Läsa programmering efter gymnasiet

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013

Läsa programmering efter gymnasiet

Tjenare

Jag och tre kompisar går nu sista året i gymnasiet och vi har alla mer eller mindre bestämt oss att vi vill arbeta som programmerare och starta eget.
Det vi har tänkt att programmera är spel och vi har hittills bara sett en utbildning som lockar oss:
http://www.umu.se/utbildning/program-kurser/program/?code=TGD...

Det kan vara bra att veta att alla av oss går natur så vi kommer väl förmodligen ha behörighet till de flesta utbildningarna som intresserar oss.
Så nu vänder vi oss till er på Swec för att hjälpa oss att ta den utbildningen som kommer passa oss bäst. Vi ska läsa på Umeås universitet.

Tack på förhand

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mjölby
Registrerad
Jul 2011

Det finns en bra utbildning som ger mer, även om den inte helt är inriktad på spel. Och det är Civilingenjör i Medieteknik (Finns på Linköpings universitet bland annat).

Värt att kolla på är även http://www.thegameassembly.com/ som helt och hållet är inriktat på just detta och har, enligt hemsidan, haft flera framgångsrika spelutvecklare som studerat där!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
NV Skåne
Registrerad
Jun 2007

Kan rekommendera min gamla utbildning: Informationsteknik på Chalmers. Civ.ing-utb, och går (gick iaf då) att inrikta kraftigt på spel.
http://www.chalmers.se/sv/utbildning/program-pa-grundniva/Sid...

Och vadå låst till Umeå? Flytta är ju halva grejjen med att läsa på högre nivå!

i5 8600k@4.68 GHz || ASUS ROG STRIX GTX 1080 || 32GB RAM 3000MHz || ASUS Z370-H Gaming || Be Quiet! 580W Modular || Noctua NH-D15 || Fractal Design Define R6 || 2x 250GB SSD, 5TB HDD || ASUS VG278HE & 2x BenQ RL2450HT || Logitech G710 & G700 & G13 & G533
* De gav mig en present. Jag gav dem en present. Vet du inte skillnaden, använd "dom".
* Fraktfritt på Inet för verifierade SweC-medlemmar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av Shudnawz:

Kan rekommendera min gamla utbildning: Informationsteknik på Chalmers. Civ.ing-utb, och går (gick iaf då) att inrikta kraftigt på spel.
http://www.chalmers.se/sv/utbildning/program-pa-grundniva/Sid...

Och vadå låst till Umeå? Flytta är ju halva grejjen med att läsa på högre nivå!

Haha, Själv bor jag i småland men mina kompisar bor i Umeå, så för mig blir det en flytt över hela landet :), anledningen för just umeå är eftersom en av mina kompisar ställt sig i bostadskön väldigt tidigt så vi har ganska säkert en lägenhet där.

Vi är iaf väldigt tacksamma för svaren vi fått in hittills, definitivt något vi ska kolla på lite senare idag när vi alla har tid.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006

Kandidatprogram i datorspelsutveckling - konstruktion, 180 hp ute i Kista?
http://dsv.su.se/utbildning/alla-utbildningar/program/dspkons...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Nov 2001

Ett tips: När ni pluggar, säkerställ att någon av er läser projektledning. Vet inte hur dessa utbildningar ser ut, det kanske ingår! Alternativt att ni involverar någon kunnig inom projekt när ni kör igång sedan.

Projekt utan styrning är oftast dömda att misslyckas, alternativt att slutprodukten inte alls blir vad ni tänkt er.

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 16GB RAM (2666 MHz), Gainward GTX 1080 GLH, Corsair AX1200 PSU
Tillbehör: Acer Predator XB270HUDb (1440p, 144Hz, G-sync), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av Thursday:

Ett tips: När ni pluggar, säkerställ att någon av er läser projektledning. Vet inte hur dessa utbildningar ser ut, det kanske ingår! Alternativt att ni involverar någon kunnig inom projekt när ni kör igång sedan.

Projekt utan styrning är oftast dömda att misslyckas, alternativt att slutprodukten inte alls blir vad ni tänkt er.

Jo ett spel är ju ett stort projekt så det kan jag tänka mig
Tack för tipset, det får bli något vi får diskutera om

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Sakon:

Tjenare

Jag och tre kompisar går nu sista året i gymnasiet och vi har alla mer eller mindre bestämt oss att vi vill arbeta som programmerare och starta eget.
Det vi har tänkt att programmera är spel och vi har hittills bara sett en utbildning som lockar oss:
http://www.umu.se/utbildning/program-kurser/program/?code=TGD...

Det kan vara bra att veta att alla av oss går natur så vi kommer väl förmodligen ha behörighet till de flesta utbildningarna som intresserar oss.
Så nu vänder vi oss till er på Swec för att hjälpa oss att ta den utbildningen som kommer passa oss bäst. Vi ska läsa på Umeås universitet.

Tack på förhand

När de kommer till programmering så är kurserna bara grunden. De är självklart nödvändigt med en teoretisk bas, och även en del kunskaper om matte och strategier hur man kan tänka, och vad som är mer effektivt och varför. Men själva programmerandet handlar ju mycket om hur man ska lösa problem... och då är de träning de viktigaste. Hårt jobb och läsa på vilka verktyg man har att jobba med.

Har en tyst dator.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Mar 2008

Mjukvaruteknik på LiU kanske skulle kunna vara nåt?

http://www.liu.se/utbildning/program/mjukvaruteknik/programbe...

Bostad i Linköping är inga problem om ni ställer er i kö nu.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Maj 2003

Datavetenskap eller Teknisk datavetenskap på Umeå Universitet kommer att ta er LÅNGT.
Det finns inte så många strikt spelinriktade kurser, men en hel del inom grafik, AI, fysik osv.

Det spelar inte så stor roll de första åren då grunderna ändå är samma för all programmering, och det går alltid att byta spår vid ett senare tillfälle.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hammerfest
Registrerad
Dec 2012
Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av MrMadMan:

Datavetenskap eller Teknisk datavetenskap på Umeå Universitet kommer att ta er LÅNGT.
Det finns inte så många strikt spelinriktade kurser, men en hel del inom grafik, AI, fysik osv.

Det spelar inte så stor roll de första åren då grunderna ändå är samma för all programmering, och det går alltid att byta spår vid ett senare tillfälle.

Det är det jag undrar lite över. Civ utbildningarna är ju på 300hp medans tex kandidatprgrammet är på 180. Tiden man arbetar sen efter man läst ut kandidatprgrammet ger ju också väldigt mycket erfarenhet(beroende på hur mycket man anstränger sig), då känns det lite som tiden man lagt ner på efter skolan i slutändan kan ha gett mer erfarenhet än en längre kurs.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Maj 2003
Skrivet av Sakon:

Det är det jag undrar lite över. Civ utbildningarna är ju på 300hp medans tex kandidatprgrammet är på 180. Tiden man arbetar sen efter man läst ut kandidatprgrammet ger ju också väldigt mycket erfarenhet(beroende på hur mycket man anstränger sig), då känns det lite som tiden man lagt ner på efter skolan i slutändan kan ha gett mer erfarenhet än en längre kurs.

Det ligger något i det, men arbete och skola ger ofta olika typer av kunskap. Det finns saker man bara lär sig i plugget och saker man bara lär sig på arbetet. Det ena kan aldrig ersätta det andra, men ett visst överlapp finns förstås.

Vad gäller kandidat/civ ing så går det ju alltid att byta spår om man känner för det. Det är sällan man följer den plan man först sätter upp ändå, och det är enligt mig något positivt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004

http://thegameassembly.com/

Det finns ingen bättre utbildning i Sverige när det gäller spel, det är bara att kolla på resultaten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av MiKz112:

http://thegameassembly.com/

Det finns ingen bättre utbildning i Sverige när det gäller spel, det är bara att kolla på resultaten.

"Internship" betyder inte så mycket. Bara för att andra skolor inte har en sån där lista så betyder de inte att de är sämre. Dessutom tror jag att en utbildning som inte är inriktad på spel kan vara lika bra eller bättre, för programmerare. Det viktigaste för en programmerare är att man lär sig programmera bra (vilket man inte lär sig fullt ut vilken utbildning man än går). Mycket matte är också bra. Jag tror också att 180 hp kan räcka, men man måste hur som helst vara väldigt motiverad och lära sig mycket själv på fritiden om man ska kunna börja göra spel direkt efter ens utbildning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005

Som nämnt tidigare, om ni inte redan tänkt att anställa någon som leder projektet och/eller har hand om budget så läs till det

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2013
Skrivet av Shudnawz:

Kan rekommendera min gamla utbildning: Informationsteknik på Chalmers. Civ.ing-utb, och går (gick iaf då) att inrikta kraftigt på spel.
http://www.chalmers.se/sv/utbildning/program-pa-grundniva/Sid...

Och vadå låst till Umeå? Flytta är ju halva grejjen med att läsa på högre nivå!

Om fyra kompisar pluggar en linje på Chalmers är risken stor att 1-2 av dom hoppar av. Dessutom om man vill starta eget, speciellt göra spel, då vill man nog ha lite fritid över att lära sig sånt som inte kommer på tentan.

Nu har jag visserligen bara skummat igenom kursplanerna på landets skolor men, C++ lärs i princip inte ut någonstans, då de flesta företag inte utvecklar prestanda-kritiska applikationer så som spel/operativsystem.

Hur som helst så handlar väl ändå spelutveckling främst om 3D-modellering & *Content Creation*. Risken är ju att ni kör in i en vägg när ni inser att ni måste ha en jäkla massa grafik. Och även om man ska göra något lite mer typ 'indie', där man kanske lägger fokus på 2D-grafik (mobil/surfplatta); eller letar efter det där nya som ska vara så bra (Minecraft/Angry Birds), är det väl kanske snarare buddistmunk eller något design-tjohejsan man ska utbilda sig till, mer än att gadda ihop ett gäng på fyra hardo boiled programmerare. Ett inköp av en ritplatta kan vara en bra investering t.ex.

Och som andra redan sagt så blir antagligen hoppet från utbildning till @ starta eget spelutvecklingsföretag ganska långt kompetensmässigt.

Ett annat tips är väl att ta till vara på tiden innan ni väljer utbildning att sätta er in i spelprogrammering redan nu, då får ni ju mer insikt om vad en utbildning kan ge er, och har man redan en personlig relation till ämnena man läser ökar ju motivationen enormt och utbildningen(x3 jag vet) bör ju bli till en mer trevlig upplevelse.

Ta nu det jag skrev med åtta nypor salt, för när man slutar tänka själv är allt förlorat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av tufflax:

"Internship" betyder inte så mycket. Bara för att andra skolor inte har en sån där lista så betyder de inte att de är sämre. Dessutom tror jag att en utbildning som inte är inriktad på spel kan vara lika bra eller bättre, för programmerare. Det viktigaste för en programmerare är att man lär sig programmera bra (vilket man inte lär sig fullt ut vilken utbildning man än går). Mycket matte är också bra. Jag tror också att 180 hp kan räcka, men man måste hur som helst vara väldigt motiverad och lära sig mycket själv på fritiden om man ska kunna börja göra spel direkt efter ens utbildning.

Nästan alla får jobb på stället dom gör sitt "internship". (typ 8/9 av oss som hade praktik på Massive detta året jobbar där nu).
Man lär sig att programmera bra nog för att få jobb på Massive, Remedy, Avalanche, Starbreeze, Machine Games osv om man går 2.5 år på thegameassembly och endast gör skolarbetet, inget utöver det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006
Skrivet av MrSir:

Om fyra kompisar pluggar en linje på Chalmers är risken stor att 1-2 av dom hoppar av. Dessutom om man vill starta eget, speciellt göra spel, då vill man nog ha lite fritid över att lära sig sånt som inte kommer på tentan.

Nu har jag visserligen bara skummat igenom kursplanerna på landets skolor men, C++ lärs i princip inte ut någonstans, då de flesta företag inte utvecklar prestanda-kritiska applikationer så som spel/operativsystem.

Hur som helst så handlar väl ändå spelutveckling främst om 3D-modellering & *Content Creation*. Risken är ju att ni kör in i en vägg när ni inser att ni måste ha en jäkla massa grafik. Och även om man ska göra något lite mer typ 'indie', där man kanske lägger fokus på 2D-grafik (mobil/surfplatta); eller letar efter det där nya som ska vara så bra (Minecraft/Angry Birds), är det väl kanske snarare buddistmunk eller något design-tjohejsan man ska utbilda sig till, mer än att gadda ihop ett gäng på fyra hardo boiled programmerare. Ett inköp av en ritplatta kan vara en bra investering t.ex.

Och som andra redan sagt så blir antagligen hoppet från utbildning till @ starta eget spelutvecklingsföretag ganska långt kompetensmässigt.

Ett annat tips är väl att ta till vara på tiden innan ni väljer utbildning att sätta er in i spelprogrammering redan nu, då får ni ju mer insikt om vad en utbildning kan ge er, och har man redan en personlig relation till ämnena man läser ökar ju motivationen enormt och utbildningen(x3 jag vet) bör ju bli till en mer trevlig upplevelse.

Ta nu det jag skrev med åtta nypor salt, för när man slutar tänka själv är allt förlorat.

Data- och systemvetenskap (DSV) på Stockholms universitet läser man c/c++ i prog3 andra året.
Själv läst där och man lär sej grunderna i programmering mycket bra tycker jag.

Sen hur bra deras spelprogram är vet jag inte men de 3 första programmeringskurserna verkar vara samma som för datavetenskapsprogrammet. Notera att DSV har en linje för spelkonstruktion samt en för speldesign.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013

Jag läser spelutveckling på LTU skellefteå (finns länkat i tråden) och vi har i princip bara läst c++ (givetvis lite annat också...).
Skulle absolut rekommendera denna utbildning då vi har många bra kurser som projektledning och företagande men även avancerade programmeringskurser som AI, Fysik, Grafik osv. Det är dessutom ett projektarbete i slutet på 2:n där man samarbetar med några från grafiker klassen och utvecklar ett spel.