Permalänk
Avstängd

utmana dina öron!

jag har skapat två ljudfiler av olika kvalité, den ena är orginal och den andra har konverterats ned till dålig kvalité och upp igen. jag lade först upp dem som .7z fil men fick felmeddelande så jag lade också upp den var för sig som .flac

https://www.dropbox.com/sh/hhfqbv1tvszwxmu/KBDYJvRz_g

jag har klippt bort 75% av låten för att endast få med de intressanta bitarna. för att blindtesta så rekomenderar jag deadbeef(linux) och foobar2000(windows), i foobar2000 kan man blindtesta genom att använda slumpknappen, man får se till att den dåliga spelas var annan gång

i deadbeef kan man trycka på start många gånger snabbt tills man inte vet vilken låt man spelar, sedan så ställer man in så att deadbeef loopar när alla låtar är spelade och på så sätt hör man den dåliga var annan gång.

detta är enligt mig det mest exacta sättet att testa ljudkvalité då man confirmation bias minimeras., ABX test är inte lika exacta pga placebo när man lyssnar öppet, jag rekomenderar att INTE lyssna öppet först utan börja blindtesta direkt och välja den som låter bäst, sedan så är det bara att upprepa testet och se ifall resultatet blir det samma.

det är en fördel ifall man lyssnar med högtalare med specialla diskanter, helst att diskanterna spelar upp till iallafall 30khz, hörlurar är inte att föredra då alla jag har studerat har haft dålig frekvensgång över 10khz, och även ifall hörlurarna skulle ha bra frekvensgång så jab nab uppfatta ljud på andra sätt än genom öronen(vet ej ifall det är relevant för detta testet).

Permalänk
Avstängd

meddela gärna ifall länken inte funkar, jag kan lägga till fler filer ifall någon är intresserad, ni får även friheten att lägga upp egna filer tex wave filer döpa A respektive B där man inte vet vilken som är vilken.

bitperfekt i windows http://thewelltemperedcomputer.com/SW/Windows/Win7/Win7Audio....
bitperfekt i gnu/linux http://www.head-fi.org/t/561961/bit-perfect-audio-from-linux

Drivknuten har gjorts sig förtjänt av

Permalänk
Medlem

frozen_54.flac
frozen_96.flac
frozen.7z

Vilken fil e intressant?

Visa signatur

Dator: (Kommer senare)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BASSiC:

frozen_54.flac
frozen_96.flac
frozen.7z

Vilken fil e intressant?

.7z filen innehåller båda filerna(fick dock fel när jag lade upp den).

Permalänk
Medlem

Tror inte min nuvarande anläggning är bra nog för att avgöra detta. Kan dock prova sen när jag kommer hem till Sverige igen någon gång i slutet av november.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Entusiast

Fruktansvärt jobbig låt att lyssna på när man har gitarren i vänster öra hela tiden. Kanske låter bättre med högtalare.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast

Skitsvårt att säga eftersom jag inte litar på min hjärna. Första försöket gissade jag vad jag tror är rätt, men sen när jag slumpade igen så visste jag inte vad jag skulle svara för hjärnan väntar ju sig att man ska lyssna på den andra låten i en jämförelse mellan två.

Ska testa med högtalare imorgon och se hur det går

Permalänk
Inaktiv

Jag är ganska säker vilken som är nersamplad. Får man pm:a dig och fråga? Dock så lyssnar jag i min Sony MDR-7506 lurar, ska pröva mina Sennheiser HD25 och sedan mina ADAM A7X. Ljudkortet är ett RME Babyface. Kör Foobar2000 med Asio.

Permalänk
Medlem

Jag hör väl ingen tydlig skillnad men av någon anledning så tycker jag att det är lite mer "kraft" i ljudet på _54 filen, lite mer "värme" i gitarr spelet. Det kan dock vara jag som inbillar mig.

Permalänk
Rekordmedlem

Skillnaden är liten, om det nu är nån skillnad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det jag undrar är vad som är "dålig" kvalité. 320 kbps mp3? 128 kbps mp3?

Ska testa lite senare!

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Kan du berätta vilken encoder och vilka settings lossy filen är komprimerad med? Av de blindtest jag har provat innan så har jag typ slutat kunna höra skillnad runt 192VBR med LAME och runt 160 VBR med Nero AAC. Detta varierar såklart helt från musik till musik också.

För er med Foobar så rekommenderar jag att köra med http://www.foobar2000.org/components/view/foo_abx Riktigt bra verktyg för abx test.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klappa:

Jag är ganska säker vilken som är nersamplad. Får man pm:a dig och fråga? Dock så lyssnar jag i min Sony MDR-7506 lurar, ska pröva mina Sennheiser HD25 och sedan mina ADAM A7X. Ljudkortet är ett RME Babyface. Kör Foobar2000 med Asio.

ADAM a7x borde vara rätt ideala för detta testet, och ja man bör köra asio/wasapi/ALSA beroende på operativsystem, ifall någon är nyfiken angående filerna så rekomenderar jag audacity, ni kan också skicka PM.

ifall hörlurarna har peak efter 25khz så kan det faktiskt göra att det blir lättare att höra skillnad, mina sennheiser peaker efter 20khz, jag lyssnar dock endast med högtalare men jag funderar på att testa ifall det är lättare med de lurarna.

Permalänk

nice!

Visa signatur

GPU: ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB DUAL OC EVO | CPU: Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB | Moderkort: MSI Z270A S02 Socket 1151 | Chassi: Fractal Design Arc Midi Tower | SSD: Corsair 120GB SSD - Force 3 | SSD: Samsung 960 EVO M2 | PSU: Corsair CX 600W V2 80+ | Ram: Corsair 16GB DDR4 2400MHz | HDD: | Seagate Barracuda Green 2TB - 5900RPM - 64MB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tobbe305:

Jag hör väl ingen tydlig skillnad men av någon anledning så tycker jag att det är lite mer "kraft" i ljudet på _54 filen, lite mer "värme" i gitarr spelet. Det kan dock vara jag som inbillar mig.

det låter inte helt otroligt och det bore kul ifall du kunde blindtesta, ifall mer än 10% klarar detta blindtestet så skulle jag bli förvånad! tanken var just att det skulle bli en utmaning och man skall vara riktikt stolt över sig skälv ifall man gissar rätt ex 13/15 gånger.

Permalänk
Medlem

Lyssnade en minut kanske, frozen 54 är den okomprimerade.

Läste heller inga kommentarer eller nåt innan för att undvika placebo, ska läsa igenom dom nu.

Permalänk
Avstängd

notera att detta inte handlar om att ta reda på vilken fil som är orginal via lyssning, detta går för övrigt att få reda på via audacity(ovanstående skryt tar jag inte till mig), jag har iställer valt att lita på de blindtester som ni väljer att göra på egen hand på det sätt som ni föredrar, det är rätt tidskrävande att komma upp till statistisk significans med dessa tester tyvärr och sedan har vi ev felkällor som kan påverka, därför är dety fördel ifall flera testar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anjora:

notera att detta inte handlar om att ta reda på vilken fil som är orginal via lyssning, detta går för övrigt att få reda på via audacity(ovanstående skryt tar jag inte till mig), jag har iställer valt att lita på de blindtester som ni väljer att göra på egen hand på det sätt som ni föredrar, det är rätt tidskrävande att komma upp till statistisk significans med dessa tester tyvärr och sedan har vi ev felkällor som kan påverka, därför är dety fördel ifall flera testar.

Vet inte hur man gör och har inte lust att lära mig heller. Har du lust att skicka ett pm om jag hade rätt eller inte?

Permalänk
Medlem

Kul test, efter blindtestet så gissade jag att 96an var den okomprimerade. Följande högtalare och förstärkare Elac FS 197 och Pioneer LX86. Nu ska jag in i audacity å titta på låten.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Drivknuten:

Kul test, efter blindtestet så gissade jag att 96an var den okomprimerade. Följande högtalare och förstärkare Elac FS 197 och Pioneer LX86. Nu ska jag in i audacity å titta på låten.

hur många gånger testade du? bara en gång? fina högtalare för övrigt, perfect till detta testet. om jag hade köpt färdigt hade det nog blivit just ELAC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anjora:

hur många gånger testade du? bara en gång? fina högtalare för övrigt, perfect till detta testet. om jag hade köpt färdigt hade det nog blivit just ELAC.

Spelade hela låten totalt 6ggr 2x(96) & 4x(54) och vad mina gamla militäröron hör så fattas det något på 54an uppe i diskanten. Ja jag älskar mina ELAC, och framförallt JET-diskanten. Köpte dom efter en hård testbatalj med Rotel elektronik och Monitor Audio RX 6&8, KEF Q700 och System Audio Aura 50.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Medlem

Det var svårare än jag trodde faktiskt.
Men det känns som det beror mer på ljudfils valet faktiskt.
Med så mycket ljud samtidigt och speciellt med en "oljud's" slinga i bakgrunden.
Har gjort sådana här blind tester förut men med vanliga musik filer. Och där hör man fort skillnad på dom.
Sådana här tester är också alltid lättare ju bättre högtalare/hörlurar man har.

Kan tex direkt höra skillnad på olika bitrates på låtar med mina Monster Turbine Pro Gold in ear lurar. Men det gör mycket mindre skillnad när jag tar på mig in ear lurarna jag använder när jag tränar.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Drivknuten:

Spelade hela låten totalt 6ggr 2x(96) & 4x(54) och vad mina gamla militäröron hör så fattas det något på 54an uppe i diskanten. Ja jag älskar mina ELAC, och framförallt JET-diskanten. Köpte dom efter en hård testbatalj med Rotel elektronik och Monitor Audio RX 6&8, KEF Q700 och System Audio Aura 50.

dags att avslöja: frozen_54 är lossless, det är även frozen_96

numret anger samplingrate, jag konverterade ner till 54 KS/s och upp igen. båda filerna ligger altså över CD kvalite. filerna är i princip identiska under 25khz och båda ät 24bit(ville endast testa sampling rate). jag använda audacity och "best sinc interpolation".

syftet med testet var att undersöka ifall frekvenser som ligger en bit över vad som anses som hörbart ändå kan påverka musikupplevelsen. just jet diskanten spelar riktigt fint till ungefär 40khz och då får man med dessa frekvenser, detta skulle i så fall förklara varför ELACs JET diskant låter såpass bra.

Skrivet av zOlid:

Det var svårare än jag trodde faktiskt.
Men det känns som det beror mer på ljudfils valet faktiskt.
Med så mycket ljud samtidigt och speciellt med en "oljud's" slinga i bakgrunden.
Har gjort sådana här blind tester förut men med vanliga musik filer. Och där hör man fort skillnad på dom.
Sådana här tester är också alltid lättare ju bättre högtalare/hörlurar man har.

Kan tex direkt höra skillnad på olika bitrates på låtar med mina Monster Turbine Pro Gold in ear lurar. Men det gör mycket mindre skillnad när jag tar på mig in ear lurarna jag använder när jag tränar.

nej faktiskt inte, detta var den första låten jag hörde skillnad på, det är inte frågan om FLAC mot lossy utan olika samplingrateo och båda filerna ligger över CD kvalite´. att höra skillnad mellan ogg borvis q100 (500kbps) och FLAC är betydligt lättare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anjora:

dags att avslöja: frozen_54 är lossless, det är även frozen_96

numret anger samplingrate, jag konverterade ner till 54 KS/s och upp igen. båda filerna ligger altså över CD kvalite. filerna är i princip identiska under 25khz och båda ät 24bit(ville endast testa sampling rate). jag använda audacity och "best sinc interpolation".

syftet med testet var att undersöka ifall frekvenser som ligger en bit över vad som anses som hörbart ändå kan påverka musikupplevelsen. just jet diskanten spelar riktigt fint till ungefär 40khz och då får man med dessa frekvenser, detta skulle i så fall förklara varför ELACs JET diskant låter såpass bra.

nej faktiskt inte, detta var den första låten jag hörde skillnad på, det är inte frågan om FLAC mot lossy utan olika samplingrateo och båda filerna ligger över CD kvalite´. att höra skillnad mellan ogg borvis q100 (500kbps) och FLAC är betydligt lättare.

Vänta nu, en människa hör väl upp till högst 20khz, eller har jag missat nånting?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Extrapaj:

Vänta nu, en människa hör väl upp till högst 20khz, eller har jag missat nånting?

jo 20khz brukar anges som högsta, men det är en ungefärlig siffra och det beror på vilken ljudintensitit som avses och det varierar från person till person. det finns även studier såsom http://jn.physiology.org/content/83/6/3548.full och det var därför jag lade upp det här testet, problemet är att högtalare och inspelningsutrustning normalt sätt inte är anpassade till att ta upp dessa frekvenser så det var svårt att hitta en bra låt att testa med.

testfilen för att testa hörslen tillsammans med systemets respons http://www.mediafire.com/folder/7hw97ocro2uf7/test_tones detta är också ett bra sätt att kontrollera ifall ljudet verkligen är bitperfect, ifall man får konstiga artefacter så kan det vara värt mödan att rätta till detta, tror dock att det främst behövs ifall man kör windows.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anjora:

dags att avslöja: frozen_54 är lossless, det är även frozen_96

Aj då hade jag fel. Trodde faktiskt 96:an lät bättre men det var placebo.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klappa:

Aj då hade jag fel. Trodde faktiskt 96:an lät bättre men det var placebo.

vi är två som även tyckte det lär bättr i blindtest(med mig) så det behöver inte vara placebo(även om det ligger närmre till hands).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anjora:

vi är två som även tyckte det lär bättr i blindtest(med mig) så det behöver inte vara placebo(även om det ligger närmre till hands).

Jag trodde du hade koll på vilken som var vilken. ; )

Med ABX test så hade de haft samma namn? Dock skiljde sig bitraten lite i Foobar2000. 96:an hade lite högre men jag antar att det inte spelar någon roll heller.

Permalänk
Medlem

Om man ska tro på vetenskapen så spelar det noll roll hur högt man samplar, så länge det är mer än 40kHz. Höga frekvenser kan snarare sabba ljudet om förstärkaren inte är byggd för att hantera dem, så vissa kan säkert uppleva att filen med lägre samplingsfrekvens låter bättre. Dessutom är det lite som att fota och visa bilder som sträcker sig in i infrarött eller ultraviolett att lyssna på ljud i högre samplingsfrekvens än typ 48kHz (för att tillåta ett lågpassfilter att runda av över 20kHz). Mänskliga öron kan inte höra dessa frekvenser lika lite som vi kan se ultraviolett, och de påverkar de lägre frekvenserna lika lite.

Xiph.org förklarar det rätt bra här:
http://people.xiph.org/~xiphmont/demo/neil-young.html

Personen bakom artikeln gjorde även en grym uppföljningsvideo på artikeln:
http://xiph.org/video/vid2.shtml

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Om man ska tro på vetenskapen så spelar det noll roll hur högt man samplar, så länge det är mer än 40kHz. Höga frekvenser kan snarare sabba ljudet om förstärkaren inte är byggd för att hantera dem, så vissa kan säkert uppleva att filen med lägre samplingsfrekvens låter bättre. Dessutom är det lite som att fota och visa bilder som sträcker sig in i infrarött eller ultraviolett att lyssna på ljud i högre samplingsfrekvens än typ 48kHz (för att tillåta ett lågpassfilter att runda av över 20kHz). Mänskliga öron kan inte höra dessa frekvenser lika lite som vi kan se ultraviolett, och de påverkar de lägre frekvenserna lika lite.

Xiph.org förklarar det rätt bra här:
http://people.xiph.org/~xiphmont/demo/neil-young.html

Personen bakom artikeln gjorde även en grym uppföljningsvideo på artikeln:
http://xiph.org/video/vid2.shtml

Enligt Nyquists teorem måste samplingsfrekvensen vara dubbelt så hög som den högsta frekvens du vill återge. Så om du ska upp i 40kHz i frekvens så måste du ju ha en samplingsfrekvens på 96kHz. Samtidigt som 192kHz i samplingsfrekvens kanske är lite i högsta laget så anser jag att man i de flesta fall hör skillnad mellan 44,1kHz (cd-kvalitet) och 96kHz (HD-ljud)

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]