Vad är prisvärt i USA?

Permalänk
Medlem

Vad är prisvärt i USA?

Om ungefär en månad skall jag åka till USA med familjen och tänkte naturligtvis passa på att handla lite. En hel del kläder blir det förstås, men vad finns det annat som är prisvärt? Surfplatta och eventuellt mobil har jag tänkt köpa/titta på. Men övrigt?

Det får ju vara sånt som man tjänar mer än typ en 100-lapp att köpa om det skall vara värt besväret med avsaknad av garantier o dyl. Lite beroende på när den lanseras i Sverige, så kanske en iPhone 5s kunde vara något att köpa för att sälja i Sverige?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | 32 GB Corsair Vengaeance LPX DDR4 2666 MHz | Asus Radeon RX 580 | EVGA SuperNova 850 G2 | Kingston A400 480 GB SSD | 2 x WD Caviar Black 1TB | 2 x Crucial MX500 500 GB SSD

Permalänk
Medlem

Allt från apple skulle jag säga. Nu har jag ingen direkt koll hur det ser ut med de senaste lanseringarna. Men eftersom apple sätter sina priser direkt vid lansering och sedan behåller dessa kan man spara galet mycket om de lanserat produkterna när dollarn var stark i jämförelse mot svenska kronan.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Tänker ju inte bunkra telefoner, men en eller ett par nyare iPhones/iPads kanske slinker med.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | 32 GB Corsair Vengaeance LPX DDR4 2666 MHz | Asus Radeon RX 580 | EVGA SuperNova 850 G2 | Kingston A400 480 GB SSD | 2 x WD Caviar Black 1TB | 2 x Crucial MX500 500 GB SSD

Permalänk
Medlem

Glöm inte att om du skulle bli stoppad i tullen med några sådana produkter och inte tänkt skatta så blir det ohyggligt dyrt för dig

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Nexus 4 lätt sist jag kollade kostade den 199 dollar i usa

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Har själv bott i USA fram tills i vintras och köpte då med mig iPad, iphone samt samsung Galaxy S3 som var billigare där. Värt att tänka på att det kan skilja lite i priser mellan olika stater då momsen är satt på statlig nivå. Michigan - där jag bodde - hade t.ex 8% medan tex West Virginia inte har någon moms alls. Ska man då handla elektronik för tusentals kronor kan det vara värt att slinka över state border för att tjäna en hacka beroende på vilken stat ni är i/vilka stater som är i närheten.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Sen beror det såklart på intresse, men även saker till bilen och öl/annan alkohol är tokbilligt. Jag köpte med mig några riktigt fina micro brews för mindre än halva priset i Sverige. Minns även att jag betalade under 10 SEK litern för ATF olja när jag servade bilen Med det vill jag bara ha sagt att det finns betydligt mer än bara elektronik och kläder som är billigare

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Allt är billigare i USA än i Sverige. Köpte t ex ett par Nike Free Run för en tredjedel av vad de kostar i Sverige i en Nike Outlet. Kom hem från Miami för två veckor sedan

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

NyQuil!

Permalänk
Medlem

Bensin är billigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av raskus:

Bensin är billigt!

men den är på typ 75 oktan istället för 95

Permalänk

Är datorkomponenter billigare? Ska till New York i slutet av september, finns det något man kan fynda på?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av k-tuning:

men den är på typ 75 oktan istället för 95

Fel. De räknar ut oktantalet på ett annat sätt, i praktiken har de precis samma som vi har.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk

Snabbmat från populära kedjor och elektronikvaror är löjligt billigt i USA.
Fan gick juh upp 5 kg på bara 2 veckor när jag reste dit. Taco Bell och KFC står bakom den milstolpen.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bergling:

Om ungefär en månad skall jag åka till USA med familjen och tänkte naturligtvis passa på att handla lite. En hel del kläder blir det förstås, men vad finns det annat som är prisvärt? Surfplatta och eventuellt mobil har jag tänkt köpa/titta på. Men övrigt?

Det får ju vara sånt som man tjänar mer än typ en 100-lapp att köpa om det skall vara värt besväret med avsaknad av garantier o dyl. Lite beroende på när den lanseras i Sverige, så kanske en iPhone 5s kunde vara något att köpa för att sälja i Sverige?

Iphone 5S är ingen bra idé att köpa i USA. De fungerar halvtaskigt med våra LTE frekvenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Iphone 5S är ingen bra idé att köpa i USA. De fungerar halvtaskigt med våra LTE frekvenser.

knas, har för mig att det står i swec's senaste artikel om iPhone 5s 5c att LTE frekvenserna skulle funka bättre i Sverige än vad iPhone 5 gjorde. Dock behöver iofs inte bättre betyda bra huhu

Permalänk
Medlem

Jag vet att mat och kläder är billigare (står t o m i TS ). Som sagt en del kläder lär det ju bli, men några större mängder mat tänkte jag inte ta med mig (lite godissorter som inte finns här kan det ju bli). Någon flaska alkohol slinker väl med, men sedan är det ju främst elektronik som dels inte tar så stor plats (bensin och motorolja går bort ) och är hyfsat mycket billigare än i Sverige som är av intresse.

Jag skall naturligtvis kolla upp det hela med LTE-banden på de nya iPhone innan jag köper någon.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | 32 GB Corsair Vengaeance LPX DDR4 2666 MHz | Asus Radeon RX 580 | EVGA SuperNova 850 G2 | Kingston A400 480 GB SSD | 2 x WD Caviar Black 1TB | 2 x Crucial MX500 500 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av gynszd0:

knas, har för mig att det står i swec's senaste artikel om iPhone 5s 5c att LTE frekvenserna skulle funka bättre i Sverige än vad iPhone 5 gjorde. Dock behöver iofs inte bättre betyda bra huhu

Det är olika modeller av Iphone i USA och Europa. De stödjer olika frekvenser. Det är därför
De olika modellerna kan du se här:

http://www.apple.com/iphone/LTE/

Permalänk
Medlem

Någon som har koll/en karta vilka stater som har lägst moms? Ska till västkusten i USA jan-feb med en kompis. Kan ju vara bra och köpa allt på samma ställe där det är billigast.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av gynszd0:

knas, har för mig att det står i swec's senaste artikel om iPhone 5s 5c att LTE frekvenserna skulle funka bättre i Sverige än vad iPhone 5 gjorde. Dock behöver iofs inte bättre betyda bra huhu

Skrivet av ozo64:

Det är olika modeller av Iphone i USA och Europa. De stödjer olika frekvenser. Det är därför

Den som säljs i USA har inte stöd för 2600MHz, dvs du tappar den högsta hastigheten.
Övriga svenska frekvenser stöds.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Tyckte inte att elektronik var särskilt billigt i NY när jag var där i somras.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

En del hörlurar är billigare i USA. Speciellt märket Grado som jag gillar. Jag köpte mina Grado ps 500 för typ 1,5-2k kr billigare i New York än vad de kostar i Sverige.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Fel. De räknar ut oktantalet på ett annat sätt, i praktiken har de precis samma som vi har.

Du har rätt i att de räknar annorlunda men det fortfarande lite sämre, "regular" i USA är 92 oktan där men motsvara ca 87 oktan i Sverige, och premium är normalt 97 oktan där men motsvarar 94 här.

Permalänk

Apple produkter tyckte jag inte var så extremt mycket billigare.
Med tanke på fel tangentbord osv..

Köpte min MBP i HongKong och den var billigare där än i USA och det är rätt antal tangenter vilket us-layout inte har.

Annars är det billigt med en del kläder, till exempel av märket Dickies.
$20 för ett par jeans/shorts som i sverige kostar upp mot 800-900kr.
GoPro HD Hero3 black edt. kostade cirka 1000kr mindre i New York mot för Sverige, detta var nu i sommar.

Visa signatur

//Wopido

Permalänk
Avstängd

Akta bara så du inte åker på att betala skatt för alla roligheter du köper. Öppna allt och kasta kartongerna om du vill vara på den säkra sidan.

Bildelar till gamla jänkare kan du sälja dyrt här. Kanske inte värt besväret, men om du snubblar över några smådelar kan det vara värt att kolla upp priset här hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mungo_skata:

Akta bara så du inte åker på att betala skatt för alla roligheter du köper. Öppna allt och kasta kartongerna om du vill vara på den säkra sidan.

Bildelar till gamla jänkare kan du sälja dyrt här. Kanske inte värt besväret, men om du snubblar över några smådelar kan det vara värt att kolla upp priset här hemma.

Levi som kostar typ 700-900 här, kostar väl 35-40 dollar i USA, eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av plutoachilleus:

Du har rätt i att de räknar annorlunda men det fortfarande lite sämre, "regular" i USA är 92 oktan där men motsvara ca 87 oktan i Sverige, och premium är normalt 97 oktan där men motsvarar 94 här.

Är ju tvärtom dock, lägre tal i USA har högre tal här. Hittade en fin liten "conversion chart" på ett forum:

USA (AKI/PON) = Europe (RON)
Regular: 87 = 91
Plus: 89 = 93
Premium: 91 = 95
Premium Plus: 93 = 98

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk

Sprit är väl ännu billigare på flygplatsen som tax-free

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Är ju tvärtom dock, lägre tal i USA har högre tal här. Hittade en fin liten "conversion chart" på ett forum:

USA (AKI/PON) = Europe (RON)
Regular: 87 = 91
Plus: 89 = 93
Premium: 91 = 95
Premium Plus: 93 = 98

Med andra ord kan vi anta att de i regel kör på sämre bränsle då jag misstänker att regular är det vanligaste.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Skrivet av Swedish Chef:

Sprit är väl ännu billigare på flygplatsen som tax-free

Det är dyrare då tax free normalt blir dyrare då det är tax free

Visa signatur

Fractal Design Define R3, i5 3570k, Be Quiet Dark Rock Pro 2, Gigabyte GTX 670 WFx3, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance 16gb, Fractal Design Tesla R2, Corsair Force GT 120gb, Seagate 1tb HDD, WD 1tb HDD