Distanser!?, NOO! oh NOO!!... (Epic Fail)

Permalänk
Medlem

Distanser!?, NOO! oh NOO!!... (Epic Fail)

Trött och sliten kunde jag inte hejda mig för att ändå ge mig på den där stora lådan med alla saftiga delar till den nya PC'n jag kan tillägga att detta är färskt och det hände under Sverige matchen igår.
Som tur är så är det ingen värsting PC som jag har plockat ihop (Försöker trösta mig med det) men ändå lyckades jag göra det störa nybörjare misstaget man kan gör och det är att montera moderkortet utan distanser! stackars moder som fick känna det kalla chassit medans jag satte dig i ström. Just nu är jag på jobbet men jag är nästan säker på att det är kört för mig ändå.

moderkortet sitter fortfarande direkt på chassit hemma men jag ska ändå göra ett försök att plocka ur allt och testa att köra utan chassit. Vad är oddsen tror ni att det skulle hoppa igång? jag vet inte om det har hänt tidigare men jag ska förklara lite vad som händer igår när jag starta.

Efter att ha monterat allt utan mina fina små distanser tryckte jag igång den här skönheten. Det som hände var bara att en extra kylfläkt började snurra och PW leden lysten men ingen tändning från själva nätagget. Så vad tror ni? gör om gör rätt? det går nog?

Permalänk

Prova

Permalänk
Medlem

Självklart ska jag prova Christer.

Permalänk
Medlem

Svårt att säga men det finns definitivt chanser att det fungerar, ja det kan gå sönder men det är långt ifrån självklart. Glöm inte distanserna nästa gång bara.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Skrivet av enCyde:

Självklart ska jag prova Christer.

Rapportera sen och hoppas det går bra!!

Permalänk
Medlem

Detta hände en vän till mig, titta på baksidan moderbrädan och kolla om du kan se några "kortslutningar" kretsar som bränts av.

Det jag gjorde var att löda fast en kabel på kretsen som var bränd direkt på moderkortet samt ledde kabeln förbi brända delen och lödde fast den där kretsen såg frisk ut.

Satte sedan dit smältlim över kabeln för att undvika framtida kortslutningar samt att det dras i kabeln.
Har fungerat utan bekymmer i 2år nu.

Ritade en liten bild så kanske någon förstår vad jag menar.

Svart är kretsen, rött där är den bruten.
Gul är kabeln, blå är lödtenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tung_man:

Detta hände en vän till mig, titta på baksidan moderbrädan och kolla om du kan se några "kortslutningar" kretsar som bränts av.

Det jag gjorde var att löda fast en kabel på kretsen som var bränd direkt på moderkortet samt ledde kabeln förbi brända delen och lödde fast den där kretsen såg frisk ut.

Satte sedan dit smältlim över kabeln för att undvika framtida kortslutningar samt att det dras i kabeln.
Har fungerat utan bekymmer i 2år nu.

Ritade en liten bild så kanske någon förstår vad jag menar.

[img="http://forumbilder.se/CFFSS/krets.png?width=150"]

Svart är kretsen, rött där är den bruten.
Gul är kabeln, blå är lödtenn.

oh! snygg lösning! ska kolla över det alternativet ifall modern vägrar att tända. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christer K:

Rapportera sen och hoppas det går bra!!

I will! Det kommer jag självklart att göra och jag kommer att meddela eventuella lösningar jag provat för att få det i liv samt att jag kommer meddela ifall det är kört eller inte. Kan vara bra lärdom för andra som är smarta noga att söka runt lite innan montering cheers

Permalänk
Medlem

Jag har själv gjort detta misstaget men det hände absolut inget alls, hoppas bara på det bästa hörru.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompson:

Svårt att säga men det finns definitivt chanser att det fungerar, ja det kan gå sönder men det är långt ifrån självklart. Glöm inte distanserna nästa gång bara.

I will never do!, ibland måste saker gå sönder för att man ska lära sig om man inte är "cleaver" nog att söka runt eller läsa manualer innan man ger sig på produkterna. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galarix:

Jag har själv gjort detta misstaget men det hände absolut inget alls, hoppas bara på det bästa hörru.

Tack! kommer med uppdateringar ikväll efter att jag slutat jobbet.

Permalänk

Lite off-topic, men varför i hela helvetet har inte moderkortstillverkare garderat sig mot detta? Det borde inte vara svårare än att installera små piggar i plast på moderkortets undersida, som är längre än alla utstickande lödningar, men korta nog att passa distanserna. Känns som en simpel grej som någon borde gjort vid det här laget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dödslaser:

Lite off-topic, men varför i hela helvetet har inte moderkortstillverkare garderat sig mot detta? Det borde inte vara svårare än att installera små piggar i plast på moderkortets undersida, som är längre än alla utstickande lödningar, men korta nog att passa distanserna. Känns som en simpel grej som någon borde gjort vid det här laget.

Man behöver inte distanser på vissa chassin då distanserna redan är förinstallerade. Vet att till exempel Bitfenix Prodigy har dem förinstallerade

Så det kanske mer handlar om chassi tillverkarna och inte moderkortstillverkarna Men vad vet jag.

Permalänk
Skrivet av Skonky:

Man behöver inte distanser på vissa chassin då distanserna redan är förinstallerade. Vet att till exempel Bitfenix Prodigy har dem förinstallerade

Det vet jag, och de ska ha stort plus i kanten för det, men jag ser inte hur det hindrar min idé med plastpiggar? För uppenbarligen så händer sånt här fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dödslaser:

Lite off-topic, men varför i hela helvetet har inte moderkortstillverkare garderat sig mot detta? Det borde inte vara svårare än att installera små piggar i plast på moderkortets undersida, som är längre än alla utstickande lödningar, men korta nog att passa distanserna. Känns som en simpel grej som någon borde gjort vid det här laget.

Varför ska de och jag ta den extra kostnaden för ditt eventuella slarv? Kan man inte montera ihop en dator, köp monteringen eller köp en Dell eller nånting.

Edit: (inte för att jag klandrar någon för att de är glömsk, eller gör misstag)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dödslaser:

Lite off-topic, men varför i hela helvetet har inte moderkortstillverkare garderat sig mot detta? Det borde inte vara svårare än att installera små piggar i plast på moderkortets undersida, som är längre än alla utstickande lödningar, men korta nog att passa distanserna. Känns som en simpel grej som någon borde gjort vid det här laget.

True story bro, 5p.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av GooGeL:

Varför ska de och jag ta den extra kostnaden för ditt eventuella slarv? Kan man inte montera ihop en dator, köp monteringen eller köp en Dell eller nånting.

Edit: (inte för att jag klandrar någon för att de är glömsk, eller gör misstag)

God kundrelation, pr, god service osv osv

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Varför ska de och jag ta den extra kostnaden för ditt eventuella slarv? Kan man inte montera ihop en dator, köp monteringen eller köp en Dell eller nånting.

Edit: (inte för att jag klandrar någon för att de är glömsk, eller gör misstag)

Du har rätt. Mitt misstag var riktigt klantigt jag var trött och var ivrig på att kicka igång burken men fick smaka av det när den vägra att starta pg.a inga distanser. Dock gråter jag inte för det då det inte var något "värsting" kort men alltid surt att slänga pengar i sjön. Skulle det dock inte funka kommer jag som jag sa tidigare att testa olika lösningar samt hålla denna tråd uppdaterad med vad jag har gjort. Så detta är inte över bara för att jag klanta till det utan det har nu kanske blivit ett litet projekt jag kan jobba med cheers

edit: projekt namn: Save the mother!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skonky:

Man behöver inte distanser på vissa chassin då distanserna redan är förinstallerade. Vet att till exempel Bitfenix Prodigy har dem förinstallerade

Så det kanske mer handlar om chassi tillverkarna och inte moderkortstillverkarna Men vad vet jag.

Dock så har ju många chassin möjligheter att ta flera moderkortsstorlekar och kräver därför olika positioner på distanserna .

Permalänk
Medlem

nu är det iallafall hemgång! så runt 21:00 kommer jag informera om hur det har gått och vad jag har gjort, är jag snabb nog kanske jag to.m knapprar från den nya PC'n. Stay tuned...

Permalänk
Skrivet av GooGeL:

Varför ska de och jag ta den extra kostnaden för ditt eventuella slarv? Kan man inte montera ihop en dator, köp monteringen eller köp en Dell eller nånting.

Edit: (inte för att jag klandrar någon för att de är glömsk, eller gör misstag)

För att skapa en god kundrelation.

Permalänk
Medlem

Det hålet längst upp till vänster används väl av alla moderkort så den hade ju kunnat sitta i från fabrik så hade nog folk som glömt reagerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dödslaser:

Lite off-topic, men varför i hela helvetet har inte moderkortstillverkare garderat sig mot detta? Det borde inte vara svårare än att installera små piggar i plast på moderkortets undersida, som är längre än alla utstickande lödningar, men korta nog att passa distanserna. Känns som en simpel grej som någon borde gjort vid det här laget.

För att dom vill att folk ska pajja sitt skit så att de måste köpa nytt!

Skrivet av Skonky:

Man behöver inte distanser på vissa chassin då distanserna redan är förinstallerade. Vet att till exempel Bitfenix Prodigy har dem förinstallerade

Så det kanske mer handlar om chassi tillverkarna och inte moderkortstillverkarna Men vad vet jag.

Det spelar ju ingen roll, att ha små plastpiggar på moderkortet kan man ha ändå.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

För att dom vill att folk ska pajja sitt skit så att de måste köpa nytt!

Det spelar ju ingen roll, att ha små plastpiggar på moderkortet kan man ha ändå.

Fast kortet jordas ju även genom skruvarna så det måste ha kontakt med chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dödslaser:

För att skapa en god kundrelation.

Skrivet av NordhNet:

God kundrelation, pr, god service osv osv

Någon ska fortfarande betala för det.

Jag förstår vart du vill komma med din idé. Vilket även kan missuppfattas till och vara de "verkliga" distanserna för någon person som inte har problem med glömskheten men som inte kan det där med att meka in hårdvara.

Äger du en nyare bil med helförsäkring så har du ansvaret att kolla att det finns olja i maskineriet. Ifall den havererar pga din egen misshandel eller slarv att inte kolla upp en sådan obskyr liten grej så, är det inte mer än ditt fel och försäkringsbolaget kommer inte ge dig en krona.

Ett visst ansvar har du själv som individ och person.

"God kundrelation" och god service är att besticka oss med en pingvinstång, Mars eller annat godis i våra postpaket med hårdvara. Eller rentav vara smidiga i t ex reklamationer. Som PR skulle det kännas som en ganska betydelselös "funktion" som de försöker sälja till mig.
Om en sån här grej hade hänt mig så inte hade någon, någonsin, fått veta om det. Det kortet hade hamnat bland granater och kvicksilver i lompissjön.

Permalänk
Medlem

Kortet kan ta skada även om man inte märker det, kom ihåg det

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Permalänk

Nytt signaturmaterial: Glöm inte mobodistanserna, glöm inte mobodistanserna osv

Typ: http://st.gdefon.com/wallpapers_original/wallpapers/441670_ba...

Permalänk

Skulle tro att det har klarat sig har själv gjort det misstaget en gång
Kolla min tråd, haha är nästan till 100% att det har klarat sig

Visa signatur

* 🖥️ i9 13900KF | Z790 | 32GB G.SKILL | RTX 3080 Ti | 27" 16:9
* ⌨️ Xtrfy K2 RGB | 🖱️ Logitech Pro | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Hur har det gått för dig? Fungerar det?

Permalänk
Medlem

ber om ursäkt att jag inte meddelade igår kväll om hur det hade gått.

Jag brukar aldrig ha tur i spel eller lotter men när det gäller datorkomponenter så verkar jag ha tur i allafall denna gång. Det funkade! Det jag gjorde när jag kom hem från jobbet var att ta bort allt från moderkortet för att sedan lyfta ur det och ställa det på moderkorts lådan temporärt samt att jag reseta bios. Sedan kopplade jag in endast ström till moderkortet, sedan var det dags att starta upp skönheten och med spänning tryckte jag till power knappen och kunde se\höra hur nätagget samt fläkten till processorn började snurra och den ljuvliga PC-Speakern som började tjuta för att varna att en hel del andra komponenter saknades, yes!

jag vill inte öppna upp champagnen än för jag visste inte om någon annan komponent hade tagit stryk så jag började försiktigt att montera fast moderkortet med dom GYLLENE distanserna.

nu var alla komponenter på plats och det var dags att starta upp igen.

And the winner is..................

Dold text