Vad är poängen med mouse acceleration?

Permalänk

Vad är poängen med mouse acceleration?

Blev lite sugen idag på att prova fallout 3 idag igen. Sagt och gjort så installerade jag spelet, dock efter en stunds spelande så slog mej tanken; varför vill någon person spela med en så fruktansvärt ostabil kontroll över siktet?! det är ju i princip omöjligt att få minsta precision med mouse acceleration på. (tur att man kan ta bort det i fallout!)

Finns det någon fördel med detta påfundet eller har det lika stor funktion som en fingerbox?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Mickesven:

Blev lite sugen idag på att prova fallout 3 idag igen. Sagt och gjort så installerade jag spelet, dock efter en stunds spelande så slog mej tanken; varför vill någon person spela med en så fruktansvärt ostabil kontroll över siktet?! det är ju i princip omöjligt att få minsta precision med mouse acceleration på. (tur att man kan ta bort det i fallout!)

Finns det någon fördel med detta påfundet eller har det lika stor funktion som en fingerbox?

Mouse acceleration är inte till för spelare. Det är till för kontorsnissar som mekkar i Excel och inte bryr sig om muspekaren hamnar på samma ställe efter lika många millimetrar på mattan oavsett hastighet. Som jag, på dagtid.

Dessutom är det i stort sett omöjligt att arbeta på stora skärmytor med icke-spelmöss. Hade en Intellimouse 3.0 på jobb tidigare, jag fick köra runt med skiten på hela skrivbordet för att nå från ena sidan till andra utan acceleration. En Logitech G400 senare blev det bättre. ^^

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av Mickesven:

Blev lite sugen idag på att prova fallout 3 idag igen. Sagt och gjort så installerade jag spelet, dock efter en stunds spelande så slog mej tanken; varför vill någon person spela med en så fruktansvärt ostabil kontroll över siktet?! det är ju i princip omöjligt att få minsta precision med mouse acceleration på. (tur att man kan ta bort det i fallout!)

Finns det någon fördel med detta påfundet eller har det lika stor funktion som en fingerbox?

Som Shudnawz skriver så är det inte ämnat alls för gamers utan för kontorsfolket! Mer rörelse på mindre yta, sparar på kalorierna! En positiv sak med mouse acceleration är ju däremot att man kan spela på mindre utrymme, jag tror inte någon som kör med en liten typ 120*120mm musmatta kan spela utan acceleration och med en del träning så bör det gå att hantera till en viss nivå!

Acceleration free ftw!

God natt!

Permalänk
Medlem

I princip alla Quake Live-proffs spelar med acceleration, man aimar bättre helt enkelt.

Permalänk
Skrivet av HMB:

I princip alla Quake Live-proffs spelar med acceleration, man aimar bättre helt enkelt.

Men va? Man aimar ju verkligen inte bättre, eftersom att du inte kan jobba in något muskelminne med acceleration på.

Jag skulle även vilja ha en källa på att nästan alla QL spelare använder sig av acceleration.

Permalänk
Medlem

Man får ju hög känslighet när man ska flytta sig över skärmen, och låg känslighet när man ska finlira perfekt ju

Med acceleration får du om du kan kontrollera det i alla fall i teorin bättre precision. Med acceleration så är det ju enklare att träffa exakt dit man ska när man rör musen långsamt och när man behöver göra en större förlyftning så rör man musen snabbare och man kommer undan med en mindre rörelse. Sen att det är skitsvårt att få till det i praktiken när man spelar FPS spel är en helt annan sak

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Går nästan att lära sig hur det fungerar med acc, dock tråkigt att nästan alla "gamingmöss" nu lider av det :/
Imo är dåliga sensorer ett större problem än att man kan välja mouseacc i spel.

Fungerar ju dock jävligt fint i skrivbordsmiljö, enkelt att hoppa mellan skärmar med acc igång.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Det är mycket en smaksak om man gillar att köra med musacceleration eller inte. Det har både för och nackdelar.
Som sagt så kör många proffs med acceleration, men många kör också utan.

Själv kör jag ibland med acceleration och ibland utan.
Tar vi ett spel som Quake eller Team fortress 2 där man dels vill kunna vända sig snabbt för att rocket jumpa, men samtidigt vill stabilt kunna sätta precisionsskott så kan acceleration hjälpa oerhört mycket. Accelerationen gör att du kan köra med mycket lägre sens än det annars skulle vara möjligt. Det hjälper enormt när det gäller precisonsaimet. Samtidigt kan du snabbt vända dig om och rocketjumpa tack vara accelerationen.

Nackdelen är att det kräver mycket mer erfarenhet och invänjningsperiod för att anpassa sig till att det inte bara är hur långt du rör musen som spelar roll, utan även hur snabbt.
Om denna tradeoff är värt det eller inte är en smaksak och beror mycket på vilket spel man kör och annat.

Skrivet av BergHa:

Går nästan att lära sig hur det fungerar med acc, dock tråkigt att nästan alla "gamingmöss" nu lider av det :/
Imo är dåliga sensorer ett större problem än att man kan välja mouseacc i spel.

Precis. Tror många förväxlar problemet med oavsiktlig inbyggd musaccelleration och den musacceleration man själv väljer i spel osv.
Den inbyggda accelerationen är bara till nackdel för alla, även de som kör med acceleration påslaget. Problemet är att den inbyggda accelerationen är tämligen random. Den ökar inte på något linjärt eller kontrollerat sätt i förhållande till hur snabbt man drar musen. Drar man musen med en viss hastighet och sedan ökar hastigheten kan mycket väl accelerationen minska, bara för att öka igen när man ökar hastigheten ytterligare.

Skrivet av Decalibration:

Men va? Man aimar ju verkligen inte bättre, eftersom att du inte kan jobba in något muskelminne med acceleration på.

Man jobbar in ett muskelminne som baserar sig på kombinationen av förflyttad sträcka och hastighet istället.
Men är man van att köra utan acceleration så tar det antagligen ett tag innan man lär sig.
Vänjer man sig ordentligt vis acceleration så har man en stor fördel vad gället aimet jämfört med de som kör utan, eftersom man kan köra med lägre sens.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decalibration:

Men va? Man aimar ju verkligen inte bättre, eftersom att du inte kan jobba in något muskelminne med acceleration på.

Jag skulle även vilja ha en källa på att nästan alla QL spelare använder sig av acceleration.

Jag har jämfört många av proffsspelarnas cfg:er och en majoritet använder sig av accel? Vad är konstigt. Gå till www.qlranks.com och se vilka spelare som är i topp, sen är det vara att googla efter deras cfg:er.

Du kan självklart träna in muskelminnet trots att du har accel aktiverat.

Självklart kan du bli bra utan accel (det finns bra spelare som kör utan det), men just i QL så har de flesta duktiga kört med accel vad jag har sett.

Edit: Hittade lite mer info efter snabb googling:

Cooller - 2.255 sens, .182 accel, 46.09 cm/360 Cypher - 3.784 sens, .106 accel, 27.46 cm/360 DaHang - 4.6 sens, .048 accel, 22.59 cm/360 Av3k - 2.327 sens, .291 accel, 44.64 cm/360 Bodzo - 3.745 sens, .082 accel, 27.75 cm/360 Fazz - 4.256 sens, .244 accel, 24.41 cm/360 K1llsen - 3.45 sens, .12 accel, 30.12 cm/360 L1nkje - 3.338 sens, .074 accel, 31.13 cm/360 Noctis - 2.775 sens, .209 accel, 37.44 cm/360 Rapha - 5 sens, .48 accel, 20.78 cm/360 Stermy - 4.65 sens, 0 accel, 22.35 cm/360 Strenx - 2 sens, 0 accel, 51.95 cm/360

http://www.esreality.com/post/1907380/eswc-2010-sens-accel-an...