsen inte är på topp?

EDIT: Givetvis var det ju gott om utrymme för egna tolkningar.

Va?

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwal:

eller så vet man för man jobbar i branchen och har redan fått prisuppgifterna samt reklam skyltar med det nya priset och vet vad den kommer kosta svart på vitt. men tydligen vet du mer än distributörerna själva...

grafkdelen ja, va mest insnöad på processor kraften å tänkte inte på gpun så där viker jag mig gärna :).

Gått över en månad nu.
Och fortfarande har ingen rMBP kommit.
Är rätt imponerande att "ni i branschen" vetat priserna över en månad innan release, och det fortfarande inte har läckt ut något. Speciellt på en Apple produkt, som det läcker ut minsta lilla om så fort det finns tillgängligt. Och speciellt när inte ens Apple stores vet ett jota fortfarande.
Är det standard hos er att ha reklam skyltar liggandes över en månad med priser osv på?

Mycket imponerande måste jag säga....

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

22 Oktober tycks vara ett eventuellt datum för nya Macbook Pro jag hoppas innerligt själv på det, för det är dags att byta ut min 3 år gamla laptop på jobbet och jag har ställt in mig på en MBP Retina 15" den här gången då jag inte öht spelar längre . Angående priser i förväg vet enbart Apple själva i USA dom priserna kanske kanske att apples egna varuhus kan ha en hint men knappt det ens. Men som någon annan påpeka så bör dom gå i paritet med förra modellens priser. Så har det iaf varit tidigare.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

22 Oktober tycks vara ett eventuellt datum för nya Macbook Pro jag hoppas innerligt själv på det, för det är dags att byta ut min 3 år gamla laptop på jobbet och jag har ställt in mig på en MBP Retina 15" den här gången då jag inte öht spelar längre . Angående priser i förväg vet enbart Apple själva i USA dom priserna kanske kanske att apples egna varuhus kan ha en hint men knappt det ens. Men som någon annan påpeka så bör dom gå i paritet med förra modellens priser. Så har det iaf varit tidigare.

Väntar själv med spänning
Hoppas verkligen att det blir lite mer uppgraderingar än Haswell, SSD, WiFi.
Har väntat 5-6 månader nu och skulle nog bli rätt besviken om man väntat så länge och det inte kom mer än så :S

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Väntar själv med spänning
Hoppas verkligen att det blir lite mer uppgraderingar än Haswell, SSD, WiFi.
Har väntat 5-6 månader nu och skulle nog bli rätt besviken om man väntat så länge och det inte kom mer än så :S

Samma här då. Vore trevligt om dom lyckades banta av lite vikt på den. Drömmen hade ju varit möjligheten att få den i svarteloxerat utförande. Oavsett så ligger det nog nära till köp av antingen 13 eller 15 tums i retina utförande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Väntar själv med spänning
Hoppas verkligen att det blir lite mer uppgraderingar än Haswell, SSD, WiFi.
Har väntat 5-6 månader nu och skulle nog bli rätt besviken om man väntat så länge och det inte kom mer än så :S

Jag har väntat mest på Haswell. Vikten kommer ju vara hälften av min nuvarande laptop minst nästan en tredjedel till och med. 15" har jag riktat in mig på med 16gb ram och 512gb hd. Ska dualboots köra den då jag jag motvilligt dagligen jobbar i windows miljö fortfarande. Så det blir utöver Macen en ny W7 licens som skall inhandlas om jag inte kan få över någon av mina 2 tidigare licenser in i den.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Jag har väntat mest på Haswell. Vikten kommer ju vara hälften av min nuvarande laptop minst nästan en tredjedel till och med. 15" har jag riktat in mig på med 16gb ram och 512gb hd. Ska dualboots köra den då jag jag motvilligt dagligen jobbar i windows miljö fortfarande. Så det blir utöver Macen en ny W7 licens som skall inhandlas om jag inte kan få över någon av mina 2 tidigare licenser in i den.

Ja så ser det ut för mig med.
Blir förmodligen den värre versionen av dom 2 färdiga modellerna som brukar komma.
Ska också dualboota, när man i vissa situationer kan behöva windows.
Blir intressant att se vad för nytt som kommer. Och om det blir Iris Pro över hela 15" linjen, eller om det blir nNVIDIA grafik över hela linjen.
Finns ju också en chans att det blir som på iMacen där man kan uppgradera till nVIDIA grafik.
Har varit så mycket rykten fram och tillbaka med vad som kan komma och inte komma, som tex:
Redesign
IGZO
4k
TB2
Bara Iris Pro.
Uppgradering till nVIDIA grafik.
Andra rykten som sagt att det bara blir samma saker som MBA fick, och det är först nästa år som det kommer stora förändringar.

Känslan är ju att man förmodligen kommer bli besviken för att man förväntat sig för mycket.
Blir det bara MBA uppgraderingarna vet jag att jag kommer bli det iallafall, speciellt nu när det dragit ut på tiden så enormt mycket.
Har varit utan laptop och väntat på denna modell i 5-6 månader nu, fått stå ut med att bara använda mig av min NUC som jag har kopplat till TVn.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Ja så ser det ut för mig med.
Blir förmodligen den värre versionen av dom 2 färdiga modellerna som brukar komma.
Ska också dualboota, när man i vissa situationer kan behöva windows.
Blir intressant att se vad för nytt som kommer. Och om det blir Iris Pro över hela 15" linjen, eller om det blir nNVIDIA grafik över hela linjen.
Finns ju också en chans att det blir som på iMacen där man kan uppgradera till nVIDIA grafik.
Har varit så mycket rykten fram och tillbaka med vad som kan komma och inte komma, som tex:
Redesign
IGZO
4k
TB2
Bara Iris Pro.
Uppgradering till nVIDIA grafik.
Andra rykten som sagt att det bara blir samma saker som MBA fick, och det är först nästa år som det kommer stora förändringar.

Känslan är ju att man förmodligen kommer bli besviken för att man förväntat sig för mycket.
Blir det bara MBA uppgraderingarna vet jag att jag kommer bli det iallafall, speciellt nu när det dragit ut på tiden så enormt mycket.
Har varit utan laptop och väntat på denna modell i 5-6 månader nu, fått stå ut med att bara använda mig av min NUC som jag har kopplat till TVn.

Jag har ju en dator så jag har väntat medvetet, jag var sugen redan i våras men stod över just pga av att det hände för lite senast. 650m är inte värt att satsa på i dagens läge även om jag i mitt arbete skulle mer än väl klara mig med inbyggd grafik. Däremot så betalar jag ogärna för gamla modeller som man faktiskt få se nuvarande modell som. Jag hade alla gånger kunnat klara mig med en 3500 kr mediamarkt dator också men då jag spenderar 8+ timmar 5 dagar i veckan arbetandes med dator vill jag gärna att det ska kännas bra när jag gör det.
Idag är min Alienware laptop allt annat än smooth. Fläktarna har med åren börjat låta mer. Vikten är en stor belastning och inte längre motiveringsbar då jag inte spelar på den eller ens kan med glädje spela nyare spel på den. Jag har på senare tid skaffat ny hobby som i sin tur drog med sig ett inköp av en gopro för att filma mina utflykter för att se hur det ser ut och ta lärdom av dom. Jag har sen tidigare både telefon, platta och apple tv vilket skulle göra eko systemet komplett med en riktigt mac hemma så att allt synkar på ett bättre sätt.
Iris pro räcker gott för mina behov och ser rätt lovande ut. Jag hoppas innerligt men tror på det när jag ser det att mina jobb program görs till mac miljö med . På så vis skulle jag helt kunna lägga operativet som jag föraktar på hyllan för evigt.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 