Sony lanserar surfplattan Vaio Tap 11

Permalänk
Melding Plague

Sony lanserar surfplattan Vaio Tap 11

Japanska Sony avtäcker "världens tunnaste Windows-surfplatta" med processor ur Intels Core-familj, vilket ackompanjeras av ett ryggstöd och tillhörande tangentbord.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Stiligt, faktiskt.

Permalänk

I'd tap that!

Relativt humant pris dessutom

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3D kyld med en Arctic Freezer A35 | 32GB DDR4 | RTX 2070 Ventus | Corsair CX550M | Intel 660P 1TB + WDSN850 1TB | Asus TUF B550M-Plus Wifi | låda: Cooler Master NR400 | Skärm: Dell U2312HM + AOC Q3279VWFD8 | Ljud: Denon AVR-1513 Förstärkare | Cerwin Vega! VE-5M Frontar | Yamaha YST-SW012 Sub | Arturia Keylab essential 61 | Urbanista Berlin blåtandslurar som jag köpte på båten..

Permalänk
Medlem

Habegär på den!
Undrar vilka specs man får för de 8 tusen.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

mest sugen på att se vad man får för battteritid. Surface pro största minus var ju batteriet. Surface pro 2 har jag läst ska få runt 7 timmar.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt vitsen kan man inte bara köpa en ultrabook? Men å andra sidan så har jag ingen aning vad man ska ha en surfplatta till över huvud taget.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Om det är detta man vill ha kan man väl lika gärna köpa en iPad Retina med extra tangentbord.

Eller vad missar jag?

Själv vill jag ha en "riktig laptop" med core i7, 2.5 hårddisk, IPS skärm och snabb WiFi... antar att det tar ett par månader till innan nått lämpligt från lenovo dyker upp.

Permalänk
Medlem

vad är en Core Y för nått?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Hymer:

vad är en Core Y för nått?

Jag har uppdaterat artikeln med den här länken som är läsvärd om du vill veta mer http://www.sweclockers.com/recension/17188-dell-xps-12-konver...

Kort sammanfattat är Y-serien strömsnålare och något svagare varianter för Ultrabook, mer specifikt för användning i modeller som dessa där processorn monteras bakom skärmen.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Jag hoppas de släpper en vattentät variant.

Skrivet av CFSsss:

Om det är detta man vill ha kan man väl lika gärna köpa en iPad Retina med extra tangentbord.

Eller vad missar jag?

Själv vill jag ha en "riktig laptop" med core i7, 2.5 hårddisk, IPS skärm och snabb WiFi... antar att det tar ett par månader till innan nått lämpligt från lenovo dyker upp.

En iPad är inte en bra ersättare till en liten laptop, de är bra som surfplattor men inte som dator.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Känns som Sony och Asus VERKLIGEN fattat något viktigt! De är okej att komma på saker före Apple... De är okej att göra designen snyggare... Var de så jävla svårt? Hur lång tid tog de? 10 år?

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Om det är detta man vill ha kan man väl lika gärna köpa en iPad Retina med extra tangentbord.

Eller vad missar jag?

Själv vill jag ha en "riktig laptop" med core i7, 2.5 hårddisk, IPS skärm och snabb WiFi... antar att det tar ett par månader till innan nått lämpligt från lenovo dyker upp.

En ipad kan ju inte köra "riktiga program" och räcker inte 802.11 b/g/n samt 4g?

Permalänk
Medlem

Hoppas det kommer en variant med 3/4G.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Om det är detta man vill ha kan man väl lika gärna köpa en iPad Retina med extra tangentbord.

Eller vad missar jag?

Själv vill jag ha en "riktig laptop" med core i7, 2.5 hårddisk, IPS skärm och snabb WiFi... antar att det tar ett par månader till innan nått lämpligt från lenovo dyker upp.

Jag vill inte ha en "riktigt laptop" utan jag vill ha en väldigt bärbar laptop. Min nästa laptop blir garanterat en hybrid, 10-13".
Win8 för äldre spel och emulatorer, koppla till TVn med widi.
Ubuntu för programmering.

Min "riktiga dator" är en stationär som faktiskt klarar att driva nya tunga spel, redigera bilder och videos. Använda CAD om man vill. Förstår inte varför folk vill ha "riktiga laptops" på 17"-över.

Det är jag det, ser ju att du vill ha något annat så de får vi bara respektera då

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Om det är detta man vill ha kan man väl lika gärna köpa en iPad Retina med extra tangentbord.

Eller vad missar jag?

Själv vill jag ha en "riktig laptop" med core i7, 2.5 hårddisk, IPS skärm och snabb WiFi... antar att det tar ett par månader till innan nått lämpligt från lenovo dyker upp.

Du missar två saker.
1. Det här är inte en pryl begränsad till ett mini-os utna du får full windows på den så i det perspektivet ska den snarare jämföras med en MacBook Air.

2. Flexibiliteten. Försök stoppa in ett USB minne tex i en Ipad .....

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

Här har man letat efter alternativ till Surface Pro / Samsung Ativ 700T. BAM! Där kom den.

Det är väldigt svårt att hitta en tablet som har hyfsad prestanda med aktiv penna. Någon som vet om det är Wacom teknik eller om det något annat?

Trevligt med IR och 4G också. Wacom har också släppt Cintiq tablets men det ligger över 1500$+ för Android och för Windows 8 2000$... Så det här verkar lovande, mer tablets med stylus till folket!

Permalänk
Medlem

Sjukt mycket ha begär på denna plattan men tyvärr är inte behovet stort nog för att lägga 8000 på det. Grymt snygg va den.

Skrivet av Francis:

Jag vill inte ha en "riktigt laptop" utan jag vill ha en väldigt bärbar laptop. Min nästa laptop blir garanterat en hybrid, 10-13".
Win8 för äldre spel och emulatorer, koppla till TVn med widi.
Ubuntu för programmering.

Min "riktiga dator" är en stationär som faktiskt klarar att driva nya tunga spel, redigera bilder och videos. Använda CAD om man vill. Förstår inte varför folk vill ha "riktiga laptops" på 17"-över.

Det är jag det, ser ju att du vill ha något annat så de får vi bara respektera då

Håller helt med i ditt tänk där med en liten hybrid och en "riktig" dator.

"Riktiga laptops", aka släpbara, är väl om man inte har möjlighet att ha båda delarna..eller om man inte har behovet av kraften i en stationär.

Permalänk
Medlem

Fan nu vart ju asus transformer inte alls lika intressant!!
Jag vill ha en platta med "fullt" windows för kompatibiliteten och platta för att plugga med!
Då hoppas ja att de finns i oktober med 250+ gb & i7 för vettig prislapp (10 - 12 k). Bra SONY!

Visa signatur

Intel i7-5820k .:. 32GB DDR4 2400 MHz .:. RTX 3060 Ti .:. 1TB 970 EVO NVMe .:. AOC 49" 5120x1440@120Hz
Intel E3-1230v2 .:. 32GB DDR3 ECC .:. GTX 1650 .:. 9x3TB WD Red & 4x10TB IronWolf

Permalänk
Medlem
Skrivet av SilverFox:

Här har man letat efter alternativ till Surface Pro / Samsung Ativ 700T. BAM! Där kom den.

Det är väldigt svårt att hitta en tablet som har hyfsad prestanda med aktiv penna.

Har man råd finns också Lenovos Helix med Wacom. 2048 nivåer känslighet i penntrycket. Stylusförvaring i tabletdelen. Har inte kommit med Haswell ännu dock.

Permalänk
Medlem

Hmm. Mycket intressant faktiskt, det kan nog vara precis den sorts maskin jag letar efter (dvs mitt emellan en liten traditionell bärbar och en lekplatta, utan att för den skull ha bajsprestanda). Att den väger lite, är supertunn och snygg gör ju inte saken sämre. Verkar passa perfekt som leisuremaskin.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Ser mycket lovande ut! Skulle vilja ser mer av hur tangentbordet kan fästas till enheten samt vad batteritiden kommer vara!

Jag har väntat ett bra tag på ett alternativ till Surface Pro med längre än de ca 4 timmars batteritid den kommer med och det här kanske kan vara det?

Permalänk
Medlem

Hm priset börjar på 8000kr, får man inte en rätt hyffsad Ultrabook för dom pengarna??

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk

Tangentbordet ser helt oanvändbart ut. Skaffa riktiga grejor att jobba på, jag förstår inte det här. Varför köpa nått slimmat bara för att man tycker att det är snyggt? Det skall väl användas också?

Att köpa en sån här produkt är som att köpa en mankini istället för arbetskläder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SilverFox:

Här har man letat efter alternativ till Surface Pro / Samsung Ativ 700T. BAM! Där kom den.

Det är väldigt svårt att hitta en tablet som har hyfsad prestanda med aktiv penna. Någon som vet om det är Wacom teknik eller om det något annat?

Trevligt med IR och 4G också. Wacom har också släppt Cintiq tablets men det ligger över 1500$+ för Android och för Windows 8 2000$... Så det här verkar lovande, mer tablets med stylus till folket!

Tyvärr så har tidigare plattor/hybrider ifrån Sony haft N-trig, och inte Wacom. Tyvärr så stödjer inte N-trig WinTab-API:et. Det innebär att många traditionella Win32-program som stödjer detta som Photoshop, etc, inte fungerar med tryckkänslighet på de med N-trig (som tex de ifrån Sony).

Därav att det bara är datorer/plattor med Wacomdigitzer som är intressant för mig (som tex Samsungs, Fujitsus och Microsofts).

Anledningen till att Sony valt N-trig är pris och att den digitizern är mycket tunnare än Wacom (vilket ger en totalt sett tunnare dator/platta, vilket kanske är viktigast för de flesta vanliga kunder).

Mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Tyvärr så har tidigare plattor/hybrider ifrån Sony haft N-trig, och inte Wacom. Tyvärr så stödjer inte N-trig WinTab-API:et. Det innebär att många traditionella Win32-program som stödjer detta som Photoshop, etc, inte fungerar med tryckkänslighet på de med N-trig (som tex de ifrån Sony).

Därav att det bara är datorer/plattor med Wacomdigitzer som är intressant för mig (som tex Samsungs, Fujitsus och Microsofts).

Anledningen till att Sony valt N-trig är pris och att den digitizern är mycket tunnare än Wacom (vilket ger en totalt sett tunnare dator/platta, vilket kanske är viktigast för de flesta vanliga kunder).

Mvh,
martin

Yep, N-Trig. Så det är därför Sony har kunnat uppnå en så tunn platta. Jag har inte provat N-Trig, men jag förstår att med ritprogrammet Manga Studio 5/Clip Studio Paint kan man få tryckkänslighet i ritprogrammet. En nackdel för N-Trig är 256 gentemot Wacoms 1024/2048 tryckkänslighetsnivåer. Här är en kort resumé efter jämförelse. Enda fördelen för N-trig - tracking accuracy i kanterna, som kanske blir viktigare om man använder den i portrait modus.

The laggy tracking has been improved greatly, but when I write fast, I can still feel a little bit a lagging, it's not as smooth as the Wacom rival by a very small amount.
Vectoring issue (stroke comes out zigzagged while drawing fast) is solved, completely solved! Kudos to NTrig!
Pressure Sensitivity is improved too, I guess it has something to do with DuoSense Pen 2 used on Duo 13, it requires less initial activation force, but still requiring more than Wacom.
Tracking Accuracy, this is the area where NTrig always shines, and Duo 13 doesn't disappoint. It has much more accurate stylus tracking than Wacom, especially at the edges. which means the stylus will work accurately in all screen orientation without calibration.

Här en lite videojämförelse mellan Wacom, och Sony N-Trig DuoSense (Gen 1) och DuoSense2 : http://www.youtube.com/watch?v=Xt2ioI7DXJ4&feature=youtu.be

Och här ett PCWorld test:

http://www.pcworld.com/article/2040915/review-n-trig-duosense...

Och slutligen, N-Trig med Clip Studio Paint - Manga Studio 5 efter uppdatering av programvaran:

http://www.youtube.com/watch?v=qrIZwIE27Hc

Det sägs att Photoshop håller på och överför till Microsofts API, varför N-Trig inte jobbar med att ta fram någon drivrutin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genelec8030:

Tangentbordet ser helt oanvändbart ut. Skaffa riktiga grejor att jobba på, jag förstår inte det här. Varför köpa nått slimmat bara för att man tycker att det är snyggt? Det skall väl användas också?

Att köpa en sån här produkt är som att köpa en mankini istället för arbetskläder.

De som provat säger att det fungerar mycket bra - precis som andra motsvarande chickletkeyboards.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FeedHurley:

Ser mycket lovande ut! Skulle vilja ser mer av hur tangentbordet kan fästas till enheten samt vad batteritiden kommer vara!

Jag har väntat ett bra tag på ett alternativ till Surface Pro med längre än de ca 4 timmars batteritid den kommer med och det här kanske kan vara det?

Inga publicerade tester. Sony uppger lite olika: 5-6 timmar. Beror väl på om man kör i5 eller i7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gadgety:

Yep, N-Trig. Så det är därför Sony har kunnat uppnå en så tunn platta. Jag har inte provat N-Trig, men jag förstår att med ritprogrammet Manga Studio 5/Clip Studio Paint kan man få tryckkänslighet i ritprogrammet. En nackdel för N-Trig är 256 gentemot Wacoms 1024/2048 tryckkänslighetsnivåer. Här är en kort resumé efter jämförelse. Enda fördelen för N-trig - tracking accuracy i kanterna, som kanske blir viktigare om man använder den i portrait modus.

The laggy tracking has been improved greatly, but when I write fast, I can still feel a little bit a lagging, it's not as smooth as the Wacom rival by a very small amount.
Vectoring issue (stroke comes out zigzagged while drawing fast) is solved, completely solved! Kudos to NTrig!
Pressure Sensitivity is improved too, I guess it has something to do with DuoSense Pen 2 used on Duo 13, it requires less initial activation force, but still requiring more than Wacom.
Tracking Accuracy, this is the area where NTrig always shines, and Duo 13 doesn't disappoint. It has much more accurate stylus tracking than Wacom, especially at the edges. which means the stylus will work accurately in all screen orientation without calibration.

Här en lite videojämförelse mellan Wacom, och Sony N-Trig DuoSense (Gen 1) och DuoSense2 : http://www.youtube.com/watch?v=Xt2ioI7DXJ4&feature=youtu.be

Och här ett PCWorld test:

http://www.pcworld.com/article/2040915/review-n-trig-duosense...

Och slutligen, N-Trig med Clip Studio Paint - Manga Studio 5 efter uppdatering av programvaran:

http://www.youtube.com/watch?v=qrIZwIE27Hc

Det sägs att Photoshop håller på och överför till Microsofts API, varför N-Trig inte jobbar med att ta fram någon drivrutin.

Photoshop har tagit fram en version för denna dator. Info från techradar:

"Bundled is a bespoke version of Photoshop, with Sony quick to point out that Adobe has been using its tablets as reference kit for Photoshop Touch....the brief demo we had of Photoshop Sony-style was impressive. "

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genelec8030:

Tangentbordet ser helt oanvändbart ut. Skaffa riktiga grejor att jobba på, jag förstår inte det här. Varför köpa nått slimmat bara för att man tycker att det är snyggt? Det skall väl användas också?

Att köpa en sån här produkt är som att köpa en mankini istället för arbetskläder.

Techradar: "Usually we try to avoid keyboard add-ons as they never offer the same feeling as a full-fat keyboard, but Sony has managed to pack that real feel into its keyboard case."

Permalänk
Skrivet av gadgety:

De som provat säger att det fungerar mycket bra - precis som andra motsvarande chickletkeyboards.

Chiclet keyboards har sämre skrivkomfort och saknar skulpterad key cap likt traditionella tangentbord. Denna skulptering har en funktion; guida dina fingrar. Chiclets är helt enkelt sämre att skriva på.

Dessutom brukar Chiclet keyboards inte ha korrekt tangentlayout av utrymmesskäl. Ytterligare en punkt som gör skrivkomforten sämre än traditionellt tangentbord.

Chiclet

Skrivet av gadgety:

Techradar: "Usually we try to avoid keyboard add-ons as they never offer the same feeling as a full-fat keyboard, but Sony has managed to pack that real feel into its keyboard case."

Se svar ovan, något säger mig att killen/tjejen på Techradar inte tar tangentbord på allvar.