Permalänk

Raspberry pi i bilen

Hej alla!

Ska nu till hösten påbörja min livslånga dröm om att renovera upp min Amazon. Planen är att göra den orginal och fin på utsidan, medans insidan ska bli modern och trevlig.
Tanken är att jag ska sätta in en touch skärm i mittkonsolen där jag kan styra de mesta på bilen (värmen, gps, ljud osv) även visa hastighet och temperaturer. sitter och knåpar på ett program i phyton och pygame. Så länge är det inga problem. Men problemet jag har är att jag inte har nån större koll på elektronik osv, därför är jag här och tänkt fråga om det är nån som kan hjälpa mig i rätt riktning. Sitter och kollar på en Rasperry pi och verkar ju som att de skulle kunna funka. Men förstår som inte hur jag ska koppla ihop det. tex hastighetsmätarn skickar ju pulser från bakaxeln. Lär ju inte va en 3v signal som kommer därifrån Sen tempgivare och så..

Sen allt snack om analog och digital I/O och bla bla bla.. vilket träsk!

ja som ni kanske förstår så har jag inte sån stor koll. Men vill så gärna lära mig! all hjälp uppskattas.. försöker googla fram nå guider, men vet som inte vars man ska börja :S

EDIT: ser att jag kanske postade dethär i fel forumdel :S

Permalänk
Medlem

För att styra olika elektriska funktioner kan du koppla samman din Pi med ett reläkort.
http://www.ebay.com/itm/Custard-Pi-6-8-Relay-Card-PCB-Kit-wit...
Klarar 10A så du får vara lite försiktig med vad du kopplar på.

Vill du kunna visa hastighet så skulle jag tro att det är enklast att göra via GPS. Det går säkert att lösa det genom att ta pulser från bakaxeln, men då tror jag du behöver bygga någon elektronik runt det.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

jag har noll koll på sånt här igentlien men ger ett tips ändå...

arduino brukar folk använda när dom vill bygga "liknande" system har jag hört/läst det verkar gå knåpa ihop det mesta..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgt.Numbnutt:

Hej alla!

Ska nu till hösten påbörja min livslånga dröm om att renovera upp min Amazon. Planen är att göra den orginal och fin på utsidan, medans insidan ska bli modern och trevlig.
Tanken är att jag ska sätta in en touch skärm i mittkonsolen där jag kan styra de mesta på bilen (värmen, gps, ljud osv) även visa hastighet och temperaturer. sitter och knåpar på ett program i phyton och pygame. Så länge är det inga problem. Men problemet jag har är att jag inte har nån större koll på elektronik osv, därför är jag här och tänkt fråga om det är nån som kan hjälpa mig i rätt riktning. Sitter och kollar på en Rasperry pi och verkar ju som att de skulle kunna funka. Men förstår som inte hur jag ska koppla ihop det. tex hastighetsmätarn skickar ju pulser från bakaxeln. Lär ju inte va en 3v signal som kommer därifrån Sen tempgivare och så..

Sen allt snack om analog och digital I/O och bla bla bla.. vilket träsk!

ja som ni kanske förstår så har jag inte sån stor koll. Men vill så gärna lära mig! all hjälp uppskattas.. försöker googla fram nå guider, men vet som inte vars man ska börja :S

EDIT: ser att jag kanske postade dethär i fel forumdel :S

Jag är också idiot vad det gäller elektronik, men har en far som är elektriker som ger lite tips. Finns dock jätte bra tutorials på bl.a. ModMyPi och Adafruit. Där går dom igenom så även vi nötter förstår.

Att koppla in input för hastighet, tempgivare etc. är inte jätte svårt, men man får vara försiktig. Det finns väl jätte bra forum för just Volvo och Amazon där dom leker med detta och berättar? Jag har gjort likadant i min Mazda, men det är en nyare modell och jag "fuskade" genom att köra via Bluetooth och OBD-II.

Men sen bytte jag bil och nu har jag inte haft tid.

Permalänk
Skrivet av Curik:

Jag är också idiot vad det gäller elektronik, men har en far som är elektriker som ger lite tips. Finns dock jätte bra tutorials på bl.a. ModMyPi och Adafruit. Där går dom igenom så även vi nötter förstår.

Att koppla in input för hastighet, tempgivare etc. är inte jätte svårt, men man får vara försiktig. Det finns väl jätte bra forum för just Volvo och Amazon där dom leker med detta och berättar? Jag har gjort likadant i min Mazda, men det är en nyare modell och jag "fuskade" genom att köra via Bluetooth och OBD-II.

Men sen bytte jag bil och nu har jag inte haft tid.

ja hade man haft sån avancerad styrning utav motorn så hade det varit betydligt lättare att få fram det man vill ha!

Skrivet av fax110:

jag har noll koll på sånt här igentlien men ger ett tips ändå...

arduino brukar folk använda när dom vill bygga "liknande" system har jag hört/läst det verkar gå knåpa ihop det mesta..

Satt själv och funderade på en Arduino.. men problemet är väl att jag vill ha lite "grafik" och stor mysig skärm att peta på för att se allt

Skrivet av glemmy:

För att styra olika elektriska funktioner kan du koppla samman din Pi med ett reläkort.
http://www.ebay.com/itm/Custard-Pi-6-8-Relay-Card-PCB-Kit-wit...
Klarar 10A så du får vara lite försiktig med vad du kopplar på.

Vill du kunna visa hastighet så skulle jag tro att det är enklast att göra via GPS. Det går säkert att lösa det genom att ta pulser från bakaxeln, men då tror jag du behöver bygga någon elektronik runt det.

detdär va precis det jag letade efter! satt och kolla runt på svenska återförsäljare men då fanns de inga kort med 12v reläer!
har efter lite forskande (tror jag) så hittade jag följande :

Givaren i bakaxeln är induktiv och ger sinuspulser. Kollade upp frekvenser mm;
Vid 175Hz visar mätaren 30km/h
Vid 440Hz visar mätaren 70km/h
Vid 770Hz visar mätaren 120km/h
Vid 1434Hz visar mätaren 220km/h
Toppvärdet på givarspänningen måste ligga på över 4 volt för att mätaren ska ge utslag

Får forska vidare!

Permalänk

för att få hastighetsmätarn att funka med raspberry, skulle denhär funka?
http://www.abelectronics.co.uk/products/3/Raspberry-Pi/17/ADC...

Permalänk

Om du lägger ner tid på att renovera en gammal Volvo Amazon så är det väl lite synd att 'förstöra' den med en datorer och annat som knappt en fanns i tankevärlden när den var ny....

Visa signatur

/Tomma tunnor skramlar mest/

Permalänk

tanken är inte att återställa den till sitt forna skick. Vill ha den som vardagsbil. Så då är kul med luftkonditionering och diverse annat lyx man finner på moderna bilar, plus i kanten om man kan göra det själv och lära sig utav det.

Permalänk
Medlem

Innan du drömmer sig igen tycker jag du ska få bilen körbar. Räkna med MINST 1000 arbetstimmar föratt renovera bilen och kunna köra med den. Efter det kan du börja titta på AC och multimedia.
Det kan ju kännas lite tråkigt att fixa med ditt digitala system nu, och så blir bilen aldrig av, alternativt har det kommit nyare bättre grejer när du renoverat färdigt.

Permalänk

självklart vet jag det, inte min första rodeo så att säga anledningen att jag vill börja med allt de elektriska är för att jag ska börja med det såfort jag blästrat ner bilen då det kommer vara en massa plåtjobb på insidan då det blir ny tunnel för växellådan och mittkonsol på det, kan va bra å veta om de elektriska är möjligt så man kan göra fästen för skärm och alla fästen för diverse godsaker