Får inte öppet köp hos Webhallen

Permalänk
Medlem

Får inte öppet köp hos Webhallen

Hej allihopa! idag gjorde jag ett stort misstag. Jag gick till Webhallen och köpte ett vad jag trodde var ett headset. Jag tänkte köpa Razer kraken hörlurar och som den idiot jag är visste jag inte att det fanns 2 olika versioner, en med mick och en utan mick. Tyvärr fick jag den utan mick. Där hemma när jag packade upp den insåg jag att det inte fanns någon mick. Efter en snabb google search insåg jag att det fanns 2 versioner. Jag gick tillbaka och ville lämna tillbaka varan men dem vägrade låta mig göra det (pga öppnad förpackning) dvs jag har öppnat den men inte ens provat att använda det efter att jag insåg att den inte hade en mick. Jag köpte för någon månad sen ett headset hos siba som jag använde i säkert 5 dagar innan jag bestämde mig att dem inte satt bekvämt och var helt ok att få pengarna tillbaka.

SÅ... Hur ska jag gå tillväga? sitter på ett par 650:- hörlurar utan mick (vet att man kan få mycket bättre hörlurar utan mick för det priset). Har dem verkligen rätt till att neka återbetalning vid oanvänd produkt? pga bruten förpackning? (dvs bortagen klisterlapp / tejpbit eller vad det är, allt ligger som när jag fick det)

Mvh Eldidy

Permalänk
Medlem

Har du slaktat förpackningen kan det vara svårt att sälja lurarna igen. Kommer att bli massa tyckande här, men är en prekär situation för bägge parter.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk

Kolla helt enkelt deras villkor på hemsidan. Se nedan, särskilt det fetmarkerade.

Citat:

Ångerrätt:
Som konsument (privatperson) har du 14 dagars ångerrätt från det att du har tagit emot en vara vi har skickat till dig. Ångerrätten regleras i Distans- och hemförsäljningslagen (2005:59). Enligt 4 § i denna lag gäller inte ångerrätten distansavtal om bland annat:

· En tjänst och fullgörandet har påbörjats med konsumentens samtycke under ångerfristen, till exempel abonnemang.

· En vara som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gammal.

· En förseglad ljud- eller bildupptagning (t.ex. DVD-film) eller ett förseglat datorprogram/spel (inkl. konsolspel) och förseglingen har brutits.

Ångerrätt gäller inte företag, samt endast om varan är i väsentligen oförändrat skick.
Detta innebär att produkten skall kunna säljas som ny till nästkommande kund, utan att denne reagerar på att produkten ser använd ut. Du står för returfrakten vid åberopande av ångerrätt.
För att undvika problem när du vill utnyttja ångerrätten, tag kontakt med kundtjänst innan du skickar tillbaka varor.
Observera att större försändelser måste returneras som företagspaket.
Postpaket och rekommenderade brev körs ej ut till Webhallens centrallager och vi har därför ej möjlighet att hämta ut dessa.

Ångerrätten omfattar inte varor som inhandlas i våra butiker, du har dock 14 dagars öppet köp på plomberade produkter.

Eftersom du har öppnat produkten har du enligt deras köpvillkor inte rätt att lämna tillbaka den.

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Medlem

yup, sorry, du har öppnat förpackningen.. du får sälja dem beggade o köpa på nytt igen tyvärr..

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Lego Master

Och innan du ens tänker tanken:
Nej, det finns ingen lagstadgad ångerrätt för köp i fysiska butiker. Det är bara goodwill och konkurrensmedel som gör att det existerar utanför distanshandel.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Öppet köp är tyvärr ingen rättighet för dig som konsument utan det är upp till var butik att avgöra om öppet köp gäller eller inte. Lägg därtill att du öppnat förpackning... Tyvärr bara att bita i det sura äpplet.

Permalänk
Rekordmedlem

Öppet köp är helt upp till butiken att bestämma, men du kan skaffa en modmic och göra om dem till headset om det är det du vill ha, det är åtminstone ett sätt att minimera skadan/förlusten.
http://www.modmic.com/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocklets:

Har du slaktat förpackningen kan det vara svårt att sälja lurarna igen. Kommer att bli massa tyckande här, men är en prekär situation för bägge parter.

Det jag inte har.. Själva förpackningen är av genomskinligt plast så det var bara en tejpbit jag tagit av och sen satt på igen men det är tydligen bruten förpackning. Gud var surt det här är.. Tack för alla svar hittils

Permalänk
Medlem
Skrivet av eldidy:

Det jag inte har.. Själva förpackningen är av genomskinligt plast så det var bara en tejpbit jag tagit av och sen satt på igen men det är tydligen bruten förpackning. Gud var surt det här är.. Tack för alla svar hittils

Var det du som berättade att du haft upp dom och brutit förpackningen?

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem

Kontakta kundtjänst och hör med dom. Det kan ju lösa sig om du framför dig snyggt och får tag i rätt person.
Mitt intryck med Göteborgsbutiken är oerhört positivt när det kommer till återköp och returer. Aldrig varit några problem även när jag kommit in efter öppet köp-tiden gått ut på en öppnad vara. Dock markerar detta ingen praxis. För allt jag vet kanske personalen gillar mig lite extra eller min stora köphistorik.

Det kan även ha skett en viss förändring utav praxis sedan Komplett köpt Webhallen. Vad vet jag.

Permalänk
Medlem

Webhallen har enbart öppet köp om det är obruten förpackning.

Siba , Elgiganten och Mediamarkt tar emot produkten trots öppnad förpackning.

Att få öppet köp är ingen rättighet vi som konsumeter har det är en goodwill från de butikerna som erbjuder det.
Därav brukar jag numera ofta handla på Siba , Elgiganten för just öppet köp iaf om jag är lite osäker på varan jag köper trots försök till googlande men ibland har de bra pris och då finns ibland inga vettiga review / recensioner då blir det ibland en chansning.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

De brukar väl ibland ta tillbaka öppna förpackningar med 25% avdraget, men hellre o förlora 150 spänn elr va de e istället för 699?

Men de min åsikt..