Guide: Ljudlös HTPC med prestanda som räcker och blir över för film/webben

Permalänk
Medlem
Skrivet av SevenFour:

Nu är den här: Haswell i3-4340@prisjakt, långt tidigare än utsatt releasedatum för Europa? Synd bara att mitt planerade chassi HD-plex H1 inte är släppt än :(.

Coolt tack för info. Kan du berätta lite mer om HD-plex H1? Har du bilder på de? Vad är de som gör de intressant för dig?

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomhar:

Hej är det någon som har erfarenhet av att bygga ett tyst system med ASUS Korten? Gällande temp och presstande.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=790724 - ASUS Z87I-PRO
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=794118 - ASUS P9D-I
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=782481 - ASUS H87I-PLUS, Socket-1150

Jag byggde min HTPC med H87I-PLUS moderkortet.
Där sitter processorn närmare kylflänsen, så jag fick bocka heatpipsen ganska mycket för att de skulle ligga något sådär dikt an mot cpukylaren.
Fördelen som jag ser det me detta är att heatpipsen ligger över chipsetflänsen också, så chipset kyls faktiskt bättre på detta viset.

Jag trodde inte det skulle fungera, för det är inte så bra kontakt mellan heatpipesen och cpun, men mina mätningar visar att CPUtemp ligger runt 45c och system temp runt 60c.

Visa signatur

#1: Intel i7-2600K | 8GB RAM | 780 GTX Ti | 8x Samsung EVO raid-10 LSI 9271-8i
#2: Dell XPS 1330
http://www.excellent-servers.se - http://www.excellent-hosting.se

Permalänk
Medlem

Jag har byggt ihop min HTPC med följande komponenter:

Streacom FC8 EVO Black
Streacom Nano 150W
Asus H87I-PLUS
Intel i5-4570T (35w TDP)
Corsair 8GB
Intel 520 240GB

Måste säga att jag är sjukt nöjd, allting har fungerat klockrent.
Enda som kan vara bökigt med moderkortet är som jag skrev i mitt tidigare inlägg att CPU sockeln sitter ganska när kylflänsen så det kräver att man bockar till heatpipsen rejält för att överhuvud få det att fungera.

Jag valde bort IR och körde på 2.4Ghz tangentbord med musplatta, jag förstår inte varför folk väljer IR framför Bluetooth eller 2.4Ghz. Nu ka njag bygga in min HTPC om jag vill och ända kunna styra allting från soffan.

Riktigt bra setup, precis som jag önskade när jag skulle ta steget från PS3 till en riktig HTPC.

Visa signatur

#1: Intel i7-2600K | 8GB RAM | 780 GTX Ti | 8x Samsung EVO raid-10 LSI 9271-8i
#2: Dell XPS 1330
http://www.excellent-servers.se - http://www.excellent-hosting.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av ViZioN:

Jag valde bort IR och körde på 2.4Ghz tangentbord med musplatta, jag förstår inte varför folk väljer IR framför Bluetooth eller 2.4Ghz. Nu ka njag bygga in min HTPC om jag vill och ända kunna styra allting från soffan.

Riktigt bra setup, precis som jag önskade när jag skulle ta steget från PS3 till en riktig HTPC.

För många vill inte ha ett tangentbord/mus(platta) i vardagsrummet, tyvärr så finns det väldigt få fjärrkontroller som använder annat än IR.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av ViZioN:

Jag har byggt ihop min HTPC med följande komponenter:

Streacom FC8 EVO Black
Streacom Nano 150W
Asus H87I-PLUS
Intel i5-4570T (35w TDP)
Corsair 8GB
Intel 520 240GB

Måste säga att jag är sjukt nöjd, allting har fungerat klockrent.
Enda som kan vara bökigt med moderkortet är som jag skrev i mitt tidigare inlägg att CPU sockeln sitter ganska när kylflänsen så det kräver att man bockar till heatpipsen rejält för att överhuvud få det att fungera.

Jag valde bort IR och körde på 2.4Ghz tangentbord med musplatta, jag förstår inte varför folk väljer IR framför Bluetooth eller 2.4Ghz. Nu ka njag bygga in min HTPC om jag vill och ända kunna styra allting från soffan.

Riktigt bra setup, precis som jag önskade när jag skulle ta steget från PS3 till en riktig HTPC.

Kul att du delar med dig med dina erfarenheter. Tänkte ge dig input gällande IR. De som väljer IR gör det förmodligen för det finns inbyggt stöd på moderkortet för en IR-header. Fördelen med en IR-header är att du kan stänga av och på systemet med en fjärr. Det är alltså inte något standby-läge eller liknande utan de går att stänga ner systemet helt. Alla köper iofs säkert inte IR för denna orsaken men de är i alla fall orsaken till varför jag tycker IR kan vara intressant för mig i alla fall.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Coolt tack för info. Kan du berätta lite mer om HD-plex H1? Har du bilder på de? Vad är de som gör de intressant för dig?

H1 är en mindre variant av HD-plex H3 (recension på silentpcreview) som i sin tur är snarlikt Streacoms diton. Det är inte mycket större än ett mini-ITX moderkort i storlek, så det blir perfekt för mig som bara hade tänkt ha ett moderkort, minnen och en mSata SSD i mitt kommande HTPC-bygge. Här är en bild på prototypen (och en AC-DC konverter monterad på frontplattan):

Edit: tråd om H1 Smaller than H3S ?

Permalänk
Medlem

Haswell i3-4340

Göööött! Då måste jag lägga en beställning snart!

RadX vad tror du om denna konfiguration?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3836822/2013-09-05

Något jag missat eller som jag borde byta ut?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av SevenFour:

H1 är en mindre variant av HD-plex H3 (recension på silentpcreview) som i sin tur är snarlikt Streacoms diton. Det är inte mycket större än ett mini-ITX moderkort i storlek, så det blir perfekt för mig som bara hade tänkt ha ett moderkort, minnen och en mSata SSD i mitt kommande HTPC-bygge. Här är en bild på prototypen (och en AC-DC konverter monterad på frontplattan):

http://www.hd-plex.com/images/blog/H1.S%202.jpg

Edit: tråd om H1 Smaller than H3S ?

Tack ska du ha. Detta ska följas noga. Undra vad för max tdp de siktar mot. Samma höga som fc8 hade varit lovande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av slayer79:

Sweet. Lägger beställning nu Mobo blev ASUS H87I-PLUS mITX. Berättar mer när jag börjat bygga

Nice de lär ju bli grymt de systemet. Det enda jag kan tänka mig som kan ställa till det skulle vara ol 24pins kontakten skulle ta i dina ram och om det ev kan krävas en bios update för att moderkortet ska funka med i3 modellen. Men de bör ju inte krävas men de är inte omöjligt som sagt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Hmm ok, bios update kan du ju ha rätt i eftersom CPU är så pass ny. Köpte low profile minnen av den anledningen, men du tror det kan bli trångt ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slayer79:

Hmm ok, bios update kan du ju ha rätt i eftersom CPU är så pass ny. Köpte low profile minnen av den anledningen, men du tror det kan bli trångt ändå?

Det är inte höjden på minnena som blir problem. Du har ju redan köpt rätt minen LP. Det som ser ut att bli tajt på moderkortet är att 24-pins kontakten sitter jävligt nära minnesplatserna. 24 Pinskontakten på Streacom består inte av en 24-pins standardkontakt. Det är en liten krets som du sätter i 24-pinskontakten. Den är lite bredare än en vanlig kontakt. Inte mycket men lite. Det finns dåligt med marginal för detta, av bilderna att döma. Du kan ju vänta tills du får hem alla prylarna. Får de inte plats så får du köpa en kort liten 24-till-24 pins förlängningskabel.

Läs ett par sidor bak i tråden så ser de att flera har fått problem med detta just på moderkort där 24-pins kontakten suttit intill ram-minnena.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Tack ska du ha. Detta ska följas noga. Undra vad för max tdp de siktar mot. Samma höga som fc8 hade varit lovande.

Skickades från m.sweclockers.com

"Max TDP is the same 75W as H5/H3 series since H1 uses six heatpipes and both side of the heatsink panel with fin to cool CPU."

Permalänk
Medlem
Skrivet av SevenFour:

"Max TDP is the same 75W as H5/H3 series since H1 uses six heatpipes and both side of the heatsink panel with fin to cool CPU."

Nice, rätt coolt att han bjd postar lite nyheter i tråden. Undra när den kommer ut så den går att få tag i. Hade varit skönt om man slapp importera den själv. Fast inte till vilket överpris som helst då förstås.

Har du hört nåt om hur den förväntas se ut på framsidan?

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Nice, rätt coolt att han bjd postar lite nyheter i tråden. Undra när den kommer ut så den går att få tag i. Hade varit skönt om man slapp importera den själv. Fast inte till vilket överpris som helst då förstås.

HD-plex skeppar europeiska ordrar via ett lager i Tyskland, så Europriset på hemsidan ska inkludera moms, frakt och så.

Skrivet av radx:

Har du hört nåt om hur den förväntas se ut på framsidan?

I början så var planen att den skulle vara helt ren på framsidan. Powerknapp, USB och SD-kortläsare på sidorna, RF-fjärrkontroll för styrning. Men jag protesterade mot avsaknaden av IR-möjlighet, och fick lite medhåll av några till så jag vet inte om Larry kommer göra någon option på det.

Permalänk
Medlem

H87I-PLUS

Skrivet av ViZioN:

Jag byggde min HTPC med H87I-PLUS moderkortet.
Där sitter processorn närmare kylflänsen, så jag fick bocka heatpipsen ganska mycket för att de skulle ligga något sådär dikt an mot cpukylaren.
Fördelen som jag ser det me detta är att heatpipsen ligger över chipsetflänsen också, så chipset kyls faktiskt bättre på detta viset.

Jag trodde inte det skulle fungera, för det är inte så bra kontakt mellan heatpipesen och cpun, men mina mätningar visar att CPUtemp ligger runt 45c och system temp runt 60c.

Tjena!

Jag beställde också ett H87I-PLUS och åker alltså på att böja heatpipsen ordentligt?

Permalänk
Medlem

Jag tänkte lägga en beställning idag på en HTPC som är väldigt inspirerad av denna guide. Har någon möjlighet att kika igenom min inköpslista för att se om jag missat något och så allt passar ihop? Fick välja ett annat moderkort, så vill gärna veta att det dels passar i chassit och är bra i övrigt.

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=127601...

3TB 3.5" disken är till min stationära, så den ska givetvis inte med i HTPC'n.

Visa signatur

Filmkvällar: i3-4340 3.6ghz (Haswell), ASRock H87M-ITX, Corsair Vengeance 2x4GB, Kingston SSD 120GB, Streacom FC8B EVO Chassi
Spelkvällar: i7-2600 3.4ghz, MSI P67A-GD65 B3, Corsair Vengeance 2x4GB, Sapphire Radeon HD6780 1GB, Corsair SSD 128GB, 5TB, 2x27" monitors
Övrigt spelande: PS3, Nintendo Wii, Nintendo 3DS, PS4 på ingång

Permalänk
Medlem
Skrivet av suedish:

Jag tänkte lägga en beställning idag på en HTPC som är väldigt inspirerad av denna guide. Har någon möjlighet att kika igenom min inköpslista för att se om jag missat något och så allt passar ihop? Fick välja ett annat moderkort, så vill gärna veta att det dels passar i chassit och är bra i övrigt.

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=127601...

3GB 3.5" disken är till min stationära, så den ska givetvis inte med i HTPC'n.

Tyvärr kan jag inte svara på om moderkortet kommer gå klockrent att installera då jag inte har samma moderkort själv. Men är du säker på att du inte vill ha en Haswell istället? Du får en betydligt mer kompetent GPU och en CPU med högre IPC samt mer prestanda per watt så att säga. Motvikten blir förstås att du måste välja ett haswell moderkort och en haswell cpu. Så de blir inga 1798kr. Du får istället räkna med att de landar runt 2100kr. Om du är väldigt noga med hur video uppspelningen blir med bluray så kan jag också nämna att Haswell har inte problem med 23.976hz buggen som Ivy och Sandy har. Se denna artikel: http://www.anandtech.com/show/7007/intels-haswell-an-htpc-per...

Jag skulle tittat närmare på dessa komponeneter:
Moderkort ASRock H87M-ITX
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1864080
Detta moderkort ser ut att ha nödvändigt utrymme mellan ram och 24-pins. Det finns moderkort som kostar cirka 150kr mindre men där är utrymmet betydligt tajtare och då får du köpa en 24-pins förlängningskabel å hålla på joxa.

CPU Intel Core i3 4340 3,6GHz Socket 1150
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2107032
Extremt hög klockfrekvens 3,6ghz, dual core, räcker å blir över, Bra gpu HD4600 som fixar bluray 23.976hz! GPU:n fixar även vissa spel i normal settings enligt tester som du kan själv googla fram på nätet. Även om man normalt sett inte spelar på en HTPC så är de ändå bra att vet att GPU:n har lite umph så att säga!

Föresten du har glömt kylpasta i din beställning. Du får med kylpasta men jag skulle istället kört på Silver kylpasta. Man vinner någon grad plus de går åt en hel del när man sätter ihop alla heatpipes.

Lycka till!

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Jag passade på att uppdatera guiden lite precis här. Den går nu in mer på Haswell och jag har även editerat bort en del gammal inaktuell information. Har även uppdaterat inköpsrekommendationerna.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Tyvärr kan jag inte svara på om moderkortet kommer gå klockrent att installera då jag inte har samma moderkort själv. Men är du säker på att du inte vill ha en Haswell istället? Du får en betydligt mer kompetent GPU och en CPU med högre IPC samt mer prestanda per watt så att säga. Motvikten blir förstås att du måste välja ett haswell moderkort och en haswell cpu. Så de blir inga 1798kr. Du får istället räkna med att de landar runt 2100kr. Om du är väldigt noga med hur video uppspelningen blir med bluray så kan jag också nämna att Haswell har inte problem med 23.976hz buggen som Ivy och Sandy har. Se denna artikel: http://www.anandtech.com/show/7007/intels-haswell-an-htpc-per...

Jag skulle tittat närmare på dessa komponeneter:
Moderkort ASRock H87M-ITX
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1864080
Detta moderkort ser ut att ha nödvändigt utrymme mellan ram och 24-pins. Det finns moderkort som kostar cirka 150kr mindre men där är utrymmet betydligt tajtare och då får du köpa en 24-pins förlängningskabel å hålla på joxa.

CPU Intel Core i3 4340 3,6GHz Socket 1150
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2107032
Extremt hög klockfrekvens 3,6ghz, dual core, räcker å blir över, Bra gpu HD4600 som fixar bluray 23.976hz! GPU:n fixar även vissa spel i normal settings enligt tester som du kan själv googla fram på nätet. Även om man normalt sett inte spelar på en HTPC så är de ändå bra att vet att GPU:n har lite umph så att säga!

Föresten du har glömt kylpasta i din beställning. Du får med kylpasta men jag skulle istället kört på Silver kylpasta. Man vinner någon grad plus de går åt en hel del när man sätter ihop alla heatpipes.

Lycka till!

Tackar för det utmärkta svaret. Spelar det någon roll att CPU'n du länkar ligger på 65W istället för dom 55W som jag kollat på tidigare? Kommer det bli ett problem?

Tillägg: Jag valde det moderkort och processor som du rekommenderade, mycket bra! Tur att jag skrev en post och att du är så snabb

Visa signatur

Filmkvällar: i3-4340 3.6ghz (Haswell), ASRock H87M-ITX, Corsair Vengeance 2x4GB, Kingston SSD 120GB, Streacom FC8B EVO Chassi
Spelkvällar: i7-2600 3.4ghz, MSI P67A-GD65 B3, Corsair Vengeance 2x4GB, Sapphire Radeon HD6780 1GB, Corsair SSD 128GB, 5TB, 2x27" monitors
Övrigt spelande: PS3, Nintendo Wii, Nintendo 3DS, PS4 på ingång

Permalänk
Medlem
Skrivet av suedish:

Tackar för det utmärkta svaret. Spelar det någon roll att CPU'n du länkar ligger på 65W istället för dom 55W som jag kollat på tidigare? Kommer det bli ett problem?

Tillägg: Jag valde det moderkort och processor som du rekommenderade, mycket bra! Tur att jag skrev en post och att du är så snabb

Den länkade CPU:n är inte på 65 Watt TDP utan på 54 Watt TDP. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2107032

Ta gärna rekommendationer ifrån flera besökare här på forumet. Men hoppas de blir bra för dig.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

I byggartagen!

Hej allihopa!

Nu har jag bygga ihop min HTPC med Radx eminenta guide som "Bibel". Mitt moderkort, ASUS H87I-PLUS mITX, gjorde att jag fick modifiera heatpipes för att få dit dom. Allt ser ut att vara på plats nu men när jag försöker snugga igång burken så blinkar power led-lampan till bara, sen händer det inget mer, alldeles svart på skärmen. Har anslutit burken till min stationära skärm via HDMI. Några tips på vad jag kan ha gjort fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slayer79:

Hej allihopa!

Nu har jag bygga ihop min HTPC med Radx eminenta guide som "Bibel". Mitt moderkort, ASUS H87I-PLUS mITX, gjorde att jag fick modifiera heatpipes för att få dit dom. Allt ser ut att vara på plats nu men när jag försöker snugga igång burken så blinkar power led-lampan till bara, sen händer det inget mer, alldeles svart på skärmen. Har anslutit burken till min stationära skärm via HDMI. Några tips på vad jag kan ha gjort fel?

Har du möjlighet att prova ansluta datorn över vga? Testa också eventuellt en cmos reset. För vissa har hdmi varit inaktiv vid första booten. Kanske är så även för dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Provade med tjejens VGA-skärm, fortfarande samma, power led-lampan blinkar till kort sedan händer inget. Inte heller efter jag clearade CMOS :-/

Permalänk
Medlem
Skrivet av slayer79:

Provade med tjejens VGA-skärm, fortfarande samma, power led-lampan blinkar till kort sedan händer inget. Inte heller efter jag clearade CMOS :-/

Nästa att prova är i så fall:

1. Prova ett annat nätagg om du kan. Det finns några som fått måndagsex tyvärr
2. Sedan bör du avlägsna så mycket saker som möjligt.
Plocka ur alla minnen förutom ett. koppla ur alla strömkablar förutom de som går till 4pins + 24 pins pico-Psu:n. Inga sata kablar anslutna.
3. Lyser LED lampan på moderkortet? (vissa moderkort har en liten lampa på själva kortet bredvid sata-portarna eller i närheten av pci-e slotten.
4. Sitter processorn helt rätt i sockeln? Kolla att den avfasade hörnan verkligen sitter mot det markerade hörnet på cpuhållaren på moderkortet och att även inga stift har blivit böjda.

Det är väl allt jag kan komma på. Hoppas du får löst det.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Phuh. Nu har jag skruvat ur nätagget ur min filserver (det enda jag hade hemma) provade att ansluta nätagget till HTPC och det funkade! Men något som fick mig att fundera...när jag bara hade 24 pin kontakten från nätagget ansluten till HTPC uppstod samma fel som med det externa nätagget jag köpte dvs systemet ser ut att starta upp en sekund för att sen dö på en gång. När 4 pin kontakten från mitt "friska" nätagg är anslutet lirar allt precis som det ska. Men Streacom nätagget jag har köpt har ju bara en 20 pin kontakt, ingen 4 pin, det kanske är det som är felet?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av slayer79:

Phuh. Nu har jag skruvat ur nätagget ur min filserver (det enda jag hade hemma) provade att ansluta nätagget till HTPC och det funkade! Men något som fick mig att fundera...när jag bara hade 24 pin kontakten från nätagget ansluten till HTPC uppstod samma fel som med det externa nätagget jag köpte dvs systemet ser ut att starta upp en sekund för att sen dö på en gång. När 4 pin kontakten från mitt "friska" nätagg är anslutet lirar allt precis som det ska. Men Streacom nätagget jag har köpt har ju bara en 20 pin kontakt, ingen 4 pin, det kanske är det som är felet?!

http://www.overclockers.co.uk/popup_image.php?prodid=CA-019-SR&imgID=1&pID=9667&cat=c435433

Den svarta lilla 4 pins ansluter du till moderkortet. Har du ingen sån kabel?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Jo den har jag, men den enda kontakten som får ström är ju 20 pin kontakten? Från nätagget kommer ju bara en 20 pin kontakt som går till 20 pin kontakten på moderkortet. Vet inte hur jag ska ansluta 4 pinnars kontakten ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slayer79:

Jo den har jag, men den enda kontakten som får ström är ju 20 pin kontakten? Från nätagget kommer ju bara en 20 pin kontakt som går till 20 pin kontakten på moderkortet. Vet inte hur jag ska ansluta 4 pinnars kontakten ?

Den externa strömadaptern matar spänning till 24-pins Pico-PSU:n genom den kabeln som du har skruvat fast i lådan. Sedan går det en kabel därifrån till Pico-PSU:n. Sedan ansluter du den breda vita kontakten (som syns på min bild ovan) på själva Pico-PSU:n. Då har du Sata-strömkablar och 4-pins kontakten. Nu kopplar du 4-pins kontakten ifrån denna sladd (samma som där Sata kablarna sitter) på ditt moderkorts 4/8pins strömkontakt. Den som sitter granne med din processor.

Hänger du med nu hur jag tänker?

Alltså:
1. Montera fast PicoPSU:n i 24-pins kontakten på moderkortet.
2. Montera fast den vita expander kabeln på Pico-PSU:n.
3. En av kablarna som du satte fast i steg #2 ovan kopplar du nu även till den 4 Pins kontakt som du hittar på ditt moderkort bredvid din CPU.
4. Anslut nu den externa strömadaptern till Pico-PSU:n.

Detta är allt man behöver göra.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum