Elsäkerhetsverket stoppar Codegen 460 W

Permalänk
Medlem

Kravet på svensk bruksanvisning tycker jag dock är lite löjligt, engelska borde också vara acceptabelt. Det finns säkert en mängd produkter som inte får säljas i Sverige för att tillverkaren anser det vara en för liten marknad för att bekosta översättning och nytryckning av bruksanvisningen.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gramner:

Kravet på svensk bruksanvisning tycker jag dock är lite löjligt, engelska borde också vara acceptabelt. Det finns säkert en mängd produkter som inte får säljas i Sverige för att tillverkaren anser det vara en för liten marknad för att bekosta översättning och nytryckning av bruksanvisningen.

Må vara löjligt men det är ändå ett krav som ska uppfyllas. Man anser att man inte ska behöva vara utbildad i främmande språk för att kunna läsa viktiga varningstexter och säkerhetsinstruktioner. Nytryckning och översättning av dessa avsnitt i bruksanvisningen är en bråkdel av vad det kostar att typprova en produkt. Engelska är acceptabelt för text som endast installatörer och servicetekniker behöver läsa men viktig information som användaren behöver veta för att använda produkten på ett säkert sätt måste vara på Svenska. Jag har för mig Tyskland har ännu hårdare krav, där ska även informationen för tekniker vara på Tyska...

95-åriga tant Agda ska inte behöva dö bara för att hon inte förstod att apparaten endast fick anslutas till jordat eluttag. Vi yngre människor förstår engelska men många äldre har svårt för det.

Permalänk
Medlem

Jorda kan man ibland i vattenfyllda element eller i proppskåpet. Inget för amatörer dock.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linxz:

Jorda kan man ibland i vattenfyllda element eller i proppskåpet. Inget för amatörer dock.

Det borde vara skottpengar på dom som jordar i elementet.
Finns en o annan rörkrökare som har dött när han skulle byta vattenmätare.

Sen att tänka på att jordfelsbrytaren skyddar endast vid Fas mot Jord och Noll mot Jord felströmmar.
Kommer du i kontakt mellan Fas och Noll så kan du sitta o hurvas tills han med hornen kommer å avlöser dig.

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linxz:

Jorda kan man ibland i vattenfyllda element eller i proppskåpet. Inget för amatörer dock.

NEJ, abslolut inte! Varför vill du leda ut livsfarlig spänning i husets alla element?

Även om du har jordförbindelse på något sätt till skyddsjorden den vägen (inget man vet säkert) så kan motståndet bli så högt att strömmen inte räcker till att bränna säkringen. Då kanske du har både brand och livsfarliga värmelement på samma gång... Och har du ingen förbindelse till skyddsjord den vägen så leder du som sagt var ut livsfarlig spänning i hela huset om du får fel i din apparat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Men det saknas väl bara jordat uttag i gamla lägenheter från kanske 60-talet osv?
Inte helt säker på när lägenheten jag bor i byggdes, men skulle tippa på 80-90 någonstans.
Går ju på El- och energiprogrammet och har man inte jordat är det ganska farligt tydligen.

Ganska farligt kan man lungt påstå, bodde tidigare i en lägenhet med ojordade eluttag. En trevligt natt med åska skrämde upp mig rejält när en ljusbåge på säkert över en halvmeter for ifrån kontaktstycket till kopparröret på elementet och ett rasande dunder samma sekund.

Jag är glad att datorer, TV och annan utrustning inte satt kopplade i väggen den kvällen. Hade nog kunnat sluta dyrt!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Till er som

Det går bra o gjorda exempel ljud utrustning till elementet om dessa har en jord skruv osv men att jorda en dator eller liknande på högspännings sidan är dock inte o rekommendera , det bästa är att jorda allt i samma punkt om möjligheten finns.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Må vara löjligt men det är ändå ett krav som ska uppfyllas. Man anser att man inte ska behöva vara utbildad i främmande språk för att kunna läsa viktiga varningstexter och säkerhetsinstruktioner. Nytryckning och översättning av dessa avsnitt i bruksanvisningen är en bråkdel av vad det kostar att typprova en produkt. Engelska är acceptabelt för text som endast installatörer och servicetekniker behöver läsa men viktig information som användaren behöver veta för att använda produkten på ett säkert sätt måste vara på Svenska. Jag har för mig Tyskland har ännu hårdare krav, där ska även informationen för tekniker vara på Tyska...

95-åriga tant Agda ska inte behöva dö bara för att hon inte förstod att apparaten endast fick anslutas till jordat eluttag. Vi yngre människor förstår engelska men många äldre har svårt för det.

I Kanada finns det lagar på att sagda instruktioner ska finnas på både Engelska och både facklig och förenklad Franska.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av linxz:

Jorda kan man ibland i vattenfyllda element eller i proppskåpet. Inget för amatörer dock.

Inget för amatörer nej... Som personen under dig säger så är det skottpengar på sådana påhitt som att jorda genom element. Får du ut spänning i elementslingan och en 4åring våningen under dig råkar få ström i sig är det inte så kul när dom börjar undersöka varför.

Skrivet av anCOOL:

Det borde vara skottpengar på dom som jordar i elementet.
Finns en o annan rörkrökare som har dött när han skulle byta vattenmätare.

Sen att tänka på att jordfelsbrytaren skyddar endast vid Fas mot Jord och Noll mot Jord felströmmar.
Kommer du i kontakt mellan Fas och Noll så kan du sitta o hurvas tills han med hornen kommer å avlöser dig.

Njaa mellan nolla/fas så skyddar säkringen(hyffsat bra) annars är det i regel jfb som gäller som personskydd.

Till alla andra som har "surdegs lägenheter" utan jord så räcker det långt att sätta in en PluggIn Jordfelsbrytare typ:

Ger ett full gott skydd för din burk tills fastighets ägaren/förening får tummen ur att renovera

Och INGA mer påhitt om att hämta jord lite här och var tack...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azpire:

Fast det är inte riktigt så det fungerar. Man bör jorda elektronisk utrustning med metallchassi eftersom dessa skulle kunna bli strömförande om någonting går snett. Är apparaten jordad så kommer jordfelsbrytaren slå ifrån och ingen blir förhoppningsvis skadad.

Så det är så det fungerar numera, nåja, då har det hänt en hel del sedan jag gick i skolan, för på den tiden så anslöt man fas(er) och nolla till jordfelsbrytaren, och i det normala fallet, så slog jordfelsbrytaren ifrån när differansen i ström mellan fas(er) och nolla var över 30mA.

Så visst, att ha jordade vägguttag är inte dumt, men att tro att jordfelsbrytaren bara skyddar emot läckströmmar mot jord, är lite som att sitta i en våt papperspåse och försöka slå sig ut, visst, det går, men inte är det helt korrekt.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem

Codegens nätagg är rena skräpet.. och när de pajar så är det ett mer eller mindre spektakulärt fyrverkeri.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myhybris:

Inget för amatörer nej... Som personen under dig säger så är det skottpengar på sådana påhitt som att jorda genom element. Får du ut spänning i elementslingan och en 4åring våningen under dig råkar få ström i sig är det inte så kul när dom börjar undersöka varför.

Njaa mellan nolla/fas så skyddar säkringen(hyffsat bra) annars är det i regel jfb som gäller som personskydd.

Till alla andra som har "surdegs lägenheter" utan jord så räcker det långt att sätta in en PluggIn Jordfelsbrytare typ:
http://www.gelia.se/upload/701/jordfelsbrytare.bmp

Ger ett full gott skydd för din burk tills fastighets ägaren/förening får tummen ur att renovera

Och INGA mer påhitt om att hämta jord lite här och var tack...

Får du strömgenomgång mellan hand till hand(eller om det var hand till fot) har jag för mig man räknar med en resistans på 1300ohm.
I=U/R, I=230/1300, I=0,176 dvs 176mA vilket räcker för brännskador där strömmen har passerat in och ut, långvarig exponering kan ge störd hjärtrytm(50Hz) och ev hjärtstillestånd pga krampande bröstmuskulatur. Men strömmen får inte säkringen att lösa ut.

Ironiskt nog så är det inte de stora strömmarna som är direkt dödliga däremot dom små, redan vid 20-30mA kan det ge hjärtkammarflimmer och störd hjärtrytm vilket utan hjälp är dödligt. Vid högre strömstyrkor krampar musklerna så kraftigt att hjärtat hindras från sin slagrytm, krampen i sin tur motverkar hjärtflimret men långvarig exponering hindrar hjärtat att slå=träfrack.
Eftersom växelspänningen är på 50Hz får vi en 0-genomgång 100ggr/s och just vid 0-genomgångarna har vi "chansen" att släppa, annat var det när vi hade likspänning då var chansen lika med 0.

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem

Jordat uttag, det hade varit trevligt att ha. Då skulle jag slippa alla dessa små stötar jag fått varje gång jag sträckt mig över datorn, för att komma åt grenuttaget bakom, och råkat komma emot elementet.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Att köpa ett noname Nätagg är som att göra en hjärttransplantation utan att veta vilken blod typ den är tilll eller om den är i farozonen till hjärtinfarkt.

Liksom löparen behöver en dator ett starkt och friskt hjärta... Så med andra ord en fet saftig AceofSweden

/s

Problemet är att man inte riktigt vet vad som är bra och inte. Spire BlackEagle (730 spänn för 750W) verkar vara ett vettigt prissatt exempel. Flertalet återförsäljare säljer också modellen, men några recensioner är omöjliga att finna. Frågan är; vågar man lita på att ett dyrt agg är bättre än ett billigare från en välkänd tillverkare? Vågar man köpa agget och testa?

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Q4Rspwn:

Problemet är att man inte riktigt vet vad som är bra och inte. Spire BlackEagle (730 spänn för 750W) verkar vara ett vettigt prissatt exempel. Flertalet återförsäljare säljer också modellen, men några recensioner är omöjliga att finna. Frågan är; vågar man lita på att ett dyrt agg är bättre än ett billigare från en välkänd tillverkare? Vågar man köpa agget och testa?

Om dyrt automatiskt är bra? Nej, självklart inte.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av linxz:

Jorda kan man ibland i vattenfyllda element eller i proppskåpet. Inget för amatörer dock.

Sådana människor som du är farliga för oss andra.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Skrivet av Q4Rspwn:

Problemet är att man inte riktigt vet vad som är bra och inte. Spire BlackEagle (730 spänn för 750W) verkar vara ett vettigt prissatt exempel. Flertalet återförsäljare säljer också modellen, men några recensioner är omöjliga att finna. Frågan är; vågar man lita på att ett dyrt agg är bättre än ett billigare från en välkänd tillverkare? Vågar man köpa agget och testa?

Runt kronan watten är ett riktvärde. Runt 1,2kr per watt brukar vara bra agg och om dom har 5 års garanti. Skulle själv ta ett agg som man kan finna en seriös recession på eller ett par.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av wingman92:

svårt att koppla in i jordat uttag när man bor som mig en gammal lägenhet som inte har jordat uttag ^^

Sant, men det är vanligt att pryttlar med jordplugg även har ett krav i sin funktions och garantideklaration har ett krav på att jordat ut-tag används.

Skrivet av Azpire:

Är apparaten jordad så kommer jordfelsbrytaren slå ifrån och ingen blir förhoppningsvis skadad.

Jordfelsbrytaren skiter fullständigt om din pryl är jordad eller inte. Den jämför ingående med utgående, och när skillnaden mellan dem är stor nog, löser den ut.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Men det saknas väl bara jordat uttag i gamla lägenheter från kanske 60-talet osv?
Inte helt säker på när lägenheten jag bor i byggdes, men skulle tippa på 80-90 någonstans.

Standarden med endast jordat blev tvingande först en bit in på 90-talet, har jag för mig.

Skrivet av ronnylov:

Det blir särskilt farligt när man blandar jordade och ojordade uttag. …
I en lägenhet med enbart ojordade uttag så är det inte lika farligt som när man har blandat jordat och icke-jordat. Finns det inga jordade saker att ta på är risken inte lika stor att det blir en strömkrets genom kroppen.

Men det finns som regel jordade saker: Värmeelement, vattenkranar och diskbänkar, till exempel.

Däremot brukar man inte räkna ”per lägenhet” utan ”per rum”. I en halvgammal bostad kan man räkna med att det är jordade uttag i kök, tvättstuga, badrum och andra våtutrymmen medan uttagen i vardagsrum och sovrum är ojordade.

Det blir förstås potentiellt farligt om man då drar en jordad förlängningskabel från exempelvis köket till den stationära datorn i sovrummet.

Skrivet av ronnylov:

Nu är det i och för sig möjligt att konstruera apparater som är säkra utan skyddsjordning, men då är de avsedda för detta. Dessa apparater har då större isolationsavstånd till ledande åtkomliga delar, invändigt kablage med dubbla isoleringar på och så vidare så att man hela tiden håller dubbel säkerhet.

De flesta konsumentprodukter är i dag dubbelisolerade. De har oftast INTE dubbla isoleringar invändigt, utan litar till apparatens plasthölje som yttre isolering.

Skrivet av ronnylov:

Elsäkerhetskraven har hela tiden en grundtanke att om ett fel uppstår så ska det fortfarande vara ofarligt.

Förstafelsprincipen (som det handlar om här) säger vidare att det första felet ska kunna upptäckas, så att man kan åtgärda det innan nästa fel uppstår.

Skrivet av ronnylov:

På ett nätagg för datorn krävs det förstärkt/dubbel isolation mellan primärsidan (230 V) och sekundärsidan (moderkortet). Man anser spänningarna på sekundärsidan ska vara ofarliga att ta på även efter ett enkelt fel.

Detta är den tredje varianten av skyddsklass: Skyddsklenspänning. Med spänningar under 50V anses apparater vara ”ofarliga”.
De flesta transformatorer/eliminatorer som används för att driva laptop, halogen- eller LED-lampor, etc är i sig själva skyddsklass 2 (dubbelisolerade) och driver apparater av skyddsklass 3 (skyddsklenspänning).

Skrivet av ronnylov:

Hur fungerar då skyddsjordning? Jo tanken är att om farlig spänning får kontakt med ledande metallhölje som är skyddsjordat så blir det kortslutning och en säkring i el-centralen går sönder vilket gör att den farliga spänningen försvinner. ... För att säkringen ska gå sönder kan det krävas 25 A … och det kan ta flera minuter innan säkringen brinner av. Höljet kan fortfarande vara farligt att ta på fram till dess ...

Säkringen är primärt till för att skydda apparaten och övrig utrustning från brand och liknande.
Personskyddet ligger mer i att skyddsjorden har (ska ha) en lågresistiv koppling till jord (nollpotential) och om det jordade höljet samtidigt kopplas till en högre spänning så blir potentialen i punkten ändå nära noll. Strömmen går (huvudsakligen) genom jordledaren och inte genom kroppen.

Skrivet av linxz:

Jorda kan man ibland i vattenfyllda element eller i proppskåpet. Inget för amatörer dock.

Skrivet av anCOOL:

Det borde vara skottpengar på dom som jordar i elementet.
Finns en o annan rörkrökare som har dött när han skulle byta vattenmätare.

Vattenfyllda element är INTE skyddsjordade, så de kan inte användas till detta.
Olyckorna som hänvisas till har ibland troligen sin orsak i klåpare till elektriker som råkat ansluta elementen till en fas i stället för jord, och ibland orsakats av trasiga värmepatroner som spänningssatt vattnet.

Skrivet av anCOOL:

Sen att tänka på att jordfelsbrytaren skyddar endast vid Fas mot Jord och Noll mot Jord felströmmar.
Kommer du i kontakt mellan Fas och Noll så kan du sitta o hurvas tills han med hornen kommer å avlöser dig.

Kommer man i kontakt med fas och nolla utan att läcka mot jord så har man monterat isär utrustningen och pillar man där man inte ska!

Skrivet av anCOOL:

… 176mA vilket räcker för brännskador där strömmen har passerat in och ut, långvarig exponering kan ge störd hjärtrytm (50Hz) och ev hjärtstillestånd pga krampande bröstmuskulatur. … Ironiskt nog så är det inte de stora strömmarna som är direkt dödliga däremot dom små, redan vid 20-30mA kan det ge hjärtkammarflimmer och störd hjärtrytm…

Några korrigeringar:
Brännskador uppstår vid hög strömtäthet, vilket utnyttjas i kirurgisk diatermi där en ganska liten ström körs i kroppen från en liten elektrod. Strömmen kan antingen gå en kort sträcka (<1mm) till en likaledes liten återledare eller en längre sträcka till en STOR elektrodplatta.
Små strömmar (50µA) genom hjärtat (motsvarande ~0,5mA genom huden) räcker för att ge dödliga störningar, men större strömmar minskar inte risken.

Skrivet av anCOOL:

Eftersom växelspänningen är på 50Hz får vi en 0-genomgång 100ggr/s och just vid 0-genomgångarna har vi "chansen" att släppa, annat var det när vi hade likspänning då var chansen lika med 0.

Frekvensen är på tok för hög för att musklerna ska hinna släppa under den korta tidsperioden då strömmen är ~0mA, så det här är nonsens.

Vid diatermi, som nämnts ovan, används mycket högre frekvenser (>300kHz) för att inte ens nerverna ska hinna med. Då slipper man ryckningar i musklerna och störningar på hjärtat.
Däremot får man elektromagnetiska vågor som kan störa annan utrustning i närheten.
(Ett fall från verkliga livet: En patient hos tandläkaren sitter i stolen och har kraftiga blödningar i munnen. Diatermiapparaten kommer fram för att stoppa blödningen, och vid aktivering börjar stolens ryggstöd att röra sig. Inte bara i det undersökningsrummet, utan även i intilliggande rum där andra patienter behandlades…)

En annan detalj:
Många inlägg i den här tråden nämner ”jordfelsbrytare”. Vän av ordning konstaterar då att jordfelsbrytare finns i många varianter, och den som här avses benämns numera personskyddsbrytare.
Anledningen till att den inte bryter strömmen redan vid exempelvis 0,1mA (som ju skulle vara garanterat säkert vid hudkontakt) är att alla apparater ”läcker” ström till jord, huvudsakligen genom kapacitiv koppling.

(Jag är civilingenjör i medicinsk teknik och arbetar bland annat med att undervisa sjukvårdspersonal i elsäkerhet.)

Permalänk

Vattenledningsjord och "bra" nätaggar

Jag vill inte påstå något om hur man skall jorda sina apparater men så här fungerar hus och lägenheter:
Alla inkommande metall grejor i ett hus skall ha gemensam jordpunkt för potential-utjämning. Detta innebar i praktiken att i alla äldre hus och lägenheter så var element och vattenledningar jordade och kopplade tillsammans med skyddsjord i en gemensam punkt.
I moderna/ombyggda hus så kan vattenledningarna vara av Pex-slag (plast-slang) och således har de inte kontakt med inkommand vattenledningsrör (som jag tror fortfarande är av metal även i nyare hus). Element bör inte vara kopplade med Pex då det släpper igenom luft (elementen rostar) utan på sin höjd i sk. Alu-Pex (Pex-slang med aluminium "isolering"). Jag misstänker att alu-pex inte är tillräcklig för att "jorda" ett element.
Man kan prova potential utjämningen hemma genom att sätta vanlig multimeter mellan t.ex. diskbänken och en vanlig häll (traditionell, inte glashäll) på spisen (spisen skall vara avstängd). OBS! endast spänningsmätning (volt) och inte strömmätning (ampere) eftersom om man har konstiga jordfel så skapar man då en kortslutning som kan bränna multimetern (och dig själv).

Om man inte jordar datorn och (CRT) skärmen får man ofta störningar på analoga grejor (brusar från mic:en när man Skype:ar).

Nu undrar jag ju bara om mina egna "bra" Seasonic baserade nätaggar har bra internt isolationsavstånd? När man tittar på reviews över nätagg så ser man att det är väldigt trång i de flesta pga. stora kondingar och grejor. Detta kanske gör att man pga. platsbrist fuskar med uppbyggnaden? Kanske både no-name och Top-Notch grejor riskerar att ha dessa problem? Kanske Mid-range grejorna är bäst elsäkerhetsmässigt? Någon som vet?

/MrK
P.s.
Om potentialskillnaden är över några få volt så kan man ha problem...
http://www.elrond.se/Fakta/potentialutjamning

Permalänk

Hipot

Kom på en annan sak: På gamla datorers nätagg såg jag ofta en sticker med Hi-pot (ofta gul med svart text) eller Hi-pot ok. Tror detta var isolationstest (men mot jord, inte mot klenspänningsdelen??).

Finns detta kvar på moderna nätaggar?

/MrK

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrKnackebrod:

... gemensam jordpunkt för potential-utjämning. ...
Man kan prova potential utjämningen hemma genom att sätta vanlig multimeter mellan t.ex. diskbänken och en vanlig häll...

Potentialutjämning är en sak, skyddsjord är en annan.

Potentialutjämningen får till skillnad från skyddsjord vara resistiv och bara klara mindre strömmar.
För att mäta skyddsjord kör man 25A mellan mätpunkterna och kollar att spänningen inte överstiger 5V efter ett par sekunder.

Även i jordledningar kan det bli betydande potentialskillnader och relativt stora "vagabonderande" strömmar om man inte optimerar belastningen. Större byggnader (äldre sjukhus och industrier) kan vid normal drift ha strömmar på tiotals ampere i jordledningarna mellan olika delar av huset. Installerade jordfelsbrytare (som inte ska förväxlas med personskyddsbrytare) får inte lösa ut vid dessa strömmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Runt kronan watten är ett riktvärde. Runt 1,2kr per watt brukar vara bra agg och om dom har 5 års garanti. Skulle själv ta ett agg som man kan finna en seriös recession på eller ett par.

Samma här. Framför allt är garantin något som skvallrar tydligt om byggkvaliteten, men från ett oetablerat företag kan det ändå vara lite svårt att veta hur "skyddad" man är om något skulle gå sönder. Uppgraderade mig själv från ett XFX 450 till ett Corsair TX850M igår. Kanske inte extremt prisvärt, hamnade på 1.4 kr/watt, men de där 20 extra örena känns ändå klart värda när man vet vad man får. Att det är modulärt gör ju också att man gärna tar en extra kraftig modell, då man troligen behåller det några år.

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrKnackebrod:

I moderna/ombyggda hus så kan vattenledningarna vara av Pex-slag (plast-slang) och således har de inte kontakt med inkommand vattenledningsrör (som jag tror fortfarande är av metal även i nyare hus).

/MrK
P.s.
Om potentialskillnaden är över några få volt så kan man ha problem...
http://www.elrond.se/Fakta/potentialutjamning

Nej, den kallas PEM-slang och är av plast den också.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Skrivet av Q4Rspwn:

Samma här. Framför allt är garantin något som skvallrar tydligt om byggkvaliteten, men från ett oetablerat företag kan det ändå vara lite svårt att veta hur "skyddad" man är om något skulle gå sönder. Uppgraderade mig själv från ett XFX 450 till ett Corsair TX850M igår. Kanske inte extremt prisvärt, hamnade på 1.4 kr/watt, men de där 20 extra örena känns ändå klart värda när man vet vad man får. Att det är modulärt gör ju också att man gärna tar en extra kraftig modell, då man troligen behåller det några år.

Ja. Men tänk köra två grafikort? Annars räcker 550/650 mudulärt agg. Men håller med om att mudulärt är att föredra:-)

Vad för fel var det på xfx agget? Förutom kablar. Min går tyst och sval. Tycker den inte har så många kablar som 550( inte så bökig som högre watt , med mer kablar).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Ja. Men tänk köra två grafikort? Annars räcker 550/650 mudulärt agg. Men håller med om att mudulärt är att föredra:-)

Vad för fel var det på xfx agget? Förutom kablar. Min går tyst och sval. Tycker den inte har så många kablar som 550( inte så bökig som högre watt , med mer kablar).

Kablarna, ja. Tre SATA-kontakter gick sönder efter fyra skruvningar, på ett agg som för övrigt torde vara oslagbart i förhållandet kvalitet till pris. Sedan krävde mitt gamla 8800GT minst 400W med den Q6600 jag hade då. Nu har jag en i7 + H100i + GTX 560 och 6 chassifläktar...

Men främst suktade jag efter något modulärt. TX850 är dock tyvärr bara halvmodulärt.

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Skrivet av Q4Rspwn:

Kablarna, ja. Tre SATA-kontakter gick sönder efter fyra skruvningar, på ett agg som för övrigt torde vara oslagbart i förhållandet kvalitet till pris. Sedan krävde mitt gamla 8800GT minst 400W med den Q6600 jag hade då. Nu har jag en i7 + H100i + GTX 560 och 6 chassifläktar...

Men främst suktade jag efter något modulärt. TX850 är dock tyvärr bara halvmodulärt.

Oj, har jag inte råkat ut för. Har dragit ur och i sladdar 3/4 gåner ingen gått sönder än. Måste varit måndags ex. MM modulärt är fint , funderar på ett vettigt på runt 550/650 watt själv:) Men har ett bra chassi som sväljer en del kablar

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Oj, har jag inte råkat ut för. Har dragit ur och i sladdar 3/4 gåner ingen gått sönder än. Måste varit måndags ex. MM modulärt är fint , funderar på ett vettigt på runt 550/650 watt själv:) Men har ett bra chassi som sväljer en del kablar

Jag tänkte också nånstans i 650-wattsklassen när jag funderade på ett vassare grafikkort, men då skulle det åter bli att byta vid ytterligare en uppgradering. 750-wattarn kostade 100 kr mer och 850-wattarn 200 kr mer än 750w, så 850w blev det när Corsair inte hade mer att erbjuda i TX-serien. Kanske inte riktigt prisvärt, men nätagg är av erfarenhet så tråkigt att byta då de i friska system inte ger nån skillnad i prestanda

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Skrivet av Q4Rspwn:

Jag tänkte också nånstans i 650-wattsklassen när jag funderade på ett vassare grafikkort, men då skulle det åter bli att byta vid ytterligare en uppgradering. 750-wattarn kostade 100 kr mer och 850-wattarn 200 kr mer än 750w, så 850w blev det när Corsair inte hade mer att erbjuda i TX-serien. Kanske inte riktigt prisvärt, men nätagg är av erfarenhet så tråkigt att byta då de i friska system inte ger nån skillnad i prestanda

I för sig, beror på vad för grafikkort man siktat in sig på:) Men allt går ju åt det strömsnåla hållet, inte som 8800gt kom (drog enormt mycket ström). Fast AMD´s nya skapelse drar ju en del i för sig

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar