Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Givetvist måste man ha ett trovärdigt ekosystem, dagens användare är inte så dumma att de köper att bli invallade i en MS-hage.

Sen ser då dagens globala statistik ut så här och WP är ytterst marginellt.

Jag kan inte tänka mig att MS kan ändra det här eftersom huvudkonkurenterna har helt fungerande ekosystem, vilket knappast MS klarar av.

Statcounter är inte representativt för marknadsandelar.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Givetvist måste man ha ett trovärdigt ekosystem, dagens användare är inte så dumma att de köper att bli invallade i en MS-hage.

Sen ser då dagens globala statistik ut så här och WP är ytterst marginellt.

http://i.imgur.com/oWZbXj2l.jpg

Jag kan inte tänka mig att MS kan ändra det här eftersom huvudkonkurenterna har helt fungerande ekosystem, vilket knappast MS klarar av.

Som sagt, Statcounter mäter webrtafik till ett antal websiter och har därmed lite at göra med dagens marknadsandelar. Marknadsandelarna under Q2 var ju Android 79,5%, IOS 13,6%, WP 3,9% och övriga 3%. WP är m.a.o. i procentenheter betydligt närmare IOS än IOS är Android.

Att MS inte klarar av ett fungerande ekosystem är att ta i.. om någon ska klara det så är det MS. Är helt övertygad om att MS kommer göra WP framgångsrikt med brute force.. Men det kommer ta tid. 15% inom 5år är realistiskt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Josafo:

Inräknade i vad? Om alla mobiler räknas så har ju Nokia (MS) redan ~15% markandsandel... Och med 15% år 2018 menade man smartphones, inte dumbphones som 10X.

"Microsoft is aiming to more than triple its current smartphone market share by 2018, from just over four percent today to 15 percent within five years."

Ojdå!
2011 skulle Winphone ha 20% av marknaden år 2015 Det var kvinnor och ungdomar som skulle attraheras av Winphone mobiler som huvud kundgrupp.
Så det lär ha varit en liten revision av Winphones framtidsutsikter.

Citat:

Windows Phone head of marketing Achim Berg said yesterday that IDC and Gartner’s 20 percent market share forecasts are actually conservative (shocker!), and he expects even greater success out of the platform. And the road to such success starts in Europe, with the launch of the HTC Radar and Titan on October 1. Microsoft has hired “hundreds of salesman” to help demonstrate the power of its newly refreshed platform, and plans to target the ladies and the youngsters to nab that 20 percent share.

Källor:
http://techcrunch.com/2011/09/02/gartner-idc-windows-phone-to-steal-second-place-from-ios-by-2015/
http://www.bloomberg.com/news/2011-09-01/microsoft-says-windows-phone-may-exceed-researcher-s-market-share-forecast.html

Det enda från Microsoft jag kan tänka mig äga, de närmsta fem åren är WinMo 6.1 i en Samsung SGH-i900 Omnia, saknar den mobilen sååå.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Josafo:

Som sagt, Statcounter mäter webrtafik till ett antal websiter och har därmed lite at göra med dagens marknadsandelar. Marknadsandelarna under Q2 var ju Android 79,5%, IOS 13,6%, WP 3,9% och övriga 3%. WP är m.a.o. i procentenheter betydligt närmare IOS än IOS är Android.

Att MS inte klarar av ett fungerande ekosystem är att ta i.. om någon ska klara det så är det MS. Är helt övertygad om att MS kommer göra WP framgångsrikt med brute force.. Men det kommer ta tid. 15% inom 5år är realistiskt.

Nej de klarar inte av att skapa ett fungerande globalt ekosystem eftersom MS i princip enbart tjänar sina pengar på licenser.

Angående Statcounter så känner jag igen argumentation från desperata Stallman-anhängare som desperat försöker hissa sina användarsiffror för en linuxdist

Statcounter ger en god bild av hur det ser ut globalt! ( i linjeform för att se det bättre)

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av plunn:

Statcounter ger en god bild av hur det ser ut globalt! ( i linjeform för att se det bättre)

Siffrorna är säkert jättebra, men som sagt visar man ju situationen hos surfande människor, vilket inte nödvändigtvis behöver stämma med hur det ser ut för hela populationen. Många köper kanske windows-telefoner enbart för att ringa med? Sedan kan man kanske fråga sig vad som korrelerar bäst med app-användande (om man nu som sagt är intresserad av att ekosystemets tillväxt).

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Angående Statcounter så känner jag igen argumentation från desperata Stallman-anhängare som desperat försöker hissa sina användarsiffror för en linuxdist

Statcounter ger en god bild av hur det ser ut globalt! ( i linjeform för att se det bättre)

Så säger du att t.ex. Symbian fortfarande har ~7% av mobilförsäljiningen som Statcounter visar, fast Nokia inte i praktiken sålt Symbian på över ett år? Tycker du även att Saab fortfarande har en stor andel av bilförsäljningen i Sverige, eftersom det rullar så många Saabar på de svenska vägarna?

Statcounter mäter som sagt global webtrafik, så den visar vad som historiskt sålt mest, inte dagens marknadsandelar. Dessutom är det stora regionala skillnader på hur man använder webben. En IOS-användare i Sverige orsakar troligtvis betydligt mer webtrafik än 10 Androidanvändare i Kina som inte kan ett ord engelska och som dessutom är bakom den "Kinesiska muren" och inte kommer åt många internationella sidor som t.ex. Facebook.

Visst kan man se trender från Statcounters statistik, men dagens marknadsandelar visar de inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elgot:

Siffrorna är säkert jättebra, men som sagt visar man ju situationen hos surfande människor, vilket inte nödvändigtvis behöver stämma med hur det ser ut för hela populationen. Många köper kanske windows-telefoner enbart för att ringa med? Sedan kan man kanske fråga sig vad som korrelerar bäst med app-användande (om man nu som sagt är intresserad av att ekosystemets tillväxt).

Beror väl på vilket eko system man använder. Jag använder Hotmail (numera Outlook), SkyDrive, Office m.m..
Så inte är det enbart för att ringa med. När jag började med Windows Phone 7 fanns inte så många appar.

Situationen idag är bättre:
http://www.nextpowerup.com/news/2604/windows-phone-store-cros...

Permalänk
Master of Overkill

Använder hela Windows eko system
Surface pro
lumia 920
laptop
datorn i sign
HTPC med windows 8 och plex.
HP elite pad 900
Och det funkar helt awsome för mig.

Dock ja det är dyrt.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd

Nu börjar dock Microsoft anpassa priserna på Surface:
http://www.siba.se/category/13873063/surface?sec=138730639261...

Frågan är nu vad kommer Nokias Lumia linje få för nytt namn och logotyp? Att kalla dem Surface eller nåt med Microsoft namnet i är nog ingen fördel. Hoppas de får nåt nytt spännande namn med en egen logotyp.
MS kan bara de vill:
http://www.microsoftstore.com/store/mseea/sv_SE/cat/ThemeID.3...

X-Box blev ett relativt självständigt bolag med en egen framtoning.

Mitt EKO system är Acer stationär dator med Windows 8.
Surface RT (nöjd med den trots det allmänt mindre bra mottagandet)
Nokia Lumia 520

Permalänk
Avstängd

Det är väl lika bra att låsa den här tråden nu? Det råder ju inga tvivel om att Nokia kommer att överleva 2013.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnh3:

Nu börjar dock Microsoft anpassa priserna på Surface:
http://www.siba.se/category/13873063/surface?sec=138730639261...

Frågan är nu vad kommer Nokias Lumia linje få för nytt namn och logotyp? Att kalla dem Surface eller nåt med Microsoft namnet i är nog ingen fördel. Hoppas de får nåt nytt spännande namn med en egen logotyp.
MS kan bara de vill:
http://www.microsoftstore.com/store/mseea/sv_SE/cat/ThemeID.3...

X-Box blev ett relativt självständigt bolag med en egen framtoning.

Mitt EKO system är Acer stationär dator med Windows 8.
Surface RT (nöjd med den trots det allmänt mindre bra mottagandet)
Nokia Lumia 520

Tror de kommer heta Lumia? Skulle det vara så, så är det väldigt bra för både MS (då Lumia numera är ganska inarbetat namn) och Nokia, om nu Nokia vill fortsätta m,ed Lumia igen sedan.

När man pratar med folk så säger de; jaså du har en Lumia, inte Nokia Lumia. Lumia får bli som namnet iPhone. man säger ju bara iPhone, inte en Apple iPhone.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av olog-hai:

Det är väl lika bra att låsa den här tråden nu? Det råder ju inga tvivel om att Nokia kommer att överleva 2013.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har nog missuppfattat en hel del.
Hoppas du nu inte sitter och väntar på julens släpp av Nokia mobiler.
Den här tråden har vare sig handlat om vinterdäck eller gummistövlar.

Utan om hur vettigt det var av Nokia att offra allt för Winphone.

PS. Ericsson finns också kvar men det är länge sedan, det presenterades en ny Ericsson mobil.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Fafne:

Du har nog missuppfattat en hel del.
Hoppas du nu inte sitter och väntar på julens släpp av Nokia mobiler.
Den här tråden har vare sig handlat om vinterdäck eller gummistövlar.

Utan om hur vettigt det var av Nokia att offra allt för Winphone.

PS. Ericsson finns också kvar men det är länge sedan, det presenterades en ny Ericsson mobil.

Inte för att vara den som är den, men det var länge sedan som gummidelen splittades ur Nokia (1988), dom företagen heter "Nokian Jalkineet" (grundades 1990) och Nokian Renkaat och är börsnoterade. Blir så trött på gummistövelssnacket.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Skrivet av Fafne:

Hoppas du nu inte sitter och väntar på julens släpp av Nokia mobiler.

Så du tror att Nokia 1520 är inställd, synd att jag måste göra dig besviken då.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anonymous FTW:

Så du tror att Nokia 1520 är inställd, synd att jag måste göra dig besviken då.

Ja, den är ju en underbar Nokia som kommer att tjusa marknaden i flera veckor och samtidigt öka WP marknadsandel med flera promillen.
Fast Nokia har redan sagt ifrån. De kan inte tillverka mobiler med Winphone OS med vinstmarginal och därför sålt bort sin mobiltelefon del.

Nokia/Lumia 1520 är jämförbar med SonyEricsson Pro från 2011 när det kommer till tillverkarnamnet.
SE Pro lansering blev fördröjd (efter en ganska hypad marknadsförinh) av de Japanska tsunamin 2011 och kom inte ut på marknaden förrän efter Sony+Ericsson skilsmässan.
Fast den såldes då under namnet SonyEricsson Pro, fast det var Sony som plockat ihop saknade komponenter.

SE Pro bör kommas ihåg, för det var den hittills sista Androiden med utskjutbart tangentbord. Fast av naturliga skäl kom det aldrig någon mer SE mobil...

Red:
SE Pro Hette naturligtvis SE Xperia Pro

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Fafne:

Nokia/Lumia 1520 är ganska jämförbar med SonyEricsson Pro från 2011.

De är inte ens ganska jämförbara. De är två mobiler med touchskärmar, där slutar likheten.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anonymous FTW:

De är inte ens ganska jämförbara. De är två mobiler med touchskärmar, där slutar likheten.

Men ge dig nu med missuppfattningar, eller i ditt fall massuppfittningar.
Hade du läst hela meningen, så hade till och med en medel till låg intelligent läsförståelse sett att jag hänvisade till tillverkar namnet.

Här är meningen i repris.

Citat:

Nokia/Lumia 1520 är jämförbar med SonyEricsson Pro från 2011 när det kommer till tillverkarnamnet.

Därmed lämnar jag denna tråd för gott.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Fafne:

Men ge dig nu med missuppfattningar, eller i ditt fall massuppfittningar.
Hade du läst hela meningen, så hade till och med en medel till låg intelligent läsförståelse sett att jag hänvisade till tillverkar namnet.

Här är meningen i repris.

Därmed lämnar jag denna tråd för gott.

Jasså det var så du menade. Men det jag inte förstår är hur en "läsförståelse" kan ha intelligens?

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Fast Nokia har redan sagt ifrån. De kan inte tillverka mobiler med Winphone OS med vinstmarginal och därför sålt bort sin mobiltelefon del.

För att vara exakt så har Nokia inte ännu sålt bort sin mobiltelefondel. De har meddelat att de tänker göra det, och om allt går som planerat så väntar de att affären är slutförd före slutet av mars 2014.

Därför kommer Nokias mobilenhet, under ledning av Elop, säkert ge ut nya mobiler som planerat tills affären är genomförd. Kan mycket väl hända att vi ännu får se några nya Nokia WP-mobiler..

Permalänk
Skrivet av Josafo:

För att vara exakt så har Nokia inte ännu sålt bort sin mobiltelefondel. De har meddelat att de tänker göra det, och om allt går som planerat så väntar de att affären är slutförd före slutet av mars 2014.

Därför kommer Nokias mobilenhet, under ledning av Elop, säkert ge ut nya mobiler som planerat tills affären är genomförd. Kan mycket väl hända att vi ännu får se några nya Nokia WP-mobiler..

Ja ägarna, dvs aktieägarna ska säga ja eller nej till affären också.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Nokia har INTE sålt allt inom mobiltelefoni. De har kvar systembiten, och köpte Siemens motsvarighet häromsistens.

http://www.forbes.com/sites/timworstall/2013/09/07/fun-with-t...

Citat:

As part of the financing of Microsoft ‘s takeover of the Nokia devices and services division (ie, that handset business) there was an interesting little issue. Nokia was going to issue $1.5 billion in convertible bonds to Microsoft. This issuance has now been accelerated, from the closing of the deal (sometime early next year) to this month.

Artikeln förklarar hur Nokia finansierar köpet av Siemens med pengarna från Microsoft.

Allt är inte mörkt.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Skrivet av sAAb:

De har kvar systembiten.

De har även kvar Nokia Here, alltså kartorna, samt en hög full med patent som de får inkomster från. Sen kan Nokia möjligen vara spekulant på Alcatel-Lucent, då blir de ännu större på systemsidan.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

http://mynokiablog.com/2013/09/20/25400000-for-stephen-elop-t...

Citat:

TheVerge and AllThingsD report that Stephen Elop is set to get 25 million dollars to move back to Microsoft. 70% of that is coming from MS ‘for a job well done, har di har har’. :/

Permalänk
Medlem

Nu kan man svara på din fråga Ja Nokia överlevde 2013

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Nu kan man svara på din fråga Ja Nokia överlevde 2013

Ja eller hur..