HDMI Forum färdigställer HDMI 2.0 för 4K-upplösning i 60 Hz

Permalänk
Entusiast
Skrivet av TAG9217:

Vad är det som gör HDMI mer populärt än DisplayPort när Displayport är både royalty-fritt samt levererar högre bandbredd/prestanda? Även DisplayPort är ju kapabel till att skicka ljud och bild samtidigt.

Är det enbart för att samtliga bolag som ligger bakom HDMI är större än VESA som har hand om DisplayPort? Såvitt jag vet/har kunnat läsa mig till, så är HDMI's enda fördel att den kan leverera även ethernet via samma kabel.

Lite komiskt hur HDMI stödjer 1920x1080@60 och nu även 4096x2160@60, men inte varken 2560x1600@60 eller 2560x1440@60.

HDMI var först så det han bli standard. När den kom var alternativen VGA eller DVI och då verkade ju HDMI väldigt trevligt. DP är ett senare påhitt så gärna hade fått ta över men problemet är att det redan finns ett enormt ekosystem med HDMI. Folk har ju betalat mycket pengar för att Bluray, digitalbox, hemmabioresiever och TV ska köra på HDMI. För att helt byta ut det så skulle alla behöva byta ut all utrustning vilket blir väldigt dyrt för gemene konsument.

Hur fungerar DP med att skicka vidare ljud och bild separat? Kan man på ett enkelt sätt plocka bara ljudsignalen från till exempel en Bluray till en resiever som sedan skickar vidare signalen till en TV?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Hm.. som jag förstått det ska väll redan DP 1.2 klara av 4k @ 60Hz? Tolkade jag Wikipedia rätt så ska DP 1.2 klara 3840*2160 med 60Hz. Och enligt nvidias hemsida på specifikationerna för gtx 680 står det:

Citat:

3840x2160 at 30Hz or 4096x2160 at 24Hz supported over HDMI. 4096x2160 (including 3840x2160) at 60Hz supported over Displayport. Support for 4k tiled MST displays requires 326.19 driver or later.

Permalänk
Skrivet av Moriquende:

Ah, du tänker på snabba plastleksaker!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trixtr:

Hur kommer 3D att fungera på TVn då? Har inte det så kan inte detaljerna men räcker 60 Hz för 3D på en TV?

Mer eller mindre alla filmer sen länge tillbaka spelas in i 24 Hz (eller oftast 23,976 Hz). I fullupplöst 3d innebär det krav på 48 Hz vilket HDMI 2.0 bör klara utan problem.
Undantagen till 24 Hz-filmer är mycket ovanliga (s.k. High Frame Rate - 48Hz). The Hobbit är den enda större filmen vad jag vet som filmats i HFR och har fått mycket kritik för den gummiaktiga såpoperakänslan det medför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

HDMI var först så det han bli standard. När den kom var alternativen VGA eller DVI och då verkade ju HDMI väldigt trevligt. DP är ett senare påhitt så gärna hade fått ta över men problemet är att det redan finns ett enormt ekosystem med HDMI. Folk har ju betalat mycket pengar för att Bluray, digitalbox, hemmabioresiever och TV ska köra på HDMI. För att helt byta ut det så skulle alla behöva byta ut all utrustning vilket blir väldigt dyrt för gemene konsument.

Hur fungerar DP med att skicka vidare ljud och bild separat? Kan man på ett enkelt sätt plocka bara ljudsignalen från till exempel en Bluray till en resiever som sedan skickar vidare signalen till en TV?

Det ska enligt specifikationen gå att skicka både ljud och bild samtidigt, men även separat. Hur man skickar dem separat vet jag dock inte.

Det skulle inte bli överdrivet dyrt dock, då DisplayPort kan emulera både HDMI och DVI-D med en passiv adapter. Dock är ju inte detta en praktisk lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Ingen av dem hanterar såvitt jag vet 4K @ 120hz.

Displayport är ungefär som HDMI 2.0 i bitrate och DVI verkar inte klara mer än strax över 30hz (=120hz för 1080p).

Ok varning för dum kommentar eftersom jag inte kan detta.

Jag kör HDMI på en 120Hz skärm i 1080p. Får jag en begränsning då och vad ska jag köra annars?

Sen snackas det om fps i samma veva. Har vi en begränsning på detta pga kabeln? Dvs om jag har kapacitet med grafikkorten att köra, säg 100fps. Kommer då det bli begränsning pga HDMI kabeln? Fan nu är jag förvirrad. Hade aldrig en tanke på att överföringen hade begränsningar i förhållande till vad datorn kan prestera.

/En lost mupp

Visa signatur

Detta är min e-penis. Håll tillgodo: 8=====o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benny_k:

Jag kör HDMI på en 120Hz skärm i 1080p. Får jag en begränsning då och vad ska jag köra annars?

Enligt wikipedia:

"HDMI 1.4b was released on October 11, 2011.[152] One of the new features is that it adds support to 3D 1080p video at 120 Hz -allowing frame packing 3D format at 1080p60 per Eye (120 Hz total)"

Så har du en HDMI kabel som är nyare en så med 1.4b så bör det nog inte vara några problem.

Permalänk
Medlem

Bland det vackraste man kan hitta

Sorry men för ful.
Ska det vara Nissan är det 34 som gäller

Helt klart mest intressant, men laddningstiden drar ner den rätt mycket.

Permalänk
Medlem

Hoppas det börjar trilla ut grejer med detta snart, tänker då först och främst på hembioförstärkare
Behöver uppgradera gamla yamahan nu, och tänkte ja väntar in tills onkyo eller nått ger mig en förstärkare med HDMI 2.0 5-6in och 2ut

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James