Köpa hårddiskar utomlands - reklamationer

Permalänk

Köpa hårddiskar utomlands - reklamationer

Hej,

I skuggan av Copyswede-tramset så har jag (och säkert många med mig) funderat på att köpa hårddiskar utomlands, från Amazon eller någon av de otal tyska nätbutiker som säljer till Sverige.

Min fråga är följande: Vad vinner man på att köpa från svensk ÅF? Kommer ev. reklamation med säkerhet fungera bättre / billigare / snabbare?

Är det standard för alla svenska ÅF att skicka en gratis fraktlapp och ta hand om reklamationen å kundens vägnar? Vilka går ett steg längre och skickar ut en produkt innan returen inkommit? Undrar eftersom jag vill minnas att det var kalla handen sist gång jag skulle reklamera en hårddisk, men det var typ 10 år sedan eller nåt sånt. På den tiden gällde retur till utlandet iaf. Tiderna kanske ändrats?

Tidigare trådar som berör området:
http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1096606-hjaelp-ski...
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/992154-kan-...
Av dessa trådar verkar det som om man iaf med WD kan välja en alternativ returmetod där man får en disk skickad till sig först, får lämpligt emballage på köpet och sedan kan skicka tillbaka disken till tillverkaren för en relativt rimlig summa. Är detta fortfarande möjligt och även om man köper en Seagate-hårddisk?

Permalänk
Hedersmedlem

Dustin och Komplett är de enda jag behövt reklamera hårddiskar till och i båda fallen har det skötts klanderfritt, fraktfri retur inom hela tillverkarens garantitid. Vid ett tillfälle tror jag det var 4,5 år efter inköp som det ändå löstes smärtfritt av Komplett.

Skicka ut en produkt innan den gamla kommit in tror jag är ovanligt. Jag har gjort det med Komplett, men då blivit fakturerad kostnaden för ny disk, som sedan krediterats när inskickad disk konstaterats trasig.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Dustin och Komplett är de enda jag behövt reklamera hårddiskar till och i båda fallen har det skötts klanderfritt, fraktfri retur inom hela tillverkarens garantitid. Vid ett tillfälle tror jag det var 4,5 år efter inköp som det ändå löstes smärtfritt av Komplett.

Skicka ut en produkt innan den gamla kommit in tror jag är ovanligt. Jag har gjort det med Komplett, men då blivit fakturerad kostnaden för ny disk, som sedan krediterats när inskickad disk konstaterats trasig.

Tack för infon! Lönar sig att välja pålitliga butiker mao. Satt just och funderade på Alina förut när tanken först slog mig. Att Dustin är rätt raska med returer kunde jag tänka mig.

En sak jag tänkte på också såhär i förbifarten, går man runt ÅF (vare sig det är tysk eller svensk) och gör en RMA med tillverkaren så får man oftast en begagnad / reparerad enhet tillbaka + att garantitiden på denna bara blir återstoden på "den gamla" garantitiden. Är det inte så? Om man alltså begär en "advanced replacement" hos WD så får man enligt uppgift tillbaka en enhet med 30 dagars garanti, som sedan då justeras upp till den tid man är berättigad till. Hur blir detta om man går via ÅF istället? Kommer man isf att få en enhet med fulla garantier? Ny kommer den vara får man väl anta ... men riskerar man att serienumret skickas till tillverkaren och registreras för reducerad garanti?

Lite beroende på hur detta ser ut så kan det ju vara en betydande anledning att inte göra RMA med tillverkaren alt. undvika utländska butiker (såvida man inte vill göra returer till dem direkt och det tror jag inte behöver påpekas hur krångligt det kan vara).

Permalänk
Hedersmedlem

De enstaka gånger jag skickat diskar till tillverkaren, och det var längesen, så fick jag refurbished disk som inte höll speciellt länge (kommer bara ihåg ett fall av Seagate). Jag har alltid fått helt nya diskar vid RMA till Dustin eller Komplett, tyvärr har jag nog glömt att kolla serienummerna och eventuell kvarvarande garantitid, minns iaf inte hur det var just nu.

Med tanke på det mycket fina bemötandet, välemballerade diskar och smärtfri RMA vid krångel så kommer jag nog fortsätta köpa diskar från framförallt Komplett, men även Dustin ibland (som dock krånglat mer, med bl a gråimport av diskar från USA helt utan tillverkargaranti, gjorde en tråd om det för längesen, fick dock ny disk efter diskussion, Dustin lovade egna fulla garantier ändå). Senast var dock Dustin över 200kr dyrare för WD Red 3TB, så valet var enkelt.

Jag hoppas och ber dock för att Copyswedes omoderna och konfiskatoriska avgifter tar stopp i någon domstol eller riksdagen vad det lider. Fruktansvärt att behöva betala avgifter för lagringsmedia som aldrig någonsin kommer användas till privatkopiering.

Edit: Hittade en Komplett-utbytt disk. Den har garanti till 2016 så helt uppenbart fick jag en ny disk även garantimässigt.
Dock får man ju inte något nytt köpkvitto, så någon RMA utöver första garantitiden till Komplett lär inte gå, däremot till WD direkt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Vet att jag reklamerat ett antal SSD-enheter till inet, utan problem. Möjligen någon HDD med någon gång. De betalar frakten och det tar inte lång tid innan varan är utbytt.

Enklast är väl att skriva supporten på t.ex. Amazon och fråga om möjligheterna?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Tyvär gillar jag inte massa krångel och sådant så lär fortfarande köpa mina diskar i sverige även om copyswede tar avgifter. Har själv aldrig behövt skicka in någon disk dock har jag haft en trasig men den plockades ur externa låda för det var en lite finare disk. På slutet skickade cdon i småvadderade lådor riktigt bra att skicka begagnade diskar i

Jag har för mig dem lådorna kom efter dem skickade i vadderade påsar, Har hört att dem skickade så men det var innan jag köpte diskar där.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Edit: Hittade en Komplett-utbytt disk. Den har garanti till 2016 så helt uppenbart fick jag en ny disk även garantimässigt.
Dock får man ju inte något nytt köpkvitto, så någon RMA utöver första garantitiden till Komplett lär inte gå, däremot till WD direkt.

Där ser man! Ja så tycker man att det borde bli.

Jag får väl ha is i magen ett tag och se om det kan bli nån sensationell kampanj på ett par Seagate eller WD 4TB i Sverige då. Dustin hade nåt på Facebook igår men det var bara 1/kund så det var rätt meningslöst. Risken finns iaf att man straffar sig själv lika mkt som Copyswede om man gör en "aggressions-beställning" från Tyskland känns det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjornhallberg:

Där ser man! Ja så tycker man att det borde bli.

Jag får väl ha is i magen ett tag och se om det kan bli nån sensationell kampanj på ett par Seagate eller WD 4TB i Sverige då. Dustin hade nåt på Facebook igår men det var bara 1/kund så det var rätt meningslöst. Risken finns iaf att man straffar sig själv lika mkt som Copyswede om man gör en "aggressions-beställning" från Tyskland känns det som.

Inet hade 4 tb för 999 om jag inte minns fel här om dagen i deras butik stockholm.

När jag ändå skriver här vet någon ifall diskar över 2 tb går att köra på äldre modekort har hört något att man inte får men en 2 tb ?

Edit var tydligen så men Asus hade tydligen släppt ett program som heter Diskunlocker perfekt! Skönt att snart sluta köra pcie adapter som sitter så dumt att vissa grafikkort inte går in.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Personligen anser jag att den normalt sett låga risken att behöva göra en reklamation överhuvudtaget, kombinerat med lägre pris, gör det tveklöst värt att köpa från UK eller Tyskland enbart för att Copyswede inte ska få ett öre.

Jag anser Copyswedes förfarande direkt lagvidrigt, och tänker inte medvetet stödja dem på något som helst sätt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av scienta:

Enklast är väl att skriva supporten på t.ex. Amazon och fråga om möjligheterna?

Har gjort det nu. Får se vad de säger. Man får ju intrycket av att de kompenserar en för returfrakten, men frågan är om detta även gäller internationella beställningar eller bara i UK. Har även sett en del omdömen av tyska butiker på prisjakt där man gör gällande att man blivit kompenserad för frakt. Men också att det varit långa formulär, många turer och lång tidsåtgång.

Skrivet av pompa_kumla:

Inet hade 4 tb för 999 om jag inte minns fel här om dagen i deras butik stockholm.

När jag ändå skriver här vet någon ifall diskar över 2 tb går att köra på äldre modekort har hört något att man inte får men en 2 tb ?

Edit var tydligen så men Asus hade tydligen släppt ett program som heter Diskunlocker perfekt! Skönt att snart sluta köra pcie adapter som sitter så dumt att vissa grafikkort inte går in.

Såg det priset men det var bortom räckhåll och dessutom förutsatte jag att det inte var någon av NAS-diskarna (Seagate NAS ST4000VN000 4TB eller WD Red WD40EFRX 4TB).

Tråkigt det där med 2TB+ på äldre kort. Tror t.ex. inte att det går att köra det på mitt antika moderkort, Gigabyte P35-DS4 (lanserat 2007). Gigabyte kunde fixa det i en handvändning och det lär ha funnits en testversion 15 av bios ute ett tag innan det drogs tillbaka. Men du har rätt, som regel på äldre kort så kan man räkna med problem. Hittas det bara i bios annars då är det ok som lagringsdisk. Men det krävs väl Windows Vista 64 eller högre + UEFI om man vill köra 2TB+ som boot drive eller hur är det?

I mitt fall så är det till en N40L filserver, och ingen av de totalt fyra-fem diskarna kommer att bootas ifrån. Kommer istället lyxa till det med en äldre SSD (och köpa en ny större) och därmed frigöra utrymme för just en femte 3.5-disk. Tveksamt om man vill betala Copywede x 6 alltså ... Vad gäller kompatibilitet för 4TB-diskar i N40L så är Seagate-disken ovan bekräftad. Även 3TB WD RED, så det vore väl konstigt om 4TB RED inte skulle funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjornhallberg:

Har gjort det nu. Får se vad de säger. Man får ju intrycket av att de kompenserar en för returfrakten, men frågan är om detta även gäller internationella beställningar eller bara i UK. Har även sett en del omdömen av tyska butiker på prisjakt där man gör gällande att man blivit kompenserad för frakt. Men också att det varit långa formulär, många turer och lång tidsåtgång.

Såg det priset men det var bortom räckhåll och dessutom förutsatte jag att det inte var någon av NAS-diskarna (Seagate NAS ST4000VN000 4TB eller WD Red WD40EFRX 4TB).

Tråkigt det där med 2TB+ på äldre kort. Tror t.ex. inte att det går att köra det på mitt antika moderkort, Gigabyte P35-DS4 (lanserat 2007). Gigabyte kunde fixa det i en handvändning och det lär ha funnits en testversion 15 av bios ute ett tag innan det drogs tillbaka. Men du har rätt, som regel på äldre kort så kan man räkna med problem. Hittas det bara i bios annars då är det ok som lagringsdisk. Men det krävs väl Windows Vista 64 eller högre + UEFI om man vill köra 2TB+ som boot drive eller hur är det?

I mitt fall så är det till en N40L filserver, och ingen av de totalt fyra-fem diskarna kommer att bootas ifrån. Kommer istället lyxa till det med en äldre SSD (och köpa en ny större) och därmed frigöra utrymme för just en femte 3.5-disk. Tveksamt om man vill betala Copywede x 6 alltså ... Vad gäller kompatibilitet för 4TB-diskar i N40L så är Seagate-disken ovan bekräftad. Även 3TB WD RED, så det vore väl konstigt om 4TB RED inte skulle funka.

Har faktiskt ingen aning jag hoppas 4 tb diskar går på mitt asus m4n68t för jag har flera såna kort. Men det märks när jag testar nångång:)

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

Amazon svarade lite lurigt tycker jag:

Citat:

I understand that you want to know about the return policies for the international shipment.

If there would be any error made bu us like, defective item, damaged item, performance not as expected etc so we'll issue the refund for the delivery charges which you'll incur while returning the item. If the return it not due to Amazon error then you'll have to pay for the return postage.

You can provide us the proof of the receipt and we'll issue the refund accordingly, if it is our error.

Jag har mejlat Amazon en hel del och det känns alltid som om deras svar är delvis obegripliga och härstammar från nån tech support i Bombay. Jag väljer att tolka detta svar positivt i vart fall.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bjornhallberg:

Amazon svarade lite lurigt tycker jag:

Jag har mejlat Amazon en hel del och det känns alltid som om deras svar är delvis obegripliga och härstammar från nån tech support i Bombay. Jag väljer att tolka detta svar positivt i vart fall.

Jag tolkar det som att returfrakt för en vara som går sönder under användning, så kallad RMA, betalas av kunden och inte av Amazon. Om du däremot blir tillskickad en defekt, skadad eller felaktig vara så kommer de betala för frakten och utbytet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Jag tolkar det som att returfrakt för en vara som går sönder under användning, så kallad RMA, betalas av kunden och inte av Amazon. Om du däremot blir tillskickad en defekt, skadad eller felaktig vara så kommer de betala för frakten och utbytet.

Ja det är tyvärr en möjlighet. Läste lite vidare på Amazon.co.uk. Returer oavsett orsak verkar bara gälla 30 dagar.

Citat:

If a product becomes defective after 30 days you won't be able to return it using our Online Returns Centre. You may wish to visit the manufacturer's website or contact them directly as they may be able to offer troubleshooting and support with the issue you have with the product. Alternatively, please Contact Us.

Om man inte kan tjata till sig något vill säga. De verkar ju öppna för det. Men jag erkänner, det verkar inte helt klockrent med Amazon heller.