Nytt grafikkort - vad till mina krav och specifikationer ?

Permalänk
Medlem

Nytt grafikkort - vad till mina krav och specifikationer ?

Hej, jag är på väg att köpa en ny monitor. En "korea-skärm" som dom kallas, som antagligen kommer överklockas till 96Hz och har upplösningen 2550x1440 PLS. Kraven är väl ganska bra settings, alltså typ High/Ultra på spel som BF3 eller Skyrim med typ RealVision ENB/Project ENB och fullt moddat.

Vad är det jag ska köpa då ? Sitter just nu på ett HD6970, eftersom en säckade. Min budget är väl 3500-4000:-, dock så måste vattenblock inkluderas så är väl typ 1000:- mindre. Det blir antagligen att komplettera med SLI/CF senare.

Är inte helt uppdaterad inom grafikkort numera, men undrar om 2GB vram är nog för denna upplösning och krav ? Ska man sikta på 3-4GB ? Eller är jag helt ute och cyklar ?

P.S Ledsen för min svenska, är lite van vid engelska.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Kanske borde påminna att grafikkorten ni förslår måste vara referens PCB, eller ha möjlighet till ett specifikt vattenblock.

Angående kraven, kanske att dom är lite höga ?

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Vänta på nya AMD kort och se hur de presterar per krona. Du kommer ändå få vänta på din skärm från Korea och då kanske kommer kortet vara redan ute eller så kanske kommer priserna sjunka lite på gf chip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bl00keRs:

Vänta på nya AMD kort och se hur de presterar per krona. Du kommer ändå få vänta på din skärm från Korea och då kanske kommer kortet vara redan ute eller så kanske kommer priserna sjunka lite på gf chip.

Finns det något datum för dom nya AMD korten ? Brukar AMD släppa high-end korten först dock ?

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Är rädd för att det är nått idenna stil som du är ute efter i den upplösningen http://eu.evga.com/products/moreInfo.asp?pn=03G-P4-2789-KR&fa... 700 Series Family&uc=EUR så de är väl dubbelt upp gentemot va du hade tänkt dig för pris :/

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersBlomdahl:

Är rädd för att det är nått idenna stil som du är ute efter i den upplösningen http://eu.evga.com/products/moreInfo.asp?pn=03G-P4-2789-KR&fa... 700 Series Family&uc=EUR så de är väl dubbelt upp gentemot va du hade tänkt dig för pris :/

Vattenblock behöver inte komma med, enda är att det måste vara referens design på PCB. Som sagt, om min krav är för hög så säg till. Tänk dig medium eller high settings då ?

Hursomhelst låt mig ändra frågan lite, räcker 2GB vram för denna upplösning med typ medium eller high settings ? Vet att det ofta är stor skillnad mellan Ultra och High, så det kanske gör det lite mer uppnåeligt ?

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Skrivet av JohanFalk:

Vattenblock behöver inte komma med, enda är att det måste vara referens design på PCB. Som sagt, om min krav är för hög så säg till. Tänk dig medium eller high settings då ?

Hursomhelst låt mig ändra frågan lite, räcker 2GB vram för denna upplösning med typ medium eller high settings ? Vet att det ofta är stor skillnad mellan Ultra och High, så det kanske gör det lite mer uppnåeligt ?

För dig så skulle jag säga att GTX 770 är det du får köra på. Benchmarks ser du nedan

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Vattenblock behöver inte komma med, enda är att det måste vara referens design på PCB. Som sagt, om min krav är för hög så säg till. Tänk dig medium eller high settings då ?

Hursomhelst låt mig ändra frågan lite, räcker 2GB vram för denna upplösning med typ medium eller high settings ? Vet att det ofta är stor skillnad mellan Ultra och High, så det kanske gör det lite mer uppnåeligt ?

dock eju detta i ultra vet inte hur stor skillnaden blir om man drar ner http://www.sweclockers.com/recension/17263-kfa2-geforce-gtx-7... och http://www.sweclockers.com/recension/17151-nvidia-geforce-gtx... jag är väl inte rätt person för denna fråga men har fått den uppfattningen av de folk som kör 2560*1440 här på forumet att de kör med 7970crossfire 780sli lr titan i sli så jag antar att minnesbandbreden drariväg rejält i den upplösningen gentemot 1080p. och kollar man testerna jag länka(dock kör de på ultra) så känns det som att det lutar åt ett >3GB för 1440p och för att få det spelbart med ett kort måste du nog ändå dra ner på inställningarna med tanke på resultaten korterna får i ultra 1440p

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av albindubech:

För dig så skulle jag säga att GTX 770 är det du får köra på. Benchmarks ser du nedan

http://www.sweclockers.com/image/diagram/4078?k=6ac28f44cdf2b...

ja i BF såg det hyffsat ut men i resterande spel så e d ju nästan katastofalt.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Finns det något datum för dom nya AMD korten ? Brukar AMD släppa high-end korten först dock ?

AMD ska släppa 1-3 nya kort i mitten av oktober i samband med release av BF4 kan ju va värt å vänta å se om de eventuellt blir prispressning.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

Tror det blir en HD7970 också blir Crossfire i framtiden. Dock undrar jag ännu, någon som vet release date för AMD's nya kort ?

Eller kanske 7950 Crossfire nu direkt ? Så blir det vattenblock lite senare...

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Tror det blir en HD7970 också blir Crossfire i framtiden. Dock undrar jag ännu, någon som vet release date för AMD's nya kort ?

Eller kanske 7950 Crossfire nu direkt ? Så blir det vattenblock lite senare...

tror mig att det var den 18okt här i Sverige som amdkorten blir tillgänglig. 7950CF e nog inte så dummt eller 1st 7990.
om du inte hittar några kanonerbjudanden så vänta å se på nya amd, jag läste nånstans att de ska ha 500bits buss och det borde innebära att de är planerade för höga upplösningar.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

Okay, har höjt min budget lite. Budgeten är nu runt 5000-6000:-, minus kostnad för vattenblock. Kraven är detsamma ännu, och största frågan är ännu.

Kommer 2GB vram vara nog för 2550x1440 upplösning ?

Sitter just nu och funderar kring HD7990, eftersom priset för den prestandan verkar riktigt bra ? Dock verkar det vara problem med drivrutinerna ännu ?
http://www.dustinhome.se/product/5010744568/gigabyte-radeon-h...

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.