[Shooters] Jag testade en gammal lcd och blev väldigt ledsen.

Permalänk
Inaktiv

[Shooters] Jag testade en gammal lcd och blev väldigt ledsen.

Jag hadde lite tråkigt hos en vän där de lanade Halo 4. Jag är inte så insatt i konsolspel. Så jag var mest där för att lira basket, se på fotboll och snacka. Jag lånade hans gammla kontors dator ett tag för att spela några gammla titlar på steam. Jag blev riktigt ledsen när jag insåg att skärmen inte hängde med. Datorn var väll över kraven med stabil fps. Jag lirade som mest ut99, då cs var ospelbart. Jag kunde inte göra minna gammla snabba 90 grader rörelser utan att see 4 bilder samtidigt smeta över skärmen.

De flesta spelen jag och minna vänner har kört på pc-lan nu för tiden är långsama spel som inte kräver twitch reflexer. Så som rts och moba. Ingen verkar vara sugen på skjutspel. Det känns verkligen som att bytet till plattskärm dödade det roliga i skjutspelen. Jag saknar tiden då man satt och körde quake o cs. Där folk konstant skrek och garvade högt när de blev överraskade.

Permalänk
Avstängd

Så du har spelat på en troligtvis gammal och dålig "plattskärm" och är överraskad att det ser ut som fan ?
Förstår inte riktigt iden med denna tråd om ja ska va helt ärlig.

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Inaktiv

Den stora majoriteten sitter inte på kvalitets skärmar och spelar. Dem flesta jag lanar med idag sitter antagligen på en gammal tn-panel eller en ny ips. Det ser ut som att pc lan med twitch skjutspel tog en stor sväng neråt när platskärmarna kom. Det verkar ha blivit ersatt av spelkonsoler. Där den stora majoriteten kör på samma villkor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon185723:

Den stora majoriteten sitter inte på kvalitets skärmar och spelar. Dem flesta jag lanar med idag sitter antagligen på en gammal tn-panel eller en ny ips. Det ser ut som att pc lan med skjutspel tog en stor sväng neråt när platskärmarna kom. Det verkar ha blivit ersatt av spelkonsoler. Där den stora majoriteten kör på samma villkor.

Skulle nog säga att majoriteten här inne sitter med skärmar som iaf håller hyfsat mått. Gamla LCD skärmar var skräp även sett till samtida skärmar. Det var först när TFT-LCD skärmar släpptes till hyfsat pris som de började ta över. Kom ihåg att vanliga CRT skärmar var populära ända tills 2007 just pga. att plattskärmar inte höll måttet. Sedan förstår jag inte riktigt heller anledningen med denna tråd. Du satt dig vid en äldre LCD skärm och du blev paff att den (ganska uppebart) inte hängde med. Sedan skulle jag gärna vilja se hur du kommit fram till att plattskärmar har haft någon som helst impakt på shooters. Dessutom verkar du inte ens veta vad ett modern Shooterspel är när du sitter och spelar CS fortfarande.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Inaktiv

Skärmen klarade 1680x1050 och marknadsfördes med 5ms på hemsidor. Vilket säkert är G2G som det mesta idag. 2007 är snart 7 år sedan. De senaste shooters jag har lirat väldigt mycket online är L4D2, BF3, TribesA, UT3, Cs:GO, NS2, Arma2.....

Den enda gången någon verkar vilja köra ett pc skjutspel på lan är när det är co-op. Går man igenom ett nätcafe så kan man ha tur och se några lira cod eller cs på en online server. Det mesta som liras här på cafér idag verkar vara moba, starcraft2 eller wow. Vilket är spel som inte kräver twitch reflexer eller en super duper skärm.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon185723:

Skärmen klarade 1680x1050 och marknadsfördes med 5ms på hemsidor. Vilket säkert är G2G som det mesta idag. 2007 är snart 7 år sedan. De senaste shooters jag har lirat väldigt mycket online är L4D2, BF3, TribesA, UT3, Cs:GO, NS2, Arma2.....

Den enda gången någon verkar vilja köra ett pc skjutspel på lan är när det är co-op. Går man igenom ett nätcafe så kan man ha tur och se några lira cod eller cs på en online server. Det mesta som liras här på cafér idag verkar vara moba, starcraft2 eller wow. Vilket är spel som inte kräver twitch reflexer eller en super duper skärm.

Och vad har plattskärmens framfart att göra med det här egentligen?

Det är ju knappast så att plattskärmen kom och så sa alla i kör "Oh, en plattskärm. Låt os överge alla fast-phased spel och spela casual-spel i 30FPS!".
Det som händer är att allt fler spelar helt enkelt och de flesta vill inte spela så seriöst och fast-phased som man gör i spelen du radade upp.

SC2, WoW och MOBA's är helt enkelt enklare att ta till sig för den bredare publiken på grund av enkelheten.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

"Det ser ut som att pc lan med twitch skjutspel tog en stor sväng neråt när platskärmarna kom"

Vart sjutton får du det ifrån? När vi brukade lana för några år sedan var det cod och cs som gällde, alla hade plattskärmar.

Visa signatur

Intel i5 2500K | GTX 980 | ASRock P67 Extreme4

Permalänk
Medlem

hahah vilken konstig syn du har fått. skjutspel har INTE gått ner nått...finns ju hur mkt som helst. sen att du har tråkiga polare som inte vill lira sånt,,synd för dig..o att du sitter vid en rejält gammal lcd gör ju inte allt annat dåligt..

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Skärmen klarade 1680x1050 och marknadsfördes med 5ms på hemsidor. Vilket säkert är G2G som det mesta idag. 2007 är snart 7 år sedan. De senaste shooters jag har lirat väldigt mycket online är L4D2, BF3, TribesA, UT3, Cs:GO, NS2, Arma2.....

Den enda gången någon verkar vilja köra ett pc skjutspel på lan är när det är co-op. Går man igenom ett nätcafe så kan man ha tur och se några lira cod eller cs på en online server. Det mesta som liras här på cafér idag verkar vara moba, starcraft2 eller wow. Vilket är spel som inte kräver twitch reflexer eller en super duper skärm.

Att FPS spel har tagit ett steg neråt är för inte pga skärmarna utan pga spelutvecklarna som inte gör tävlnings inriktade titlar längre. Utan släpper casual spel som inte är fair utan "pcw modes" osv, Inga egna dedikerade servers,med levels belöningar och skit. Det är iaf därför jag inte gillar fps längre mer än sp. Efter cod 2 var cod förstört och man kunde inte längre köra pcw out of the box utan fick ha pcw mods och cs borde endast grafikmotorn uppdaterats i inte massa krams som påverkade hax osv.

Sen håller jag inte med. Hon/Dota , wow och SC2 kräver i allra högsta grad reflexer. Minst lika bra som fps om man ska bli skillad iom de tempo växlingar som blir pga det lägre spel tempot i normalt sett måste du vara bered att aggera direkt för att unvika spells osv. Avbryta motståndarna osv.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Och vad har plattskärmens framfart att göra med det här egentligen?

Det är ju knappast så att plattskärmen kom och så sa alla i kör "Oh, en plattskärm. Låt os överge alla fast-phased spel och spela casual-spel i 30FPS!".
Det som händer är att allt fler spelar helt enkelt och de flesta vill inte spela så seriöst och fast-phased som man gör i spelen du radade upp.

SC2, WoW och MOBA's är helt enkelt enklare att ta till sig för den bredare publiken på grund av enkelheten.

Hur menar du att någon av de titlar är lättare än att w a s d sikta och skjut.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Inga lcd-paneler klarar riktigt snabba rörelser, inte ens de som är 1ms GTG (i verkligheten 2-3ms).
Det enda sättet att få perfekt skarp bild i snabb rörelse är CRT, plasma, eller lcd med lightboost/motsvarande (strobar backlight så att det blir nästan exakt som crt - backlight är släckt under refresh).

Jag är också helt inne på teorin att fps-spel blivit så otroligt långsamma skitspel (cod, bf etc) sista åren pga att 90% av spelarna har odugliga skärmar för snabba spel.

Permalänk
Medlem

Tycker det funkar bra med min 144hz skärm. Men visst inget är bättre än crt men att ha ett 10+ kilo best på skrivbordet och få solbränna av skärmen känns inte helt aktuellt heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Palme_570:

Hur menar du att någon av de titlar är lättare än att w a s d sikta och skjut.

Jag menar att de är lättare att finna roliga jämfört med det klassiska W,A,S,D, skjut för den bredare publiken för alla vill inte vara Heaton.
Kanske lite fel ordval...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Uzanar:

Och vad har plattskärmens framfart att göra med det här egentligen?

Det är ju knappast så att plattskärmen kom och så sa alla i kör "Oh, en plattskärm. Låt os överge alla fast-phased spel och spela casual-spel i 30FPS!".
Det som händer är att allt fler spelar helt enkelt och de flesta vill inte spela så seriöst och fast-phased som man gör i spelen du radade upp.

SC2, WoW och MOBA's är helt enkelt enklare att ta till sig för den bredare publiken på grund av enkelheten.

I dag i ett nytt skjutspel. Så finns det betydligt mindre saker att hålla koll på i jämfört med ett rts eller moba spel. Det är till exempel betydligt mindre stats att hålla reda på och räkna med.
De flesta nya skjutspelen i dag saknar svåra recoil mönster och möjligheten att time~a powerups. Nu för tiden så handlar det mest om att utnyttja terrängen, hålla reda på spelare i närheten , sikta och skjut. Den som skjuter först vinner oftast.
Tar man skada och överlever så är det oftast bara att sätta sig säkert tills hpn har kommit tillbaka. Det som hp regen gör är att du hamnar på samma vilkor nästa gång du möter en fiende. Det ger dig till exempel en mindre chans att du dör och måste vänta med att få spela igen. Det har sina för och nackdelar.

I rts och moba spel så avgörs inte allt dem första milisekunderna när man ser eller hör en fientlig enhet. En snabb responsiv skärm är inte hela världen då man ser överifrån och har en minimap. Minimapen tillåter en ofta att se fienden komma innan farozonen. Det ger en spelare oftast ett par sekunder istället för milisekunder att se och agera i tid. Den tiden är nog för majoriteten av skärmarna idag att visa allt du behöver se innan du väljer hur du vill agera.

Med majoriteten av skärmarna idag. Så är det riktigt svårt att tyda en fiende på ett långt avstånd som man väldigt snabbt håller på att dra förbi med siktet. Det är för att bilden i ett skjutspel nu för tiden med majoriteten av skärmarna blir extremt suddig medans man drar kameran snabbt.
Det leder till att fienden som dyker upp på din skärm medans du är i en snabb rörelse blir svårare att se och träffa under rörelsen. Majoriteten av spelarna i dag drar förbi fiender på långt avstånd. Om inte så drog de musen långsamt över det öppna landskapet för att få en chans att se fienden. På så sätt har det blivit långsammare och mindre roligt. Speciellt när man råkar dö av en fiende framför sig som man inte såg.

Ett skjutspel är inte svårare att lära sig än ett rts eller moba spel. Snabba coola manövrar känns väldigt belönande och får en att vilja köra vidare. Det är inte lika lätt som förr med en average skärm att snabbt rotera och göra hs på långa avstånd. Det är för att det har blivit svårare att se med en plattskärm. På grund av detta så har skjutspel blivit tråkigare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon185723:

Skärmen klarade 1680x1050 och marknadsfördes med 5ms på hemsidor. Vilket säkert är G2G som det mesta idag. 2007 är snart 7 år sedan. De senaste shooters jag har lirat väldigt mycket online är L4D2, BF3, TribesA, UT3, Cs:GO, NS2, Arma2.....

Den enda gången någon verkar vilja köra ett pc skjutspel på lan är när det är co-op. Går man igenom ett nätcafe så kan man ha tur och se några lira cod eller cs på en online server. Det mesta som liras här på cafér idag verkar vara moba, starcraft2 eller wow. Vilket är spel som inte kräver twitch reflexer eller en super duper skärm.

"Super duper skärm" var det ja.. En modern TFT skärm hänger lätt med i dagens FPS lir så att försöka påstå att TFT skärmen har någon som helst impakt på det "moderna" FPS liret är ju bara idiotiskt.

Skrivet av overheizer:

"Det ser ut som att pc lan med twitch skjutspel tog en stor sväng neråt när platskärmarna kom"

Vart sjutton får du det ifrån? När vi brukade lana för några år sedan var det cod och cs som gällde, alla hade plattskärmar.

Det kommer antagligen från det faktum att TS vill gnälla på något och hittar inget bättre.

Skrivet av Palme_570:

Att FPS spel har tagit ett steg neråt är för inte pga skärmarna utan pga spelutvecklarna som inte gör tävlnings inriktade titlar längre. Utan släpper casual spel som inte är fair utan "pcw modes" osv, Inga egna dedikerade servers,med levels belöningar och skit. Det är iaf därför jag inte gillar fps längre mer än sp. Efter cod 2 var cod förstört och man kunde inte längre köra pcw out of the box utan fick ha pcw mods och cs borde endast grafikmotorn uppdaterats i inte massa krams som påverkade hax osv.

Sen håller jag inte med. Hon/Dota , wow och SC2 kräver i allra högsta grad reflexer. Minst lika bra som fps om man ska bli skillad iom de tempo växlingar som blir pga det lägre spel tempot i normalt sett måste du vara bered att aggera direkt för att unvika spells osv. Avbryta motståndarna osv.

MW1 var det sista spelet som hade ett stöd för mods.

Skrivet av JBE:

Inga lcd-paneler klarar riktigt snabba rörelser, inte ens de som är 1ms GTG (i verkligheten 2-3ms).
Det enda sättet att få perfekt skarp bild i snabb rörelse är CRT, plasma, eller lcd med lightboost/motsvarande (strobar backlight så att det blir nästan exakt som crt - backlight är släckt under refresh).

Jag är också helt inne på teorin att fps-spel blivit så otroligt långsamma skitspel (cod, bf etc) sista åren pga att 90% av spelarna har odugliga skärmar för snabba spel.

Då är du lika snett ute som TS är. Ta tex. Blops2.. Inget mer än bara reflexer. BF serien har aldrig varit "Ös ös och ös" frammåt utan de har alltid left på det faktum att de är en av få (kanske det enda?) som tillåter folk att uppleva hur ett slagfält verkligen känns i form av fordon och annat smått och gott. Att jämföra Cod med BF går inte. Dessutom är det inte skärmarna som förstört cod-serien utan det är dess förbannade fokusering på "Casual lir" och det är mer konsolernas fel än skärmarnas.

Skrivet av anon185723:

I dag i ett nytt skjutspel. Så finns det betydligt mindre saker att hålla koll på i jämfört med ett rts eller moba spel. Det är till exempel betydligt mindre stats att hålla reda på och räkna med.
De flesta nya skjutspelen i dag saknar svåra recoil mönster och möjligheten att time~a powerups. Nu för tiden så handlar det mest om att utnyttja terrängen, hålla reda på spelare i närheten , sikta och skjut. Den som skjuter först vinner oftast.
Tar man skada och överlever så är det oftast bara att sätta sig säkert tills hpn har kommit tillbaka. Det som hp regen gör är att du hamnar på samma vilkor nästa gång du möter en fiende. Det ger dig till exempel en mindre chans att du dör och måste vänta med att få spela igen. Det har sina för och nackdelar.

I rts och moba spel så avgörs inte allt dem första milisekunderna när man ser eller hör en fientlig enhet. En snabb responsiv skärm är inte hela världen då man ser överifrån och har en minimap. Minimapen tillåter en ofta att se fienden komma innan farozonen. Det ger en spelare oftast ett par sekunder istället för milisekunder att se och agera i tid. Den tiden är nog för majoriteten av skärmarna idag att visa allt du behöver se innan du väljer hur du vill agera.

Med majoriteten av skärmarna idag. Så är det riktigt svårt att tyda en fiende på ett långt avstånd som man väldigt snabbt håller på att dra förbi med siktet. Det är för att bilden i ett skjutspel nu för tiden med majoriteten av skärmarna blir extremt suddig medans man drar kameran snabbt.
Det leder till att fienden som dyker upp på din skärm medans du är i en snabb rörelse blir svårare att se och träffa under rörelsen. Majoriteten av spelarna i dag drar förbi fiender på långt avstånd. Om inte så drog de musen långsamt över det öppna landskapet för att få en chans att se fienden. På så sätt har det blivit långsammare och mindre roligt. Speciellt när man råkar dö av en fiende framför sig som man inte såg.

Ett skjutspel är inte svårare att lära sig än ett rts eller moba spel. Snabba coola manövrar känns väldigt belönande och får en att vilja köra vidare. Det är inte lika lätt som förr med en average skärm att snabbt rotera och göra hs på långa avstånd. Det är för att det har blivit svårare att se med en plattskärm. På grund av detta så har skjutspel blivit tråkigare.

Inte en bit av den kommentaren har något med skärmarna och göra.. Låter mer som att du inte hänger med och försöker få det att låta som det är skärmens fel. Prova en TN 120hz panel så ska du nog se att CRT inte ens spelar på samma plan.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tumnus:

"Super duper skärm" var det ja.. En modern TFT skärm hänger lätt med i dagens FPS lir så att försöka påstå att TFT skärmen har någon som helst impakt på det "moderna" FPS liret är ju bara idiotiskt.

Det kommer antagligen från det faktum att TS vill gnälla på något och hittar inget bättre.

MW1 var det sista spelet som hade ett stöd för mods.

Du verkar uppenbarligen inte ha sett skillnaden mellan en crt skärm och en modern tft skärm när det kommer till skjutspel. Det är inte ditt fel eftersom det var en bra tid sedan de var mainstream. Det närmaste man kan komma åt idag är en 120hz skärm med lightboost. Det kostar mer än en vanlig skärm och bara en minoritet köper dem.

Den vanliga skjutspelaren sitter idag och spelar på en 60hz plattskärm och utsätts för väldigt mycket motionblur vid snabba rörelser. Det gör det extremt svårt att se fiender i visa senarion. Faktumet att de måste dra musen långsamare än med en crt skärm för att kunna se tydligt gör spelet sämre. Jag står fast vid att det har bidragit till att majoriteten söker andra spel. Speciellt när dem som har sett bättre inte vill betala dyra priser för att slippa hålla tillbaka.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon185723:

Du verkar uppenbarligen inte ha sett skillnaden mellan en crt skärm och en modern tft skärm när det kommer till skjutspel. Det är inte ditt fel eftersom det var en bra tid sedan de var mainstream. Det närmaste man kan komma åt idag är en 120hz skärm med lightboost. Det kostar mer än en vanlig skärm och bara en minoritet köper dem.

Den vanliga skjutspelaren sitter idag och spelar på en 60hz plattskärm och utsätts för väldigt mycket motionblur vid snabba rörelser. Det gör det extremt svårt att se fiender i visa senarion. Faktumet att de måste dra musen långsamare än med en crt skärm för att kunna se tydligt gör spelet sämre. Jag står fast vid att det har bidragit till att majoriteten söker andra spel. Speciellt när dem som har sett bättre inte vill betala dyra priser för att slippa hålla tillbaka.

Har jag inte? Har en CRT skärm liggandes här och jag sitter på en 120hz skärm. CRT skärmen hänger helt enkelt inte med i svängarna. Och nej. Spelen blir inte sämre baserad på din skärm. Spelen blir sämre för att du intalar dig att de blir det. Hela ditt resonemang bygger på ren placebo.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tumnus:

Har jag inte? Har en CRT skärm liggandes här och jag sitter på en 120hz skärm. CRT skärmen hänger helt enkelt inte med i svängarna. Och nej. Spelen blir inte sämre baserad på din skärm. Spelen blir sämre för att du intalar dig att de blir det. Hela ditt resonemang bygger på ren placebo.

Jag vet inte hur gammal du är men du kan ta och sluta trolla. Bara lcd skärmar med strobed backlights kommer nära en crt i flyt. Hela tråden handlar om hur den average spelaren idag sitter på en 60hz lcd med eftersläppningar. Vilket jag påpekar är en orsak till den minskade intresset för skjutspel.

Du sitter själv med en 120hz skärm och säger att spelupplevelsen inte blir sämre med en dålig skärm. Varför spenderar du då pengar på en 120hz skärm? Det låter lite som hyckleri. Speciellt då många ägare av en 120hz skärm märker skillnad. www.blurbusters.com har till och med bevisat att det förekommer betydligt mycket mer motion blur på en vanlig 60hz lcd.

Motionblur sänker spelupplevelsen i skjutspel. Det var inget stort problem förr i tiden när folk satt och lana med sina crt skärmar. Jag står fast vid att plattskärmarna är en av orsakerna för det lägre intresset. Skjutspel är betydligt roligare utan motionblur.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon185723:

Jag vet inte hur gammal du är men du kan ta och sluta trolla. Bara lcd skärmar med strobed backlights kommer nära en crt i flyt. Hela tråden handlar om hur den average spelaren idag sitter på en 60hz lcd med eftersläppningar. Vilket jag påpekar är en orsak till den minskade intresset för skjutspel.

Du sitter själv med en 120hz skärm och säger att spelupplevelsen inte blir sämre med en dålig skärm. Varför spenderar du då pengar på en 120hz skärm? Det låter lite som hyckleri. Speciellt då många ägare av en 120hz skärm märker skillnad. www.blurbusters.com har till och med bevisat att det förekommer betydligt mycket mer motion blur på en vanlig 60hz lcd.

Motionblur sänker spelupplevelsen i skjutspel. Det var inget stort problem förr i tiden när folk satt och lana med sina crt skärmar. Jag står fast vid att plattskärmarna är en av orsakerna för det lägre intresset. Skjutspel är betydligt roligare utan motionblur.

Vet inte om man ska ta någon som anklagar en för att trolla så fort de inte tror på en, seriöst. Att du inte ens verkar veta vad ordet hyckleri betyder är ju komiskt. Att man köper en 120hz skärm är inget som bevisar att man inte är nöjd med en vanlig 60hz skärm. Utan det är för att man inser att ingenting är perfekt och den lilla skillnaden kan vara guld värd. Däremot så är det mesta du skrivit rent och skärt skitsnack baserat på ren placebo. Anledningen varför det är mindre intresse på FPS spel är pga. att utvecklare som IW står under Activisions tyglar där man utvecklar spel genom att klippa och klistra. De har haft samma spelmotor sedan vcod och där kan du inte påstå att plattskärmarna gjorde något.. Snarare så att CRT skärmarna hade nått sin peak vid lansering. Sedan borde du ta och läsa om mina kommentarer.. Jag har aldrig sagt att upplevelsen blir sämre med en sämre skärm. Utan jag påpekar att du satt dig vid en urgammal LCD skärm och påstår sedan att spelen blir lidande av detta (alltså utvecklingen.. Inte spelkänslan) vilket inte är sant på långa vägar. Spelen hade sett ut exakt likadana även om det varit CRT skärmar som varit den stora marknaden. Skillnaden hade bara varit att färgerna sett bedrövliga ut och att folk gått omkring med en skärm som vägde över 10kg.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tumnus:

Vet inte om man ska ta någon som anklagar en för att trolla så fort de inte tror på en, seriöst. Att du inte ens verkar veta vad ordet hyckleri betyder är ju komiskt. Att man köper en 120hz skärm är inget som bevisar att man inte är nöjd med en vanlig 60hz skärm. Utan det är för att man inser att ingenting är perfekt och den lilla skillnaden kan vara guld värd. Däremot så är det mesta du skrivit rent och skärt skitsnack baserat på ren placebo. Anledningen varför det är mindre intresse på FPS spel är pga. att utvecklare som IW står under Activisions tyglar där man utvecklar spel genom att klippa och klistra. De har haft samma spelmotor sedan vcod och där kan du inte påstå att plattskärmarna gjorde något.. Snarare så att CRT skärmarna hade nått sin peak vid lansering. Sedan borde du ta och läsa om mina kommentarer.. Jag har aldrig sagt att upplevelsen blir sämre med en sämre skärm. Utan jag påpekar att du satt dig vid en urgammal LCD skärm och påstår sedan att spelen blir lidande av detta (alltså utvecklingen.. Inte spelkänslan) vilket inte är sant på långa vägar. Spelen hade sett ut exakt likadana även om det varit CRT skärmar som varit den stora marknaden. Skillnaden hade bara varit att färgerna sett bedrövliga ut och att folk gått omkring med en skärm som vägde över 10kg.

Ska du försöka trolla så bör du i alla fall ha din fakta rätt. Crt skärmar har en betydligt bättre färgåtergivning. Majoriteten av alla lcd skärmarna som finns i dag har 18-bitars färgdjup. För att nå nivåer så som 24-bit så använder de oftast dithering eller FRC. Bara paneler så som IPS kan nå 24 riktiga bitars färgdjup och ibland även högre. 24-bit är 16.7 miljoner färger. Det är fortfarande dåligt i jämfört med 32-bitar. Vilket man får av en crt. Om du inte kan se skillnaden mellan 16bpp och 32bpp så behöver du ha dina ögon kollade. Inte nog med det så har crt skärmar en gudomligt bättre kontrast. Den närmaste man kan få i dag är i från plasma.

Activision har gjort skjutspel som är lättare och mer tillgängligt. Om dem inte hadde släppt ett nytt spel varje år, så skulle det säkert vara betydligt mindre spelare som spelar skjutspel. Det är för att deras spelarbas skulle ha sökt sig till andra spel som inte är begränsat till fps-genren. Ditt argument om att cod har förstört skjutspel på pc är väldigt osanolikt. Då majoriteten av deras spelare sitter på en tv spelskonsol. Faktumet är att Aktivision har några av de mest populära skjutspelen. Det i sig gör det mer sannolikt att dem tar in nya spelare och gör dem mer öppna och redo för andra skjutspel.

Permalänk

Måste hålla med om att fps spelen dog lite pga "plattskärmarna", i mina ögon åtminstone, kommer ihåg själv när man gick över då min sista crt dog för en massa år sedan, jag var mycket besviken över prestandan i den nya.

Men eftersom man började lira wow och andra icke-fps så glömde man mer eller mindre bort det.

Får se ikväll om man blir på bättre humör när jag får min 100+hz:are! (AOC G2460PQU)

Visa signatur

- Pappadel: Corsair CX500M - Mammakort: ASRock Z87 Pro3
- Korttidsminne: Crucial Ballistix Tactical 8GB DDR3 CL8 - Tänkarhjärna: Intel i7-4790K
- Sekort: Zotac GTX670 2GB - Långtidsminne: Samsung 840 250GB Basic.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon185723:

Ska du försöka trolla så bör du i alla fall ha din fakta rätt. Crt skärmar har en betydligt bättre färgåtergivning. Majoriteten av alla lcd skärmarna som finns i dag har 18-bitars färgdjup. För att nå nivåer så som 24-bit så använder de oftast dithering eller FRC. Bara paneler så som IPS kan nå 24 riktiga bitars färgdjup och ibland även högre. 24-bit är 16.7 miljoner färger. Det är fortfarande dåligt i jämfört med 32-bitar. Vilket man får av en crt. Om du inte kan se skillnaden mellan 16bpp och 32bpp så behöver du ha dina ögon kollade. Inte nog med det så har crt skärmar en gudomligt bättre kontrast. Den närmaste man kan få i dag är i från plasma.

Activision har gjort skjutspel som är lättare och mer tillgängligt. Om dem inte hadde släppt ett nytt spel varje år, så skulle det säkert vara betydligt mindre spelare som spelar skjutspel. Det är för att deras spelarbas skulle ha sökt sig till andra spel som inte är begränsat till fps-genren. Ditt argument om att cod har förstört skjutspel på pc är väldigt osanolikt. Då majoriteten av deras spelare sitter på en tv spelskonsol. Faktumet är att Aktivision har några av de mest populära skjutspelen. Det i sig gör det mer sannolikt att dem tar in nya spelare och gör dem mer öppna och redo för andra skjutspel.

Suck... Ha en bra dag med din Placebo. För att försöka få dig att inse något är som att försöka få en vägg att inse att denne står i vägen.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att döden av arena-shooters orsakades av plattskärmar.
Tycker också att det är väldigt synd att det inte spelas lika mycket twitchbaserade spel längre.
Utvecklarna vill dock tjäna så mycket pengar som möjligt och utvecklar simplare spel (t.ex. CoD) riktade mot en större målgrupp.
På grund av detta finns det bara Quake Live kvar som har någon online överhuvudtaget.

Och på ämnet om skärmar; vanliga TN-paneler har usel färgåtergivning, men generellt bra responstid.
Själv sitter jag med en TN på 120hz och lightboost.

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk

Sitter på en Dell 2209WA hemma och kör den i 75hz. Noll eftersläpningar med perfekt flyt i alla snabba FPS-spel.

Vad är det för dyngskärmar du har lyckats komma över undrar jag?

Visa signatur

Du har redan tackat ja!