Lägsta rumstemperatur för stationär dator

Permalänk
Avstängd

Lägsta rumstemperatur för stationär dator

Hade tänkt ställa datorn i en inglasad balkong under hösten, hur kallt får det vara innan komponenterna börjar ta skada? Klarar hårdvaran till exempel en rumstemperatur på 6-7 grader?

Hårdvaran ser ni i signaturen. Såklart kommer endast översta raden att befinna sig på balkongen.

Edit: Kan tillägga att jag inte har några mekaniska discar i datorn.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboD:

Hade tänkt ställa datorn i en inglasad balkong under hösten, hur kallt får det vara innan komponenterna börjar ta skada? Klarar hårdvaran till exempel en rumstemperatur på 6-7 grader?

Hårdvaran ser ni i signaturen. Såklart kommer endast översta raden att befinna sig på balkongen.

Det kan bli problem om luften är ordentligt fuktigt att det skapas kondens inuti datorlådan.

edit:
Ställ ut en torrboll bredvid dators luftintag så borde det inte vara några problem!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KeVVa:

Det kan bli problem om luften är ordentligt fuktigt att det skapas kondens inuti datorlådan.

edit:
Ställ ut en torrboll bredvid dators luftintag så borde det inte vara några problem!

Finns det speciella torrbollar för datorer eller är det hemmalösning som gäller?

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboD:

Hade tänkt ställa datorn i en inglasad balkong under hösten, hur kallt får det vara innan komponenterna börjar ta skada? Klarar hårdvaran till exempel en rumstemperatur på 6-7 grader?

Hårdvaran ser ni i signaturen. Såklart kommer endast översta raden att befinna sig på balkongen.

När halva vårat hus vid min far var oisolerat hade vi ner till -20 inne vissa dagar när det var väldigt kallt och ingen dator på. Alla datorer som vi hade där funkar än idag, så jag tror dom klarar kalla temps. Dock kan jag ha väldigt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboD:

Finns det speciella torrbollar för datorer eller är det hemmalösning som gäller?

Köp en torrboll på Biltema så borde det inte vara några problem. Se till så att temperaturen inte går under 0 grader - har för mig att hårddiskar blir lite känsligare vid lägre temperaturer.

Skrivet av jakob55:

När halva vårat hus vid min far var oisolerat hade vi ner till -20 inne vissa dagar när det var väldigt kallt och ingen dator på. Alla datorer som vi hade där funkar än idag, så jag tror dom klarar kalla temps. Dock kan jag ha väldigt fel.

Användes dem datorerna? Som nämnt så har jag någonstans läst på Overclockers att hårddiskar har slutat fungera när de nåt temperaturer under 0 grader. Många nämnde att trycket i diskarna strulade till det.

Körde min server på balkongen under vinterhalvåret - dock var tempen aldrig lägre än 10 grader och vid hade en torrboll. Fungerade utan några komplikationer. De var dock en slit och släng dator så hade den crashat hade det inte gjort något!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KeVVa:

Köp en torrboll på Biltema så borde det inte vara några problem. Se till så att temperaturen inte går under 0 grader - har för mig att hårddiskar blir lite känsligare vid lägre temperaturer.

Användes dem datorerna? Som nämnt så har jag någonstans läst på Overclockers att hårddiskar har slutat fungera när de nåt temperaturer under 0 grader. Många nämnde att trycket i diskarna strulade till det.

Körde min server på balkongen under vinterhalvåret - dock var tempen aldrig lägre än 10 grader och vid hade en torrboll. Fungerade utan några komplikationer. De var dock en slit och släng dator så hade den crashat hade det inte gjort något!

Har inga hårddiskar i datorn, tror du jag kan gå ännu lägre?

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Köp en torrboll på Biltema så borde det inte vara några problem. Se till så att temperaturen inte går under 0 grader - har för mig att hårddiskar blir lite känsligare vid lägre temperaturer.

Användes dem datorerna? Som nämnt så har jag någonstans läst på Overclockers att hårddiskar har slutat fungera när de nåt temperaturer under 0 grader. Många nämnde att trycket i diskarna strulade till det.

Ja, vi använde datorerna. Ibland hela dagarna varje dag och ibland inte på någon vecka mad allt från 1 till 10 uppstarter per dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboD:

Har inga hårddiskar i datorn, tror du jag kan gå ännu lägre?

Ja då, så länge du håller datorn i någolunda torr miljö. Vill tillägga att SSD diskar inte påverkas alika mycket som en mekaniskt disk.

De som jag kom och tänka på är risken för att bubblor ska uppstå på lödytorna. Får man bubblor kan datorn frysa ihop (freeze) eller bara crasha totalt. Händer ofta på grafikkort även i rumstemperatur, det är då man kan "baka" dem i ugnen för att få ur bubblorn.
Dessa bubblor uppstår när man värme upp och kyler lödtennet för fort, om det är minus grader så är nog risken större för att detta sker. Jag vet inte hur känsliga moderkort är för sånt här men grafikkot är uppenbarligen de.

Det borde inte vara nå problem om datorn får en lugn uppvärmning. dvs att det är dumt att gå ifrån ny uppstartat dator till att bencha i Crysis 3.

Kom också att tänka på supraledare, kan man få ned temperaturen på en SSD och på så sätt få en snabbare disk? Förmodligen spricker plasten runt mikrokontrollerna vid lägre temperaturer.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Kom också att tänka på supraledare, kan man få ned temperaturen på en SSD och på så sätt få en snabbare disk? Förmodligen spricker plasten runt mikrokontrollerna vid lägre temperaturer.

diskarna blir itne snabbare, jag kyler ner SSD diskar av olika tillverkare till -40 dagligen och jag märker ingen skillnad på när de är i +60grader eller -40

Permalänk
Hjälpsam

Isbildning och frost är det du huvudsakligen vill undvika, men även fukt som nämnt ovan.

Korrision på kontakter, lödpunkter och annan både känslig och exponerad metall vill du absolut inte ha. Torr kyla klarar datorn (minus mekaniska såsom mekaniska diskar i vissa fall lagerna på fläktar) väldigt bra. Ger mer utrymme för överklockning dessutom

Skumma effekter man kan uppleva i låga temperaturer är glappkontakt då alla material krymper i kyla, det kan innebära att man får sämre kontakt mellan moderkort och minne, eller PCI-E kontakt och grafikkort etc.

Jag har till och med varit med om ett datorminne som inte fungerade under 20C då det var ett mikrobrott i någon av de interna ledningsbanorna eller liknande. Men förvärmde man minnet så fungerade det utmärkt.

Antagligen går det kanon, men bara så du vet lite av bieffekter man kan uppleva.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

diskarna blir itne snabbare, jag kyler ner SSD diskar av olika tillverkare till -40 dagligen och jag märker ingen skillnad på när de är i +60grader eller -40

Aj då, min teori sprack!

Får man fråga varför du ger dig på SSD:er dagligen?

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Skrivet av KeVVa:

Det kan bli problem om luften är ordentligt fuktigt att det skapas kondens inuti datorlådan.

edit:
Ställ ut en torrboll bredvid dators luftintag så borde det inte vara några problem!

Om luften är kall och värms skapas inte kondens då varm luft klarar högre luftfuktighet. Däremot om du har kalla komponenter och sprutar in varm luft bildas kondens.

Permalänk
Avstängd

Verkar väldigt riskfyllt, känns som att man absolut inte ska gå under 10 grader som nybörjare då.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Avstängd

Enligt Wikipedia är den optimala miljön runt 16-20 grader med 45-55% luftfuktighet. Tydligen ökar risken för statisk elektricitet vid för låg luftfuktighet.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte rekommendera att ha en vanlig konsumentdator utomhus, oavsett hur många torrbollar man har. Fukt och väta tränger in överallt, inte enbart via luftintag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

Ifall datorn ska stå på konstant ser jag inte att det är några problem. Då borde den alstra värme för att hålla sig själv varm samt att fläktarna ser till att eventuell fukt/kondens torkar fort.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Det jobbiga är kondensen, och den kan du bara bli av med ifall du isolerar ordentligt.
Och det är extremt jobbigt att få det så tätt som det behövs.

Har kört med kompressor ett längre tag och hade stora problem med kondens.
Så stora att det bara va att ge upp.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskmasen_99:

Om luften är kall och värms skapas inte kondens då varm luft klarar högre luftfuktighet. Däremot om du har kalla komponenter och sprutar in varm luft bildas kondens.

Om du värme upp luften i chassiet så kommer luftfuktigheten att öka, chassiet som förmodligen är gjort i aluminiumplåt och håller förmodligen samma temperatur som luften utanför chassiet. På så sätt kommer det att samlas kondens i toppen av chassiet..

Bara en teori - men den känns logisk för mig.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Om du värme upp luften i chassiet så kommer luftfuktigheten att öka, chassiet som förmodligen är gjort i aluminiumplåt och håller förmodligen samma temperatur som luften utanför chassiet. På så sätt kommer det att samlas kondens i toppen av chassiet..

Bara en teori - men den känns logisk för mig.

Håller också med den logiken, om det är så kallt att den värme datorn genera inte lyckas hålla temperaturen på ytan snarlik som luft temperaturen.

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Om du värme upp luften i chassiet så kommer luftfuktigheten att öka, chassiet som förmodligen är gjort i aluminiumplåt och håller förmodligen samma temperatur som luften utanför chassiet. På så sätt kommer det att samlas kondens i toppen av chassiet..

Bara en teori - men den känns logisk för mig.

Tvärt om. Relativ luftfuktighet minskar när du värmer upp luften.
Tänker efter, när är det dagg, dimma och blöta bilar. Kalla nätter eller varma nätter?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Tvärt om. Relativ luftfuktighet minskar när du värmer upp luften.
Tänker efter, när är det dagg, dimma och blöta bilar. Kalla nätter eller varma nätter?

Nja, alltså daggen uppstår ju för att den varma luften kyls ned och ett lägre atmosfärstryck uppstår. Vattenmolekylerna orkas inte hålla i luften och den sjunker.
Som tidigare nämnt kan flera vattenmolekyler bäras i varmluft - högre luftfuktighet.

Om man har ett någolunda slutet utrymme som är uppvärmt så måste man alltså kunna ha en högre luftfuktighet innuti chassiet - när den är luften möter det kalla chassiet bildas det kondens.

Ytterliggare bara en teori - jag är alltså inte bildad inom området.

Här skriver SMHI om relationen mellan luftfuktighet och temperatur.
http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/luftfuktighet-1...

"Ju högre temperaturen är desto mer vatten kan då finnas i gasform och desto större blir följaktligen mättnadsvärdet."

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Skrivet av Fluf:

Isbildning och frost är det du huvudsakligen vill undvika, men även fukt som nämnt ovan.

Korrision på kontakter, lödpunkter och annan både känslig och exponerad metall vill du absolut inte ha. Torr kyla klarar datorn (minus mekaniska såsom mekaniska diskar i vissa fall lagerna på fläktar) väldigt bra. Ger mer utrymme för överklockning dessutom

Skumma effekter man kan uppleva i låga temperaturer är glappkontakt då alla material krymper i kyla, det kan innebära att man får sämre kontakt mellan moderkort och minne, eller PCI-E kontakt och grafikkort etc.

Jag har till och med varit med om ett datorminne som inte fungerade under 20C då det var ett mikrobrott i någon av de interna ledningsbanorna eller liknande. Men förvärmde man minnet så fungerade det utmärkt.

Antagligen går det kanon, men bara så du vet lite av bieffekter man kan uppleva.

Bortsett från vatten, som under 0°C expanderar igen

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Aj då, min teori sprack!

Får man fråga varför du ger dig på SSD:er dagligen?

Arbetar som test and final quality check tekniker åt ett företag som bygger militär IT-utrustning, det krävs att allting fungerar i alla väder mitt jobb är att testa att det verkligen fungerar