Ny telefon, vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

Ny telefon, vad tycker ni?

Hej!

Får ett par dagar sedan så gick min trogne vän Galaxy Nexus bort. Vila i frid.

...så därför letar jag nu efter en ny telefon som är en värdig ersättare. Jag älskar vanilla Android och om det nu blir en ny lur med det OS:et så blir det definitivt en Nexus 4. Det som avskräcker mig är glasbaksidan och att skärmglaset går över kanten. Min GN tålde allt, och då menar jag ALLT. Det tvivlar jag på att N4:an gör.

Sedan tänkte jag - vad finns det för alternativ? Kom ganska snabbt fram till att det bara var ett, Windows (iOS = urk).

Därför undrar jag; Tycker ni att jag ska köpa en Nokia Lumia 900 (för 2000:- på NetOnNet) eller en Nexus 4? Först skulle jag köpa en begagnad GN men efter att ha sett priserna så blev jag lite avskräckt.

Med vänliga hälsningar,
Oscar

Permalänk

Du kanske kan hålla ut till Nexus 5 kommer?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av Patrik Stjärna:

Därför undrar jag; Tycker ni att jag ska köpa en Nokia Lumia 900 (för 2000:- på NetOnNet) eller en Nexus 4? Först skulle jag köpa en begagnad GN men efter att ha sett priserna så blev jag lite avskräckt.

Med vänliga hälsningar,
Oscar

Lumia 900 ska du inte köpa i alla fall, den kör WP7 och då målar du in dig i ett hörn. Då ska du istället titta på Lumia 920 eller 925, de kör WP8 det är så att säga framtiden för WP. Man kan nästan säga att Lumia 920 är för WP vad Nexus är för Android.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Inaktiv

Jag är väldigt nöjd med min lumia 920. Skulle rekommendera den eller 925. 925 har nog snäppet bättre skärm, men du får nog vad du betalar för

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik Stjärna:

Hej!

Får ett par dagar sedan så gick min trogne vän Galaxy Nexus bort. Vila i frid.

...så därför letar jag nu efter en ny telefon som är en värdig ersättare. Jag älskar vanilla Android och om det nu blir en ny lur med det OS:et så blir det definitivt en Nexus 4. Det som avskräcker mig är glasbaksidan och att skärmglaset går över kanten. Min GN tålde allt, och då menar jag ALLT. Det tvivlar jag på att N4:an gör.

Sedan tänkte jag - vad finns det för alternativ? Kom ganska snabbt fram till att det bara var ett, Windows (iOS = urk).

Därför undrar jag; Tycker ni att jag ska köpa en Nokia Lumia 900 (för 2000:- på NetOnNet) eller en Nexus 4? Först skulle jag köpa en begagnad GN men efter att ha sett priserna så blev jag lite avskräckt.

Med vänliga hälsningar,
Oscar

Är du försiktig med Nexus 4 går den håller den, annars kan du köpa ett skal till den. Jag har haft min sedan december och den har inte gått sönder, bara lite repor på baksidan och något märke på ramen.

Vänta på Nexus 5 skulle jag nog göra.

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Medlem

Har du en ersättnignstelefon som fungerar 1-2mån till kanske du kan invänta N5. Men tänk på att tillgång och så kan bli svårt i början. Så räkna inte med att få tag i en innan jul typ. Själv körde jag på en N4 efter min GN. Köpte billigaste skalet som fanns. Sedan när telefonen var skyddad letade jag upp vilket skal jag kunde byta till sen. Har just nu 4st olika skal på väg ifrån kina med post. Får se vilket jag kommer köra på i slutändan.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Hedersmedlem

Oerhört nöjd med min Nokia 920 och WP8. Faktiskt den produkt jag är mest nöjd med de senaste 10 åren (troligen ännu längre), något jag inte förväntade mig. Amber-uppdateringen tillför också en massa bra saker. Både operativ och hårdvaran är väldigt lyckad. 920 har 32GB, 925 enbart 16GB.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Lumia 900 ska du inte köpa i alla fall, den kör WP7 och då målar du in dig i ett hörn. Då ska du istället titta på Lumia 920 eller 925, de kör WP8 det är så att säga framtiden för WP. Man kan nästan säga att Lumia 920 är för WP vad Nexus är för Android.

Skrivet av anon81912:

Jag är väldigt nöjd med min lumia 920. Skulle rekommendera den eller 925. 925 har nog snäppet bättre skärm, men du får nog vad du betalar för

Skrivet av MultiMan:

Oerhört nöjd med min Nokia 920 och WP8. Faktiskt den produkt jag är mest nöjd med de senaste 10 åren (troligen ännu längre), något jag inte förväntade mig. Amber-uppdateringen tillför också en massa bra saker. Både operativ och hårdvaran är väldigt lyckad. 920 har 32GB, 925 enbart 16GB.

Vad är det som gör WP8 så bra? Fördelar/Nackdelar jämfört med Android?

Permalänk

Har haft alla nexus mobiler förutom nexus 4 (för den var för lik galaxy nexus) och sedan har jag haft de flesta galaxy (s,s2,s3) samt några xperia osv osv... och jag har aldrig varit mer nöjd med en mobil som de från Nexus serien.

Jag kommer ALDRIG köpa en mobil som inte är vanilla android och som inte uppdateras via google direkt. Google edition mobilerna är tok för dyra men det ska komma en "firmware switch" som gör galaxy s4 och htc one till google editions så ja... någon av dessa mobiler hade jag kört på.

Min röst är: Vänta på nexus 5 eller köp nexus 4 för den är sjukt billig nu. Du kan t.o.m hitta helt nya på blocket ibland för 2000kr. Den har inte högt andrahandsvärde och folk säljer den som jordgubbar för den är för "svår"

- Nexus 4
- Galaxy S4
- HTC ONE (för mig går den bort för startknappen är på toppen... men smaksak )

mvh A

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Min Nexus 4 har överlevt ganska många fall. Oftast när man glömt den i mjukisarna och man sätter sig ner för den är så jävla hal mot tyg
Så glaset verkar det inte vara några större fel på iaf, dock är ljudkvalitén kass via aux enligt mig. Troligtvis inget problem för dom flesta.

Visa signatur

MSI Z270I :: Intel Core i5 7600K :: Corsair Vengeance LP 16GB :: Samsung 960 EVO (m.2) :: MSI GeForce 1070 OC
Inet fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik Stjärna:

Det som avskräcker mig är glasbaksidan och att skärmglaset går över kanten. Min GN tålde allt, och då menar jag ALLT. Det tvivlar jag på att N4:an gör.

Det är mest tur eller otur om en mobil går sönder, det finns många som spräckt skärmen på Galaxy Nexus. För att inte bero så mycket på turen ska du förstås ha ett skal till din mobil, särskilt om det är en glasmobil typ Nexus 4.

WP7 ska du förstås sky som pesten, WP8 är inte så mycket bättre men testa i butik...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Patrik Stjärna:

Vad är det som gör WP8 så bra? Fördelar/Nackdelar jämfört med Android?

Skulle vilja säga att det är lite äpplen och päron.

Fördelar med WP (som jag ser det)
* Telefonen är fullt användbar utan att ladda ner alla appar, jag kan scanna streckkoder, ta bilder, redigera dem, facebook, mail, kartor, lyssna på musik, hitta spelandes musik etc utan att ladda ner en massa appar.
* Apparna som finns håller oftast högre kvalitet. Då Microsoft "tvingar" en att använda ett mer trådbaserat gränsnitt med MVC och så så är många appar snygga och flyter bra.
* Det flyter på bra. Använder jag en Androidlur med samma prestanda (Dualcore, nån gig ram) så är det bara löjligt i jämförelse.
* Snyggt, jag gillar operativsystemet och menyerna
* Bra batterisparfunktioner, inte processer som kan gömma sig i bakgrunden, man kan själv lätt välja vilka som får köra.
* Snygg klockan är på när displayen är av funktion
* Lätt att göra sin hemskärm informativ, rolig och unik
* Webbläsaren is THE bomb
* Kontaktappen är nice, synkar facebookposts från vissa vänner man kan välja, visar lite kul, synkar snyggt ihop bilder i hög upplösning etc.

Nackdelar
* Inte lika "öppet" som utvecklare, har fått gå någon rundväg någon gång, men det kanske är för att jag ville göra som på android :/ (typ custom "ring"-appar, starta ficklampan från låsskärmen etc)
* Ingen notificationlight
* ingen riktig motsvarighet till ADB

Som användare kommer DU givetvis att hitta en massa annat, typ multitasking, tangentbordet, webbläsaren, kameran eller något annat som fördel/nackdel.
Testa en lur, jag vet inte vad du kommer gilla bäst.

Med Nokia får du även med en hel del appar som gör telefonen lite roligare!
Fotoapp med stöd för "alla" inställningar såsom skärpedjup, fokusavstånd, ISO, slutartid etc.
Nokia musik om du gillar musik

Android inehåller ju också en massa ändringar från tillverkaren, som kanske ger något av funktionaliteten jag har tagit upp.

JAG hade personligen köpt en Lumia 925 om min 920 skulle dö.

Permalänk
Avstängd

Jag skulle avråda från en Nokia Lumia 900 som har det äldre WP7.5

Heller en 920 eller 925 i så fall:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1398672

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1886650

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon81912:

Skulle vilja säga att det är lite äpplen och päron.

Fördelar med WP (som jag ser det)
* Telefonen är fullt användbar utan att ladda ner alla appar, jag kan scanna streckkoder, ta bilder, redigera dem, facebook, mail, kartor, lyssna på musik, hitta spelandes musik etc utan att ladda ner en massa appar.
* Apparna som finns håller oftast högre kvalitet. Då Microsoft "tvingar" en att använda ett mer trådbaserat gränsnitt med MVC och så så är många appar snygga och flyter bra.
* Det flyter på bra. Använder jag en Androidlur med samma prestanda (Dualcore, nån gig ram) så är det bara löjligt i jämförelse.
* Snyggt, jag gillar operativsystemet och menyerna
* Bra batterisparfunktioner, inte processer som kan gömma sig i bakgrunden, man kan själv lätt välja vilka som får köra.
* Snygg klockan är på när displayen är av funktion
* Lätt att göra sin hemskärm informativ, rolig och unik
* Webbläsaren is THE bomb
* Kontaktappen är nice, synkar facebookposts från vissa vänner man kan välja, visar lite kul, synkar snyggt ihop bilder i hög upplösning etc.

Nackdelar
* Inte lika "öppet" som utvecklare, har fått gå någon rundväg någon gång, men det kanske är för att jag ville göra som på android :/ (typ custom "ring"-appar, starta ficklampan från låsskärmen etc)
* Ingen notificationlight
* ingen riktig motsvarighet till ADB

Som användare kommer DU givetvis att hitta en massa annat, typ multitasking, tangentbordet, webbläsaren, kameran eller något annat som fördel/nackdel.
Testa en lur, jag vet inte vad du kommer gilla bäst.

Med Nokia får du även med en hel del appar som gör telefonen lite roligare!
Fotoapp med stöd för "alla" inställningar såsom skärpedjup, fokusavstånd, ISO, slutartid etc.
Nokia musik om du gillar musik

Android inehåller ju också en massa ändringar från tillverkaren, som kanske ger något av funktionaliteten jag har tagit upp.

JAG hade personligen köpt en Lumia 925 om min 920 skulle dö.

Tycker nog du hoppar över en del nackdelar gällande WP8

* Går inte att låsa skärmläget, extremt störande
* Saknar en del appar, finns inte ens officiell youtube
* Går inte roota/lägga in customrom
* Ingen behörighetskontroll (finns i android 4.3 men man måste fuska lite för att få fram den, hur som helst kommer den implementeras i 4.3/4.4)
* Finns ingen möjlighet för flash
* Lite osäker på detta men inga alternativa webbläsare? Alla är väl baserade på IE10?
* Inga full-hd mobiler (dock inte alltid en fördel att ha full-hd)
* Extremt låst både när det gäller utseende och systemet i sig.
* Ingen alternativ dialer
* Ingen T9 i dialern
* Bara tre ljussteg

Jag har gett WP8 chansen och köpte en HTC 8X. Kan ärligt talat säga att jag hatade den mobilen av hela mitt hjärta. Själva hårdvaran var helt ok men WP8....... Det är ungefär ett halvår sedan jag hade WP8 så har det kommit en "super-mega-yo" uppdatering som fixar allt får jag givetvis revidera min uppfattning.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kent:

Tycker nog du hoppar över en del nackdelar gällande WP8

* Går inte att låsa skärmläget, extremt störande
* Saknar en del appar, finns inte ens officiell youtube
* Går inte roota/lägga in customrom
* Ingen behörighetskontroll (finns i android 4.3 men man måste fuska lite för att få fram den, hur som helst kommer den implementeras i 4.3/4.4)
* Finns ingen möjlighet för flash
* Lite osäker på detta men inga alternativa webbläsare? Alla är väl baserade på IE10?
* Inga full-hd mobiler (dock inte alltid en fördel att ha full-hd)
* Extremt låst både när det gäller utseende och systemet i sig.
* Ingen alternativ dialer
* Ingen T9 i dialern
* Bara tre ljussteg

Jag har gett WP8 chansen och köpte en HTC 8X. Kan ärligt talat säga att jag hatade den mobilen av hela mitt hjärta. Själva hårdvaran var helt ok men WP8....... Det är ungefär ett halvår sedan jag hade WP8 så har det kommit en "super-mega-yo" uppdatering som fixar allt får jag givetvis revidera min uppfattning.

Givetvis finns det fler saker man kan tycka om
Just flash var ju bra att du tog upp, det fungerar inte bra om man vill använda sådana sidor (men är inte imponerad av det på android heller )!

De andra kunde jag faktist inte bry mig mindre om, men det beror ju på hur man använder sin telefon!

Vad är det för appar du saknar? Jag tycker webbläsaren fungerar såpass bra så att jag inte orkar använda appar för typ prisjakt, 9gag, facebook, xkcd, youtube etc

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

* Går inte att låsa skärmläget, extremt störande

* stör inte mig men http://mynokiablog.com/2013/09/07/lumia-920-running-bitterswe...

Skrivet av Kent:

* Saknar en del appar, finns inte ens officiell youtube
* Går inte roota/lägga in customrom

*Har inte saknat nåt app sen jag bytte från SGNex. Finns många bra Youtube apps, om du vill ha en official whina till Google som är dryg.
*Vill inte ha custom rom, WP8 funkar bra out of the box.

Skrivet av Kent:

* Ingen behörighetskontroll (finns i android 4.3 men man måste fuska lite för att få fram den, hur som helst kommer den implementeras i 4.3/4.4)

*Vadå? Android behöver en hyper-giga-yo update?
Varför ska man ha behörighetskontroll kontroll i WP8?

Skrivet av Kent:

* Lite osäker på detta men inga alternativa webbläsare? Alla är väl baserade på IE10?

*Nokia express browser finns, det är en proxy browser, komprimerar data up till 90%(?). Har inte provat då IE funkar bra.

Skrivet av Kent:

* Ingen alternativ dialer
* Ingen T9 i dialern
* Bara tre ljussteg

Dialer vadå? Det är del av OS'et varför låta nån klåpare göra en eget dialer?
o_0 3 ljus steg? Sätt på auto, funkar rigtigt bra på 920, mycket bättre än på SGNEx.

Visa signatur

Desktop: i7 2600k @ 4.2GHz, RX480, z77-MPOWER, 16GB DDR3, 120GB+240GB SSD, 3TB HDD, FD R4, 750W
Laptop: Asus x550J + MSI GE620DX | Mobil: Nexus 6P + Nokia X2 DS | Konsol: PS4, PS3 & PSVita

Permalänk
Skrivet av Kent:

* Går inte att låsa skärmläget, extremt störande

Kommer i nästa uppdatering.

Citat:

* Saknar en del appar, finns inte ens officiell youtube

Vad ska man med en officiell till? Finns bra tredjepartsalternativ.

Citat:

* Går inte roota/lägga in customrom

Hur kan det vara en nackdel då det är specifikt för Android?

Citat:

* Ingen behörighetskontroll (finns i android 4.3 men man måste fuska lite för att få fram den, hur som helst kommer den implementeras i 4.3/4.4)

Precis som föregående skribent skriver; det behövs i princip inte.

Citat:

* Finns ingen möjlighet för flash

Tycker inte detta behövs heller. Tror aldrig jag har hamnat i en situation då jag behövt använda flash. Håller på att ersättas av HTML5.

Citat:

* Lite osäker på detta men inga alternativa webbläsare? Alla är väl baserade på IE10?

Finns alternativa webbläsare, om de är baserade på IE vet jag inte. Dock förstår jag inte varför det skulle vara en nackdel. IE10 är väldigt bra.

Citat:

* Inga full-hd mobiler (dock inte alltid en fördel att ha full-hd)

Tror det möjliggörs i nästa uppdatering, alternativt uppdateringen efter nästa.

Citat:

* Extremt låst både när det gäller utseende och systemet i sig.

Är ju liksom meningen att det ska vara så. Vad skulle man vilja ändra på?

Citat:

* Ingen alternativ dialer

Stämmer inte.

Citat:

* Ingen T9 i dialern

Kan lösas med alternativ dialer.

Citat:

* Bara tre ljussteg

Som sagt, auto funkar bra.

Permalänk
Medlem

Kan även jag rekommendera 920.

Visa signatur

Intel I5 2500k | Gigabyte GTX680 | Gigabyte Z77P-D3 | OCZ ModXStream Pro 600w | G.Skill Ripjaws 8GB 1600hz | Samsung Pro 840 128GB | Crucial M500 240GB | WD Blue 640GB | Fractal Design R4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Predator123:

Är ju liksom meningen att det ska vara så. Vad skulle man vilja ändra på?

Allt.
Så du kan få det exakt som du vill ha det, alla som använder WP8 kan omöjligt tycka att det ser precis ut som de vill och att det fungerar som de vill.

Skrivet av Predator123:

Finns alternativa webbläsare, om de är baserade på IE vet jag inte. Dock förstår jag inte varför det skulle vara en nackdel. IE10 är väldigt bra.

Fler webbläsare, fler alternativ, bättre valfrihet, bättre för slutanvändaren.

Skrivet av Predator123:

Hur kan det vara en nackdel då det är specifikt för Android?

För att ROMs är underbart.

Skrivet av Predator123:

Tror det möjliggörs i nästa uppdatering, alternativt uppdateringen efter nästa.

Ja, varför är det så? Behöva vänta? Blir aldrig något nytt, inga överraskningar. Kolla bara på vad som finns, 4 olika sorter, max.

Sedan, återigen, apparna. Av de 20 appar jag gillar bäst som jag inte klarar mig utan så finns kanske 5 av dem till WP.

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjajjull:

Sedan, återigen, apparna. Av de 20 appar jag gillar bäst som jag inte klarar mig utan så finns kanske 5 av dem till WP.

Det där är jag lite nyfiken på, jag saknade inget från android. Kan du vara så vänlig och rada upp dom apparna?

Visa signatur

Intel I5 2500k | Gigabyte GTX680 | Gigabyte Z77P-D3 | OCZ ModXStream Pro 600w | G.Skill Ripjaws 8GB 1600hz | Samsung Pro 840 128GB | Crucial M500 240GB | WD Blue 640GB | Fractal Design R4 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NoClue:

1* stör inte mig men http://mynokiablog.com/2013/09/07/lumia-920-running-bitterswe...

2*Har inte saknat nåt app sen jag bytte från SGNex. Finns många bra Youtube apps, om du vill ha en official whina till Google som är dryg.
3*Vill inte ha custom rom, WP8 funkar bra out of the box.

4*Vadå? Android behöver en hyper-giga-yo update?
5*Varför ska man ha behörighetskontroll kontroll i WP8?

6*Nokia express browser finns, det är en proxy browser, komprimerar data up till 90%(?). Har inte provat då IE funkar bra.

7*Dialer vadå? Det är del av OS'et varför låta nån klåpare göra en eget dialer?
8*o_0 3 ljus steg? Sätt på auto, funkar rigtigt bra på 920, mycket bättre än på SGNEx.

1: Man kan ju undra varför en så pass basic funktion tar så j*vla lång tid att implementera.

2: Spelar ingen roll vem som är dryg, faktum är att det inte finns. Kommer ihåg att jag saknade en del andra appar med när jag hade WP8

3: Custom rom har faktiskt lite fler fördelar än man tror. Man kan få extra funktioner såsom inspelning av samtal, mindre bloat (som dock är ett av androids stora problem), ad-block, firewall osv.

4: Alla OS behöver att uppdateras men WP8 saknar en del funktioner, därför skrev jag super mega yo.

5: Varför inte? Finns massor appar som vill ha sjukt många behörigheter, helt i onödan. Appar som vill veta exakt var jag är, vill läsa sms osv. även om programmet kan fungera utan att spionera. Inte alla som gillar "storebror". Foliehatt mode=on.

6: Har inte testat Nokias, hade som sagt en HTC. IE10 fungerar bra men är som alla andra browsers inte perfekt. Vissa sidor är omöjliga att navigera/läsa och där har man fördelen med android; hämta en ny webbläsare och testa, finns i princip alltid en som fungerar.

7: Förstår inte varför man inte vill ha T9 i dialern. Jag föredra med att köra stock när det går, men WP8:ans dialer är inte bra.

8: Jovisst fungerar auto oftast bra men ibland vill jag bestämma. Då har man bara 3 nivån att välja på, varför?

Skrivet av Predator123:

1 Kommer i nästa uppdatering.

2 Vad ska man med en officiell till? Finns bra tredjepartsalternativ.

3 Hur kan det vara en nackdel då det är specifikt för Android?

4 Precis som föregående skribent skriver; det behövs i princip inte.

5 Tycker inte detta behövs heller. Tror aldrig jag har hamnat i en situation då jag behövt använda flash. Håller på att ersättas av HTML5.

6 Finns alternativa webbläsare, om de är baserade på IE vet jag inte. Dock förstår jag inte varför det skulle vara en nackdel. IE10 är väldigt bra.

7 Tror det möjliggörs i nästa uppdatering, alternativt uppdateringen efter nästa.

8 Är ju liksom meningen att det ska vara så. Vad skulle man vilja ändra på?

9 Stämmer inte.

10 Kan lösas med alternativ dialer.

11 Som sagt, auto funkar bra.

1 Borde ha funnits med från början, att det fortfarande inte finns efter så pass lång tid är en katastrof

2 Det var bara ett exempel, saknar en del andra appar.

3 Skulle ju vara skönt att inte allt var 100% låst. Om det nu var Android som saknade autorotationslåsen skulle jag garantera att det inom kort hade löst sig med en customrom eller någon app.

4 Det gör det visst. Apparna kan samla onödigt mycket information helt utan anledning.

5 Pr0n Nej men det finns faktiskt andra sidor som inte visas korrekt utan flash. Det med att HTML5 ersätter flash har man hört i en del år nu, undrar när det faktiskt blir av.

6 IE10 är ju inte perfekt, ingen webbläsare är perfekt. Samma scenario på en dator; sidan ser kanske helt skum ut i Chrome men fungerar ok i IE, varför ska man inte ha valmöjligheten. Förstår inte varför man är så förtjust i att vara fastlåst. Dessutom saknar IE10 väl fortfarande en framåt-knapp?

7 Låter ju sådär. Dvs. WP8-plattformen kommer inte ha en riktigt high-end mobil på ett bra tag....

8 Allt, varför inte? Jag störde mig på att alla tiles såg nästan likadana ut. Visst kunde man ändra lite färg och storlek men det räckte inte till. Svårt att få en genväg till riktigt att "sticka ut".

9/10 Ok, men blir denna tredjepartsdialer standard dialer? Jag har för mig att stock-dialern öppnas ifall man blir uppringd eller ska ringa inne ifrån ett annat program.

11 Bra men inte perfekt. En så pass simpel inställning vill jag kontrollera. Inte fan ska mobilen bestämma vad mina ögon gillar.

Hur som helst är inte Android perfekt heller. Alldeles för många skittelefoner förstör upplevelsen. Bloat är ett annat problem och även uppdateringar. Ibland får man vänta länge på uppdateringar om man inte har en Nexus eller vill lägga in t.ex. CM.
Mikrolagget som Android är så känd för är till stor del producentens fel. Vissa bloatprogram gillar att störa, speciellt Samsungs j*vla S-voice får telefonen att lagga något grymt. Som tur är går det att stänga av.
Mikrolagget inne i menyer osv. har jag sett på alla mobiler, spelar ingen roll om det är IOS, WP8 eller Android. Tycker min S4 med google edition rom flyter på lika bra som WP8.

Skrivet av Zer0x:

Det där är jag lite nyfiken på, jag saknade inget från android. Kan du vara så vänlig och rada upp dom apparna?

Wifi analyzer, Droidwall, adblock, nummerpresentation (typ true caller), Systembolaget, byta tangentbord, Waze bara för att nämna några.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zer0x:

Det där är jag lite nyfiken på, jag saknade inget från android. Kan du vara så vänlig och rada upp dom apparna?

AdBlock Plus, Google Calendar, Chrome, Currents, Drive, Google+, Greenify, Hangouts, Holo Icons, Keep, Google Maps, Minimalistic Text, Nova Launcher, Play Music, Solid Explorer, SwiftKey, Tasker, Timely, Translate, Trickster MOD och YouTube för att nämna några.
Spelar ganska mycket också och då är det rätt många spel som inte finns på WP.

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Skrivet av Kent:

1 Borde ha funnits med från början, att det fortfarande inte finns efter så pass lång tid är en katastrof

2 Det var bara ett exempel, saknar en del andra appar.

3 Skulle ju vara skönt att inte allt var 100% låst. Om det nu var Android som saknade autorotationslåsen skulle jag garantera att det inom kort hade löst sig med en customrom eller någon app.

4 Det gör det visst. Apparna kan samla onödigt mycket information helt utan anledning.

5 Pr0n Nej men det finns faktiskt andra sidor som inte visas korrekt utan flash. Det med att HTML5 ersätter flash har man hört i en del år nu, undrar när det faktiskt blir av.

6 IE10 är ju inte perfekt, ingen webbläsare är perfekt. Samma scenario på en dator; sidan ser kanske helt skum ut i Chrome men fungerar ok i IE, varför ska man inte ha valmöjligheten. Förstår inte varför man är så förtjust i att vara fastlåst. Dessutom saknar IE10 väl fortfarande en framåt-knapp?

7 Låter ju sådär. Dvs. WP8-plattformen kommer inte ha en riktigt high-end mobil på ett bra tag....

8 Allt, varför inte? Jag störde mig på att alla tiles såg nästan likadana ut. Visst kunde man ändra lite färg och storlek men det räckte inte till. Svårt att få en genväg till riktigt att "sticka ut".

9/10 Ok, men blir denna tredjepartsdialer standard dialer? Jag har för mig att stock-dialern öppnas ifall man blir uppringd eller ska ringa inne ifrån ett annat program.

11 Bra men inte perfekt. En så inpass simpel inställning vill jag kontrollera. Inte fan ska mobilen bestämma vad mina ögon gillar.

Hur som helst är inte Android perfekt heller. Alldeles för många skittelefoner förstör upplevelsen. Bloat är ett annat problem och även uppdateringar. Ibland får man vänta länge på uppdateringar om man inte har en Nexus eller vill lägga in t.ex. CM.
Mikrolagget som Android är så känd för är till stor del producentens fel. Vissa bloatprogram gillar att störa, speciellt Samsungs j*vla S-voice får telefonen att lagga något grymt. Som tur är går det att stänga av.
Mikrolagget inne i menyer osv. har jag sett på alla mobiler, spelargen roll om det är IOS, WP8 eller Android. Tycker min S4 med google edition rom flyter på lika bra som WP8.

4. Har för mig att Microsoft har mycket tuffare krav/kontroller på vilka appar som tillåts i Store jämfört med sina konkurrenter, så jag tror inte det är så enkelt som du tror.

5. Jo det klart, visst finns det scenarion där det inte funkar klockrent. Det där med HTML5 är väl mest önsketänkande...

6. Nej självklart inte, poängen var att det finns alternativa webbläsare, som sagt så är jag osäker på om de är baserade på IE eller inte. Framåtknapp? Nej...

7. Tycker inte 1080p borde vara ett "krav" för high-end.

8. Det som sticker ut är ju hela utseendet i sig Det är tilesen som är WP8's signatur så att säga, tycker inte det är något man borde ändra på. Hade man kunnat ändra på allt så förlorar man det som är WP. Svårt att förklara men jag tycker det "ska va så" Hade man kunnat ändra på allt hade vitsen med olika OS i princip försvunnit. WP8 ska vara vad det är.

9. Är lite osäker men själva dialern tror jag inte finns någon standard, det är en app precis som alla andra som du kan pinna till startsidan. När någon ringer upp dig tror jag inte har att göra med själva dialern, det ligger i systemet tror jag.

11. Visst, som du säger, allt är inte perfekt. Saker kan alltid förbättras, det förnekar jag inte.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av bjajjull:

AdBlock Plus, Google Calendar, Chrome, Currents, Drive, Google+, Greenify, Hangouts, Holo Icons, Keep, Google Maps, Minimalistic Text, Nova Launcher, Play Music, Solid Explorer, SwiftKey, Tasker, Timely, Translate, Trickster MOD och YouTube för att nämna några.
Spelar ganska mycket också och då är det rätt många spel som inte finns på WP.

Vem tusan vill ha Google Maps när man har HERE?
Nokia Pro Cam är ju också mumma!

Jag gick från Nokia N8 med Symbian till Lumia 920 och är kanonnöjd. Saknar dock FM-sändaren..

Blir väl en Lumia 1020 när den släpps.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk

lul @ dem wp haturzz

Nej men Lumia 920/925 eller HTC One lägger jag min röst på. hade en hox innan, bytte till 920 och en helt ny värld öppnades upp för mig, den världen som inte crashar och behöver ny rom update och nya appar och hax för allt lösa alla jäfla problem. en värld som fungerade. <333

(kommer byta tillbaka till android snart, är en app-hora :/ )

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36