Hjälp! Raspberry PI + Berryboot, lyckas inte få svenskt tangentbord!

Permalänk
Medlem

Hjälp! Raspberry PI + Berryboot, lyckas inte få svenskt tangentbord!

Hej!

Jag har installerat denna boot-loadern på min raspberry pi
http://www.berryterminal.com/doku.php/berryboot

Sedan har jag också installerat:
Debian Wheezy Raspbian 2012.12
OpenElec 3.0.3

Men jag har försökt utan någon vidare framgång att få mitt tangentbord till svenska, får det varken till att funka i Wheezy eller OpenElec.

I OpenElec så har jag satt Language till "sv" i systeminställningar
& i Wheezy så har jag försökt med

# dpkg-reconfigure keyboard-configuration

Samt ändra /etc/default/keyboard

# KEYBOARD CONFIGURATION FILE # Consult the keyboard(5) manual page. XKBMODEL="pc105" XKBLAYOUT="sv" XKBVARIANT="" XKBOPTIONS="grp:alt_shift_toggle" BACKSPACE="guess"

utan vidare resultat..!

Jag använder ett logitech k400 tangentbord, och vet att det fungerade tidigare när jag hade en standalone version av OpenElec PI build på mitt minneskort!

Är det någon som har lyckats lösa detta, eller som kan hjälpa mig? Är det någon inställning jag behöver göra i Berryboot:s filer eller är detta helt hopplöst?

Mvh

Permalänk

Sitter själv på BerryBoot med Raspbian och Raspbmc istället. Men har haft svenskt tgtbords layout från absolut början.

Har du testat med "sudo raspi-config" i terminalen i raspbian och "configure_keyborad"?

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem

# KEYBOARD CONFIGURATION FILE
# Consult the keyboard(5) manual page.

XKBMODEL="pc105"
XKBLAYOUT="sv"
XKBVARIANT=""
XKBOPTIONS="grp:alt_shift_toggle"

BACKSPACE="guess"

Testat att ändra "sv" till "se"?

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christoffer1989:

Sitter själv på BerryBoot med Raspbian och Raspbmc istället. Men har haft svenskt tgtbords layout från absolut början.

Har du testat med "sudo raspi-config" i terminalen i raspbian och "configure_keyborad"?

Hm, har ett svagt minne av att jag fibblade något med tangentbords-inställningar när Debian Wheezy installerats tror jag det var. kanske har jag ställt till det då?

Jag ska kolla det senare, måste gå ifrån datorn en stund just nu.
Men om det är någon mer som har idéer så kör på!

Permalänk
Skrivet av brawl:

Hm, har ett svagt minne av att jag fibblade något med tangentbords-inställningar när Debian Wheezy installerats tror jag det var. kanske har jag ställt till det då?

Jag ska kolla det senare, måste gå ifrån datorn en stund just nu.
Men om det är någon mer som har idéer så kör på!

INte helt omöjligt Sen kan jag inte hjälpa mkt mer^^ Är total noob på linux/raspbian o allt liknande. Men hoppas det löser sig för dig

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christoffer1989:

Sitter själv på BerryBoot med Raspbian och Raspbmc istället. Men har haft svenskt tgtbords layout från absolut början.

Har du testat med "sudo raspi-config" i terminalen i raspbian och "configure_keyborad"?

Jag känner igen den menyn! har säkert strulat till det där!
Christoffer1989 kan jag fråga vad du har satt för inställning på configure_keyboard samt få en dump av din /etc/default/keyboard?

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

# KEYBOARD CONFIGURATION FILE
# Consult the keyboard(5) manual page.

XKBMODEL="pc105"
XKBLAYOUT="sv"
XKBVARIANT=""
XKBOPTIONS="grp:alt_shift_toggle"

BACKSPACE="guess"

Testat att ändra "sv" till "se"?

Förlåt "se" stod det faktiskt i min fill, en exakt kopia av min fil är nu:

XKBMODEL="logiik" XKBLAYOUT="se" XKBVARIANT="" XKBOPTIONS="terminate:ctrl_alt_bksp" BACKSPACE="guess"

Permalänk
Medlem

Hade också problem med att ändra till svenskt tangenbord i Raspbian (genom Berryboot), trots att jag ställt in rätt,

Hittade lösningen här.
Skapa en fil med valfri textredigerare,
i filen skriver du

setxkbmap sv

spara filen som .xsessionrc i din hemkatalog och starta om.

Steg för steg anvinsningar :
Öppna terminalen (t.ex LXTerminal)
i terminalen skaffar du dig rättigheter med sudo och öppnar en textredigerare, t.ex nano

sudo nano /home/pi/.xsessionrc

i textediteraren nano som du nu har framför dig skriver du

setxkbmap sv

spara med Ctrl + O
avsluta nano med Ctrl + X

starta om genom att skriva

sudo reboot

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

Hade också problem med att ändra till svenskt tangenbord i Raspbian (genom Berryboot), trots att jag ställt in rätt,

Hittade lösningen här.
Skapa en fil med valfri textredigerare,
i filen skriver du

setxkbmap sv

spara filen som .xsessionrc i din hemkatalog och starta om.

Steg för steg anvinsningar :
Öppna terminalen (t.ex LXTerminal)
i terminalen skaffar du dig rättigheter med sudo och öppnar en textredigerare, t.ex nano

sudo nano /home/pi/.xsessionrc

i textediteraren nano som du nu har framför dig skriver du

setxkbmap sv

spara med Ctrl + O
avsluta nano med Ctrl + X

starta om genom att skriva

sudo reboot

Jag har också problem med detta. Men när jag följer dina anvisningar får jag felet under uppstarten: "Can not find file "symbols/sv" in any known directory failed."