Intel läcker prestandatest med Atom Z3770 "Bay Trail-T"

Permalänk
Melding Plague

Intel läcker prestandatest med Atom Z3770 "Bay Trail-T"

I skuggan av elektronikmässan IFA läckor Intel ut det första resultatet av Atom Z3770 med arkitekturen Silvermont i det populära prestandatestet Cinebench 11.5.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Master of Overkill

Det är ju rätt nice

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Damn it! Jag visste ju om det här men var tvungen att köpa atom-dator (iconia w510) nu till skolstarten nu (otålig fru krävde).

Grym prestanda, om grafiken hänger med hyfsat kommer det här bli en revolution för hybrid-tablets tror jag.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Inte illa bump i så fall Men kommer ändå för sakens skull slänga in AMD A-serie prollar i några burkar jag bygger framöver som bara ska klara basala uppgifter för föräldrarna. De gör ju sitt jobb och lite bättre ekonomi för dem.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Testade igår med min netbook med en pentium su-4100 som har två kärnor på 1.3GHz. Med den datorn fick jag 0.74pts i samma test. Jag kan verkligen leva med en tablet med liknande prestanda med tanke på att man slipper fläktar, får bättre batteritid och IPS skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Testade igår med min netbook med en pentium su-4100 som har två kärnor på 1.3GHz. Med den datorn fick jag 0.74pts i samma test. Jag kan verkligen leva med en tablet med liknande prestanda med tanke på att man slipper fläktar, får bättre batteritid och IPS skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Förutom att den här fick dubbelt så bra prestanda? Läste nyheten?

Permalänk
Medlem

Som vanligt så bör man ta ett handplockat benchmarkresultat med en skopa salt så länge det kommer från företaget som tillverkar processorn.

Om den lanseras under hösten och Tegra 5 ska komma under Q1 2014 så kan tablets bli radikalt bättre inom bara några månader. Ska bli kul hur 3:e generationens Nexus 7 blir av, kan bli ett köp där om grafiken fortsätter att förbättras 3-5x per generation.

Permalänk
Avstängd

Varför kör dom 32-bit OS och 32-bit Cinebench? :s

Permalänk
Medlem

Det var ju lite annan prestandaboost än vad det varit mellan de olika generationerna Core-proppar. Så ska det se ut!

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Förutom att den här fick dubbelt så bra prestanda? Läste nyheten?

Jo, jag vet men jag tycker singeltråd prestanda är viktigare än multitrådsprestanda iaf på en tablet (och netbook). De gånger jag kommer att köra cinebench på min tablet kommer nog inte vara så många. Men nya atom kommer antagligen ha turboläge då bara två kärnor används.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Umbrellas:

Som vanligt så bör man ta ett handplockat benchmarkresultat med en skopa salt så länge det kommer från företaget som tillverkar processorn.

Om den lanseras under hösten och Tegra 5 ska komma under Q1 2014 så kan tablets bli radikalt bättre inom bara några månader. Ska bli kul hur 3:e generationens Nexus 7 blir av, kan bli ett köp där om grafiken fortsätter att förbättras 3-5x per generation.

Att kalla resultatet i Cinebench för "handplockat" får den som gjort urvalet att framstå som rätt inkompetent då det inte är någon hemlighet att flyttalsdelen (som är den del som Cinebench stressar mest) är relativt klen i Silvermont (jämfört med t.ex. Jaguar och Cortex A15).

Fokus på denna CPU-design är heltalsprestanda och låg strömförbrukning, vilket är helt rätt prioriterat då det absolut viktigaste för de applikationer man kör på mobiler/pekplattor är begränsade av enkeltrådprestanda för heltal. Så en "handplockad" benchmark skulle vara något som bara jobbar med heltal och har ett "working-set" som ganska precist får plats i L2-cache (L2-cachen i Silvermont krossar både Jaguar och allt på ARM-sidan).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv

Väntat men ändå lite otrevligt. Det börjar se lite väl mörkt för ARM nu när intel äntligen börjar ta saker på allvar.

Permalänk
Inaktiv

Antar att det inte är Hyperthreading på denna processor i.o.m 4/4?

Min 4770K får 8.55 med HP och runt 6.3 utan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappa:

Antar att det inte är Hyperthreading på denna processor i.o.m 4/4?

Min 4770K får 8.55 med HP och runt 6.3 utan.

Tror inte silvermont har stöd för ht alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Kanske börjar bli dags för en surfplatta snart då, kombinationen med z37770 och windows 8.1 ser riktigt lovande ut. Nån som har koll på ett ungefär när modeller som den här http://www.youtube.com/watch?v=uGAogWNOl2s kommer leta sig ut i handeln och ungefär vilket pris de kommer ligga på? Lär ju bli billigare än surface pro iaf då atom chippen lär vara betydligt billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Varför kör dom 32-bit OS och 32-bit Cinebench? :s

Förmodligen för att det kanske visare sig att z3000-serien är en skräp 32-bits CPU, ingen ia64 (eller x64 if you so like).

*Besviken min*

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iMatter:

Förmodligen för att det kanske visare sig att z3000-serien är en skräp 32-bits CPU, ingen ia64 (eller x64 if you so like).

*Besviken min*

IA-64 är Intel Itanium.
AMD64 är AMDs implementation av 64-bit stöd för x86, även kallad IA-32.
EM64T är Intels implementation av 64-bit stöd för x86, senare övergick dom till namnet Intel 64.
x68 är ett marknadsföringsbegrepp som Microsoft använder.

Det korrekta namnet x86-64.

Fan vad sämst den är om den inte har 64-bitar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

IA-64 är Intel Itanium.
AMD64 är AMDs implementation av 64-bit stöd för x86, även kallad IA-32.
EM64T är Intels implementation av 64-bit stöd för x86, senare övergick dom till namnet Intel 64.
x68 är ett marknadsföringsbegrepp som Microsoft använder.

Det korrekta namnet x86-64.

Fan vad sämst den är om den inte har 64-bitar.

det har den nog, men en surfplatta med atom kommer nog ha mindre än 4GB RAM.

edit: från anandtech

Citat:

Silvermont is 64-bit capable, although it is up to Intel to enable 64-bit support on various SKUs similar to what we’ve seen with Atom thus far.

verkar som att det blir classic intel begränsning av vissa processorer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Azodan:

det har den nog, men en surfplatta med atom kommer nog ha mindre än 4GB RAM.

Nja, alla dagens surfplattor och mobiler är på 2 GB RAM.
Det talas om att kommande smartphones kommer med 3 GB.
Så det är väl inte så länge innan vi får se plattor och mobiler med 4 GB RAM.

Skrivet av Azodan:

verkar som att det blir classic intel begränsning av vissa processorer.

Tråkigt att inte dom kunna släppa 32-bit och satsa helhjärtat på 64-bit så vi kan glömma 32-bit och leva i en 64-bit värld där allt är 64-bit.