Permalänk

Surround ljud problem(?)

Hej!

Har en HTPC med XBMC som OS.

Jag har Logitech z906 (5.1) surround system.

Har en True hd Dts film(1080p) (18.1Gb), med 7.1 och problem är följande:

När jag spelar upp filmen så kommer bara ljudet från vänster-fram, center och höger fram, EJ de bakre 2 högtalarna.

Alla filmer som orginal med 5.1 funkar klockrent!
det är just denna med 7.1 som inte funkar

Vet bara inte varför den inte skickar ljudet till de 2 bakre högtalarna? :/

Tacksam för svar.

Trött som aset, och stavar/skriver som en kratta
Mvh Robert

Visa signatur

Wicked Gaming Community - http://wickedgc.com | Server host / Spel community

Permalänk
Skrivet av the1447elite:

Hej!

Har en HTPC med XBMC som OS.

Jag har Logitech z906 (5.1) surround system.

Har en True hd Dts film(1080p) (18.1Gb), med 7.1 och problem är följande:

När jag spelar upp filmen så kommer bara ljudet från vänster-fram, center och höger fram, EJ de bakre 2 högtalarna.

Alla filmer som orginal med 5.1 funkar klockrent!
det är just denna med 7.1 som inte funkar

Vet bara inte varför den inte skickar ljudet till de 2 bakre högtalarna? :/

Tacksam för svar.

Trött som aset, och stavar/skriver som en kratta
Mvh Robert

kör du detta igenom Tv? eller igenom din dator?

Visa signatur

Samsung S23A700D + Acer 27" LED K272HULA | Crosshair V formula -z | Amd FX 8350 4.3 Ghz | Corsair H100i | MSI GTX 970 Gaming | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 12GB CL10 | Mission SG GGM 3.0 | Tt esport Challenger Pro| 2TB Toshiba 7200rpm SATA 6Gb

Permalänk
Medlem

Hur är z906 kopplad? Analogt eller digitalt?

Jag har inte full koll, men True HD DTS tar väl upp sån bandbredd att den inte ryms på SPDIF/Koaxial...
Och jag är inte 100 på om den signalen blir utskickad korrekt via analoga kablar. Det kan alltså i båda fallen vara att den defaultar ner till en sämre kvalitet som råkar vara ett stereospår?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Hur är z906 kopplad? Analogt eller digitalt?

Jag har inte full koll, men True HD DTS tar väl upp sån bandbredd att den inte ryms på SPDIF/Koaxial...
Och jag är inte 100 på om den signalen blir utskickad korrekt via analoga kablar. Det kan alltså i båda fallen vara att den defaultar ner till en sämre kvalitet som råkar vara ett stereospår?

den kan nog bli kopplad igenom båda, jag har ju Z5500. och om du ska koppla in igenom vanlig kabel, behöver du ju tre kablar som ska kopplas in i tv/datorn.
om du kör med optisk kabel, behöver din tv eller dator en omvandlare som de tex finns i ps3 som kan omvandla stereo ljudet över till surround.
hur de är med koaxi vet jag inte, har aldrig använt det.

Visa signatur

Samsung S23A700D + Acer 27" LED K272HULA | Crosshair V formula -z | Amd FX 8350 4.3 Ghz | Corsair H100i | MSI GTX 970 Gaming | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 12GB CL10 | Mission SG GGM 3.0 | Tt esport Challenger Pro| 2TB Toshiba 7200rpm SATA 6Gb