Beställt vara på nätet men paketet var tomt.

Permalänk
Avstängd

Beställt vara på nätet men paketet var tomt.

Kan låsas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wizkhalifas:

Hej!

I förra veckan beställde jag en sak från en rätt stor butik på nätet.

Fick SMS om att jag kunde hämta paketet igår och hämtade ut paketet idag.

Öppnade upp paketet och upptäckte att det inte var någonting alls inuti, fick en tom kartong alltså.

Har kontaktat företaget i fråga men inte fått något svar ännu.

Vad finns det att göra? Kommer jag att få mina pengar tillbaka?

Du kunde inte ana att paketet varit öppet tidigare? Typ att någon på posten snot det? Vad var det du beställt, stort, litet, dyrt?

Tycker du ska vänta på deras svar. Det kan ju dels vara någon som klantat sig i paketeringen, det borde synas på lagersaldo. Någon som gjrot det medvetet för att de är ex. irriterad på arbetsgivarens villkor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wizkhalifas:

Hej!

I förra veckan beställde jag en sak från en rätt stor butik på nätet.

Fick SMS om att jag kunde hämta paketet igår och hämtade ut paketet idag.

Öppnade upp paketet och upptäckte att det inte var någonting alls inuti, fick en tom kartong alltså.

Har kontaktat företaget i fråga men inte fått något svar ännu.

Vad finns det att göra? Kommer jag att få mina pengar tillbaka?

Snacka om snopet haha
Du kommer garanterat få ett nytt paket med den riktiga varan. Fick du med någon leveransbekräftelse där det stod innehållet?
Varifrån beställde du varan?

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Avstängd

..

Permalänk
Medlem

Vikten anges ju mig veterligen oftast med försändelsen, så på så vis kan du ju få klart för dig huruvida de skickade ut ett tomt paket eller inte.

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av wizkhalifas:

Tänkte inte på om det hade varit öppnat eller ej :/
Mellanstort, cirka 1500 kronor.

Jag tvivlar starkt på att paketet brutits upp av speditör, därmed inte sagt att det är omöjligt! Det jag ser framför mig är att paketet packats maskinellt som det görs på komplett. Att då något krånglat på deras packningslinje så att paket gått till leverans utan innehåll. Detta borde då drabbat fler än dig. Sen är det även så att de flesta större onlinebutiker filmar paketeringen, så de kan gå tillbaka och se vem de skickade massa dyra prylar till av misstag. Så de kan nog även hitta eventuella problem med saknade artiklar skulle jag tro.

Permalänk
Avstängd

..

Permalänk
Medlem

Men vem är leverantören?
Om det är en stor känd så lär de i alla fall inte skickat medvetet ett tomt paket. Men eftersom du väljer att låta det vara hemligt, antar jag att du tror att du ev. har blivit blåst av leverantören som säkerligen då också är en liten okänd firma.

Vem är leverantören?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wizkhalifas:

Tänkte inte på om det hade varit öppnat eller ej :/

Mellanstort, cirka 1500 kronor.

Om det var sådana svarta band runt paketet så är det svårare att öppna och försluta. Tejp är lätt, men bitar av kartongen följer med när man drar bort tejpet annars borde du se att det är dubbeltejpat.

Då är det något som har lite värde och som inte kan försvinna utan att det märks.

Skrivet av wizkhalifas:

Tror du? Vill ju hellre ha pengarna tillbaka för att köpa vara någon annanstans.

Ja det fick jag.

Håller det hemligt tills detta löst sig

Ofta får du väll en ny skickad och något som kompensation.

Bra, det hör inte hit vilken butik. Så länge vi vet om att den är känd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wizkhalifas:

Tänkte inte på om det hade varit öppnat eller ej :/

Mellanstort, cirka 1500 kronor.

Tror du? Vill ju hellre ha pengarna tillbaka för att köpa vara någon annanstans.

Ja det fick jag.

Håller det hemligt tills detta löst sig

Varför skulle du inte vilja ha det omlevererat? Verkar juh misstänksamt att du endast vill ha pengar i retur nu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jocke92:

Om det var sådana svarta band runt paketet så är det svårare att öppna och försluta. Tejp är lätt, men bitar av kartongen följer med när man drar bort tejpet annars borde du se att det är dubbeltejpat.

Då är det något som har lite värde och som inte kan försvinna utan att det märks.

Ofta får du väll en ny skickad och något som kompensation.

Bra, det hör inte hit vilken butik. Så länge vi vet om att den är känd.

Var inga svarta band.

Okej!

Skrivet av dabman:

Varför skulle du inte vilja ha det omlevererat? Verkar juh misstänksamt att du endast vill ha pengar i retur nu.

Vet att det verkar misstänksamt, vill inte ha samma vara levererad igen av ett företag som misslyckats första gången, känns inte seriöst.

Dock kan jag gå med på att jag får handla i deras butik istället.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dabman:

Varför skulle du inte vilja ha det omlevererat? Verkar juh misstänksamt att du endast vill ha pengar i retur nu.

Det verkar väldigt underligt att vilja ha pengarna tillbaka direkt, varför beställdes produkten isf. Mycket konstigt, ja.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd

..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wizkhalifas:

Var inga svarta band.

Okej!

Vet att det verkar misstänksamt, vill inte ha samma vara levererad igen av ett företag som misslyckats första gången, känns inte seriöst.

Dock kan jag gå med på att jag får handla i deras butik istället.

Du vet ju inte ens om det är företaget som misslyckats eller att speditören är orsaken, eller är det något jag missar? Att du får en ny vara är väl det viktigaste?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd

..

Permalänk
Medlem
Skrivet av wizkhalifas:

Var inga svarta band.

Okej!

Vet att det verkar misstänksamt, vill inte ha samma vara levererad igen av ett företag som misslyckats första gången, känns inte seriöst.

Dock kan jag gå med på att jag får handla i deras butik istället.

Du kan juh omöjligen veta om det är företaget som har gjort fel eller om det är postgången som har gått snett? Så varför redan nu misstänkliggöra företaget och begära pengar i retur!? Nja, det osar katt!

Permalänk
Skrivet av wizkhalifas:

Var är skillnaden på om jag returnerar varan jag får omleverad, får pengarna tillbaka än om jag får pengarna tillbaka direkt?

Återkommer när jag får svar från butiken.

Skillnaden är att om vi säger att du köpte ett moderkort eftersom det ändå är ett datorforum.

Så vill du kanske inte ha ett moderkort till då du redan har ett, utan vill ha en CPU också. Det är alltså mycket misstänksamt att du inte vill ha en likadan produkt som du köpte.

Nu säger jag inte att det är så, men att du vill ha pengar eller en annan produkt istället för produkten du faktiskt köpte först rimmar illa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wizkhalifas:

Tänkte inte på om det hade varit öppnat eller ej :/

Mellanstort, cirka 1500 kronor.

Tror du? Vill ju hellre ha pengarna tillbaka för att köpa vara någon annanstans.

Ja det fick jag.

Håller det hemligt tills detta löst sig

Kan bara säga lycka till med detta. Så vida inte företaget är säkra på att de va de som gjort fel och levererat ett tomt paket kan det vara svårt att få pengarna tillbaka. Dessutom väldigt misstänksamt.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Avstängd

..

Permalänk
Medlem
Skrivet av wizkhalifas:

Jag förstår. Om företaget i fråga erbjuder mig att få varan i deras butik istället går jag mer än gärna med på det.

Företaget kommer hänvisa till leverantören (posten?), eftersom paketet är viktat har leverantören viktat det och det betyder att något har varit där i. Alltså har företaget gjort sina åtagande och leverarat produkten och leverantörens försäkring kommer ev. ta vid om det inte blir motanmälan om bedrägeri!

Permalänk

Gå in på postens hemsida och skriv in ditt koli nummer så kan du ser hur mycket paket vägde om där fanns något i det alls från början

Visa signatur

fractal 804 | Intel 4790k | Corsair 8GB | MSI Z97m Gaming | Samsung 830| Gigabyte 970 SLI | NZTX Hale90 650 | Asus PB278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av wizkhalifas:

Hej!

I förra veckan beställde jag en sak från en rätt stor butik på nätet.

Fick SMS om att jag kunde hämta paketet igår och hämtade ut paketet idag.

Öppnade upp paketet och upptäckte att det inte var någonting alls inuti, fick en tom kartong alltså.

Har kontaktat företaget i fråga men inte fått något svar ännu.

Vad finns det att göra? Kommer jag att få mina pengar tillbaka?

Snopet som 17!!!

Har aldrig stött en sådan obefintlig leverans men någon gång har jag beställt t.ex. ett antal CD-skivor eller DVD:er (när det begav sig) och då har det vid något tillfälle stått att de levererat alla skivor men det saknades någon i kartongen och dessa problem har alltid löst sig.

Jag skulle skriva till deras kundtjänst och beskriva problemet på ett rakt och trevligt sätt (ingen mening att vara otrevlig, det resulterar bara i att leverantören går i försvarställning) eftersom vi utgår från att ett misstag har hänt, berätta dessutom om kartongen såg öppnad ut eller inte, ser den oöppnad ut så har något blivit tokigt med deras leverans och ser den öppnad ut så har någon troligen haft klåfinriga fingarar när paketet varit på väg till dig :(. Såg det oöppnat ut så har de troligen gjort en miss är paktet öppnat så har de antagligen en försäkring på paktet.

Jag beställde nyligen en sak från Dustin och det paketet hade en säkerhetstejp som inte skulle vara bryten, fanns det t.ex. någon sådan?

Jag skulle under inga förutsättning begära pengar av dem i detta läge utan be dem skicka den vara du har beställt och betalt för så kommer de troligen göra det.

Min erfarenhet är att man kommer rätt långt med att vara korrekt, saklig och trevlig när man stöter på problem med leverantörer.

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Företaget kommer hänvisa till leverantören (posten?), eftersom paketet är viktat har leverantören viktat det och det betyder att något har varit där i. Alltså har företaget gjort sina åtagande och leverarat produkten och leverantörens försäkring kommer ev. ta vid om det inte blir motanmälan om bedrägeri!

Tvivlar på att speditören väger in paket i mängd och kubik från ett företag. Det kanske fungerar olika hos olika speditörer naturligtvis. Hos oss (jobbar på en kommun) så skriver vi själva ut alla fraktlappar och vikt och volym uppskattas alltid av oss. Speditören bara hämtar upp paketet.
Kan ju inte säga säkert men jag skulle tro att detta är normalt för storkunder och då blir ju paketet inte invägt på riktigt.

Permalänk
Avstängd

..

Permalänk
Medlem

Vikt bokar man oftast efter volym, inte alltid man väger det när det skapas fraktetiketter.
Ibland får jag vikter på paket jag sänder som är 10ggr högre, just för att det är väldigt långt, men lätt.
Så det säger inte så mycket.

Däremot, om leverantören har haft problem i packlinjen så kommer de ju ha en produkt mer hemma än de borde ha genom att avstämma inköp - försäljning, reklamerar du då att paketet var tomt är det inga problem.
Men om deras antal stämmer med antalet sålda så hänvisas du nog till transportföretaget.
Hade du märkt det direkt att du håller ett fjäderlätt paket i handen framför den du kvitterade ut paketet ifrån och öppnar framför dem hade du haft goda chanser.

Just nu är jag tveksam, någonting är inte som det låter som i denna story.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wizkhalifas:

Tack för alla svar.

När jag söker på kolli-id så får jag fram en vikt som stämmer överens med vad varan väger.

Känner man inte skillnad på vikten av en tom kartong och en vikt, som jag gissar är runt 0.5-1.0kg?
Jag tänkte på när du hämtade paketen. Ev yttre fel ska man helst rapportera redan i kassan. Och en vikt borde väl rimligen vara inom ramen för yttre fel.

.. såg precis att HCP skrivit i stort samma sak.. nåväl.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk

Är det ett känt företag du har beställt av som jag räknar som en bland dom stora i sverige så ring till kund tjänst, ska ha öppet vardagar 08.00 - 17.00.

Dom stora internet leverantörerna är seriösa på dessa problem och kommer att hjälpa dig så gott dom kan.

Kan vara så att det är mycket att göra på lagret och vid manuell hantering av ordrar kan misstag inträffa.

Permalänk
Medlem


Luktar lite forumtroll.

Jag menar, man väntar på ett paket, får sms och traskar ner till utlämningsstället.
Paketet överlämnas till dig. Har man normal känsel och fullt fungerande muskelsystem, så bör man ju direkt känna om kartongen är tom eller ej.

Visst finns det datorkomponenter som väger lite och kan vara svårt att känna. Men inte skickas detta som ett "medelstort paket" isåfall.

Permalänk
Medlem

Om paketet var helt tom som du skrev, borde du direkt känt på vikten att det var tomt innan du hämta ut det.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Om paketet var helt tom som du skrev, borde du direkt känt på vikten att det var tomt innan du hämta ut det.

Kan ju ha beställt någonting som inte väger så mycket..
Men jo, luktar lite troll helt klart

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!