Asus tillkännager Zenbook UX301 och UX302

Permalänk
Medlem

Het spekulant på UX302, mest för att få en separat GPU och (förmodat) uppgraderingsbart minne till 12GB, lite surt bara att man inte kan få BÅDE dess moduläritet, diskreta GPU OCH CPU-prestandan från i7-4650U.

Exempelvis Adobe Premiere Pro CC mår väldigt bra av att ha tillgång till en GPU med CUDA eller OpenCL (enligt rapporter verkar CUDA-stödet fortfarande vara överlägset), men förutom själva GPUn är minnestillgången extremt viktig. Även om Iris 5100 sägs ge bra OpenCL-prestanda blir 8GB ett problem då både GPUn och själva programmet slåss om tillgängligt systemminne. Med en diskret GPU som har eget minne, programmet kräver minst 1GB grafikminne, blir det mer över till programmet vilket förmodligen tar igen en del av prestandan från den lägre klockade CPUn. Får Sweclockers tillgång till bägge maskinerna för en head-to-head test får ni väldigt gärna testa detta.

Får väl se om någon annan leverantör kan leverera exakt vad man (jag) vill ha i tid

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem

Förresten, en i7-4500U med diskret GPU borde väl kunna lägga mer av sin totala 15W TDP på att hålla hastigheten på trådarna uppe om den slipper "slösa" dyrbar effekt på den integrerade grafiken? Dvs, den kan köra hårdare turbo under längre perioder utan att gå över 15W (och tvingas throttla) när den separata grafikkortet sköter grafiken?

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Jeddan:

Man kan ju hoppas på bättre fläktprofiler denna gången Hatar fläktarna i min UX32VD.

Fläktprofilen är precis som du säger verkligen totalt värdelös, men problemet går att åtgärda med Notebook FanControl, som Emil Å tipsade mig om! Jag har bestämt att datorn ska kylas passivt upp till 62 °C, och nu är den konstant tyst så länge man inte belastar den.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Fläktprofilen är precis som du säger verkligen totalt värdelös, men problemet går att åtgärda med Notebook FanControl, som Emil Å tipsade mig om! Jag har bestämt att datorn ska kylas passivt upp till 62 °C, och nu är den konstant tyst så länge man inte belastar den.

Har försökt flera gånger med NBFC men det blir bara lite bättre oavsett inställningar och profil, löser aldrig problemet helt.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Det var ju fan, precis när man bestämt sig för att slå till på en Macbook Air så släpper Asus äntligen uppgifter om UX301.. Tror ni att det överhuvudtaget finns någon chans att klara sig undan med ca 12 000 kr för en UX301 med lägst i allt förutom 8GB RAM? Annars känns det nästan som att en MBA med 8GB RAM för 9 800 kr vinner för mig, även om Asus skärm lockar rejält.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Magle:

Det var ju fan, precis när man bestämt sig för att slå till på en Macbook Air så släpper Asus äntligen uppgifter om UX301.. Tror ni att det överhuvudtaget finns någon chans att klara sig undan med ca 12 000 kr för en UX301 med lägst i allt förutom 8GB RAM? Annars känns det nästan som att en MBA med 8GB RAM för 9 800 kr vinner för mig, även om Asus skärm lockar rejält.

Tror att det kan bli svårt. Jag skulle köra på MBA:n om du egentligen redan bestämt dig.

Permalänk
Medlem

Dessa har precis dykt upp på t.ex. Dustin och jag hittade även en recension på 302:an. Nåt test som är på gång här på SweC med?

Jag har en UX31LA bokad på Dustin sedan nästan två månader sen men det verkar som att den kommer i lager samtidigt som dessa. Frågan är om man ska ta en 302:a istället. I princip samma spec fast med bättre grafikkort, dock inte två SSD. 2000 spänn billigare är ju inte heller fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Dessa har precis dykt upp på t.ex. Dustin och jag hittade även en recension på 302:an. Nåt test som är på gång här på SweC med?

Jag har en UX31LA bokad på Dustin sedan nästan två månader sen men det verkar som att den kommer i lager samtidigt som dessa. Frågan är om man ska ta en 302:a istället. I princip samma spec fast med bättre grafikkort, dock inte två SSD. 2000 spänn billigare är ju inte heller fel.

Även jag har varit helt inställd på UX31LA men börjar vela lite nu när UX301/302 släpps typ samtidigt.

Vet dock inte om jag tycker att bättre grafikkort väger upp sämre batteritid... Det är ju ingen speldator i vilket fall som helst.

Och även om ux301/302 är snyggare så gör tydligen gorillaglaset att det blir ännu blankare och mer reflekterande, något som är ett problem redan på 31la.

Hm....

Vilken ska man välja?