Permalänk
Medlem

Fråga ang Noctua NH-U9b se2 till fx 8350

Hej!

Jag undrar om denna processorfläkt är för klen för denna processor? Har läst att denna cpu blir rätt varm, för den kommer upp i ca 60 grader i bf3 efter ett tags spelande. Behöver jag byta ut kylaren, eller bara testa montera om ifall jag fick på för lite pasta? Har bara haft den ihopsatt i 1 dag sen jag byggde ihop den så har inte varit igång länge. I idle ligger den på ca 36c så går ju upp rätt mycket i spelandet så blir lite orolig då jag läst att det blir riskfyllt vid 62c på vissa ställen? Har för övrigt:

Fractal design r4
2x140mm på insug i front
1x140mm bak på utblås

Tacksam för svar då jag inte riktigt vågar spela

Mvh Rickard

Visa signatur

Amd Fx8350 | Noctua NH-U14S| Asus M5A97 | Kingston HyperX Genesis 1600mhz| Corsair TX 650w | Fractal Design r4 Black | Asus r9 280x TOP | Asus VG278HR

Permalänk
Medlem

NH-U9b se2 borde vara tillräcklig. 60 grader låter mycket. Prova att montera om den och se om det hjälper.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem

att säga så här, 60 grader är inga problem jag maxar 65 i bf3 med 212 evo. men du kan montera om kylaren och du kan ha tagit för mycket kylpasta eller dragit skruvarna lite löst (överdra dem bara inte nu) eller liknande.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Skrivet av infigo:

att säga så här, 60 grader är inga problem jag maxar 65 i bf3 med 212 evo. men du kan montera om kylaren och du kan ha tagit för mycket kylpasta eller dragit skruvarna lite löst (överdra dem bara inte nu) eller liknande.

Fast det är inte samma max temp på intel processorer och amd processorer..

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar! Var o gjorde ett impulsköp nu på en h80i så får jag se om det blir bättre ^^
Går det använda corsairs egna pasta som sitter på? Eller ska jag byta till silver 5?

Visa signatur

Amd Fx8350 | Noctua NH-U14S| Asus M5A97 | Kingston HyperX Genesis 1600mhz| Corsair TX 650w | Fractal Design r4 Black | Asus r9 280x TOP | Asus VG278HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av albindubech:

Fast det är inte samma max temp på intel processorer och amd processorer..

nej det är en skillnad men den är inte jättestor så den tempen han har är okej att ha

Skrivet av Wagosh:

Tack för snabba svar! Var o gjorde ett impulsköp nu på en h80i så får jag se om det blir bättre ^^
Går det använda corsairs egna pasta som sitter på? Eller ska jag byta till silver 5?

kör corairs om det inte är så att den ska vara jättedålig (jag vet inte), de som har en h80i vet bättre hur kylpastan är. gissningsvis så går den att använda.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Har nu spelat Bf3 på ultra o allt gottis med h80i:n verkar funka hyffsat bra. Den såg ut o stanna vid 52c vid några timmars spelande. Nu vet jag inte hur bra deras egna pasta är, men tänkte låta den va på nån mer dag o se ifall det kommer på plats, annars byter jag till silver 5 o testar ifall det kan sjunka o ligga under 50 iaf ^^ Men fläktarna som följde med va fan inget att hurra för så kanske borde byta ut dom?

Visa signatur

Amd Fx8350 | Noctua NH-U14S| Asus M5A97 | Kingston HyperX Genesis 1600mhz| Corsair TX 650w | Fractal Design r4 Black | Asus r9 280x TOP | Asus VG278HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wagosh:

Hej igen!

Har nu spelat Bf3 på ultra o allt gottis med h80i:n verkar funka hyffsat bra. Den såg ut o stanna vid 52c vid några timmars spelande. Nu vet jag inte hur bra deras egna pasta är, men tänkte låta den va på nån mer dag o se ifall det kommer på plats, annars byter jag till silver 5 o testar ifall det kan sjunka o ligga under 50 iaf ^^ Men fläktarna som följde med va fan inget att hurra för så kanske borde byta ut dom?

Jag har hört att Silver 5 ska sänka temperaturerna rätt mycket jämfört med Corsairs kylpasta. Jag skulle inte tveka att byta ut den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abdulleh:

Jag har hört att Silver 5 ska sänka temperaturerna rätt mycket jämfört med Corsairs kylpasta. Jag skulle inte tveka att byta ut den.

Låter ju inte dumt isåfall, men ska testa nån dag till så får jag se:) Men kommer nog byta iaf senare.

Visa signatur

Amd Fx8350 | Noctua NH-U14S| Asus M5A97 | Kingston HyperX Genesis 1600mhz| Corsair TX 650w | Fractal Design r4 Black | Asus r9 280x TOP | Asus VG278HR