Permalänk

GTX 780 eller HD 7990?

Priserna ligger på ungefär detsamma, men vilket kommer ge mig bäst prestanda? Utan några komplikationer etc.

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/178908-asus_geforce_g...
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-p...

Visst, skiljer sig några hundralappar, men ändå.. tycker det här är två riktigt feta monster kort för 5000-lappen. Tänker inte pröjsa mer än 6000, så det står sig mellan dem här.

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk

7990:t ger väl bäst prestanda, men hört att det ger ifrån hög coilwhine i många fall (men beror ju på vad för exemplar man får iof). Sen är det ju de med xfire osv men ser att du redan kör med det så borde itne vara ett hinder för dig.

Sen att du får 8 spel på köpet med gör 7990:t väldigt intressant faktiskt.
Lånar tråden till en annan fråga:
Går de köra quad sli med 2 7990? och är kylarna bra på dessa kort?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av znorlaxvbg:

7990:t ger väl bäst prestanda, men hört att det ger ifrån hög coilwhine i många fall (men beror ju på vad för exemplar man får iof). Sen är det ju de med xfire osv men ser att du redan kör med det så borde itne vara ett hinder för dig.

Sen att du får 8 spel på köpet med gör 7990:t väldigt intressant faktiskt.
Lånar tråden till en annan fråga:
Går de köra quad sli med 2 7990? och är kylarna bra på dessa kort?

Hur menar du quad sli med 2 7990? Va?
För det första heter det Crossfire på AMD, men "quad sli med 2 7990? Fatta ej..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Priserna ligger på ungefär detsamma, men vilket kommer ge mig bäst prestanda? Utan några komplikationer etc.

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/178908-asus_geforce_g...
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-p...

Visst, skiljer sig några hundralappar, men ändå.. tycker det här är två riktigt feta monster kort för 5000-lappen. Tänker inte pröjsa mer än 6000, så det står sig mellan dem här.

Ett till förslag på 7990. http://www.dustinhome.se/product/5010744568/gigabyte-radeon-h... Bestälde ett själv.

Visa signatur

__________________
Chassi NZXT Switch 810 Svart CPU Intel Core i7 4770k GPU Gigabyte Radeon 7990 6GB 1150 MHz RAM Corsair Vengeance DD3 16 GB 1600MHz SSD Samsung 830 128 GB HDD Samsung HD103SJ 1TB Moderkort Gigabyte G1 Sniper 5 Nätaggregat Corsair HX 850W CPU Kylning Noctua NH-C12P SE14 Skärm BenQ G2222HDL 23 Lur Sasmsung Galaxy S3 4G Onyx Black

Permalänk
Skrivet av znorlaxvbg:

7990:t ger väl bäst prestanda, men hört att det ger ifrån hög coilwhine i många fall (men beror ju på vad för exemplar man får iof). Sen är det ju de med xfire osv men ser att du redan kör med det så borde itne vara ett hinder för dig.

Sen att du får 8 spel på köpet med gör 7990:t väldigt intressant faktiskt.
Lånar tråden till en annan fråga:
Går de köra quad sli med 2 7990? och är kylarna bra på dessa kort?

Jag vill ju byta kort för delvis just slippa CF, jag tycker det har strulat delvis. Därför köper jag nu ist ett Single GPU kort istället för CF igen eller SLI. (t.ex 2x 7970 eller SLI 770/760 GTX)

Men registrerar datorn ett 7990 kort som Crossfire ändå, eller räknas det som single gpu fast det är 2st 7970 i den? (vad jag fattat de som är i den)

Vill ju inte ha massa komplikationer som "coil whine" "drivrutinen har slutat svara" "diverse olika spel kraschar" "att vissa spel ej går att köra helt enkelt eller strular / kraschar pga grafikkortet" osv.

Nästa fråga är väl också, klarar både grafikkorten av att köra Max inställningar i alla dagens spel på min upplösning? (Ultra i 1920x1080), utan problem? (bra framerate)

Har aldrig ägt tidigare ett Nvidia kort heller, så vet inte heller hur pass "bra" dem är och hur dem strular o så. Men jag har testat och köra Max Payne 3 i butik på Inet med ett GTX 680 och det flöt på fint.

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem

7990 är två 7970 på samma kort! Kör på 780 för bästa singelkort prestanda

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Medlem

7990 är som 7970 CF men på en PCB. Förbered även på andra problem.. Därför är single gpu att föredra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Jag vill ju byta kort för delvis just slippa CF, jag tycker det har strulat delvis. Därför köper jag nu ist ett Single GPU kort istället för CF igen eller SLI. (t.ex 2x 7970 eller SLI 770/760 GTX)

Men registrerar datorn ett 7990 kort som Crossfire ändå, eller räknas det som single gpu fast det är 2st 7970 i den? (vad jag fattat de som är i den)

Vill ju inte ha massa komplikationer som "coil whine" "drivrutinen har slutat svara" "diverse olika spel kraschar" "att vissa spel ej går att köra helt enkelt eller strular / kraschar pga grafikkortet" osv.

Nästa fråga är väl också, klarar både grafikkorten av att köra Max inställningar i alla dagens spel på min upplösning? (Ultra i 1920x1080), utan problem? (bra framerate)

Har aldrig ägt tidigare ett Nvidia kort heller, så vet inte heller hur pass "bra" dem är och hur dem strular o så. Men jag har testat och köra Max Payne 3 i butik på Inet med ett GTX 680 och det flöt på fint.

du kan köra på ultra i 1920x1080 utan problem. Det kommer flyta på riktigt bra med 7990! Bästa kortet på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Jag vill ju byta kort för delvis just slippa CF, jag tycker det har strulat delvis. Därför köper jag nu ist ett Single GPU kort istället för CF igen eller SLI. (t.ex 2x 7970 eller SLI 770/760 GTX)

Men registrerar datorn ett 7990 kort som Crossfire ändå, eller räknas det som single gpu fast det är 2st 7970 i den? (vad jag fattat de som är i den)

Vill ju inte ha massa komplikationer som "coil whine" "drivrutinen har slutat svara" "diverse olika spel kraschar" "att vissa spel ej går att köra helt enkelt eller strular / kraschar pga grafikkortet" osv.

Nästa fråga är väl också, klarar både grafikkorten av att köra Max inställningar i alla dagens spel på min upplösning? (Ultra i 1920x1080), utan problem? (bra framerate)

Har aldrig ägt tidigare ett Nvidia kort heller, så vet inte heller hur pass "bra" dem är och hur dem strular o så. Men jag har testat och köra Max Payne 3 i butik på Inet med ett GTX 680 och det flöt på fint.

7990 är samma sak som 7970 crossfire bara det att det endast är 1 fysiskt kort istället för 2.
Dom senaste drivrutinerna (beta) har fått knas på det flesta problem. Singelkort bör/kommer alltid att ge mindre problem än 2.
Coil whine uppstår med både nvidia och amd och kan hända vilket kort du än köper, handlar om att ha tur/otur helt enkelt.
Angående "drivrutinen har slutat svara" och diverse olika spelkrascher så kan det bero på andra saker, kompatibilitet med ditt moderkort och grafikkortet du har, det kan inträffa med nvidia och amd och kan även ge mer/mindre beroende på många saker.
Om du kan vänta så kommer nästa månad amds nya grafikkortserie, annars är det väl 7970, 7990, gtx770, gtx780 som gäller.

edit:

Permalänk
Skrivet av Jonathanknet:

7990 är samma sak som 7970 crossfire bara det att det endast är 1 fysiskt kort istället för 2.
Dom senaste drivrutinerna (beta) har fått knas på det flesta problem. Singelkort bör/kommer alltid att ge mindre problem än 2.
Coil whine uppstår med både nvidia och amd och kan hända vilket kort du än köper, handlar om att ha tur/otur helt enkelt.
Angående "drivrutinen har slutat svara" och diverse olika spelkrascher så kan det bero på andra saker, kompatibilitet med ditt moderkort och grafikkortet du har, det kan inträffa med nvidia och amd och kan även ge mer/mindre beroende på många saker.
Om du kan vänta så kommer nästa månad amds nya grafikkortserie, annars är det väl 7970, 7990, gtx770, gtx780 som gäller.

jag gissar på att dom priserna kommer vara också höga? om du menar 8000-serien, så är väl inte riktigt ett 8950 / 8960 samma som gtx 780? då måste jag väl ha 8970 ? och det kommer väl säkert kosta lika mycket som ett gtx 780 gör nu idag eller?

så du menar att mitt moderkort kanske har svår kompatibilitet med crossfire radeon 6970 och att det kanske får ett bättre kompatibilitet stöd med ett single gpu nvidia 780 gtx kort? isåfall är det ju ett givet kort.

Lazye när du får ditt kort berätta gärna hur de fungerar osv.

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShutteN:

Hur menar du quad sli med 2 7990? Va?
För det första heter det Crossfire på AMD, men "quad sli med 2 7990? Fatta ej..

Skrivet av znorlaxvbg:

7990:t ger väl bäst prestanda, men hört att det ger ifrån hög coilwhine i många fall (men beror ju på vad för exemplar man får iof). Sen är det ju de med xfire osv men ser att du redan kör med det så borde itne vara ett hinder för dig.

Sen att du får 8 spel på köpet med gör 7990:t väldigt intressant faktiskt.
Lånar tråden till en annan fråga:
Går de köra quad sli med 2 7990? och är kylarna bra på dessa kort?

hmm crossfire är två grafikkort och tri=tre så det heter quadfire, ja det går och det är vad man gör när man kör två hd7990 i crossfire vilket är engtligen 4x hd7970 i quadfire

coilwhine förekommer pga kortet drar en hel del ström, och det är vanligt med coilwhine, kan förekomma i alla kort men beror på hur mycket tur du har, nätagget spelar också roll, ger ditt nätagg fina och stabila spänningar så lär det inte vara nåt problem, coilwhine kan gå bort om man byter till bättre nätagg, av egna erfarenheter...

jag skulle nog ha siktat på fyra stycken hd7970 pga det är mycket finare med fyra hela kort och sen så är kortet mindre känslig och mer överklockbar och så klart snabbare, pga företagen gör gpuerna i dual-gpu-kort klenare för att kortet ska hålla längre

ts ta det som passar dej bäst, vilka spel och upplösningar och vilket setup du har(nätagg), lycka till

Permalänk
Skrivet av ShutteN:

Hur menar du quad sli med 2 7990? Va?
För det första heter det Crossfire på AMD, men "quad sli med 2 7990? Fatta ej..

Menade givetvis quad crossfire. 1 7990 är väl 2 7970 gpu's med sli i 1 PCB eller? Eller har jag missuppfattat att man måste ha på xfire för 7990 och sli för 690? För så är min uppfattning och då även att 2 st 7990 blir 4 st gpuer och då quad xfire Och då 690 x2 blir quad sli.
Rätta mig vid fel.

Skrivet av Twister86:

Jag vill ju byta kort för delvis just slippa CF, jag tycker det har strulat delvis. Därför köper jag nu ist ett Single GPU kort istället för CF igen eller SLI. (t.ex 2x 7970 eller SLI 770/760 GTX)

Men registrerar datorn ett 7990 kort som Crossfire ändå, eller räknas det som single gpu fast det är 2st 7970 i den? (vad jag fattat de som är i den)

Vill ju inte ha massa komplikationer som "coil whine" "drivrutinen har slutat svara" "diverse olika spel kraschar" "att vissa spel ej går att köra helt enkelt eller strular / kraschar pga grafikkortet" osv.

Nästa fråga är väl också, klarar både grafikkorten av att köra Max inställningar i alla dagens spel på min upplösning? (Ultra i 1920x1080), utan problem? (bra framerate)

Har aldrig ägt tidigare ett Nvidia kort heller, så vet inte heller hur pass "bra" dem är och hur dem strular o så. Men jag har testat och köra Max Payne 3 i butik på Inet med ett GTX 680 och det flöt på fint.

Vad jag vet (vilket kan vara fel) är 7990 och 690 fortfarande xfire och sli lösningar fast med singel PCB. D.v.s dubbla GPUer inbakade i ett kort.

Skrivet av Gulbanan:

hmm crossfire är två grafikkort och tri=tre så det heter quadfire, ja det går och det är vad man gör när man kör två hd7990 i crossfire vilket är engtligen 4x hd7970 i quadfire

coilwhine förekommer pga kortet drar en hel del ström, och det är vanligt med coilwhine, kan förekomma i alla kort men beror på hur mycket tur du har, nätagget spelar också roll, ger ditt nätagg fina och stabila spänningar så lär det inte vara nåt problem, coilwhine kan gå bort om man byter till bättre nätagg, av egna erfarenheter...

jag skulle nog ha siktat på fyra stycken hd7970 pga det är mycket finare med fyra hela kort och sen så är kortet mindre känslig och mer överklockbar och så klart snabbare, pga företagen gör gpuerna i dual-gpu-kort klenare för att kortet ska hålla längre

ts ta det som passar dej bäst, vilka spel och upplösningar och vilket setup du har(nätagg), lycka till

Som jag lärt mig då, fast det hette trifire o quadfire då haha HMm så med ett ax 1200 t.e.x är coilwhinen utesluten. då kvarstår väl bara värmeproblemen och då är man endå uppe i prisnivåer där 780 sli är billigare och bättre kylt. Aja tak för infon iaf! upppskattad

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Singel GPU är att föredra, GTX 780 alla dar i veckan framför ett 7990 med microstuttering och ett jumbojet inlåst i chassit.

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

jag gissar på att dom priserna kommer vara också höga? om du menar 8000-serien, så är väl inte riktigt ett 8950 / 8960 samma som gtx 780? då måste jag väl ha 8970 ? och det kommer väl säkert kosta lika mycket som ett gtx 780 gör nu idag eller?

så du menar att mitt moderkort kanske har svår kompatibilitet med crossfire radeon 6970 och att det kanske får ett bättre kompatibilitet stöd med ett single gpu nvidia 780 gtx kort? isåfall är det ju ett givet kort.

hmm att ditt moderkort krånglar med hd6970 crossfire så betyder det inte att det kommer att krångla med hd7990, för det kan vara kopplingen mellan dina pci-e slottar, men eftersom båda gpuerna kommer att vara i samma kort så lär du inte få sånna problem^^ har du försökt med att uppdatera bioset på ditt moderkort?

hmm folk som säger att flera kort krånglar så är jag emot den ideen, har kört sli, crossfire, trifire och quadfire, alltid nöjd, se bara till att ni har rätta inställningar så funkar det bra, tex så funkar hd6970 quadfire bättre med cat 11.11c än med den senaste...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

jag gissar på att dom priserna kommer vara också höga? om du menar 8000-serien, så är väl inte riktigt ett 8950 / 8960 samma som gtx 780? då måste jag väl ha 8970 ? och det kommer väl säkert kosta lika mycket som ett gtx 780 gör nu idag eller?

så du menar att mitt moderkort kanske har svår kompatibilitet med crossfire radeon 6970 och att det kanske får ett bättre kompatibilitet stöd med ett single gpu nvidia 780 gtx kort? isåfall är det ju ett givet kort.

Jag har inte en aning och det verkar inte någon annan ha heller, vi får vänta o se hur det presterar och hur priserna blir på korten. Vad jag menade var att dom ska lansera korten i oktober som jag har förstått.

Det kan vara att det har med mjukvaran till moderkortet som ger dig instabilitet och/eller att du kan behöva uppdatera bios.
Det är lite som bluescreen, bara för att du får det så betyder det inte att det är mjukvarufel utan det kan vara ett trasigt ramminne, minnesplats, instabilitet pga bios etc. Jag har läst en hel del där folk har haft problem och det har löst sig vid uppdatering av bios, moderkortsbyte etc.

enligt testen som sweclockers gjort så är 7990 48% bättre än gtx780 och gtx780 är 23% bättre än 7970
Jag personligen förstår inte hystrin med att betala så mycket pengar för ett grafikkort, 7970 ligger bra i både pris och prestanda. Bara för ett kort är 30-50 % byter det oftast inte att det är 30-50 mer fps.
Om du kommer testresultaten i spel och jämför tex 7970ghz vs gtx780 och jämför prestanda/pris så ser du att det inte är värt med grafikkort i 5000+ klassen. pris/prestanda skalar ganska bra upp mot 2500-3000kr. Efter det är det bara katastrof

Permalänk

vad för psu watt krävs för köra dessa kort? 780 gtx och 7990?

jag har 800w , så frågan är vad som räcker...

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Coil whine uppstår med både nvidia och amd och kan hända vilket kort du än köper, handlar om att ha tur/otur helt enkelt.

Coil-whine kan uppstå med nVidia och AMD ja dock har 7990 problemet. Alla recensioner påstod att kortet har coil whine.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

Singel GPU är att föredra, GTX 780 alla dar i veckan framför ett 7990 med microstuttering och ett jumbojet inlåst i chassit.

Ja det stämmer fast det andra du säger stämmer inte längre, var god o håll dig uppdaterad. Dom senaste drivrutinerna har tagit bort ms i dom flesta titlar.
7990 låter inte alls mycket och det har sweclockers skrivit i sin recension. Dom skrev dock att kortet hade väldigt mycket coil whine.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

vad för psu watt krävs för köra dessa kort? 780 gtx och 7990?

jag har 800w , så frågan är vad som räcker...

Bor du nära ett kärnkraftverk så kanske du kan plugga in det utan att slå ut halva stan...

Fast ne... Drar ca. 600W full load enligt Sweclockers test:

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Coil-whine kan uppstå med nVidia och AMD ja dock har 7990 problemet. Alla recensioner påstod att kortet har coil whine.

Ja det stämmer. Läste någonstans att det bara var den första batchen eller korten som skickades ut till diverse siter som hade coil whine men hittar inte källan just nu.
Dock är det så att om man får ett kort som har coil whine så får man oftast det utbytt om man kontaktar butiken

Permalänk

var är gtx 780 på tabellen? fast iofs , jag misstänker det drar som gtx titan eller lite mindre kanske tillomed

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

vad för psu watt krävs för köra dessa kort? 780 gtx och 7990?

jag har 800w , så frågan är vad som räcker...

800w räcker gott och väl

för övrigt rekommenderar jag Nvidia,
Hade ATI förut, både I CF och Singel, hade bara problem, Coilwhine, och Drivrutiner som inte svara.. Screen Tearing på skrivbordet..

Och jag, både nVidia och AMD har Coilwhine, men de förekommer mer på AMD kort. Personligen började jag 7000 serien med ett kort från Asus, 7970.

Coilwhine, sedan fick jag den utbytt mot en likadan, som hade värre coilwhine.. Webhallen ville inte ge mig pengarna tillbaka, så jag var tvungen o byta mot en ny hela tiden. De var 7 Asus kort med Coilwhine..

Sedan bytte jag till 2 Gigabyte 7970, och båda hade coilwhine. Drog dit och bad dem snällt efter att jag visat alla mina kvitton på hur många utbytten jag gjort, att få pengarna tillbaka. De fick jag, och då de inte hade 680 Lightnings inne där blev de ett köp på 2 680 Lightnings från Komplett

Haft dem sen januari i år, och inte fått någon Screen tearing, ingein coilwhine, inga drivrutinsproblem, eller något annat.
Enda problem jag fått är blackscreens i Grid 2 helt random, verkar vara ett vanligt fel hos Nvidia kort, men finns massa fix trådar, inte pallat bara:(

Permalänk
Medlem

Har inga personliga erfarenheter av vare sig SLI eller CF och huruvida det strular. Men när man tittar på recensioner och prestandamätningar så brukar ju CF ge bättre prestandaökning än SLI, d.v.s. du får ut mer av det andra kortet med CF än med SLI.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Skrivet av jonte6950:

7990 är två 7970 på samma kort! Kör på 780 för bästa singelkort prestanda

helt klart.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Skrivet av Hagge:

800w räcker gott och väl

för övrigt rekommenderar jag Nvidia,
Hade ATI förut, både I CF och Singel, hade bara problem, Coilwhine, och Drivrutiner som inte svara.. Screen Tearing på skrivbordet..

Och jag, både nVidia och AMD har Coilwhine, men de förekommer mer på AMD kort. Personligen började jag 7000 serien med ett kort från Asus, 7970.

Coilwhine, sedan fick jag den utbytt mot en likadan, som hade värre coilwhine.. Webhallen ville inte ge mig pengarna tillbaka, så jag var tvungen o byta mot en ny hela tiden. De var 7 Asus kort med Coilwhine..

Sedan bytte jag till 2 Gigabyte 7970, och båda hade coilwhine. Drog dit och bad dem snällt efter att jag visat alla mina kvitton på hur många utbytten jag gjort, att få pengarna tillbaka. De fick jag, och då de inte hade 680 Lightnings inne där blev de ett köp på 2 680 Lightnings från Komplett

Haft dem sen januari i år, och inte fått någon Screen tearing, ingein coilwhine, inga drivrutinsproblem, eller något annat.
Enda problem jag fått är blackscreens i Grid 2 helt random, verkar vara ett vanligt fel hos Nvidia kort, men finns massa fix trådar, inte pallat bara:(

känner igen mig där, jag har 2 st Sapphire radeon 6970 kort har dock inga coilwhine på dem men jag har drabbats av drivrutiner har slutat svara, krascher i både spel och flash player (youtube osv) , främst kanske spel som är "tunga" och tar stor memory , såsom Rift och Far cry, crysis och även hänt i Anno 2070 vad jag minns och Euro truck simulator 2.

Vad är microstuttering och screen tearing?

Och är blackscreen i Grid 2 endast något som inträffar vid nvidia SLI setup eller även singel kort?

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

800w räcker gott och väl

för övrigt rekommenderar jag Nvidia,
Hade ATI förut, både I CF och Singel, hade bara problem, Coilwhine, och Drivrutiner som inte svara.. Screen Tearing på skrivbordet..

Och jag, både nVidia och AMD har Coilwhine, men de förekommer mer på AMD kort. Personligen började jag 7000 serien med ett kort från Asus, 7970.

Coilwhine, sedan fick jag den utbytt mot en likadan, som hade värre coilwhine.. Webhallen ville inte ge mig pengarna tillbaka, så jag var tvungen o byta mot en ny hela tiden. De var 7 Asus kort med Coilwhine..

Sedan bytte jag till 2 Gigabyte 7970, och båda hade coilwhine. Drog dit och bad dem snällt efter att jag visat alla mina kvitton på hur många utbytten jag gjort, att få pengarna tillbaka. De fick jag, och då de inte hade 680 Lightnings inne där blev de ett köp på 2 680 Lightnings från Komplett

Haft dem sen januari i år, och inte fått någon Screen tearing, ingein coilwhine, inga drivrutinsproblem, eller något annat.
Enda problem jag fått är blackscreens i Grid 2 helt random, verkar vara ett vanligt fel hos Nvidia kort, men finns massa fix trådar, inte pallat bara:(

Förmodligen var det någon annan komponent tillsammans med graffarna som orsakade whinet, själv hade jag 4st 6970 med whine, dock var 2x4890 samt 2x7970 tysta på samma dator. Ofta är det moderkortet eller nätagget man får blamea... Visst har AMD lite problem med drivers, men screen tearing, alldrig hört den förut?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

känner igen mig där, jag har 2 st Sapphire radeon 6970 kort har dock inga coilwhine på dem men jag har drabbats av drivrutiner har slutat svara, krascher i både spel och flash player (youtube osv) , främst kanske spel som är "tunga" och tar stor memory , såsom Rift och Far cry, crysis och även hänt i Anno 2070 vad jag minns och Euro truck simulator 2.

Vad är microstuttering och screen tearing?

Och är blackscreen i Grid 2 endast något som inträffar vid nvidia SLI setup eller även singel kort?

har ägt hd6970, riktigt underbara kort, faktiskt, ditt problem är drivers, men det kan vara e massa annat, ramminne eller moderkortet eller tom hårddisken

jag skulle tro att du har för nya drivers, min farfar sa en gång att allt nytt suger XD men då snackade vi om en bil som krashade, menmen du kan börja med att nerdatera dina drivers till 11.11c(bästa jag har hittat) eller 12 eller 12.12 eller 12.11, det e de som funkar som bäst med dina grafikkort, catalyst 13. är inget att ha...

men se till att du tar bort alla drivers, eller kanske tom formetera din hårddisk

hmmm Vad är microstuttering och screen tearing? bäst att du utubar detta, men det är inget bra och det brukar bero på fattiga crossfire bryggor eller som sitter fel, har du en kontakt spray? kan du blötta ner en servet med medlet och torka av crossfire kontakten, men detta händer inte så ofta... har du verkligenverkligen otur så kan det hända dej, men bara testa dej fram med drivers^^

grid 2 är inte direkt det stabilaste spelet... jag har kört det på tre skärmar, så får jag blackscreen när jag går ut från spelet och sen går tillbaka, inget som har med grafikkortet att göra... men ominstallering/uppdatering av spelet och uppdatering av windows gör en hel del, har du köpt eller laddat ner den? för det är lite svårt att hitta bra piratkopior nuförtiden XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Förmodligen var det någon annan komponent tillsammans med graffarna som orsakade whinet, själv hade jag 4st 6970 med whine, dock var 2x4890 samt 2x7970 tysta på samma dator. Ofta är det moderkortet eller nätagget man får blamea... Visst har AMD lite problem med drivers, men screen tearing, alldrig hört den förut?!

om du pallar så kan du göra som vad silverstone hade gjort med sina nätagg, för att få tyst på whinande gpuer,

http://farm5.static.flickr.com/4004/4305069348_096b395683_b.j...
http://www.overclock.net/t/1402728/was-going-to-sleeve-cables...

har inte läst men är mest ute efter bilden

hmm har nästan bara ägt amd, har aldrig haft problem som folk säger, det brukar alltid vara så här att folk som väljer amd är ute efter så billig dator som möjligt, och så snålar dem, samma sak med tillverkarna med klassen under 700kr, inga bra moderkort till skillnad från intels dyra moderkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av znorlaxvbg:

Menade givetvis quad crossfire. 1 7990 är väl 2 7970 gpu's med sli i 1 PCB eller? Eller har jag missuppfattat att man måste ha på xfire för 7990 och sli för 690? För så är min uppfattning och då även att 2 st 7990 blir 4 st gpuer och då quad xfire Och då 690 x2 blir quad sli.
Rätta mig vid fel.

Vad jag vet (vilket kan vara fel) är 7990 och 690 fortfarande xfire och sli lösningar fast med singel PCB. D.v.s dubbla GPUer inbakade i ett kort.

Som jag lärt mig då, fast det hette trifire o quadfire då haha HMm så med ett ax 1200 t.e.x är coilwhinen utesluten. då kvarstår väl bara värmeproblemen och då är man endå uppe i prisnivåer där 780 sli är billigare och bättre kylt. Aja tak för infon iaf! upppskattad

vad ska du ha ett ax1200 till, ditt nätagg räcker, skulle inte rekommendera ax1200, varma och högljuda nätagg, sikta på tx serien om du e ute efter nåt billigt och bra, kanske finns nåt bättre och billigare nu, jag e kanske lite för gammal nu

Permalänk
Medlem

Haha, fanns folk som rekommenderade quadfire... Hur tänkte de där? Hahaha

Till TS: köp på 780, alltid bättre att ta ett kort.